Permalänk
Medlem

Crossfire fungerar ej i BF3!

Hej,

nu är det så att jag har spelat BF3 i 100+ timmar och varit rätt nöjd med spelet, förutom min prestanda. Jag kör med 2x 6950 i crossfire med en i5 2500k oklockad och 8gb ram, en sprillans dator för att kunna spela BF3 på höga inställningar...

Det verkar som att det bara är ett av mina grafikkort som jobbar, den ligger på ca 95% + i activity medans den andra hänger på ~10% enligt CCC. Jag har senaste catalyst installerat (11.9). Jag kör nu på medium i grafiken eftersom jag anser det ospelbart i ultra (MSAA avslaget) pga all fps drop jag får. Jag kör med 1920x1080 i upplösning.

Är det någon annan som upplever dålig fps med en crossfire rig eller kanske har någon aning om vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Glöm ej installera cap (ATI Catalyst Application Profiles) för att crossfire ska funka samt aktivera i Catalyst.

11.9 är inte senaste längre. In på hemsidan och ladda ner nya!

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Visa signatur

"Everyone is an idiot, not just the people with low SAT scores. The only differences among us is that we're idiots about different things at different times. No matter how smart you are, you spend much of your day being an idiot." - Scott Adams

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med 11.10 med cap 4 och det funkar ypperligt

Edit: http://www.overclock.net/t/1152730/battlefield-3-crossfire-is...
väldigt bra tråd om man har problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinun:

Hej,

nu är det så att jag har spelat BF3 i 100+ timmar och varit rätt nöjd med spelet, förutom min prestanda. Jag kör med 2x 6950 i crossfire med en i5 2500k oklockad och 8gb ram, en sprillans dator för att kunna spela BF3 på höga inställningar...

Det verkar som att det bara är ett av mina grafikkort som jobbar, den ligger på ca 95% + i activity medans den andra hänger på ~10% enligt CCC. Jag har senaste catalyst installerat (11.9). Jag kör nu på medium i grafiken eftersom jag anser det ospelbart i ultra (MSAA avslaget) pga all fps drop jag får. Jag kör med 1920x1080 i upplösning.

Är det någon annan som upplever dålig fps med en crossfire rig eller kanske har någon aning om vad det kan bero på?

OMG, jag har EXAKT samma problem. Hände under kvällen.. kan vara i samband med att jag isntallerade CAP2. Drog en system recovery men har fortfarande problemet =/.

Mina 6870 crossfire har fungerate jättebra fram tills idag när jag helt plötsligt fick 50 längre fps =/ och nu är high knappt spelbart med mina 34 fps avg och fpsdrops.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa, mycket hjälpsamt!

Det ser lite bättre ut nu iaf, ena på 99% och den andra på ~24% i activity. Men inte riktigt framme än.

Både catalyst 11.11 och CAP 2 är installerade, hur aktiverar jag nu profilen?

Permalänk
Medlem

Sinum:

Det där skulle jag inte aceceptera om jag vore du. Kör liknade setup som du och mina kort går 99% båda två. 11.10+CAP 4 is the way to go. Inte gjort nån inställning i bios? Testa och först disabla crossfire i CCC, avinstallera sen CAP4, sedan avinstallerar du även Catalyst. Starta om kör DriverSweeper. Rensa bort alla drivisar. Installera sen om Catalyst SEN CAP4. Kan hända att du har en defekt crossfire brygga? Funkar crossfire i andra spel ?

Permalänk
Medlem

Har i princip samma system som du med 11.10 + CAP 4, funkar fel fritt.

