Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jaha ja, jag har 560 Ti SLI och jag är under 60 lite hela tiden. Ibland under 40.

Vad använder du för inställningar? V-sync?

Allt på max, alltså så högt det går. V-sync har jag på eftersom det ligger konstant på 60.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Allt på max, alltså så högt det går. V-sync har jag på eftersom det ligger konstant på 60.

Så vad är det som gör att det flyter på i konstant 60 fps för dig men inte för mig? Vi har ju i princip identiska datorer.

Jag kan bara komma på två förklaringar, antingen ljuger du eller så är det någon inställning någonstans som skiljer. Har du AA på max också?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Jag har ett ensamt 560 ti och jag kirrar 60 fps nästan hela tiden med allt på högsta.

Det här stämmer heller inte överens med min prestanda, långt ifrån. Stänger jag av SLI och kör med ett 560 Ti har jag ungefär 35 fps i genomsnitt.

Det är sånt här jag blir så jävla trött på med pc-spelande.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Det här stämmer heller inte överens med min prestanda, långt ifrån. Stänger jag av SLI och kör med ett 560 Ti har jag ungefär 35 fps i genomsnitt.

Det är sånt här jag blir så jävla trött på med pc-spelande.

Har lirar förmodligen i 1600x1050 eller likande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Har lirar förmodligen i 1600x1050 eller likande

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan slå vad om femton ungmörs oskulder att han inte gör det.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Så vad är det som gör att det flyter på i konstant 60 fps för dig men inte för mig? Vi har ju i princip identiska datorer.

Jag kan bara komma på två förklaringar, antingen ljuger du eller så är det någon inställning någonstans som skiljer. Har du AA på max också?

Vad skulle jag vinna på att ljuga? Japp, har även FXAA aktiverat.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hittade nyss en till inställning för skuggor som inte nämns någonstans tror jag.

iShadowMapResolution=

Standardinställningar är:
Low=512
Medium=1024
High=2048
Ultra=4096

Vill man ha snyggare än Ultra så blir det 4096x2 = 8192. Man måste alltit gångra med två för annars har jag upptäckt att det flimrar. Det blir skitsnyggt men prestandan sjunker som satan.

Sedan har jag trixat lite med:

fShadowDistance=8000.0000. Minskar man talet till typ 800 så minskar avståndet då skuggorna visas men kvaliteten är helt otrolig när dom väl syns, alltså knivskarpt!. Ökar man så ökar avståndet så klart men i stället försämras kvaliteten. Riktigt irriterande. Finns flera skugginställningar där, men har inte lyckats hitta en bra kombination än. Någon som har lust att hjälpa till?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Har en polare som har suttit och lirat med som har samma rigg som jag fast ett 580 och lite mer ram, han har varit galen på att han droppar ner till 40~ fps ibland med allt på högsta, mina 460 droppar ner till 30-35 ibland och ligger då på 40-50% load och då har jag ändå sänk aa:n nåt snäpp :/ men kul att höra att det flyter för dig, då kanske det finns nån lösning jag inte hittat än

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör allt på max(och då menar jag max(ultra)+ 8*AA+16 i ????(hmm vad hette det nu igen:) )

Och mitt flyter på riktigt bra 54-60fps 1920*1080

Inga tweaks dock än så länge;)

ska testa några som nämts i tråden nästa gång jag kan spela

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Vad skulle jag vinna på att ljuga? Japp, har även FXAA aktiverat.

Upplösning då? Har du klockat processorn? Grafikkorten?
Vilken drivrutin har du? Gamla eller nya beta?
Det måste ju vara nånting som skiljer.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Upplösning då? Har du klockat processorn? Grafikkorten?
Vilken drivrutin har du? Gamla eller nya beta?
Det måste ju vara nånting som skiljer.

Oklockad processor, 900 Mhz på GPU:erna, 285.62 drivrutiner. Kör i 1080p.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Verkar som om folk inte riktigt förstår hur datorer, grafikkort och mjukvara fungerar?!
Det är INTE bara grafikkortet som avgör FPS, det är HELA datorn dvs prollen, minnen, moderkort osv. Även mjukvaran/drivrutiner avgör såklart.
Sen är det beroende av hur mycket minne du har, även grafikminnet och sedan även vilka upplösningar ni kör beroende på vilken skärm ni kör. Jag kör ett st 570 med upplösning på 1920 x 1080 och får ca 35 - 65 i FPS med min ULTRA-moddade inställning i Skyrim.
Jag har ett väloljat system och vet vad jag gör, därför får jag bra resultat på mina grejer.
Så att sitta och jämföra FPS med varandra är fullständigt meningslöst om ni inte har identiska maskiner/skärmar med exakt samma mjukvara installerat och konfigurerat.
Kör ni tungt och ligger runt 30 - 40 FPS så räcker det långt och länge då ni ändå knappt kan uppfatta mycket mer med blotta ögat.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Oklockad processor, 900 Mhz på GPU:erna, 285.62 drivrutiner. Kör i 1080p.

