Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Medlem

Kanske sänka priserna så det blir värt och köpa dem det är ju ett argument varför folk laddar ner för att det är för dyrt att köpa!

Så släpp det till ett mindre pris är mitt förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Så istället för att dubbelklicka på en installtionsfil är de enklare att "chippa konsolen, bränna ut dvd".
De gör säkert Pelle 8år, vilket majoriten känns att vara i många fall.

Sen OPS du råkar gå online och vips är din konsol bannad.

Kan man inte bara ha 2 konsoler? Kostar ju inte något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

låter som ett svepskäl imho.
varför vill man ta bort extra inkomster pga pirater, det är ju inte så att nån snor pengarna dom tjänar på dom sålda exemplaren.
spelet är väl antagligen så dåligt att som inser att det inte går att lura på folk skiten.

Och hela denna tråd är fylld med folk som har svepskäl att rättfärdiga piratkopiering...Finns bara ett korrekt sett att visa utvecklarna att man inte gillar det dom gör och det är att låta bli att köpa den. Att ladda ner det istället är inte ok.

Skrivet av qstoffe:

Jag förstår dom. Det är lättare att göra konsolspel som säljer därför att målgruppen är yngre och BETYDLIGT mindre krävande. Det verkar sälja bra med vilken skit som helst till konsoler. Spel kan sälja bra till PC också men då krävs lite mer kvalité som t.ex. StarCraft.

Och ändå verkar dessa betydligt vuxnare då de till större utsträckning vet vad som är rätt och fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khsl:

Kanske sänka priserna så det blir värt och köpa dem det är ju ett argument varför folk laddar ner för att det är för dyrt att köpa!

Så släpp det till ett mindre pris är mitt förslag!

Betalade ~250:- för bf3 (lm). Lagom.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Och ändå verkar dessa betydligt vuxnare då de till större utsträckning vet vad som är rätt och fel.

det där är inte mitt citat du kommenterar.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Avstängd

Tänkte på det här varför ubisoft gjorde detta valet. Förstår det till viss del med. Men kostar piratkopieringen egentligen så mycket? det borde vell vara så att de inte får in pengar av alla som spelar till pc men kostar det något? Jag menar de har ju redan gjort spelet och kostnaden för att göra spelet är ju redan klar.

Är det någon svindyr pc licens de måste betala för att få släppa spelet till pc? Annars är det vell så att ubisoft ändå bara förlorar pengar på att inte släppa det till pc?

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och hela denna tråd är fylld med folk som har svepskäl att rättfärdiga piratkopiering...Finns bara ett korrekt sett att visa utvecklarna att man inte gillar det dom gör och det är att låta bli att köpa den. Att ladda ner det istället är inte ok.

Och ändå verkar dessa betydligt vuxnare då de till större utsträckning vet vad som är rätt och fel.

Men om inte folk köper det så antas det automatiskt att det är p.g.a piratkopiering.

Någon som kommer ihåg när liza marklund anklagade pirater för att hennes "bekant" bara sålt ~300album. Hysteriskt kul tyckte jag det var när det uppdagades att det var oklart om ens eländet fanns att ladda ned överhuvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

det där är inte mitt citat du kommenterar.

Ber om ursäkt för det. Så går det när man skall klippa och klistra Har ändrat nu.

Skrivet av Boss302:

Men om inte folk köper det så antas det automatiskt att det är p.g.a piratkopiering.

Någon som kommer ihåg när liza marklund anklagade pirater för att hennes "bekant" bara sålt ~300album. Hysteriskt kul tyckte jag det var när det uppdagades att det var oklart om ens eländet fanns att ladda ned överhuvud taget.

Det finns ju många indiktationer som pekar på att deras spel piratkopieras (se exempelvis mitt tidigare inlägg i denna tråd om vad utvecklarna av Arma 2 skriver). Ser det inte ett dugg konstigt att företag tolkar den statistik de får som att folk hellre väljer att ladda ner än göra rätt och betala för sig.

Förövrigt har ingenting med vad företag själva anger för orsak till att de väljer att inte släppa sitt spel till PC. Deras mål är som sagt att tjäna pengar, de behöver inte något annat skäl än att de själva anser att det inte är lönsamt. Det handlar om vad som är rätt och fel att göra, spelar ingen roll om det inte är piratkopieringen som sänker försäljningen eller inte. Det är inte mer rätt att piratkopiera för det.

