Intel Core i7 3930K och 3960X – Sandy Bridge?E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag sitter på socket 1366 och spelar endast spel så jag väntar med att gå över till socket 2011. Inte värt att lägga 7-8 tusen på socket 2011 och få en ynka 2-3 fps mer jämfört med vad vi sitter med.

Jag känner samma sak. Det får mig att undra vem man riktar sig till när steget från plattformen som ska ersättas är såpass litet, och 1155 ligger nästan hack i häl och sannolikt kommer med vassare processorer snart. Det skulle vara ifall man sitter med ett äldre system än så och vill ha en helt ny burk som man tänkt ska hålla ett tag. Då skulle jag nog tänka mig att slå till.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag har läst hur flera personer här har klagat på att intels "gamla" CPU 980X presterar nästan lika bra trots att den är gammal...
1. DEN ÄR INTE GAMMAL. March 16, 2010 släpptes den. Ja den bygger på en gammal plattform men den plattformen hade väldigt hög potential när den kom.
2. 980X kostar 6500:- på komplett och 9000:- på Dustin. OCH den presterar sämre än 3930K.
3. SB-E har lägre clock men presterar bättre.

Det som blir intressant att se är hur IVY B-E ställer sig mig 980X för det är enligt mig dom man kan jämföra.
Då jag anser att man borde skilja på "nya arkitekturerna" och krympningarna.

Jag kan inte se hur folk anser att intel inte har gjort ett stort framsteg.
Jag måste dock hålla med föregående skribent om att det är svårt att motivera ett byte från 1366 till 2011 men ska man köpa nytt idag så ser jag ingen anledning att välja en 1366 rigg.

Permalänk
Medlem

Jag blev lite besviken på att ni inte jämförde med 990x också

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Känns som att min Q9450 börjar halka efter rätt så rejält nu =/. Slänga ut 5000 på en processor är dock inget jag har en tanke på att göra, 2500k/2600k känns inte heller så aptitligt med ivy bridge på kommande.

Någon som vet vilken sockel kommande ivy bridge kommer använda? Har hört rykten on 1155, samma som dagens sandy bridge men vet inte säkert.

Permalänk

Är det bara jag som saknar "temperaturer" i denna recension?

Också ska bli intressant att se hur SB-E presterar mot Ivy bridge, lång tid kvar dock :/

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Skrivet av nygge:

Jag måste dock hålla med föregående skribent om att det är svårt att motivera ett byte från 1366 till 2011 men ska man köpa nytt idag så ser jag ingen anledning att välja en 1366 rigg.

Håller helt klart med

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Känns som att min Q9450 börjar halka efter rätt så rejält nu =/. Slänga ut 5000 på en processor är dock inget jag har en tanke på att göra, 2500k/2600k känns inte heller så aptitligt med ivy bridge på kommande.

Någon som vet vilken sockel kommande ivy bridge kommer använda? Har hört rykten on 1155, samma som dagens sandy bridge men vet inte säkert.

ivy bridge kommer att komma till både 1155 och 2011 men först till 1155 och flera månader senare till 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Håller helt klart med

Nu råkar ju jag vara lite partisk då jag är en av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Mycket besviken på speltesterna. Det är ju ett CPU test, så GPUn borde egentligen tas bort som faktor helt genom att stoppa in 3 6970/580 eller 2 6990/590 så att man kan se vad processorerna själva klarar, vilket ju då hjälper till att avgöra hur de kommer klara sig i framtiden och hur mycket man kan få ut om man kör värstinglösningarna för grafik. Det är ju bara personer som redan lägger extrema mängder pengar på grafik som skulle vara intresserade av att skaffa en av de här processorerna för att köra spel, så att göra testerna med ett enda 6970 gör ju att testerna är totalt irrelevanta för alla. Kunde lika gärna ha struntat i dem i nuläget.

Känner precis likadant.
Kändes meningslöst att sitta och bläddra sida efter sida och läsa att "grafikkortet" är flaskhalsen. Det hade man ju faktiskt kunnat gissa sig till på förhand.
Vad ville man bevisa liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag sitter på socket 1366 och spelar endast spel så jag väntar med att gå över till socket 2011. Inte värt att lägga 7-8 tusen på socket 2011 och få en ynka 2-3 fps mer jämfört med vad vi sitter med.

