OCZ Octane SSD slår lagringsrekord

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerar på att det står SATA 2.0 på själva disken? Liten miss eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Blir ett köp om den hamnar på 5000 kr, tror dock att det blir 10000 kr.

Permalänk
Medlem

ååååååh! köpte ju precis 2 st ocz vertex 3!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColinZeal:

Japp, det finns det. Eric Prydz som gör det mesta av sin musik på sin Macbook Pro under diverse tågresor till spelningar klagar på att meganiska hårddiskar är opålitliga. Efterfrågade faktiskt efter en 1TB SSD bara i veckan som var.

Själv är jag också sugen. Men inte så sugen på att veta priset..

Han kan ju skaffa en optibay så kan han iallfall ha två 512 diskar.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det inte är första SSD på 1TB, nej det är det ju inte. MEN dem andra som finns ute på marknaden använder sig utav PCI-Express och är inte 2,5'' lagringsenheter som denna.

EDIT: Detta framgår ju också i artikeln "(...)det sistnämnda ett nytt rekord i klassen 2,5 tum."

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 3 (i5, 4GB, 128GB)
Macbook Pro 13'' early-2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

OCZ har en 1TB ssd redan, har för mig att den kostar 5000 dollar.

Eftersom den slog rekord på att den va störst (1 Tb) så skulle jag gärna vilja se källa

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hade inte gjort nått om den var 3.5 "

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Någon insatt som kan är villig att uttala sig kring tillverkningsteknik/produktionskonstander för denna kontra mekanisk lagring, med antagandet att produktionen av båda typer var lika stor. Vad skulle vi landa på?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Eftersom den slog rekord på att den va störst (1 Tb) så skulle jag gärna vilja se källa

OCZ Colossus heter den. Den är iofs 3,5" men ändå 1TB.

http://www.tomshardware.com/news/ocz-colossus-ssd-3.5-1tb,911...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Någon som bjuder på en 1TB disk?
Kan inte vänta med att se priserna!
Edit: OCZ Z-Drive R2 p88 PCI-Express SSD 2TB kostar ju en del

Skrivet av Napkin:

Känns som att det inte riktigt kommer att bli gratis!

Skrivet av Piece of Cake:

Jämfört med vilket rekord priset kommer att slå så blir detta rekordet försvinnande litet.

Skrivet av xfmimd:

Oh en 1TB disk skulle jag vilja ha!! fast jag vill inte veta priset. Skulle inte förvåna mig om den skulle gå på över 12k

Skrivet av Zotamedu:

Kom igen med låga priser istället för maxad prestanda.
Finns det en marknad för den här typen av 1 TB diskar? Gissar att det fortfarande är MLC så servermarknaden inte är prioriterad. Känns lite som e-penis-koncept.

Skrivet av emilracerbil:

hahaha riktigt trevligt pris det kmr bli

Skrivet av OLiiX:

Jag vill ha dom i Raid 5

RAID5? Varför inte en 0:a?

Skrivet av Bewise:

Som vissa har skrivit, prestandan i all ära men kom igen och försök få ner priset istället.

Som det redan har skrivits i tråden, allt är dyrt i början! Klart att priserna kommer att falla, frågan är bara när! 1TB som rekord på en 2,5" enhet är ju faktiskt riktigt stort!!

Skrivet av SuperSverker:

Eftersom den slog rekord på att den va störst (1 Tb) så skulle jag gärna vilja se källa

Tror han blandar samman 3.5 " med 2,5". Faktum är att detta är den första 2,5" SSD Disken! Precis som du var inne på!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ringu:

ååååååh! köpte ju precis 2 st ocz vertex 3!!!

mm surt sa räven

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tror han blandar samman 3.5 " med 2,5". Faktum är att detta är den första 2,5" SSD Disken! Precis som du var inne på!!

Vadå, finns det SSD'er i 3,5-klassen?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Oh, min våta dröm är en tillräckligt stor SSD och gbit/s lina..
Då är det bara antalet seedare som kan styra hastigheterna.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av haxxelhoff:

Oh, min våta dröm är en tillräckligt stor SSD och gbit/s lina..
Då är det bara antalet seedare som kan styra hastigheterna.

This. Vi kan få 40Gbit/s in. Vem betalar?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Eftersom den slog rekord på att den va störst (1 Tb) så skulle jag gärna vilja se källa

Skrivet av skog1s:

Tror han blandar samman 3.5 " med 2,5". Faktum är att detta är den första 2,5" SSD Disken! Precis som du var inne på!!

