Fractal Design Arc och Arc Mini

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Det sitter fläktfilter i fronten. Detta kommer man åt från utsidan och fronten måste inte tas bort för att dammsugas. Vill man skölja det med vatten måste däremot front och fläkt plockas loss.

Det sitter alltså (från utsidan):
Utsida | Stålmesh | Filter | snabbclips för fläkt

Jahap, konstigt att sweC inte sa något om de? Oo
Antar att dammsugning inte räknans som rengörning då... hm

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Man fäster fläktarna i fronten med snabbclips som håller fläkten på plats. Går snabbt och enkelt och tack vare att IO panelen sitter fast i chassiet är det väldigt enkelt att plocka loss front för fläktbyten och annat.

*EDIT: Stavfel

En fråga till då när vi är inne på det!
Fästes "clipsen" i fläktens skruvhål eller sitter den "runt om" fläkten?
Måste man alltså har fyrakantiga fläktar för att det ska fugnera eller fungerar även runda?

Visa signatur

I may be wrong, but I am not uncertain.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Wraak:

En fråga till då när vi är inne på det!
Fästes "clipsen" i fläktens skruvhål eller sitter den "runt om" fläkten?
Måste man alltså har fyrakantiga fläktar för att det ska fugnera eller fungerar även runda?

Det kräver en standardfläkt, eller en "fyrkantig" som du beskriver. Det omsluter helt enkelt fläktens kanter och håller den på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det kräver en standardfläkt, eller en "fyrkantig" som du beskriver. Det omsluter helt enkelt fläktens kanter och håller den på plats.

Tackar för det, då vet jag

Visa signatur

I may be wrong, but I am not uncertain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrospective:

Om Arc Mini får rymmer en H-50 radiator intill någon av fläktarna blir det ett garanterat köp för mig.

har ett Define mini, det är samma mått som ett Arc, förutom att Arc har mera hål osv.

h50 med PnP fläktar får inte plats i toppen på mig Asus Rampage Gene III moderkort, därimot passar den bra där bak vilket jag har placerat mitt på

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

@ FD - Men asså, nu kan vi inte ha 120mm i fronten på arc? dvs inga schyte gentle taphoon ? eller går det med 120/140 på alla platser?

skulle du kunna skriva exakt vilka fläktar som passar vart... hade svårt att hitta det...

om det inte går med 120mm i fronten är det tyvärr en deal breaker för mig, och då blir det en "corsair obsidian 650d"

2. Hur passar erat egna dämpkit på vanliga ARC? / arc mini / define mini

3. era miniatx... skulle 2st gtx 570 med standard kylaren passa? t.ex arc mini eller define mini... med ett h70 och top fläkt också?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Varför klaga över 8pins kontakt. förläng den bara. 30spänn från kjell.

Permalänk

Hej, jag undrar vilka mATX modekort som har den här USB 3.0 sladden som kopplas direkt på modekortet ?

Uppskattar snabba svar.

MvH Oliver

Permalänk
Skrivet av ollebagarn:

Hej, jag undrar vilka mATX modekort som har den här USB 3.0 sladden som kopplas direkt på modekortet ?

Uppskattar snabba svar.

MvH Oliver

Prisjakt är din bästa kompis, fast nu måste ju jag vara det

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

tackar

Permalänk
Medlem

En fråga om dammfilter! Finns det även ett på den perforerade ytan på sidan? Skulle vara irriterande att behöva täcka över den ytan om man nu inte införskaffade en fläkt som man satte för utsug där.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Wedes:

En fråga om dammfilter! Finns det även ett på den perforerade ytan på sidan? Skulle vara irriterande att behöva täcka över den ytan om man nu inte införskaffade en fläkt som man satte för utsug där.

Sidopanelen är inte skyddad med filter. Om du tänkt använda den som utblås behöver du dock inte ett filter, det är mer på insug det är intressant.

Permalänk

Jag har nyligen köpt ett Array och är helnöjd med det.
Är i färd med att köpa en dator till mina föräldrar också och vill ha ett litet, stilrent och svart chassi.
Hade gärna köpt ett till från FD men det är några småsaker som hindrar mig.

1. Jag tycker det verkar osmidigt att behöva öppna luckan i fronten varje gång jag ska komma åt cd-spelarna. Så osmidigt att jag räknat bort Define Mini av den anledningen.

