ONOFF Redan rensat på ALLT??? :S:S

Permalänk

ONOFF Redan rensat på ALLT??? :S:S

Är allt redan helt utplockat trots att det är 1 dag INNAN löning, eller är det nu alla dom rika snål jåparna kommer fram och tömmer hyllorna?? Tänkte att jag skulle försöka få tag i ett xbox360. men när man går in på hemsidan och kollar över alla lager (städer/orter) via hemsidan så visas "ej i lager" "2st" på verkligen ALLT. eller har dom stängt ner alla uppdateringar om lagren via hemsidan eftersom dom hänvisar att man ska köpa via fysiska butiker?!?!!!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

På onoff här i trakten var många hyllor tomma redan förra helgen. Hur det förhåller sig med lagerkvantiteten på hemsidan vet jag dock inte.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Butikerna har ofta inget jättelager. När jag kollade efter TV i den lokala butiken, samma dag som 25%-rean började fanns det sällan mer än ett ex hemma av någon modell. Ledningen har troligtvis insett för ett tag sen att det inte har varit lönt att investera mer och således dragit ner på lagernivåerna.

Permalänk
Medlem

Hade du verkligen tjänat på det då?
Kompisen köpte en rakapparat som hade 25% REA, trots det så blev det bara 20kr billigare än vad Elgiganten hade (utan sin REA).

Lite lustigt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Fast 25% på Onoffs priser är väl inget fantastiskt egentligen? Det betyder väl bara att de kommer ner i samma nivå som webbutikerna.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Var det inte något företag som köpte upp alla deras produkter när det annonserades att de skulle gå i konkurs?

Permalänk
Medlem

Utförsäljningen har ju pågått i lite mer än 2 veckor (de började helgen innan de deklarerade konkurs) så det är väl inte så konstigt att det är slut på det mesta.
Och Expert har ju köpt en hel del av deras butiker samt centrallagret.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid trösta dig med att du hade sparat någon hundring i bästa fall, med tanke på deras tokiga ordinarie priser så är 25% inte så mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är allt redan helt utplockat trots att det är 1 dag INNAN löning, eller är det nu alla dom rika snål jåparna kommer fram och tömmer hyllorna?? Tänkte att jag skulle försöka få tag i ett xbox360. men när man går in på hemsidan och kollar över alla lager (städer/orter) via hemsidan så visas "ej i lager" "2st" på verkligen ALLT. eller har dom stängt ner alla uppdateringar om lagren via hemsidan eftersom dom hänvisar att man ska köpa via fysiska butiker?!?!!!

Alla "rika snål japarna" kanske inte lever som Magnus Uggla (Kung i Baren efter den 25). Man kan faktiskt ha pengar i mitten av månaden

Permalänk
Avstängd

Det vettiga är 50% men det är rätt klart allt är tömt.
Det var ju länge sen dom började med 30% i butikerna, sen 50% sen i torsdags. Liksom hallå

Dom saker som säljer bäst har nog expert köpt upp.

Permalänk
Medlem

Jadu Kevlarheart
Den som spar han har

Permalänk

Alla större ÅF har fått titta på vad OnOff hade i lager och kunnat buda på det, vet inte riktigt hur mycket som försvann den vägen men det lär ha varit en del.

Permalänk
Rekordmedlem

Expert köpte lagret, så det de sålt ut är ju hyllprylarna i butikerna, priserna på utförsäljningen är/var sådär, lite under bästapriserna på prisjakt, men inga jättefynd, har köpt en webkamera och lite belkinprylar, inga saker över 500kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var och tittade i två olika butiker för en vecka sen och det var rejält utplockat redan då.
Det som fanns var antingen skräp eller dyrt trots rean.
Kanske att man kunde fynda kablar och liknande, men jag tvivlar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Man kunde faktiskt hitta ett och annat fynd om man höll sig framme. Gav 2900 kr för en Asus U31JG med I3 processorn i fredags och det tyckte jag var ett helt ok pris :-), rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Butiken jag nämnde ovan körde 30% på allt (inte 25% som många andra verkar ha kört?). Jag har nu fått höra att denna butik är en av de som Expert inte 'tar över'. Troligtvis för att expert redan har en butik i dörren brevid.

