Mozilla släpper loss Firefox 6.0

Permalänk

vad är den direkt skillnaden mellan aurora nighty å FF ? har alla tre bara för å prova

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Firefox ligger lite lågt i versionsnumret om man jämför med Internet Explorer 9, Opera 11, och Chrome 13.

Lite off topic, men hur i helvete kan chrome vara på version 13? Jag har inte märkt några större skillnader förutom möjligheten till tillägg sedan chrome 3.

Jag antar att chrome kör samma "utvecklingsmodell" som firefox-teamet bytt till...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk

Omformulerar mig eftersom min kommentar blev borttagen:

Firefox verkar vara ganska så bra eftersom att många säger det, men jag personligen väljer nog att stanna kvar vid Chrome, för tillfället.
Jag har ju använt Firefox innan, men jag fastnade för Chrome pga. sin stilrenhet. Men nu kanske man borde testa lite Firefox igen trots allt.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | ASUS RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz | NZXT H510 |

Permalänk
Entusiast

Det var då ett jädra gnäll på versionnumret igen. Tänker det uppredas varje gång Mozilla släpper nytt nu eller när ska folk inse att det inte spelar någon roll? Är det bättre med vissa opensourceprojekt som har funnits i tio eller tjugo år och fortfarande inte nått version 1? Det tog ju VLC 13 år att nå version 1 och är nu efter 15 år på version 1.1.11.

Edit: det där med att större delen av adressen är grå var rätt smidigt faktiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det var då ett jädra gnäll på versionnumret igen. Tänker det uppredas varje gång Mozilla släpper nytt nu eller när ska folk inse att det inte spelar någon roll? Är det bättre med vissa opensourceprojekt som har funnits i tio eller tjugo år och fortfarande inte nått version 1? Det tog ju VLC 13 år att nå version 1 och är nu efter 15 år på version 1.1.11.

Betyder inte det bara, att dem uppdaterar väldigt sällan?
Tar stora steg med längre mellanrum tidsmässigt, än att ta små steg väldigt ofta?

Bara en teori, är ganska dålig när det gäller datorer och mjukvara osv. ändå så går man på en datorlinje...

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | ASUS RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz | NZXT H510 |

Permalänk

Arg

Blir inte förvånad alls att 6:an kommer så snabbt efter skiten som var FF5.. X( Har aldrig haft så mycket surfproblem förut som efter jag installera FF5. Seeg seegare segast, Flash som plötsligt crashar mer som regel än undantag och VÄLDIGT märkligt beteende tillsammans med java plötslig

För det första: Har ALDRIG haft problem med Flash och java förut innan jag installera FF5
För det andra: En webläsare som ger mig en j-vla BSOD för första gången på 6 år?? Det är en webläsare dom kan stoppa upp i ja ni vet. Antar att ni läst lite om det som hänt ett antal människor som använt flash på t.ex youtube? Dator fryser o sen BSOD med meddelandet "watchdog.sys" nåt.

Blev tipsad om att jag t.ex skulle kolla min maskinvara:
Enda gången som jag hade mina "hårdvaruproblem" var när jag använde FF.

Jag blev tipsad om att kolla min forceware/flash/java/webläsare etc etc etc installation:
Har även Chrome, IE, Safari och Opera på datorn och hmm..... jag har visst inte några som helst "driv/mjukvaruproblem" när jag använder dom, eller program som JDownloader-

Jag fick höra insinuationer om att jag kanske har för dåligt hårdvara då om inget är trasigt? >_>
Öh nä...Jag spelar alla nya spel på high i 1680 (ehm kanske inte Witcher 2 då...) och enda gången jag har "dålig hårdvara" är visst bara när jag kör... ja gissa vad

Ber om ursäkt för mitt språk, men jag har alltid älskat FF och jag blir så arg när varje ny version (i min åsikt) bara blivit sämre. Fyran var rätt ball tyckte jag när den kom, men efter ett tags användning upptäckte jag att det inte alls var så "ballt" under den fina ytan, då jag insåg HUR mycket långsammare fyran var än sin föregångare och Sen hade vi dom andra webläsarna jag har installerade då, som alla LÄTT startar 2-3 av varje innan FireFox startat ETT fönster.. Men jag ska förstås installera 6:an för att se om något blivit "bättre"

Jaha då var jag färdig med mitt utbrott, hoppas era öron sitter kvar haha

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SkatanCarlbom:

Betyder inte det bara, att dem uppdaterar väldigt sällan?
Tar stora steg med längre mellanrum tidsmässigt, än att ta små steg väldigt ofta?

Bara en teori, är ganska dålig när det gäller datorer och mjukvara osv. ändå så går man på en datorlinje...