Tycker bara att det är pinsamt att folk (inte riktat till dig Boss302) försöker komma med bortförklaringar varför det är ok att piratkopiera något som någon annan har lagt en massa tid och pengar på. Spelar ingen roll om det är skit eller inte. Stå för att de ni gör är fel istället för att skylla på spelföretagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

låter som ett svepskäl imho.
varför vill man ta bort extra inkomster pga pirater, det är ju inte så att nån snor pengarna dom tjänar på dom sålda exemplaren.
spelet är väl antagligen så dåligt att som inser att det inte går att lura på folk skiten.

Huvudet på spiken!.Usla konsolportningar säljer inte till pc.Men man tycker att de(Ubisoft) kunde vara ärliga nog till att erkänna det istället för att skjuta skulden ifrån sej om vanligt.

Vill/orkar man inte optimera spelen man säljer för pc marknaden så förtjänar man inte några inkomster från den heller.punkt.

Edit:ang piratkopiering så har Herr Newell kunskaper som vida överstiger kommentatorerna här på forumet om lösningar på problemen. http://games.ign.com/articles/121/1213357p1.html En klok man den där Gabe till skillnad från Idioterna på Ubisoft.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Håller med. Det är pinsamt att se alla bortförklaringar folk kommer med. Jag köper endast spel (eller gjorde, spelar inte mycket nu), har inte ett spel jag ångrar att jag köpt. Det är inga problem att bilda sig en ordentlig uppfattning om ett spel utan att behöva spela igenom hela spelet.

Priset? Jag köpte spel till min C64/Amiga kring 300-400kr för över 20år sedan. Spel har gått upp löjligt lite i pris jämfört med mycket annat här i världen. Speciellt med tanke på mycket resurser ett spel kräver idag jämfört med då.

Det är egentligen inte priset det handlar om, det handlar om vad folk är beredda att betala för att införskaffa spelet lagligt kontra olagligt.

Vilket i sin tur är omvänt proportionerligt till vilket risk folk anser sig ta när de väljer att ladda ner spelet. Eftersom ingen vanlig svensson har åkt dit för nedladdning så finns det i dagsläget nästan ingen risk överhuvudtaget.

Vilket betyder i sin tur att folk är inte beredda att betala särskilt mycket för att få spelet lagligt kontra olagligt.

I dagsläget finns det också oftast andra starka andra anledningar till att tanka ner ett spel, först och främst är det snabbare att tanka ner spelet illegalt än att gå igenom köpprocessen, sedan får du tag i de flesta spel ett par dagar innan det officiella lanseringsdatumet.

Försök inte o inbilda dig att folk skulle kunna tänka sig att betala för spelen, för det är "det rätta att göra". Vi hade en politik i Sverige under merparten av ett sekel år som gick ut på att direkt stjäla och plundra de ambitösa/rika. Det handlar inte bara om spel, får folk möjlighet att stjäla från andra utan bestraffning så tar den absoluta majoriteten den möjligheten. - Se det extensiva bidragsnyltandet i Sverige.

Så det du får fråga dig själv är, varför skulle en person vilja betala 600kronor för att stödja ett Spelbolag, när de för 5-10 000 kronor är beredda att förstöra deras hemland/fosterland?

Demokrati? Fungerar inte. Majoriteten vill stjäla.

Lösningen är att göra det omöjligt att stjäla, i form utav online spel. Det krävs oetiska metoder för att lösa oetiska problem.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

jag kan ärligt säga att jag har laddat ner spel, såsom skyrim och BF3. För dem kom innan premiären på internet.

Båda dessa spel köpte jag sedan eftersom jag gillade dem, speciellt BF3 för de är svenskar som gjort det, det känns riktigt kul!

Men ni som spelat BF3 är nog lika tokiga som jag på all skit man måste ha för o spela det lagligt "orgin" eller hur de stavas och att man ansluter till internet för att klicka sig runt och sen börjar spelet...... på den olagliga delen behöver man inte sånt...

Jag förstår spelbolagen, de vill tjäna mycket pengar och att ladda ner spel till PC idag är en baggis, förr var det enormt lätt att chippa konsoler men idag är det inte lika busenkelt med uppdateringar osv. Sen är dem som laddar ner mest ungdomar runt 12-19 år, dem som inte har så mycket pengar, för dem är 500 kronor enormt mycket men för mig är det ingenting i stort sett.