Hade jag haft lite mer cash så hade jag säkert kunnat fynda någon tv, men för stunden spar jag pengarna till semestern så får vi se om det finns utrymme för någon tv under hösten kanske.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Fast nu sparade du ju 100% i och med att du inte köpte något:)

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

Det bästa var folk slogs nästan om TV apparaterna och mobilerna.
Folk höll fast stod bredvid apparaterna medan partnern skulle hitta försäljare etc
Ibland funderar man hur blåsta människor blir i vissa situationer så det är tragiskt, vi snackar om hundra lapp billigare än elgiganten som ligger 100meter bort.
Bara det stor konkursutförsäljning så blir folk tokiga oavsett pris.

Det mesta var dyrt trots 25%-30% rea.
Var inte förra helgen och det var nästan som om priserna hade höjts så att med rean var man knappt under ordinarie priser. Vet ej om det stämmer men så kändes det.

Mobil LG p990 3888kr
46 tum led tv 9787kr i butiken bredvid elgiganten 9995kr
PC spel. Starcraft 2 399kr

Tycker 200kr på 10 000kr är inte direkt rea.

Sedan fanns det saker som faktiskt var 10% billigare än elgiganten med. men går man ut med 30% förväntar man säg på 10 000kr ca 2500kr-3000kr.

Får se vilka butiker som blir expert då och vad som händer med de som ej vart uppköpta.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Rekordmedlem

Expert köper de butiker som har lokaler i de lägen de vill ha, de här butikerna är det:

Väla Norra, Borås, Kristianstad, Södertälje, Uppsala, Kista, Halmstad, Karlskrona, Kalmar, Växjö, Sickla, Nyköping, Uddevalla, Östersund, Fältöversten, Ängelholm, Falun, Skövde, Varberg, Trelleborg, Ystad, Motala, Örnsköldsvik, Farsta, Åkersberga, Lidköping, Katrineholm, Hässleholm, Mora, Kungsgatan Stockholm

Priserna under utförsäljningen verkar generellt inte ligga mer än -10-15% från billigast på prisjakt, men de har haft en del demoprylar som varit billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Självklart är det utplockat, det som är "värt" att åka dit för är med 90% utköpta första eller andra dagen på rean. Oavsett vad det gäller.

Permalänk
Medlem

Vi lär ju kunna räkna med helt galna priser på det lager som Expert köpt upp från Onoff. Blir inte förvånad om det blir erbjudanden i stil med 32" för 999:- 42" för 1499:- och liknande under hösten. Kanske får folk upp ögonen för att Expert faktiskt inte ligger mycket över El-giganten och Mediamarkt prismässigt, rätt ofta lägre på annonsvaror dessutom. Detta är nog Experts stora chans att tvätta bort "dyrhetsstämpeln" i Sverige. Och för folk som undrar varför Expert inte går i konkurs så kan ni ju läsa på lite och se att Expert ägs av ett gigantiskt Norskt Oljebolag.

Ska bli kul att se hur många "Expert hatare" som kommer springandes till butikerna när Onoff lagret börjar säljas ut.

Bara dom kan ta bort "data" från hemsidan också...

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Rekordmedlem

Och varför skulle de dumpa priserna på det sättet, finns ingen anledning till det, de vill tjäna pengar, inte sälja till underpriser, en konkursförvaltare har inte samma syfte och regler som en konkurrent som köper ett företag, så att expert prisdumpar & inte säljer till marknadsmässiga priser är naivt att tro.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och på vilket sätt skulle det vara naivt att tro när man är medveten om att man har en stämpel på sig att vara dyra och ha väldigt lite respekt bland ungdomar och unga vuxna. Kundkretsen finns mestadels bland äldre människor, men dessa kommer ju inte finnas kvar för evigt. Du får en följdfråga: Varför säljer då större delen av branschen varor för underpriser om det nu är så naivt? Konkurrensen på marknaden ser sådan ut, haka på eller försvinn, det är alternativen.

Troligen har dom ju köpt Onoffs varor för långt under ordinarie inköpspriser från leverantör och kommer därför ha möjlighet att sälja till låga priser då dom kommer ha ruskigt bra netto på dessa produkter. Varför skulle man vilja bli stående med massvis med varor som riskerar att bli gamla när man kan gå på stor offensiv?
Vi får se vad som händer, men det är spännande tider på marknaden!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Okej dåså.. Alltså ingen ide att ens åka till karlstad då är det som ni säger. expert m.fler köpte antagligen upp allt lager och låt resten gå för 30-50% på det som va kvar brukar sällan va sådär jätte mkt i butikerna..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog på vad du är ute efter, de hade en hel del headset gamingmusmattor & liknande "special"kringutrustning, "svensson" köper inte sånt, de vill ha en pc elller kamera, tv o dyl, men de mer obskyra tillbehören ligger kvar, vill man ha sånt så kolla, men att hitta en xbox eller tv är lönlöst, priserna är som sagt ungefär som billigaste nätpriserna eller lite under,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Vi lär ju kunna räkna med helt galna priser på det lager som Expert köpt upp från Onoff. Blir inte förvånad om det blir erbjudanden i stil med 32" för 999:- 42" för 1499:- och liknande under hösten. Kanske får folk upp ögonen för att Expert faktiskt inte ligger mycket över El-giganten och Mediamarkt prismässigt, rätt ofta lägre på annonsvaror dessutom. Detta är nog Experts stora chans att tvätta bort "dyrhetsstämpeln" i Sverige. Och för folk som undrar varför Expert inte går i konkurs så kan ni ju läsa på lite och se att Expert ägs av ett gigantiskt Norskt Oljebolag.

