Permalänk
Medlem

Snälla sweclockers jag behöver hjälp! Det är så att jag köpte en SSD till min ASUS G73SW och problemet är : Jag vill ha windows 7 installerat på min nya SSD och inte på min HDD, jag har ingen skiva eftersom det var redan installerat. Hur ska jag göra?
Snälla behöver hjälp!!!!!!!
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Hejsan igen somsagt så vill jag ju få över min w7 från min gammla hdd till min nya ssd, har igen w7 skiva så kan detta funka?
http://www.dustin.se/sandberg-disk-cloner-25-35-usb-20-esata/product/5010471058
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Jo visst det låter som om det skulle kunna funka men varför betala nästan 600:- för något som går att göra med mjukvara? Tänk bara på att partitionen du skall kopiera måste kunna rymmas på den nya disken. Jag stötte på det problemet när jag skulle kopiera min systempartition (som då låg på en stor mekanisk disk) till min nya SSD som är betydligt mindre. Fick minska källpartitionen tills den rymdes på min SSD och därefter gick det att kopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madshrimp:

Jo visst det låter som om det skulle kunna funka men varför betala nästan 600:- för något som går att göra med mjukvara? Tänk bara på att partitionen du skall kopiera måste kunna rymmas på den nya disken. Jag stötte på det problemet när jag skulle kopiera min systempartition (som då låg på en stor mekanisk disk) till min nya SSD som är betydligt mindre. Fick minska källpartitionen tills den rymdes på min SSD och därefter gick det att kopiera.

Ok, men hade tänkt att rensa hela HDD innan så det bara blir windows mer eller mindre på den, sen kan man börja ladda ned saker eller?
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Bara windows eller ej... Partitionen är fortfarande lika stor för det. Vet inte om den hårdvaran du länkade till kan ta hänsyn och kopierar enbart data eller hur den gör =S

Vad gäller alla drivrutiner och så så skulle jag lägga dom på en extern HD eller ett USB-minne så länge. Med det går troligtvis fint på ditt sätt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av madshrimp:

Bara windows eller ej... Partitionen är fortfarande lika stor för det. Vet inte om den hårdvaran du länkade till kan ta hänsyn och kopierar enbart data eller hur den gör =S

Vad gäller alla drivrutiner och så så skulle jag lägga dom på en extern HD eller ett USB-minne så länge. Med det går troligtvis fint på ditt sätt också

Ok för tror ej att windows är på 120 GB? ^^
Tror jag bara återställer hela HDD och sedan kopierar över allt som är kvar
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Lycka till! ^^ Undrar du ngt mer så fråga på bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Snälla sweclockers jag behöver hjälp! Det är så att jag köpte en SSD till min ASUS G73SW och problemet är : Jag vill ha windows 7 installerat på min nya SSD och inte på min HDD, jag har ingen skiva eftersom det var redan installerat. Hur ska jag göra?
Snälla behöver hjälp!!!!!!!
/Alex

Om någon av de anslutna hårddiskarna till datorn (det kan vara en extern USB om du råkar ha en) är en WesternDigital så har dom ett speglingsprogram (Acronis) som speglar och krymper partitionen för just detta ändamål. Enda kravet är att man skall ha en WD disk ansluten till datorn.

Nämnde jag att programmet är gratis att ladda ner från WD-s hemsida?

Lycka till.

/Rab.

Permalänk
Medlem

Imponerade prestanda från Kingston faktiskt.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Första gången man vill ha en Kingston SSD

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att läsa test än att se en video, så bra jobbat, alltid läsvärda test. Dock tycker jag att man inte märker någon större skillnad mellan olika SSD (senaste generationen), det var när man bytte mellan mekanisk till SSD som det blev märkbart. Valde en Intel 320, bra pris och hållbarhet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett par inlägg som bröt mot paragraf 7 i reglerna samt svaren på dessa borttagna.

Även om syftet inte är att piratkopiera så kan länkande av piratkopierat material (även till sidor som innehåller detta) räknas som medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.

För mer information, se denna tråd.

