Mjukvara för NAS (Vad är bäst - panik!)

Permalänk
Medlem

Mjukvara för NAS (Vad är bäst - panik!)

Sitter och grubblar och sliter skägget angående vilken programvara jag ska använda på min NAS som det börjats småköpa delar till. Vad jag vill kunna göra är följande:

  • Dela ut och komma åt alla utdelade diskar via vanlig nätverksdelning på Windows-datorer.

  • Kunna backupa en hdd till en annan i samma server.

  • Kunna ansluta till servern externt från en dator utanför nätverket (på ett säkert sätt) för att se och använda filerna som ligger på den.

  • Kunna ansluta till servern via telefonen (Android) för att kolla på bilder etc (på ett säkert sätt).

  • Ha hyfsade strömsparfunktioner (t.ex. att hårddiskarna stängs av när de inte användes etc.).

  • Gärna kunna använda NTFS-formaterade diskar och ansluta t.ex. en USB-disk och dela ut i nätverket om det behövs någon gång.

  • Gärna möjlighet att köra programvaran från ett USB-minne, för att slippa en hårddisk som står och snurrar konstant.

Har kollat på allt från Windows Server (2003 & 2008) och WHS till FreeNAS, NASLite och UnRaid. Alla verkar vara kompetenta program/OS. Men jag är inte säker på om det finns något av dem som uppfyller mina krav.

...hjälp.

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Medlem

skulle nog rekomendera valfri linux distro
1. dela information till windows klienter via samba
2. finns en uppsjö av "backup" programvara som är enkla att använda
3. ftp, apache med ssl och alternativt htaccess lr liknande, ssh
4. inte testat det själv så vet faktiskt inte, men har du möjlighet att ansluta med ssl så ere inga problem
5. ingenting jag har använt mig av tidigare.
6. kan använda de flesta filformated under linux, kan bli problem med skrivning men att läsa dem är inga problem
7. os på usb är inga problem

Permalänk

Ubuntu server funkar bra för mig. Tänkte köra FreeNAS eller Openfiler, men stödet för NTFS är lite sådär..
Över samba får jag ut ca 95 MB/s (~1 gbit) över nätverket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NAS delen i Openfiler är ju lite knaggig, irriterande småbuggar här och där, dock så funkar SAN/block funktionerna (iSCSI / Fibre-channel) helt utan problem.

Själv har jag grejjat ganska mycket med NexentaStor och jag tycker den slår alla andra nasar på både utveckling och funktionalitet.
Dell kör även med Nexenta som nashuvud i deras Compellent system. Kräver dock lite av servern som ska köra NAS