Jag tror många av dem som laddar ner idag inte skulle köpa spelen ändå, men de som laddar ner idag och börjar gilla det köper det kanske senare så de kan spela multiplayer osv, kontra det med tillverkningskostnad till PC så får man se om det är värt det.

men om det blir fler företag som gör såhär kommer spelmarknaden på PC att dö ut.. och då kommer försäljning av stationära datorer samt grafikkort osv att helt dö ut.. det är inte heller bra.. men många spelföretag får väl pengar av intel och nvidia osv? för att ha deras logo osv.

Permalänk
Medlem

Svårt och kopiera till konsol då?
Skillnaden är att på konsol kan dom ta ut 40% mer mot på pc.
Det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

"Även här handlar det om att piratkopieringen upplevs påverka försäljningen till den grad att det helt enkelt inte är värt att besväret att porta spelet till PC-plattformen."
Vill inte ha era portade spel ändå så fine with me.

Reagerade också på det citatet. Om det inte skulle va en jäkla portning och ett äkta PC-spel med bra online läge som inte funkgar med piratkopierade versionen, ja..då skulle nog folk garanterat köpa spelet. Ja menar har dom missat helt hur mkt BF3 och MW3 har sålt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Svårt och kopiera till konsol då?
Skillnaden är att på konsol kan dom ta ut 40% mer mot på pc.
Det är allt.

Svårt kanske det inte är men du måste se till att ha senaste flashningen osv kan man inte sånt kostar det pengar du riskerar att banna hela konsolen från live osv (pratar om 360) Detta avskräcker många.
På en dator är det ända som krävs kunskap att lägga en crack rätt och ladda ner torrent du riskerar inte att bli bannad från Multiplayer läget osv.
Inte konstigt att dom börjar överge PC som spelplattform

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Förövrigt har ingenting med vad företag själva anger för orsak till att de väljer att inte släppa sitt spel till PC. Deras mål är som sagt att tjäna pengar, de behöver inte något annat skäl än att de själva anser att det inte är lönsamt.

Helt korrekt. Däremot tror jag inte alls på att den officiella förklaringen (piratkopiering) är det egentliga skälet. Jag tror snarare dom insett att det inte lönar sig att göra en "billig" konsolportning till PC pga. att den ger dålig publicitet för konsolversionerna. Detta kan dom naturligtvis inte säga rätt ut, så dom passar på att skylla lite på piratkopieringen.

Detta är min åsikt men det innebär inte att jag rättfärdigar piratkopiering på något sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

When we started Ghost Recon Online we were thinking about Ghost Recon: Future Solider; having something ported in the classical way without any deep development, because we know that 95% of our consumers will pirate the game. So we said okay, we have to change our mind.

Det där är Ubisoft i ett nötskal idag. Hur får man fram statistik på hur många som laddat ner ett spel i relation till hur mycket som gjorts manifest i ett spelköp? Men samtidigt är den mest beklämmande frågan i Ghost Recons modernare historia på PC inte hurvida folk laddar ner spelet eller inte utan varför. Jo, för att spelen som släppts på PC har varit fantastiskt urusla jämfört med de rätt balla och för tiden väldigt välgjorda spelen till Xbox 360.

Ubisoft tror förstås att ett brunt skjutarspel utan vare sig tanke eller möda är precis vad PC-spelarna är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Edit:ang piratkopiering så har Herr Newell kunskaper som vida överstiger kommentatorerna här på forumet om lösningar på problemen. http://games.ign.com/articles/121/1213357p1.html En klok man den där Gabe till skillnad från Idioterna på Ubisoft.

Det känns rätt självklart tycker jag. Steam är enligt mig något av det bästa som hänt spelranchen.

Köper dock inte stora spel som tex Skyrim, Mass effect och Dragon äge der för att jag vill ha fodralen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

*hint* *hint*

Det är inte bara grunkan du ev. håller i handen som kostar/kostade tid, pengar & annat utan hela maskineriet och tänket bakom...

+1

Javisst är det så och man borde få betalt för sådant jobb. Det ändrar dock inte på att jämföra kopiering med stöld är meningslöst.

http://games.ign.com/articles/121/1213357p1.html Gabe Newell har f.ö en annan syn på det hela.