Hur kan det överhuvudtaget vara möjligt att köra SLI med de drivrutinerna?
Jag hade från början beta-drivrutinen installerade men testa att installera tillbaka till den gamla som du har, 285.62. Vips så sjönk fpsen till ca 30. När jag startade MSI Afterburner visade det sig att det ena grafikkortet inte ens användes.

Men för dig funkar allting på något magiskt sätt utan minsta bekymmer. Borde jag ringa Inet och be dem byta ut mina grafikkort? Det här är ju löjligt.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Min dator presterar också väldigt dåligt i Skyrim. Kör 6970 2gb i crossfire, 2600k @ stock och 8gb ram och jag droppar ner till 20fps ibland känns det som och då kör jag inte ens maxat, det är riktigt tråkigt. Hur kollar ni fpsen in game förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Verkar som om folk inte riktigt förstår hur datorer, grafikkort och mjukvara fungerar?!
Det är INTE bara grafikkortet som avgör FPS, det är HELA datorn dvs prollen, minnen, moderkort osv. Även mjukvaran/drivrutiner avgör såklart.
Sen är det beroende av hur mycket minne du har, även grafikminnet och sedan även vilka upplösningar ni kör beroende på vilken skärm ni kör. Jag kör ett st 570 med upplösning på 1920 x 1080 och får ca 35 - 65 i FPS med min ULTRA-moddade inställning i Skyrim.
Jag har ett väloljat system och vet vad jag gör, därför får jag bra resultat på mina grejer.
Så att sitta och jämföra FPS med varandra är fullständigt meningslöst om ni inte har identiska maskiner/skärmar med exakt samma mjukvara installerat och konfigurerat.
Kör ni tungt och ligger runt 30 - 40 FPS så räcker det långt och länge då ni ändå knappt kan uppfatta mycket mer med blotta ögat.

Vi har samma processor, samma grafikkort, samma moderkort, samma drivrutin, samma grafikinställningar (minnena vet jag inget om, men det finns ändå ingen möjlighet att de skulle göra så stor skillnad, jag har 8 gb vilket bör räcka). Och han har likväl åtminstone 10-15 fps i snitt mer än mig.

Hur förklarar du det?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Vi har samma processor, samma grafikkort, samma moderkort, samma drivrutin, samma grafikinställningar (minnena vet jag inget om, men det finns ändå ingen möjlighet att de skulle göra så stor skillnad, jag har 8 gb vilket bör räcka). Och han har likväl åtminstone 10-15 fps i snitt mer än mig.

Hur förklarar du det?

Först och främst, att ha samma modell av en komponent är ingen garanti att ni skall få EXAKT samma prestanda. Även maskinvara skiljer sig åt och det påverkar med prestanda.
Kör ni samma OS? Har ni ställt spelet med samma parametrar?
Har du sett hans resultat med egna ögon eller bara tagit hans ord för givet?

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk

Kör med 6870 i crossfire, har problem med att gpu användningen ligger på 60-70% på båda korten och får låg fps men endast när jag är utomhus, är jag inomhus får jag 100% gpu användning och hög fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaggan:

Min dator presterar också väldigt dåligt i Skyrim. Kör 6970 2gb i crossfire, 2600k @ stock och 8gb ram och jag droppar ner till 20fps ibland känns det som och då kör jag inte ens maxat, det är riktigt tråkigt. Hur kollar ni fpsen in game förresten?

Kollar FPS med Fraps. Stäng av Crossfire tillsvidare, det har en negativ effekt på prestandan...

Permalänk
Medlem

Alla ni med Crossfire, ladda ner "atiumdag.dll" och släng in i skyrim mappen, någon länkade till den tidigt i tråden, funkar utmärkt för mig i crossfire nu

Fick inte mer än 30fps innan

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Först och främst, att ha samma modell av en komponent är ingen garanti att ni skall få EXAKT samma prestanda. Även maskinvara skiljer sig åt och det påverkar med prestanda.
Kör ni samma OS? Har ni ställt spelet med samma parametrar?
Har du sett hans resultat med egna ögon eller bara tagit hans ord för givet?

Men en skillnad på 10-15 fps minst? Om så verkligen är fallet känner jag mig brutalt grundlurad. Vad är då poängen med att lägga ut dyra besparingar på nya, "bättre" komponenter om det inte finns någon garanti för att man faktiskt får valuta för pengarna?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Hur kan det överhuvudtaget vara möjligt att köra SLI med de drivrutinerna?
Jag hade från början beta-drivrutinen installerade men testa att installera tillbaka till den gamla som du har, 285.62. Vips så sjönk fpsen till ca 30. När jag startade MSI Afterburner visade det sig att det ena grafikkortet inte ens användes.

Men för dig funkar allting på något magiskt sätt utan minsta bekymmer. Borde jag ringa Inet och be dem byta ut mina grafikkort? Det här är ju löjligt.

Låt mig kolla om båda mina kort används innan då kör något drastiskt. Det kan ju vara så att SLI är problemet för många, har läst lite att CrossFire ger negativ skalning i Skyrim. Men som sak låt mig kolla upp detta lite närmare, lite grafer o sådant.

