Permalänk
Medlem

Fläkten där fram funkar inte?

Tja nu är det så att jag har ett problem med fläkten där fram i min dator.
Jag vet inte när den slutade fungera, men jag kollade igår för att när jag spelade så stannade spelet upp och jag vart tvungen att ta CRTL + ALT + DEL och avsluta spelet sedan starta om det. Sedan hände det igen så nu skriver jag här förhoppningsvis så vet någon var felet är och kan hjälpa mig.

Jag har: XFX Radeon HD6870 1GB (grafikkort) , Intel Core i5 760, 2.8GHz (cpu), Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3 (internminnen), ASRock P55 Extreme DDR3 (moderkort), Corsair TX 650W 80+ (nätagg), Fractal Design Define R3, Titanium (chassit) sen saker som inte är värda nämna tror inte dom gör någon skillnad.

Iaf min fläkt där fram har slutat fungera och jag tror bara att det är 2 fläktar i chassit. Jag är inte så in satt i detta med datorer osv men jag behöver hjälp att antingen kolla på ny fläkt eller hur man får igång den (om det nu går)..
Eller behöver jag bara höja fläkt % eller hur man ska säga så det kyler mera?

Tack på för hand!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att den någonsin funkat?
Hur som helst, öppna datorn och kolla så att sladden till fläkten sitter ordentligt i moderkortet.
Sitter den i ordentligt så ta ur fläkten och gör rent den ifall det är damm som sitter fast i den som gör att den inte går.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

TiasE: Nu gör du mig fundersam, jag tror det har fungerat. Den måste nästan ha gjort det för att när jag köpte datorn (Dec -10) så fungerade alla spel på högsta osv osv inget lagg eller problem att all. Så skönt!

Men sedan efter 3-4 månader så började BFBC2 och black ops att frysa i spelet lite då och då, sedan nån dag efter så fastnade spelen när jag spelade. Så jag har dammsugit datorn efter lagget och efter frysningarna men inget hjälpte. Uppdaterat grafikkortet m.m. med drivrutiner men hjälper inte.

Jag ska testa det du säger att stänga av datorn och kolla om den sitter i ordentligt och dammsuga den.
Fortsätt komma med svar tack, kommer kolla på tråden igen om typ 10min och säga om det är samma sak eller förbättring.

Permalänk
Medlem

Ett råd är ju att inte dammsuga datorn då detta kan bilda statisk elektricitet, använd luft på burk eller blås på grejjerna.

Om du har lagg och frysningar medan du spelar så kolla upp din CPU temp med Core Temp eller Real Temp medan du kör Intel Burn Test och din GPU temp i Furmark.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ett råd är ju att inte dammsuga datorn då detta kan bilda statisk elektricitet, använd luft på burk eller blås på grejjerna.

Om du har lagg och frysningar medan du spelar så kolla upp din CPU temp med Core Temp eller Real Temp medan du kör Intel Burn Test och din GPU temp i Furmark.

Jag har inget lagg när jag spelar, detta var innan frysningen kom. Så efter jag har spelat ett tag säg 1-2 kanske 3 timmar så blir det frysslagg och så måste jag stänga av spelet sedan starta det igen och då kommer det oftast efter 1timme max.

Edit: Och jag tog bort grafikkortet för att se hur fläktsladden satt och den satt som den skulle inga problem där, känns som den aldrig har funkat :S