2. Sen har jag kollat på Core 1000. Det som hindrar mig för att köpa är i detta fallet placeringen av usb-portar och ljudutgångar på högersidan av fronten. Dessa skulle bli helt blockerade när jag placerar chassit med högersidan mot en vägg. Varför sitter inte dessa i fronten? Fronten borde i så gott som alla typer installationer vara oblockerad.

3. Sist har vi Arc Mini vilket, precis som Arc och Core 3000, har ventilation i toppen. Här är jag orolig för att toppen av lådan, trots dammfilter, släpper in damm såvida man inte använder datorn så ofta.

Finns det några lösningar eller måste jag helt enkelt leta vidare?
Oroar jag mig i onödan?

Permalänk

Fan vad härligt inför nytt köp, en H100 i toppen som drar in genom luftfiltret och sen ut direkt där bak.
Äntligen en fin lösning för damm vs. radiatorer.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag har nyligen köpt ett Array och är helnöjd med det.
Är i färd med att köpa en dator till mina föräldrar också och vill ha ett litet, stilrent och svart chassi.
Hade gärna köpt ett till från FD men det är några småsaker som hindrar mig.

1. Jag tycker det verkar osmidigt att behöva öppna luckan i fronten varje gång jag ska komma åt cd-spelarna. Så osmidigt att jag räknat bort Define Mini av den anledningen.

2. Sen har jag kollat på Core 1000. Det som hindrar mig för att köpa är i detta fallet placeringen av usb-portar och ljudutgångar på högersidan av fronten. Dessa skulle bli helt blockerade när jag placerar chassit med högersidan mot en vägg. Varför sitter inte dessa i fronten? Fronten borde i så gott som alla typer installationer vara oblockerad.

3. Sist har vi Arc Mini vilket, precis som Arc och Core 3000, har ventilation i toppen. Här är jag orolig för att toppen av lådan, trots dammfilter, släpper in damm såvida man inte använder datorn så ofta.

Finns det några lösningar eller måste jag helt enkelt leta vidare?
Oroar jag mig i onödan?

1, Detta går inte att komma undan när man har en dörr. Det man får ta ställning till är hur ofta man använder CD/DVD och hur högt man värdesätter utseendet.

2, Då hela tanken med lådan var en så liten låda som möjligt utan att kompromissa för mycket med grafikkortsstorlekar och andra nödvändiga funktioner. Därav placeringen av Front IO. Det var där det fanns plats, utan att hamna i vägen eller på annat sätt addera mer volym till lådan.

3, Då lådan inte är hermetiskt tillsluten så finns det åtminstone en teoretisk möjlighet till att damm skulle kunna leta sig in genom filter i toppen, men det förefaller högst osannolikt. Då är det förmodligen större risk att det letar sig in genom springor och öppningar innan det kommer in genom ett dammfilter i toppen av lådan. Vi tror inte det finns något att oroa sig för när det gäller detta.

Permalänk
Medlem

Är numera sedan 2 timmar stolt ägare av en FD ARC.
Ska montera med delar från en gammal Antec 300, Det blir intresant att se skillnaderna.
Bilder kan dyka upp i mitt galleri så småning om.
Define R2/R3 var bra lådor att bygga i, och define mini var underbar, fast bara m-ATX.
ARC är ju en uppgradering av R3 på insidan med lösningar från Define Mini (HDD-buren).
Fast 140mm fläktar på alla platser om man vill, ska se hur den låter sedan, man kan ju köpa extra orginalmattor att klistra in i dörrarna om man behöver.
Den får ärva ASUS Crosshair Formula IV & AMD 965BE så länge, (Bulldozer ska in när den kommer) Och AMD HD5850 eller HD6950, Corsair HX650 eller TX750, beroende på om det går att gömma kablarna från TX750 någonstans. Zalman fläktstyrning blir nödvändigt mat alla fläktarna.
Corsair H100 kommer att sitta i toppen så fort den kommer i butik eller senast med bulldozern, ThermalRight TRUE får duga så länge.

De 3st 140mm fläktarna som följde med (1000rpm) placerar jag i Fronten samt en i botten, Den extra kampanjfläkten 140mm (800rpm) får sitta i bak.
Jag har för mig att det är bättre om fläktarna som blåser in är kraftigare för att bilda ett övertryck, så det inte suger in damm i skarvarna som det gör på min Obsidian 800D

Edit: Hittade en bioshögtalare i skruvpåsen, det var länge sedan jag hade slut på dessa små högtalare, Som är viktiga om man vill höra det glada pipet innan man trycker delete för att komma in i bios.
Det långa piiipet vill man inte höra
Bra där FD

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

För samma pengar som Arc Mini kan man få http://www.inet.se/artikel/6900468/lian-li-pc-a04a-silver så priset borde vara ett par hundra kronor mindre för Lian Li chassit är helt av aluminium vs. Arcs plast & stål. Dålig recension helt enkelt då man inte ger negativt om fläktfiltren samt det höga priset.