Nej de uppdaterar VLC rätt ofta men de har en annan filosofi med versionsnummer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Böt till Chrome enbart för att firefox startade så segt, kan lätt hoppa tillbacka för rättstavning på firefox är instant win.

Var precis samma sak här, fast jag böt nyligen tillbaka till FF pga. Firebug och andra plugins

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Bra då kan jag byta från betan som jag kört med ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle_lenhovda:

vad är den direkt skillnaden mellan aurora nighty å FF ? har alla tre bara för å prova

All utveckling sker i Nigthly och sedan stabiliseras webbläsaren i Aurora samt Beta. Ungefär var 6:e vecka synkroniseras kanalerna så att det som tidigare var Aurora blir Beta etc och det ploppar ut en ny Final Release i andra änden.

Nightly -> Aurora -> Beta -> Final Release

Hela resan genom alla kanalerna tar med andra ord sisådär 3 - 4 månader.

Det finns för övrigt en myt att det sker en större förändring av releasetempot mellan Firefox 5 och 6, jämfört med Firefox 4 och 5. Anledningen till att det tog 3 månader att släppa Firefox 5 var att det inte sedan tidigare fanns någon Aurora och Beta att fylla på med eftersom Rapid Release-konceptet var nytt, men både Firefox 5 och Firefox 6 har mognat ungefär lika länge i utvecklingsprocessen.

Nightly är således skakigast - samtidigt som man snabbt får testa nyheter, men om man är lite händig brukar det gå förvånansvärt bra att använda även Nightly till vardags. Dock kan saker som klipp och klistra plötsligt kan sluta funka i något dygn. Samtidigt får man ju vara medveten om att utvecklare av insticksprogram inte har hunnit anpassa sina program till något som uppfanns för två timmar sedan, men oftast funkar det som sagt rätt bra.

Permalänk

okej, tack för svaret tycker dock FF borde ha nighys ikon, snyggast ;D imo

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Om ca 23 ½ år lanseras Firefox 100 !

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/add-on-compati... fixar det, fungerar prima för mig. En del addons som inte fungerar 100% men jag sitter på Nightly 8.01a så det kan förklara saken

Samma här, nightly sedan ett bra tag sedan, har dock nu 6an samt alla andra webbläsare också installerade men behöver dom nästan aldrig...

Permalänk

Flera som har sagt att chrome är snabbare, med argumentet "men det funkar ju bättre än fx på min gamla dator". Det betyder att chrome är mer lättvikt än firefox, men det behöver ju inte betyda att chrome är snabbare än firefox på en bättre utrustad dator (jag tror dock att chrome är snabbare, men jag ville påpeka att argumentet inte håller).

Att fx nu släpps oftare tycker jag är bra. Det är inte så trevligt när de plötsligt släpper "en bomb" med nya uppdateringar lite då och då (som det var förut).

Jag själv använder nästan enbart fx, mest pga de addons som finns. Det kanske inte är den snabbaste browsern, men den är snabb nog för mig och i min erfarenhet väldigt stabil.
Jag har nästan alltid 70+ tabbar öppna. Dessa organiserar jag genom "groups" och dessutom använder jag addonen "vertical tabs"*, vilken gör att man kan ha nästan hur många tabbar som helst, och alltid se vilken tab som är vilken (till skillnad från original horisontella tabbar, där det blir jobbigt efter ~5+).

* https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/vertical-tabs/

Permalänk
Medlem

Snabbt som helvete är de iaf

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

har kört med Opera som main läsare efter att FF4 var en stor tabbe. och kan säga att övergångarna är de jobbigaste då all historik ska göras om till så man vill ha det osv.

Nu har jag formaterat om datorn och pröva FF6 och jäklar vilken skillnad mot 4an och 3an i snabbhet!
Dock kommer jag stå kvar med mitt val till opera. Gillar läsaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Usch, värre än befarat alltså (jag har bara tittat på bilden än så länge). Varför var det nu igen det där skulle vara en god idé? Chrome gjorde sig ju av med "http://", men då sparade man ju i alla fall utrymme.

Det kommer i 7:an, om det inte skulle tas bort av nån anledning. Rätt irriterande utan det, men man vänjer sig >_>

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

"publicerar Mozilla den skarpa versionen av Firefox 6.0" Länken gav mig en beta istället för skarp.

Same same

Permalänk
Avstängd

Håller mig vid Chrome. även det skulle kommma firefox 999

Permalänk

Det här är inte skrivet för att verka roligt eller klanka ner på någon. Men om FF är fel, så borde väl även Fx vara fel? Eller?. Det heter inte FirefoX eller Firefox x. Då borde väl den mest korrekta benämningen vara F1/F2/F3/F4/F5 eller F6, eller helt enkelt bara ett vanligt ''F''.

