[Lek] Gissa hårdvaran

Permalänk
Medlem

RAM-minneskort då? Sådana där som man kunde sätta in i vissa skrivare (?), laptops, hade man tur fungerade de i Amiga 600/1200 men då fick det lov att vara SRAM eller om det var tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

RAM-minneskort då? Sådana där som man kunde sätta in i vissa skrivare (?), laptops, hade man tur fungerade de i Amiga 600/1200 men då fick det lov att vara SRAM eller om det var tvärtom.

Nära men inte helt rätt.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Någon slags säkerhetsmodul?

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HB|Mr.T:

Någon slags säkerhetsmodul?

Nej, kallare än tidigare svar.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är ett nätverkskort med extern dongel. Alternativt ett modem med en extern dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbas:

Gissar på att det är ett nätverkskort med extern dongel. Alternativt ett modem med en extern dito.

Nej, tidigare svar var närmre.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Ah den är stängd i andra sidan... annars sjukt lik och antagligen "samma" format i övrigt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

En ramdisk?
Satt nåt liknande i en gammal Thinkpad 700C min farsa hade

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

En ramdisk?
Satt nåt liknande i en gammal Thinkpad 700C min farsa hade

Nepp.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Flash minneskort?

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HB|Mr.T:

Flash minneskort?

Helt rätt! Hela 4 MB kapacitet.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Justja, det hade jag glömt att det fanns mitt bland all nutida förvirring kring CF-adaptrar och RAM-minnen. Jag har för mig att på något annat forum var det en nybliven Amiga-ägare som kollade upp ett sådant där minne när han botaniserade bland vilka slags PCMCIA-kort han hade nytta av. Ett Flash-minne som inte är utbytbart mer än att man flyttar hela kortet känns idag sådär användbart, om man inte använder det som en icke bootbar hårddisk. Amiga 600/1200 kan visserligen boota från enheten CC0 men det tror jag bara fungerar med speciella batteribackade (?) RAM-minneskort, inte generella Flash-minneskort. I alla fall kan jag och många med mig konstatera att en CF-adapter knappast går att boota från ens om man skulle ha formatterat CF-minnet med Amiga-filsystem och bootblock.

Permalänk
Medlem

Vad är detta?

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem

Jag gissar vilt på modem, på grund av högtalaren. Dock ser det inte ut som ett. Kanske en slakad telefon:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag gissar på att sissta är ett sportster modem eller något likande. Telefon är det helt klart. typ 56K men exakt modell kan jag tyvärr inte.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag gissar vilt på modem, på grund av högtalaren. Dock ser det inte ut som ett. Kanske en slakad telefon:)

Helt Rätt!

Ett Telia Surfinbird S560

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HB|Mr.T:

Helt Rätt!

Ett Telia Surfinbird S560

Kanon:) äntligen något man gissar rätt på:) De komiska med modem förresten är att dom har strypt hastigheten, för man ska gå över till andra tekniker.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen har lagt upp en ny bild så kör jag med en ny.

Vad är detta och vad gör den? Är inte riktigt säker själv

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem

Tänker på säkerhetskort med bios som finns på ex vis datorer i skolor som gör att man kan styra läs/skrivmöjligheter på disken osv.

T ex så delar du disken i två bitar, den ena är fryst och återställer partitionen du arbetar på när datorn startas om, vanligare på den tiden när folk körde win98 ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tänker på säkerhetskort med bios som finns på ex vis datorer i skolor som gör att man kan styra läs/skrivmöjligheter på disken osv.

T ex så delar du disken i två bitar, den ena är fryst och återställer partitionen du arbetar på när datorn startas om, vanligare på den tiden när folk körde win98 ?

Kan mycket möjligt vara ett safety card som det kallas.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Den har suttit i en gammal dator för hemanvändare så jag tror inte att det är ett safety card.

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem

Fyller den samma funktion som en dongel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett "HP PCI Terminator Board". Som jag förstått det så ska det sitta sist av alla PCI-kort i vissa modeller. Men det har inte riktigt framgått på de sidor jag hittat kortet. Står säkert i nån manual..

Finns ungefär i mitten av denna sida:
http://www.smcelectronics.com/comppart.htm

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Slänger väl upp en jag med. Har "censurerat" vissa saker som skulle göra det lite väl enkelt.
Hade det i gammburken men det går inte riktigt in i dom här dumma kortplatserna på nuvarande maskin, inte ens med hammare och spiiik...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Slänger väl upp en jag med. Har "censurerat" vissa saker som skulle göra det lite väl enkelt.
Hade det i gammburken men det går inte riktigt in i dom här dumma kortplatserna på nuvarande maskin, inte ens med hammare och spiiik...

http://img835.imageshack.us/img835/2661/svrm.jpg

ISA Koaxialnätverkskort!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

ISA Koaxialnätverkskort!

Ingen dum gissning, men inte helt rätt. Det är ISA men inget nätverkskort. Kontakten syns lite dåligt på bilden men det är en RCA, dvs likadan sorts kontakt som bland annat traditionellt används till kompositvideo och mycket mer... (men den här behöver ju inte vara för det) :).

Kan ge en liten ledtråd att trots att det kostade nästan tusen spänn med frakt så var jag tvungen att komplettera det själv för att det ens skulle gå att använda. Passar för övrigt in på detta underforums kategori på mer än ett sätt...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Verkar vara ett "HP PCI Terminator Board". Som jag förstått det så ska det sitta sist av alla PCI-kort i vissa modeller. Men det har inte riktigt framgått på de sidor jag hittat kortet. Står säkert i nån manual..

Finns ungefär i mitten av denna sida:
http://www.smcelectronics.com/comppart.htm

Helt Rätt!

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HB|Mr.T:

Helt Rätt!

All riiight

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Ett ljudkort till PC ... med Commodore 64:ans SID-chip på sig.

En gissning, eftersom det är "retro på fler än ett sätt" och att det största chippet på kortet är gjort av MOS.

Edit: Ha! Jag hade rätt. Jag sökte lite på nätet och hittade flera bilder som bekräftade att det är en "HardSID". Jag postar en ny bild imorgon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.