Höll på att en bli en arc-mini, men så såg jag Lianli-A04B/A lådan, får nog bli en "lian" hoppas den får in Corsair H60 i taket bara. Någon som vet
ifall det får plats? har sökt genom hela internet men har inte sett en A04 med H60, har moderkort sabertooth, 2600k.

Visa signatur

- GTX 680 CUII TOP -SA950@120hz
- i7 2600K@3,8Ghz -Corsair H60
- Sabertooth P67 -16GB Dominator Platinum
- Corsair GT120

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adrian_cool69:

@ FD - Men asså, nu kan vi inte ha 120mm i fronten på arc? dvs inga schyte gentle taphoon ? eller går det med 120/140 på alla platser?

skulle du kunna skriva exakt vilka fläktar som passar vart... hade svårt att hitta det...

om det inte går med 120mm i fronten är det tyvärr en deal breaker för mig, och då blir det en "corsair obsidian 650d"

2. Hur passar erat egna dämpkit på vanliga ARC? / arc mini / define mini

3. era miniatx... skulle 2st gtx 570 med standard kylaren passa? t.ex arc mini eller define mini... med ett h70 och top fläkt också?

Är också intresserad av hur dämpkitet passar i ett ARC. Någon som har erfarenhet av detta eller något som ni på FD kan svara på? Sen undrar jag även om det går att få tag på moduvent luckorna till fläktplatserna som finns i R3:an?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av anon172162:

Är också intresserad av hur dämpkitet passar i ett ARC. Någon som har erfarenhet av detta eller något som ni på FD kan svara på? Sen undrar jag även om det går att få tag på moduvent luckorna till fläktplatserna som finns i R3:an?

Vårt dämpkit har tyvärr gått EOL, men det kanske finns några kvar ute i handeln?
Måtten som ett dämpkit till Arc bör ha är: 340x406mm, och då är det ~20mm kvar till kanterna runtomkring.

Tyvärr säljer vi inte moduvent löst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fractal Design:

Vårt dämpkit har tyvärr gått EOL, men det kanske finns några kvar ute i handeln?
Måtten som ett dämpkit till Arc bör ha är: 340x406mm, och då är det ~20mm kvar till kanterna runtomkring.

Tyvärr säljer vi inte moduvent löst.

Ok tack då vet jag. Tror Inet hade några kvar på lager så får passa på innan dom tar slut. Tack för snabbt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Är också intresserad av hur dämpkitet passar i ett ARC. Någon som har erfarenhet av detta eller något som ni på FD kan svara på? Sen undrar jag även om det går att få tag på moduvent luckorna till fläktplatserna som finns i R3:an?

Plastbit i lämplig storlek och 4 hål i hörnorna.
Borde finnas på större byggmarknader att köpa eller såga ur nått gammalt.
Dämpmatta: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=FD-AC-ABS

Det hålet som sitter i dörren är ju 180mm så man måste ju modda iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv

Ni som använder Arc, kör ni med sidofläkt och i så fall använder ni den som för att ta in/ut luft? Känns som den borde vara bra för att kyla grafikkorten men irriterande att det inte finns ett fläktfilter där. Antingen moddar man dit ett filter eller så sätter jag för hela hålet med ljuddämpande material. Vilket skulle ni göra?

Permalänk
Medlem

Arc eller R3?

Permalänk
Medlem

Beställde just ett Arc från Inet, verkar onekligen bra!

Permalänk
Medlem

Tror jag att jag ska ta och skaffa mig ett Arc. Har ett R3 nu och jag får ingen bra kylning i det(min CPU temp sjunker 5-10 grader när jag tar av sidan på chassit) och speciellt tyst är det inte heller.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så är det stora problemet med denna låda att den är för öppen, d.v.s den släpper ut mycket ljud? Jag har idag ett en Antec Sonata chassi som är extremt tyst, jag söker efter en ersättare för detta chassi och Fractal Design Arc verkar komma väldigt nära. Frågan är om man kan få låda lika tyst som Antec Sonata lådan(som är tillverkad av speciellt dämpad material). Jag har sett sett Fractal Design har dämpmattor som man fortfarande kan få tag på för sådär 300 kr, kommer detta räcka? Eller har vi kvar problemet med för öppen låda?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vad jag förstår så är det stora problemet med denna låda att den är för öppen, d.v.s den släpper ut mycket ljud? Jag har idag ett en Antec Sonata chassi som är extremt tyst, jag söker efter en ersättare för detta chassi och Fractal Design Arc verkar komma väldigt nära. Frågan är om man kan få låda lika tyst som Antec Sonata lådan(som är tillverkad av speciellt dämpad material). Jag har sett sett Fractal Design har dämpmattor som man fortfarande kan få tag på för sådär 300 kr, kommer detta räcka? Eller har vi kvar problemet med för öppen låda?