Även om nu x skulle stå för version så kan man lika gärna skriva F6. Så varför heter det Fx? Någon får gärna svara på vart ''x'' kommer in.

Håller mig förövrigt till Chrome. Jag var FF/Fx/F-Fanboy förut, men blev van med chrome efter att FF/Fx/F blev, ja helt enkelt skit imo. Det hände vid någon version av någon anledning jag ej minns mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Det var inte länge sedan 4.0 släpptes och 5.0 kort där efter. Skall versionnummer på Firefox bli som Nvidias drivrutiner där dom räknar i hundratal inom kort? Programen hinner inte ens mogna.

Winamp är ett gammalt program som är uppe i version 5.6 där dom skippade hela 4-serien. Det har funnits sedan 90-talet. Om det är någon aom använder det idag är en annan sak.

Är absolut inget fel på WinAmp 2.81, det fungerar, är inte bloatat och alla vet hur det funka.

Skrivet av Kilroy:

Beror på vem du frågar, dom flesta säger ju FF men Fx eller nått är "korrekt".
Eftersom Firefox är ett ord så är FF en "felaktig" förkortning.

Men jag tycker FF både låter och funkar bättre så jag kör på det.

Firefox är ett sammansatt ord. Orden Fire och Fox har slagits ihop och det ser alla som är läskunniga. Alltså använder folk FF. Att Mozillateamet vill att man skall använda det ballare fx som ju är en vedertagen förkortning på special effects är en helt annan sak.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fx
""Effects", as in special effects, sound effects and guitar effects"

Skrivet av tracenewbie:

Om ca 23 ½ år lanseras Firefox 100 !

Har du då räknat med den accelererande lanseringstakten?

PÅ det hela taget så är det Googles Chrome med sin inflation i versionsnummer som skapat denna hysteri. Att dom i sin tur gjort det beror på media (inkl SweC) som gör en större nyhet av det om det är ett helt versionsnummer som ändras än bara en decimalförändring. Mer media = mer användare. Så allt är uträknat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Fx för att det finns många bra plugins
man kan även ändra utseendet 100%
flytta om vilken knapp vart man vill osv
Borde förkortas MF istället
Mozilla Firefox
^^

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ett nytt igen? Slutade med firefox och började med Chrome, tyckte bara det var buggit. För mig hängde det sig och kraschade en massa. Chrome är snabbt och fint dock är det lite jobbigt att man kan "googla" direkt i adressfältet. Så när jag försöker gå direkt in på min hotmail så "söker" den på resultat på nätet istället

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

det lite jobbigt att man kan "googla" direkt i adressfältet. Så när jag försöker gå direkt in på min hotmail så "söker" den på resultat på nätet istället

I FF måste du leta bland bokmärkena, inte ås mycket jobbigare

Själv körde jag FF länge men det började hänga upp sig så jag bytte till chrome, men FF är väldigt bra

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Fx för att det finns många bra plugins
man kan även ändra utseendet 100%
flytta om vilken knapp vart man vill osv
Borde förkortas MF istället
Mozilla Firefox
^^

FireFox

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar problemet med ClearType eller vad det nu är, har suddig text iallafall.
Är det någon som kommer ihåg hur man fixade det?
Har provat att inaktivera hårdvaruacceleration, men det hjälper inte

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är märkligt det där med hur vissa upplever samma webbläsare som buggig och extremt instabil, medan andra inte har några problem alls. Jag upplever de flesta webbläsare som stabila och stöter ytterst sällan på några problem (IE har jag inte använt på många år så kan inte uttala mig den läsare). Mer ofta stöter jag på buggar i t ex flashplayer, vilket ibland kan ta Adobe i vanlig ordning, förvånansvärt lång tid att fixa.

Ni som har problem: är ni säker på att det är webbläsare i sig som är problemet?

Permalänk
Medlem

Kör med Firefox och kommer alltid att göra, man kör med den webbläsare man trivs bäst med. Jag gillar att uppdateringarna kommer så ofta. Allting flyter på jättefint för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Än så länge ser det ut såhär på versionsfronten

Release = 5
Beta = 6
Aurora = 7
Nigthly = 8

Det står ju i nyheten att den släpps 3 dagar innan den tilltänkta lanseringen.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Det är adobe flash som är den stora buggen för Firefox och inte webbläsaren, därför hoppas jag verkligen på HTML5 kommer och tar över allt så att vi kan slänga ut flash. Ett bra tips för alla er som säger att firefox strular och är seg, avinstallera foxen, rensa sedan med ccleaner eller något annat liknande innan man installerar det på nytt, löser en hel del problem. Angående text problem, läs stycket som heter "John Daggett — DirectWrite Text Rendering in Firefox 6", finns att hitta på planet mozilla, scrolla längre ner på deras sida, är väldigt långt och förklarar en hel del.