Permalänk
Medlem

Jag kan INTE rekommendera Corsair Force GT, haft den en vecka och har haft problem med frysningar/BSOD sen första början. Har uppdaterat Firmware, BIOS, bytt SATA kablar, kontroller(både marvell och intel 6gbits samt 3gbits), nätagg, memtest och prime95. Stoppade i min gamla SSD och inga problem alls. Det är lite tråkigt då jag verkligen tyckte om hastigheten hos Corsair GT, men fryser datorn/BSOD spelar det ingen roll hur snabb datorn är annars. Blev returnering för min del.

Permalänk
Avstängd

är det bara för mig att sidan buggar? (de nya två ssd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Jag kan INTE rekommendera Corsair Force GT, haft den en vecka och har haft problem med frysningar/BSOD sen första början. Har uppdaterat Firmware, BIOS, bytt SATA kablar, kontroller(både marvell och intel 6gbits samt 3gbits), nätagg, memtest och prime95. Stoppade i min gamla SSD och inga problem alls. Det är lite tråkigt då jag verkligen tyckte om hastigheten hos Corsair GT, men fryser datorn/BSOD spelar det ingen roll hur snabb datorn är annars. Blev returnering för min del.

Måndagsexemplar?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Måndagsexemplar?

Indeed, för min kompis har nu haft 2 st Agility 3, ingen fungerar... Själv så sitter jag på en gammal Corsair SSD, funkar prima, så jag tror bara att alla har haft lite otur.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle22:

är det bara för mig att sidan buggar? (de nya två ssd)

Uppdatera framsidan på artikeln med ctrl+f5.

Annars har du länkarna här:
http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/...
http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/...

Permalänk
Avstängd

snacka om att ssd inte håller vad de ska dvs stabilitet och massa måndags ex. man kan ju säga att var tionde ssd är måndags ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palmie:

Tack!

Permalänk
Medlem

Hur kan 3 hårdiskar vara bäst i test och 1 hårddisk rekommenderad?

Tvärtom vore mer rimligt, haha.

(Antar att detta beror på att testet uppdaterats 2 gånger men känns fruktansvärt b att läsa)

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Crucial M4, väldigt stabil disk, hade en Corsair Force GT men sålde den för den hade mycket konstiga saker för sig, allt med Sandforce är inte bra.

Skrivet av Stealthbomb:

Jag kan INTE rekommendera Corsair Force GT, haft den en vecka och har haft problem med frysningar/BSOD sen första början. Har uppdaterat Firmware, BIOS, bytt SATA kablar, kontroller(både marvell och intel 6gbits samt 3gbits), nätagg, memtest och prime95. Stoppade i min gamla SSD och inga problem alls. Det är lite tråkigt då jag verkligen tyckte om hastigheten hos Corsair GT, men fryser datorn/BSOD spelar det ingen roll hur snabb datorn är annars. Blev returnering för min del.

Force GT är inte bra och det beror på att den har Sandforce i sig, jag hade problem med frysningar, ibland när man kopierade filer så bara stannade den och tuggade i flera minuter utan något hände, sen plötsligt började den jobba igen och sen tugga och tugga.

Filer försvann hur som helst, bästa SSD är med Marvell som Intel eller Crucial diskarna.

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Hur kan 3 hårdiskar vara bäst i test och 1 hårddisk rekommenderad?

Tvärtom vore mer rimligt, haha.

(Antar att detta beror på att testet uppdaterats 2 gånger men känns fruktansvärt b att läsa)

Eller så presterar alla tre enheter likvärdigt, och ingen är märkbart snabbare än de andra. På så sätt finns det ingen självklar vinnare. (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

snacka om att ssd inte håller vad de ska dvs stabilitet och massa måndags ex. man kan ju säga att var tionde ssd är måndags ex.

Förmodligen mycket värre än så. Hos Sandforce är det måndag nästan hela veckan. Enbart OCZ Sandforce 1 på 5 i topp-listan med 1 av 30 defekta. Nästa rapport där Sandforce 2 ingår tippar jag på runt 20% felfrekvens.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Marko1966:

Jag slår väl till om 2 år eller nåt sånt - för dyra i dagsläget

2 st samsung F3 1 GB i RAID0 fungerar nästan lika bra...(testade en ssd hos kompisen)

Precis samma sits här och sitter med samma hårddiskar som du. Sedan visst är de bra mycket slöare och jag skulle gärna vilja ersätta dessa med 2st 300GB ssd men jag har inte råd.
Allt eftersom ssd hårddiskarna blir billigare, så ökar tyvärr mina behov för systempartioner och växlingsutrymme därefter.
Nå bra test och jag skulle vilja ha en ssd i laptopen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av stn1337:

Hur kan 3 hårdiskar vara bäst i test och 1 hårddisk rekommenderad?