Jag sa aldrig att det var 2.5" ssder bara att de hade sen tidigare ssder med 1TB lagring.

http://www.ocztechnology.com/ocz-colossus-2-series-sata-ii-3-... Sata 2 ssd 460 till 960 GB lagring.

http://www.ocztechnology.com/ocz-ibis-3-5-high-speed-data-lin... HSDL ssd 100 till 960 GB lagring.

Permalänk
Skrivet av fille3002:

This. Vi kan få 40Gbit/s in. Vem betalar?

40Gbit/s? Fyrtio Gbit/s? Fyra, nolla Gbit/s?

Och det kostar? Leverantör?

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Oh, min våta dröm är en tillräckligt stor SSD och gbit/s lina..
Då är det bara antalet seedare som kan styra hastigheterna.

Shit va snabbt man kan ladda ner Linux-ISOs sen då

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Har det inte funnits 1TB 2,5 tummare innan?
http://www.inet.se/artikel/4303924/lacie-rikiki-usb-3-0-1tb räknas inte den t.ex. :P?

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Har det inte funnits 1TB 2,5 tummare innan?
http://www.inet.se/artikel/4303924/lacie-rikiki-usb-3-0-1tb räknas inte den t.ex. :P?

jo, men inte som ssd enheter

Visa signatur

Andy Rooney - "Datorer gör det enklare att göra en massa saker, men de flesta saker de förenklar behövs inte göras alls."
________
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Skrivet av haxxelhoff:

40Gbit/s? Fyrtio Gbit/s? Fyra, nolla Gbit/s?

Och det kostar? Leverantör?

40Gb/s.
Kostar vet jag inte. Leverantör vet jag inte heller. Vi är anslutna till samma internetlina som den lokala isp'n är för hela kommunen. Vi kan alltså får samma hastighet som resten av kommunen (hushåll, företag osv inom kommunen samt själva kommunen) delar på.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Jag gissar 5-siffriga priser på 1TB.
Finns inte en vettig människa i världen som kommer köpa det, men det är bra att det kommer då det i längden pressar priser

Skrivet av SummitSub:

SSD:s tar ju inte direkt myckret plats så varför betala galet mycket för 1TB när man kan köpa flera på ca 256 ?

Även om disken inte tar så mycket plats så finns det ett begränsat antal anslutningar i en dator (ja, kontrollerkort finns, men även antalet sådana man kan ha är begränsat). Inte för att det är någon egentlig begränsning för vanlika konsumenter, men det finns säkert någon där ute med för mycket pengar som kommer stöta på problemet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

det här handlar helt enkelt om att visa att det går att nå 1 tb med en ssd, att det sen kostar och antagligen kommer säljas i få exemplar är mindre viktigt. Tillverkningskostnaderna kommer med tiden att sjunka och om ett par år är större ssd standard

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvone:

Blir ett köp om den hamnar på 5000 kr, tror dock att det blir 10000 kr.

Tror att du får lov att dubbla den senare summan

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Mest spännande är att Indilinx är tillbaka. Ingen buggfylld Sandforcekontroller inte.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvone:

Blir ett köp om den hamnar på 5000 kr, tror dock att det blir 10000 kr.

dream on! minst 50 skulle jag tippa på, 2tb ssd kostar ju 100 lakan

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Sick stuff!!... Men vad blir prislappen?... Väntar med spänning!

Låter som ett gäng solida enheter med tanke på vad OCZ verkat åstadkomma!

/X/

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

enligt en källa på engadget så kommer diskarna att gå på $1.10-$1.30/gb så om man har tur så kan man nog få en för under 10 (vet dock inte hur mycket man kan lita på den "källan")

Visa signatur

: )

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jinxad:

Priset kommer att sjunka med tiden, är ju så här med all ny teknik. I början så kostar det och kommer enbart att köpas utav vissa, även privatpersoner som vill ha det senaste och priset spelar ingen roll. Därefter kan man börja förfina tekniken och göra den billigare att massproducera så nästa segment kan köpa den och så fortsätter det tills nästan vem som helst har råd. Har alltid och kommer alltid att vara så när nya saker kommer ut på marknaden.

Fast problemet nu är att det bara satsas på utveckling på att höja prestandan och inte sänka priset.
Faktum är att prestandan sedan länge varit tillräcklig för de flesta. Jag hade nöjt mig med förra generationens prestanda om priset var lägre. Just nu är det ju får man ju bara högre och högre sekventiell läs och skrivhastighet som är rätt meningslös. Nu är den ju så hög att det inte finns någon vettig användning annat än som försäljningsargument.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nice, jag skulle tro att de mekaniska diskarna är utfasade inom 10 år..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

hoppas på att stora ssd'er kommer bli billigt inom en snar framtid.