Visa signatur

http://e-sim.org/lan.96619/ | Hjälp Svergie!!!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har stängt av Catalyst AI? Det måste vara aktiverat för att crossfire skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Sinum:

Det där skulle jag inte aceceptera om jag vore du. Kör liknade setup som du och mina kort går 99% båda två. 11.10+CAP 4 is the way to go. Inte gjort nån inställning i bios? Testa och först disabla crossfire i CCC, avinstallera sen CAP4, sedan avinstallerar du även Catalyst. Starta om kör DriverSweeper. Rensa bort alla drivisar. Installera sen om Catalyst SEN CAP4. Kan hända att du har en defekt crossfire brygga? Funkar crossfire i andra spel ?

Tack för svar!
Jag antar att crossfire fungerar eftersom jag får olika resultat i 3Dmark11 med crossfire disablat och enablat. Men eftersom jag har två crossfire bryggor kanske det lika bra är att byta ut den?

Inget är ändrat i catalyst förutom lite clocks i AMD Overdrive men det ska inte göra nån skillnad har jag fått sagt till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andkem:

Det är inte så att du har stängt av Catalyst AI? Det måste vara aktiverat för att crossfire skall fungera.

Borde inte ha varit inne och pillat nånstans eftersom det är en ny dator, men vart kan jag se ifall Catalyst AI är på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinun:

Borde inte ha varit inne och pillat nånstans eftersom det är en ny dator, men vart kan jag se ifall Catalyst AI är på?

Det skall ligga under: Gaming -> 3D Application Settings -> Catalyst A.I i listan. Se bara till att rutan "Disable Catalyst A.I." inte är ikryssad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andkem:

Det skall ligga under: Gaming -> 3D Application Settings -> Catalyst A.I i listan. Se bara till att rutan "Disable Catalyst A.I." inte är ikryssad.

Har ingenting under Catalyst AI som heter "Disable Catalyst A.I.", det finns bara "Texture Filtering Quality" som står på quality och "Enable Surface Format Optimization" som är ikryssad. Så jag antar att det inte är disablat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinun:

Har ingenting under Catalyst AI som heter "Disable Catalyst A.I.", det finns bara "Texture Filtering Quality" som står på quality och "Enable Surface Format Optimization" som är ikryssad. Så jag antar att det inte är disablat?

Konstigt att du inte har rutan.

Du säger att du får olika poäng i 3D Mark, men har du testat att belasta grafikkorten med t.ex. FurMark för att se om crossfire fungerar ordentligt där? Du kan köra programmet i fönsterläge och kontrollera belastningen i catalyst.

Om crossfire fungerar i FurMark men inte i BF är jag rädd att jag inte vet vad felet skulle kunna vara.

Permalänk
Skrivet av M rosenberg:

Jag kör själv med 11.10 med cap 4 och det funkar ypperligt

Edit: http://www.overclock.net/t/1152730/battlefield-3-crossfire-is...
väldigt bra tråd om man har problem

Jag har samma problem.. Jag har senaste CCC och så har jag tankat Cap4 och instalerat, men jag hittar inte hur jag aktiverar det.. Kan någon hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av siefer:

Sinum:

Det där skulle jag inte aceceptera om jag vore du. Kör liknade setup som du och mina kort går 99% båda två. 11.10+CAP 4 is the way to go. Inte gjort nån inställning i bios? Testa och först disabla crossfire i CCC, avinstallera sen CAP4, sedan avinstallerar du även Catalyst. Starta om kör DriverSweeper. Rensa bort alla drivisar. Installera sen om Catalyst SEN CAP4. Kan hända att du har en defekt crossfire brygga? Funkar crossfire i andra spel ?

Hur aktiverar man Cap4 i CCC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pr0b1n:

Glöm ej installera cap (ATI Catalyst Application Profiles) för att crossfire ska funka samt aktivera i Catalyst.

11.9 är inte senaste längre. In på hemsidan och ladda ner nya!

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Jag har samma problem som trådskapare, jag har senaste CCC och laddat ner Cap 4 som alla säger ska funka. Men jag installerar det och sen startar om datorn med de blir ingen skillnad. Är det nått yttligare jag behöver göra förr att det skall börja fungera?

Permalänk

Fixa med ULPS.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D