Citat:

"We think there is a fundamental misconception about piracy," Newell said. "Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem. For example, if a pirate offers a product anywhere in the world, 24/7, purchasable from the convenience of your personal computer, and the legal provider says the product is region-locked, will come to your country three months after the U.S. release and can only be purchased at a brick and mortar store, then the pirate's service is more valuable.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Snusfri

Oerhört patetiskt faktiskt.

Dessa horribla DRM lösningar som de hela tiden försöker med är rent ut sagt skit.

Det finns faktiskt ingen anledning att lägga in och utveckla kostsamma DRM skydd, vilket skydd de än hittar på så knäcks det alltid, och utvecklingen av dessa skydd kostar oerhörda pengar som istället hade kunnat läggas på utvecklingen av spelet.

Sedan att dessa lösningar försämrar upplevelsen för de som köpt spelet men gör det bättre för piraterna är ännu en anledning till att slopa det helt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Det är egentligen inte priset det handlar om, det handlar om vad folk är beredda att betala för att införskaffa spelet lagligt kontra olagligt.

Vilket i sin tur är omvänt proportionerligt till vilket risk folk anser sig ta när de väljer att ladda ner spelet. Eftersom ingen vanlig svensson har åkt dit för nedladdning så finns det i dagsläget nästan ingen risk överhuvudtaget.

Vilket betyder i sin tur att folk är inte beredda att betala särskilt mycket för att få spelet lagligt kontra olagligt.

I dagsläget finns det också oftast andra starka andra anledningar till att tanka ner ett spel, först och främst är det snabbare att tanka ner spelet illegalt än att gå igenom köpprocessen, sedan får du tag i de flesta spel ett par dagar innan det officiella lanseringsdatumet.

Försök inte o inbilda dig att folk skulle kunna tänka sig att betala för spelen, för det är "det rätta att göra". Vi hade en politik i Sverige under merparten av ett sekel år som gick ut på att direkt stjäla och plundra de ambitösa/rika. Det handlar inte bara om spel, får folk möjlighet att stjäla från andra utan bestraffning så tar den absoluta majoriteten den möjligheten. - Se det extensiva bidragsnyltandet i Sverige.

Så det du får fråga dig själv är, varför skulle en person vilja betala 600kronor för att stödja ett Spelbolag, när de för 5-10 000 kronor är beredda att förstöra deras hemland/fosterland?

Demokrati? Fungerar inte. Majoriteten vill stjäla.

Lösningen är att göra det omöjligt att stjäla, i form utav online spel. Det krävs oetiska metoder för att lösa oetiska problem.

Det hör verkligen inte till vanligheterna men för en gång skull håller jag med om mycket av det du skriver Lösbonde!

Jag inbillar mig inte heller att folk skall göra det rätta och betala för sig, som du säger, bara ta upp en tidning och läsa om allt skit här i landet och världen för den delen. Det jag stör mig på är just bortförklaringar man hör här, "jag gör inget fel det är företagen som tvingar mig att ladda ner på grund av dåliga spel, pris, piratkopieringskydd mm". Det är rent skitsnack. Väljer man att laddar man ner, fine...men då skall man stå för att det man gör är fel.

Permalänk
Medlem

Bullshit som vanligt. Att skylla på piratkopiering är det enklaste och äldsta tricket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jo, det är dumt att skylla på kopieringen.
Bättre att bara konstatera att PC inte säljer bra nog och lämna det som skäl. För jag förstår till 100% att dom lämnar PC, varför utveckla något som inte ger vinst? Så enkelt är det...

Det festliga är ju att säkerligen många av dom som grinar över att det inte kommer till PC är just warez:are som inte vill betala för sig....
För om nu pc-marknaden hade varit så stor som alla som sitter och grinar så hade försäljning nog inte varit ett problem... en liten paradox där skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, det är dumt att skylla på kopieringen.
Bättre att bara konstatera att PC inte säljer bra nog och lämna det som skäl. För jag förstår till 100% att dom lämnar PC, varför utveckla något som inte ger vinst? Så enkelt är det...

Det festliga är ju att säkerligen många av dom som grinar över att det inte kommer till PC är just warez:are som inte vill betala för sig....
För om nu pc-marknaden hade varit så stor som alla som sitter och grinar så hade försäljning nog inte varit ett problem... en liten paradox där skulle jag säga.