Har monterat i FDs orginal dämpmattor i dörrarna samt en H100 med 4st FD 120mm fläktar P/P.
Funkar fint men det läcker fortfarande ljud från ovansidan men det finns ingen låda som man kan gömma undan jludet från en 240mm radiator i p/p.
Det är nästan omöjligt att få bra & tyst kylning på samma gång.
Om man vill ha en tyst dator så får man köpa tysta fläktar oxå.
I tex. Define kan man ju täcka för oanvända fläkthål men då kyler det ju inte så bra iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Sitter och funderar, har en inkommande rigg: http://www.inet.se/kundvagn/visa/860896/2011-09-12
Sitter i valet som kvalet om jag ska ta mini eller vanliga, grejen är att även en ljudkort ska petas in.
Någon som har åsikter/erfarenhet? Eller är jag rent sagt korkad om jag slänger in ett matrix i ett mini?

mvh tyrenberg!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Sitter och funderar, har en inkommande rigg: http://www.inet.se/kundvagn/visa/860896/2011-09-12
Sitter i valet som kvalet om jag ska ta mini eller vanliga, grejen är att även en ljudkort ska petas in.
Någon som har åsikter/erfarenhet? Eller är jag rent sagt korkad om jag slänger in ett matrix i ett mini?

mvh tyrenberg!

Jag har en ARC Midi och en Define Mini.
Enligt vad jag förstår så är ARC mini och Define mini identiska innuti förutom att ARC mini är lite högre upptill för att få plats med en 240mm radiator.
ARC är stor och bra att montera allt i dock så saknar den Defines dämpmattor i dörrarna.
Define Mini var jätterbra att montera i men m-ATX sätter ju begränsningar i antal kortplatser.

Mina R2/R3 är obetydligt större än mini, minin är lite kortare.
Mellan ARC och ARC Mini så verkar det som om de har samma storleks ordning där att ARC mini bara är lite mindre än ARC fast kortare.
Det är korkat att köpa en ARC mini för den är kanska stor ändå.
Det är ju inte förbjudet att ha ett m-ATX moderkort i en ATX låda, men tvärt om går inte.

Jag har både ATX lådor och m-ATX lådor, men jag har en hel del m-ATX kort i ATX lådor oxå det stör inte.
Man blir ju bunden till M-ATX om man köper en för liten låda.
Lite lustigt i Obsidian 800D, när jag satte in ett m-ATX, fick nästan plats med 2st

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har en ARC Midi och en Define Mini.
Enligt vad jag förstår så är ARC mini och Define mini identiska innuti förutom att ARC mini är lite högre upptill för att få plats med en 240mm radiator.
ARC är stor och bra att montera allt i dock så saknar den Defines dämpmattor i dörrarna.
Define Mini var jätterbra att montera i men m-ATX sätter ju begränsningar i antal kortplatser.

Mina R2/R3 är obetydligt större än mini, minin är lite kortare.
Mellan ARC och ARC Mini så verkar det som om de har samma storleks ordning där att ARC mini bara är lite mindre än ARC fast kortare.
Det är korkat att köpa en ARC mini för den är kanska stor ändå.
Det är ju inte förbjudet att ha ett m-ATX moderkort i en ATX låda, men tvärt om går inte.

Jag har både ATX lådor och m-ATX lådor, men jag har en hel del m-ATX kort i ATX lådor oxå det stör inte.
Man blir ju bunden till M-ATX om man köper en för liten låda.
Lite lustigt i Obsidian 800D, när jag satte in ett m-ATX, fick nästan plats med 2st

Tack för utförligt svar ^^
Jo är fullt medveten om att det går att montera mATX kort i ATX chassin med, dock trodde jag att arc mini skulle vara ganska liten jämfört med midi, men om du säger att de inte skiljer mkt så är det la lika bra att köpa midi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.