Skrivet av MadMantiz:

Jag känner samma sak. Det får mig att undra vem man riktar sig till när steget från plattformen som ska ersättas är såpass litet, och 1155 ligger nästan hack i häl och sannolikt kommer med vassare processorer snart. Det skulle vara ifall man sitter med ett äldre system än så och vill ha en helt ny burk som man tänkt ska hålla ett tag. Då skulle jag nog tänka mig att slå till.

Låter som att ni bara har tittat på FPSen och scrollat förbi texten.
De testar bara med ett enda 6970 med grafiken uppskruvad, så man får ut den FPS som grafikkortet klarar medans processorn ligger och halvsover på ~50% eller mindre.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att få veta varför dom använder 16gb ram till sb-e systemet, och endast 4gb till de andra, minnesmängden kan ju inte vara helt obetydlig

Permalänk
Skrivet av nygge:

Nu råkar ju jag vara lite partisk då jag är en av dem

Ok :), man får väll se till sina behov, om man bara spelar finns det små anledningar att byta upp sig. Om man istället jobbar mycket med video och foto redigering (eller att man gör väldigt RAM tunga saker) så tycker jag att det inte är nått att diskutera, eftersom prestandan i sådana applikationer var ganska mycket bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Ok :), man får väll se till sina behov, om man bara spelar finns det små anledningar att byta upp sig. Om man istället jobbar mycket med video och foto redigering (eller att man gör väldigt RAM tunga saker) så tycker jag att det inte är nått att diskutera, eftersom prestandan i sådana applikationer var ganska mycket bättre.

Ja jo jag är 3D designer på fritiden och sitter just nu på en gammal Phenom 2 940 rigg. Med DDR2 och ja vi kan väll säga att allt tar lite tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Måste verkligen instämma i att den gamla i7 hänger med alldeles för bra för att tillhöra en tre år äldre plattform. Nog hade jag trott att det skulle bli mer än så att åka med i och med denna nya "riktiga" i7:a. Jag tror det blir svårt för befintliga 1366/1155-ägare att motivera en uppgradering annat än för att vara absolut värst, om än marginellt. Det blir dock till ett högt pris.

Jag menar jag fattar inte hur dåligt de nya presterar jämförelse med en 980, med en 990 säkert ännu sämre. Själv tycker jag Intel börjar ta det för lugn om man kollar på detta.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Schysst skalning. Jag är imponerad. Inget för normala gamers dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Låter som att ni bara har tittat på FPSen och scrollat förbi texten.
De testar bara med ett enda 6970 med grafiken uppskruvad, så man får ut den FPS som grafikkortet klarar medans processorn ligger och halvsover på ~50% eller mindre.

Det stämmer, tänkte inte så långt. Då bör man ha kört med flera GPU lösningar för att se skillnaden.

EDIT: Hittade en intressant artikel http://www.legitreviews.com/article/1767/10/ Tror jag väntar ett bra tag framöver, köper ett till GTX 570 nästa år och kör 3-Way SLI.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Helt onödigt att köpa skiten alltså. de rika barn som får allt de vill ha har antagligen beställt redan. Vad menade ni med "nackdelar - Löjeväckande pris"? menade ni inte löLJEväckande?

tycker det låter som att någon är lite avis på att han inte får/har råd att köpa denna. dom flesta som köper dessa CPUer har troligen jobbat ihop den med. varför ta ifrån dem nöje? vill folk köpa den så varför inte, helt klart en grym CPU. Folk har olika prioriteringar här i livet. själv köpte jag mig en sommarbil för ett tagsedan bara för att leka med, inte för att jag behövde utan för att jag kunde. (och ja, jag har jobbat ihop vart enda öre) saker som går snabbt och låter högt är heltenkelt roligt. testa vetja, lev livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pg_ice:

så du är sugen på en saftig elräkning och en varmare dator med samma prestanda som om du hade köpt i7 2600K?
du är också sugen på att slänga 5000:- i sjön?
du har inte alla indianer i hagen va ;)?

Nej uppenbarligen är jag och alla andra potentiella kunder ju dumma i huvudet.

Grabbar, ni kan sluta diskutera Intels nya processorer, de är bara sämre än 2600k! pg_ice vet var skåpet ska stå!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag måste kanske förtydliga att jag inte menar att den verkar dålig, nej tvärtom är det ju en vass cpu som inte toppar listorna utan anledning. Har faktiskt tittat på mer än spelresultat, jag använder min dator till väldigt mycket annat och har långt från en perfekt spelrigg. (GTX 260 anyone?)