Pc marknaden är stor om produkten tilltalar pc-spelare .Det blir problem med försäljning när man som Ubisoft skiter i pc-spelare men ändå försöker suga ur pengar oss.

Hade de bara lagt ned lite resurser på portningar och optimeringar till pc-n så hade de garanterat sålt mer och haft nöjdare kunder.Det behövs väl ingen expert för att förstå att om man behandlar kunder som skit så slutar dom att köpa ens produkter.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Har inte läst hela tråden men jag antar att de flesta kommentarer går ut på samma sak;

Ubisoft anser att piratkopieringsandelen är för hög (undrar varifrån de fått sin statistik?)
De kontrar med drakoniskt DRM på flera titlar riktade mer mot PC-marknaden.
Försäljningssiffror sjunker - Ubisoft skyller på pirater
Ubisoft anser att de inte kan tjäna pengar på en såpass piratinfesterad marknad - drar sig ur PC-marknaden.
Valve, Blizzard, Notch & andra indieutvecklare skrattar hela vägen till banken.

Piratism må vara ett problem på PC-fronten, men om de gör bra spel/tjånster (tänk DOTA) har de alla möjligheter att klara sig som spelutvecklare (jämför även musikbranschen och ex. spotify som utnyttjar ett nytt sätt att distribuera sina varor). Det handlar om att göra spel som är värda sitt pris. Personligen storhandlar jag nu på steam-rean, mera än jag borde

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

För om nu pc-marknaden hade varit så stor som alla som sitter och grinar så hade försäljning nog inte varit ett problem... en liten paradox där skulle jag säga.

Bf3 har nog sålt rätt bra till pc.. problemet är väl att de måste lägga ned lite jobb på spelen om de ska sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kan man inte bara ha 2 konsoler? Kostar ju inte något.

Oj, visste inte att konsolerna var gratis nuförtiden. Det går fort!

Och förresten, vad ska du spela på konsol#2? Då måste du köpa spel antar jag? Eller menar du att det 'bara' är att köpa en ny konsol varje gång ens nuv. blir bannad?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Oj, visste inte att konsolerna var gratis nuförtiden. Det går fort!

Och förresten, vad ska du spela på konsol#2? Då måste du köpa spel antar jag? Eller menar du att det 'bara' är att köpa en ny konsol varje gång ens nuv. blir bannad?

xbox 360 får man väl för ~1500:-, ungerfär som ett mediokert grafikkort. Om du ändå ska köra piratspel på den så är det väl skit samma? eller?
Jag har ingen konsol själv så jag är inte så insatt.

Eller tror du att "pirater" inte köper några spel alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Folk tycker även att det är legitimt att helt kostnadsfritt ta del av upphovsrättsskyddad information på bibliotek och att helt kostnadsfritt se filmer hemma hos kompisar.

Om du läst tråden så skulle du märkt att anledningarna var många. Vissa ansåg sig inte ha råd, andra att de först ville testa det, medan andra inte ansåg produkten vara värt sitt pris, etc.

Tvärtom tenderar spelutvecklarna att maximera kundbasen genom att inte kräva allt för avancerad hårdvara för att kunna spela deras spel. Kraven för Crysis 2 t.ex. är inte så hårda som du försöker göra gällande.

Vill man inte betala för att se en film så låter man bli att se den hos en kompis?

Ja, men för det får du inte gå hem o kopiera boken, men ja utlåning av spel lagligt som ett bibliotek vore ju något, dessvärre är varje spel unikt pga. cd-nyckel.

Ja dåliga ursäkter för att göra det legitimt att kunna ladda ner, precis vad jag menar.

Ja det är klart man vill ha en stor kundbas, men tack vare PC så kan man ju ändra inställningar i spel för att göra det krävande. Crysis 2 med dx11 och dubbelt så stora shaders är krävande @ 1920x1080.