När du raderade drivrutinerna använde du t.ex Drive Sweeper? Har du aktiverat "Maximera 3D-prestanda" i nvidia panelen?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Nån annan som det inte funkar att sätta fov i .ini filen för? Jag måste skriva i spelet annars funkar det inte, störande att jag måste skriva varje gång jag startar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Hur kan det överhuvudtaget vara möjligt att köra SLI med de drivrutinerna?
Jag hade från början beta-drivrutinen installerade men testa att installera tillbaka till den gamla som du har, 285.62. Vips så sjönk fpsen till ca 30. När jag startade MSI Afterburner visade det sig att det ena grafikkortet inte ens användes.

Men för dig funkar allting på något magiskt sätt utan minsta bekymmer. Borde jag ringa Inet och be dem byta ut mina grafikkort? Det här är ju löjligt.

Okej, körde en benchmark i en fight med en drake samt några soldater och en häst. Fråga inte vart hästen kom ifrån.

Resultat:

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
30894, 562883, 0, 64, 54.885

Kommentar: Min = 0 ??? Märkte inget, kanske håller på att bli blind.

Värt att nämna;
Ja, SLI funkade. Dock gick inget av korten över 65% av någon anledning.
Körde detta i 1080p med Fraps.
Hade Spotify, Chrome, VLC, Skype och en Minecraft server med en person inne - samtidigt då jag gjorde rundan.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

En fix för CF konfigurationer. Ska tydligen öka prestandan avsevärt. Ladda ner filen atiumdag.dll här http://www.megaupload.com/?d=ICEDIU66 och lägg den i Skyrim mappen. Detta tror jag är en tillfällig lösning tills AMD uppdaterar drivrutinerna.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag verkar vara dålig på att se skillnad mellan olika inställningar, men finns det något speciellt man kan titta på i de där bilderna för att se någon skillnad ?
På vilket sätt är bilderna olika ?

Edit : Ok tycker mig kunna se en skillnad i granen högst upp till vänster. Mer som plastgran i den översta bilden.

Jag förstår vad du menar. Jag såg först heller ingen skillnad, men då en av skärmarna är dåligt inställd och är kass på nyanser av grå så flyttade jag bilden till en vettig skärm och då såg jag det direkt. Kanske något liknande symptom i ditt fall som spökar?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Fan, Elders of Sweclockers help me. Spelet mitt krashar precis när draken dyker fram upp vid bergen när man håller på att bli avrättad, alltså precis efter man har skapat sin karaktär. Har gjort "ljud" fixen och beta drivers installerade. All hjälp uppskattas, kör på ultra for the record.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Kör ni tungt och ligger runt 30 - 40 FPS så räcker det långt och länge då ni ändå knappt kan uppfatta mycket mer med blotta ögat.

Nej, det stämmer inte. Finns många trådar om varför, hur och så vidare.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Fan, Elders of Sweclockers help me. Spelet mitt krashar precis när draken dyker fram upp vid bergen när man håller på att bli avrättad, alltså precis efter man har skapat sin karaktär. Har gjort "ljud" fixen och beta drivers installerade. All hjälp uppskattas, kör på ultra for the record.

Testat att validera dina steamfiler?

Ang CF så verkar dllfixen inte fungera för många, dock fungerar det med radeon pro och oblivions profil, skillnaden är gigantisk. Frågan är om det blir något bättre när skyrim capen kommer... skulle behöva ett par fps till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Testat att validera dina steamfiler?

Ang CF så verkar dllfixen inte fungera för många, dock fungerar det med radeon pro och oblivions profil, skillnaden är gigantisk. Frågan är om det blir något bättre när skyrim capen kommer... skulle behöva ett par fps till.

Validerade, spelet blev HELT (100%) lila och man hörde bara rösterna inga effekter. Andra validering - En 2.2gb stor update TACK SÅ MYCKET! Typiskt hädelseförlopp när man blir våldtagen av Steam och Bethseda samtidigt fml.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Testat att validera dina steamfiler?

Ang CF så verkar dllfixen inte fungera för många, dock fungerar det med radeon pro och oblivions profil, skillnaden är gigantisk. Frågan är om det blir något bättre när skyrim capen kommer... skulle behöva ett par fps till.

Med oblivion CF så kommer det bugga sönder när du sätts på eld, massa svarta boxes.
dll fixen gör bara så att du inte får negative scaling.

EDIT: dll filen kommer troligen BSOD:a din dator med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Det här stämmer heller inte överens med min prestanda, långt ifrån. Stänger jag av SLI och kör med ett 560 Ti har jag ungefär 35 fps i genomsnitt.

Det är sånt här jag blir så jävla trött på med pc-spelande.

Sprang runt på throat of the world med stabila 80 fps när jag var där.
Men det är väl annat som spelar in där antar jag.

Prova att tanka ner nyaste beta-drivisarna? Jag har dem, kaanske är det?

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"