Men testresultaten för de nya i7orna förutom i spel är inte så enormt stora i min mening.

i7 980 är helt klart inte heller tre år gammal, men däremot plattformen för den. Det känns därför som att man nästan kunde släppt en ny CPU till 1366.

Självklart ska man satsa på 2011-sockeln om man ska bygga en ny burk idag, 1366 ersätts ju av den. Det jag menar är att har man redan 1155 eller 1366 så är det mycket pengar för inte så mycket extra prestanda.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Ehmm... Detta är ju high end och de har ju alltid kostat. Sandy Bridge är ju mellansegmentet och har priser därefter. Men jag tror att detta kan bli kanon för människor som kör tunga applikationer/program.

Tyvärr drar Intel ifrån lite till, AMD behöver verkligen ta sig i kragen.

Jämför med intel q9550... AMD är minst 3 år efter intel, tragiskt men sant, blir lite ledsen över det..
Fina siffror på de här propparna, enligt mig är 3930K på gräsen till prisvärd !
Dock så lär SSD göra större skillnad för pengarna jämför med en 2500K

Visa signatur
Permalänk

Som jag har förstått det med SB-E och Ivy är att SB-E kommer prestera bättre vid CAD, film- och bildredigering medan Ivy kommer prestera bättre vid spelande?

Permalänk
Medlem

Väntar nog på Ivy bridge om prestanda och pris är lagom

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Som jag har förstått det med SB-E och Ivy är att SB-E kommer prestera bättre vid CAD, film- och bildredigering medan Ivy kommer prestera bättre vid spelande?

Nej vi vet inte hur ivy bridge kommer prestera. Men det vi vet är att den kommer att ha en bättre integrerad grafikkrets än dagens sandy bridge. Men denna krets används inte om du har ett "riktigt" grafikkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men för helvete... En Processor som kostar som en dator med extra allt?? Vart är världen på väg?

Jag antar att det är den totala avsaknaden av konkurrens som ställer till det. Tråkigt.

Det är ju inte alla som denna plattformen riktar sig till utan för dem som är villiga att betala mer för att kunna skryta om det sen. 2600:an var inte så långt ifrån den gamla 980:n och de två i7 3930K/3960X till 2011.

Permalänk
Inaktiv

hmm

Med tanke på att Ivy Bridge och Ivy Bridge-E kommer inom en snar framtid så kan man ju undra om detta inte kan bli fullträff i kategorin "onödigaste köp" för året

Permalänk
Medlem

Bra test. Vattenpaketet följer alltså inte med. Aja drabbar inte mig men hade tänkt ta skruvarna och å använda te ekblocket tills ek mount kommer.. =<

Tacka vet jag att min 3960x anländer om nån dag => Frågan är ju bara vilket moderkort de blir då alla de värsta värkar dröja länge...

Edit: Varför inget minnesprestanda test ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Med tanke på att Ivy Bridge och Ivy Bridge-E kommer inom en snar framtid så kan man ju undra om detta inte kan bli fullträff i kategorin "onödigaste köp" för året

http://www.sweclockers.com/nyhet/13791-lackt-roadmap-avslojar-intel-ivy-bridge-och-sandy-bridge-e

Ivy bridge-E kommer inte komma under det första halvåret 2012 alltså inte så snar framtid.
Man kan inte hålla på och säga att jamen det kommer ju nytt om 10 månader hela tiden, då blir det aldrig något köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Hej vilka av moderkorten har du tittat på?

Hörde med jme och indomo de snacka direkt med asus samt msi och båda skulle väl dröja 2-4 veckor men mest troligt 4 så känns inte som ett alternativ. Ska höra med dem i veckan igen för att se vad de blir kan bli ett billigt tills värstingarna kommer eller så stannar jag på ett gd 65 från msi eller motsvarande asus kort då de verkar vara de enda i lager denna veckan =<. Kikat en del på ud7 osv med men de verkar dröja till nästa vecka... =<

Edit: Komplett har prel 15e på ramp extreme så kanske blir ett sånt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13791-lackt-roadmap-avslojar-intel-ivy-bridge-och-sandy-bridge-e

Ivy bridge-E kommer inte komma under det första halvåret 2012 alltså inte så snar framtid.
Man kan inte hålla på och säga att jamen det kommer ju nytt om 10 månader hela tiden, då blir det aldrig något köpt.

Jopp, om man köper en konsol för då slipper man oroa sig för nysläpp på 5 år XD