Vad har att se film hos kompisar med den här debatten att göra? Som att säga att man måste betala för 4 bilar för att sitta 4 pers i en bil ^_^.
Men så klart man undviker filmen om den är dålig, fast det finns ju filmer som blir så dåliga att det blir bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

men du förtydligar ju nu att du inte alls riktigt vet hur det funkar.

ja, för det första utgår ersättning. för det andra är en bok fysisk, biblioteken har inga egna tryckerier där författarens enda sålda ex räcker till landets alla utlåningar, ett ex är en ersättning, ett ex kan inte lånas till flera lånare samtidigt, en efterfrågad bok säljer mer och är lånaren inte beredd att vänta på den får han köpa den. alltid fler sålda ex av populära böcker alltså, raka motsatsen till populära spel som ger mer nedladdningar och mindre försäljning. (om man inte lånar dem också på ett bibliotek)

eftersom Sverige är ett av väldigt få länder som har nån ersättning för utlåning alls fattar jag inte varför invändningen med utländska författare är så värst relevant? även dessa säljer ex för utlåningar som inte kan lånas hur ofta som helst, och även i de här fallen utgår sen översättningsersättning.

och jo, både författare och förlag har uppenbarligen en hel del att säga om saken men de flesta gillar konceptet med bibliotek, men de har däremot invändningar mot hur ebokutlåning (i nyheterna senaste veckan typ) ersätts och fungerar, gissa varför.

jaja, men om du menar att man bör förväntar sig att få nått annat kött än snabbhalstrad gödkyckling eller en senig utbankad grisslamsa för 160kr så kanske du borde putsa exemplet ytterligare. (lever är förresten inte "kött" utan inälvor, och blod borde inte behöva förklaras att det inte heller är kött) och vilket spel har du för att det ogenomtänkta exemplet ska funka hjälpligt i vilket fall inte kunnat få nån som helst information om, utan ens minsta screenshot, en video? när knallade du in på GamesR'US och utbrast "ett styck bilspel tack!"?

det där var ju mot alla odds ännu sämre än ditt allra första exempel... om du lägger upp din musik som freeware är det ju upp till dig, varför du gör det är det intressanta i exemplet, är du ute efter promotion eller inser du att du inte är kommersiellt intressant. (länka gärna till din myFM eller whatnot) om du vill ha betalt för låtarna så bör du få det, men du kan ju inte gärna kräva det i efterhand om du lanserade dem som "gratis låtar här", naturligtvis.

lösningen i det fallet skulle vara att tillåta stöld från plåtslagare och jurister men inga andra yrkeskategorier.

hur enkelt det är varierar lite, och riskerna har varierat. de uppkopplade kan mista sin uppkoppling som sagt, de gamla maskinerna kunde ta fysisk skada av de fulhack som krävdes på vissa serier, tidig laserdöd var vanligt på Playstation tex.

även på PC kan man bli utelåst från betaltjänster vid fult beteende, men det är ju för offlinespel som piratandet är störst på båda antar jag.

det var just piratandet som sägs ha varit vad som orsakade både Amiga och Ataris slut, trots att spridantet på den tiden närmast kunde liknas vid att springa och kopiera böcker på bibliotekets kopiator för att dra en tråd bakåt till.

är inte direkt ett mysterium varför de flesta av de bättre utvecklare på AA-datorerna hoppade över till Nintendo och SEGA så fort de fick chansen trots att Amigan hade kunnat vara en grym plattform flera år till. (tom Amiga försökte pga detta bli en av spelkonsollernas alternativ, med just en sådan)

Länk finns i signaturen. Anledningen till att jag lägger ut min musik gratis är att jag anser att man är ondare än Bowser om man kräver betalt för något som går att återskapa oändligt antal gånger utan materiell förlust, men om sedan folk VILL betala för att de redan HAR lyssnat och tycker att "fan.. Killen är värd en pilsner!" eller vad de nu har för anledning, så har jag väl inget att invända mot det.

Kärnproblemet jag vill åt med alla mina matexempel (folk fattar tydligen bara billiknelser nuförtiden) är att rättighetshavare idag mer eller mindre kräver att vi alla skall köpa grisen i säcker och samtifigt avsäga oss rätten att gnälla om vi sedan inte uppskattar grisen, eller spelet. Det ligger inte i folks moral att göra så utan det är lagar som stiftats genom fina middagar och godiskorg på hotellet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, vad som ska man egentligen säga? Ta ner deras sida? Bojkotta deras spel? Förstöra deras HQ?

Jag är mållös och kommer förbi det, förstår inte hur vissa spelutvecklare samt företag tänker när det var PC som gjorde det kända...