Ska bli kul att se hur många "Expert hatare" som kommer springandes till butikerna när Onoff lagret börjar säljas ut.

Bara dom kan ta bort "data" från hemsidan också...

Å då har man sett den första Expert fanboyen, men det ska väl finnas av alla sorter

Har inget emot Expert själv, men har svårt å se varför dom skulle dumpa priserna så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Å då har man sett den första Expert fanboyen, men det ska väl finnas av alla sorter

Har inget emot Expert själv, men har svårt å se varför dom skulle dumpa priserna så.

Man skulle kunna tänka sig att expert redan har lagt de beställningar på hemelektronikens modeflugor utefter vad de har tänkt sig kunna sälja fram tills nästa modefluga kommer. Således har de nu dubbelt så stora kvantiteter som för varje dag som går är ett steg närmare att passera sitt 'bäst-före'-datum.

Om Expert köper Onoffs prylar för lägre än normalt inköpspris kan de göra en ordentlig utförsäljning till ett pris något högre än inköpspris och lägre än standardpris och vinner således kunder och kan få större vinst totalt sett.

Exempel
Inköpspris för TV: 1000kr
Normalt försäljningspris i butik: 3000
Vinst per TV: 3000-1000=2000kr
Expert har köpt in 10 tv-apparater för totalt 10k och kan sälja dessa för 30k och således få 20k i vinst.

Expert får nu köpa 10 till TV-apparater från Onoff, för en struntsumma som 500kr per styck. Nu har Expert 20 apparater inköpta för 15k, men det är sannolikt svårt att lyckats sälja 20 istället för 10st. Då kan man köra en brakrea och sälja 20 tv apparater för 2000 styck, totalt 40 000kr.
40 000 i försäljning och 15 000 i inköpskostnader ger nu en vinst på 25000 istället för 20k, samt att du får många nöjda kunder som kan fynda tv-apparater 30% billigare, vilket säkerligen stärker kedjans kundkrets.

Nu är ovanstående siffror helt påhittade. Jag har ingen erfarenhet av marginaler och påslag för rörelsekostnader och annat i hemelektroniken, men det borde inte vara ett helt osannolikt scenario, gissar jag mig fram i min okunskap

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av El1min4tor:

Och på vilket sätt skulle det vara naivt att tro när man är medveten om att man har en stämpel på sig att vara dyra och ha väldigt lite respekt bland ungdomar och unga vuxna. Kundkretsen finns mestadels bland äldre människor, men dessa kommer ju inte finnas kvar för evigt. Du får en följdfråga: Varför säljer då större delen av branschen varor för underpriser om det nu är så naivt? Konkurrensen på marknaden ser sådan ut, haka på eller försvinn, det är alternativen.

Troligen har dom ju köpt Onoffs varor för långt under ordinarie inköpspriser från leverantör och kommer därför ha möjlighet att sälja till låga priser då dom kommer ha ruskigt bra netto på dessa produkter. Varför skulle man vilja bli stående med massvis med varor som riskerar att bli gamla när man kan gå på stor offensiv?
Vi får se vad som händer, men det är spännande tider på marknaden!