Tvärtom vore mer rimligt, haha.

(Antar att detta beror på att testet uppdaterats 2 gånger men känns fruktansvärt b att läsa)

Nej, det är faktiskt helt rätt, även om det blir lite skumt.

I ursprunliga testet delade OCZ Max IOPS och Corsair Force GT på förstaplatsen, helt enkelt då enheterna visar sina styrkor i olika situationer. Kingston HyperX presterar mer eller mindre likvärdigt med Corsair Force GT, och får därför även den ta del av utmärkelsen. Hade vi vid första publiceringen vetat om hur HyperX skulle prestera hade man kanske fördelat "Bäst i test" annorlunda, att dela på tre enheter blir som du säger lite konstigt.

Angående stabilitet med främst Sandforce-baserade modeller är det som vi skriver i artikeln, under testandet har vi inte stött på några problem. Vi har senaste versionerna av alla enheter med uppdaterad firmware, och vi har inte fått varken frysningar eller blåskärm med någon enhet oavsett tillverkare. Med det sagt menar jag inte att problemen inte finns, bara att vi inte upplevt några med våra exemplar under recensionen. Som vanligt är det viktigt att hålla koll på nyhetsflödet för att se vad som händer, SSD-tekniken är fortfarande i sin linda och problem KOMMER att dyka upp med jämna mellanrum.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Kommer jag som sitter med Intel X25-M G2 märka några som helst skillnader om jag byter till ett av dem som fick "bäst i test"? Använder datorn till vanliga saker som att spela, kollar film och surfa/chatta. Är det värt att uppgradera?

Nej.

Om man inte har extrema behov, har problem eller behöver mer utrymme, finns det ingen idé att uppgradera från en SSD till en SSD annan. Intel X25-M G2 är en väldigt bra SSD också. Om cirka 5 år (beror på när du började använda den), när "disken" närmar sig sin teoretiska livslängd, då kan du börja fundera på en ny SSD (om det inte skett av naturliga skäl innan).

Det där var väl onödigt. =( Jag som precis bestämt mig för en Intel 320 300GB till min MBP 15" jag snart ska beställa...

Btw, många här verkar tycka det är helt orimligt att köpa större SSDs (200GB+) för ~4500 kr men om man har en grym laptop som enda dator håller det inte med 80GB, 120GB eller 160GB... (jag har en Intel X25-M G2 160GB i min unibody MacBook 13", diskens storlek har begränsat mig en bra tag nu...)

Just det, som flera andra påpekat så har AnandTech väldigt bra SSD recensioner:

The Crucial m4 (Micron C400) SSD Review http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400...
The Intel SSD 320 Review http://www.anandtech.com/show/4244/intel-ssd-320-review
OCZ Vertex 3 (240GB) Review http://www.anandtech.com/show/4316/ocz-vertex-3-240gb-review
OCZ Agility 3 (240GB) Review http://www.anandtech.com/show/4346/ocz-agility-3-240gb-review

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dentarg:

Det där var väl onödigt. =( Jag som precis bestämt mig för en Intel 320 300GB till min MBP 15" jag snart ska beställa...

Det är lugnt, problemet har en viss risk att uppstå vid strömavbrott, det är den SSD med klart minst antal fel/reklamationer så go for it

Permalänk
Medlem

Varför gör ingen en 3,5"-SSD, för gamers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilcore:

Varför gör ingen en 3,5"-SSD, för gamers?

Eftersom man ändå får in 600 gig i en 2.5" känns det onödigt.
Varför skulle man göra en 3.5"?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Eftersom man ändå får in 600 gig i en 2.5" känns det onödigt.
Varför skulle man göra en 3.5"?

Slippa krångla med 2.5 - 3.5-monteringsadaptrar. ^^
Fast nästan alla nya chassin idag har nån form av 2.5 stöd så, nä, finns inget behov av 3.5 SSD.
Kan 2.5 mekaniska tillverkas med 1000GB så lär SSD lätt kunna prestera lika då dom kan utnyttja hela 2.5'' och inte är bundna till någon rund opraktisk skiva.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]