Varför sälja till underpriser, det räcker att matcha konkurrenterna, en 32" lcd för 990kr när andra tar 3000 är ju idioti, och eftersom man inte kan ha de priserna på lång sikt är det ingen som helst vits med det, det finns bara 2 som dessutom säljer med förlust för att pressa bort konkurenterna, elgiganten och mediamarkt de subventionerar svenska marknaden genom att ta vinsterna från andra marknader, när de sedan blir ensamma kvar kommer de att höja priset, tänk vad intel höll på innan amd kom in på banan med k6 2-3 och athlon. samma gäller här.
Åldern på kunderna har väldigt lite med det hela att göra, expert finns på ställen de andra inte gör, nu flyttar de in i en del köpcenter där de inte finns idag, de har dessutom haft bättre personal och prutmån än de andra, själv så tycker jag inte om försäljarna på köpladorna, tar helst varan själv och slipper ifrån småbarnen som står där o rabblar sin manus och saknar grundläggande kunskap och erfarenhet, expert har lite mer vuxna säljare, men inte är de experter, dessutom så är det ju att pengarna finns hos de äldre, en arbetslös 25åring eller student är ju inte köpstark, däremot en 55åring som inte har några barn hemma och en lön på kanske 40000kr/mån har kanske 20000kr i månaden för "nöjes"konsumtion, själv är jag just nu en äldre student, men har troligen ändå mer köpkraft än en 20årning och jag uppskattar butiker där man slipper okunniga försäljare, jag har ju själv pysslat med elektronik,audio och datorer i 30år, dessutom har jag insett att fysikens lagar gäller oavsett om en säljare på elgiganten säger att det inte är så.
Expert har sin nisch och jag tror inte de kommer att skänka bort varorna de köpt från konkursboet, eftersom de inte behöver, de kan däremot sälja rimligt billigt o tjäna bra på dem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Å då har man sett den första Expert fanboyen, men det ska väl finnas av alla sorter

Har inget emot Expert själv, men har svårt å se varför dom skulle dumpa priserna så.

Haha jag jobbar på Expert och föredrar INTE dom framför vissa andra aktörer. T ex. tror jag att jag hade handlat på Elgiganten om jag inte haft personalrabatt på Expert. Jag tycker inte Expert är bäst i dagsläget, men jag tror dom har stora möjligheter att bli det om dom spelar sina kort rätt. Det som gör mig upprörd är alla som öser ut galla över ett företag som kämpar hårt för att tvätta bort sina stämplar bland yngre människor och bli en aktör som man faktiskt tar med i beräkningen när man ska köpa något. Om man tittar lite längre än sina förutfattade meningar så tror jag man ser rätt tydligt att det inte är så fruktansvärt dåligt som många fått för sig, det har hänt mycket de senaste 3 åren. 7 år säger dom att det tog att att tvätta bort sina gamla stämplar i Norge och idag är dom i toppskiktet. Vi får se om det lyckas och hur lång tid det tar i Sverige.

Självklart hejar man på företaget man jobbar för, och det är lite roligt att vara underdog

Skrivet av Nightcrawl:

Man skulle kunna tänka sig att expert redan har lagt de beställningar på hemelektronikens modeflugor utefter vad de har tänkt sig kunna sälja fram tills nästa modefluga kommer. Således har de nu dubbelt så stora kvantiteter som för varje dag som går är ett steg närmare att passera sitt 'bäst-före'-datum.

Om Expert köper Onoffs prylar för lägre än normalt inköpspris kan de göra en ordentlig utförsäljning till ett pris något högre än inköpspris och lägre än standardpris och vinner således kunder och kan få större vinst totalt sett.

Exempel
Inköpspris för TV: 1000kr
Normalt försäljningspris i butik: 3000
Vinst per TV: 3000-1000=2000kr
Expert har köpt in 10 tv-apparater för totalt 10k och kan sälja dessa för 30k och således få 20k i vinst.

Expert får nu köpa 10 till TV-apparater från Onoff, för en struntsumma som 500kr per styck. Nu har Expert 20 apparater inköpta för 15k, men det är sannolikt svårt att lyckats sälja 20 istället för 10st. Då kan man köra en brakrea och sälja 20 tv apparater för 2000 styck, totalt 40 000kr.
40 000 i försäljning och 15 000 i inköpskostnader ger nu en vinst på 25000 istället för 20k, samt att du får många nöjda kunder som kan fynda tv-apparater 30% billigare, vilket säkerligen stärker kedjans kundkrets.

Nu är ovanstående siffror helt påhittade. Jag har ingen erfarenhet av marginaler och påslag för rörelsekostnader och annat i hemelektroniken, men det borde inte vara ett helt osannolikt scenario, gissar jag mig fram i min okunskap

Även om du är helt ute och cyklar angående marginaler så är det precis detta scenario jag också tänker mig!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Självklart hejar man på företaget man jobbar för, och det är lite roligt att vara underdog

Absolut, inget fel med det och alla gynnas av fler aktörer på marknaden, ett bolag som Elgiganten är inte särskilt sympatiskt, så det är bra om andra kan utmana.