Sverige skrev under ACTA-avtalet

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Och här har vi kärnan. Folk tvingar hellre fram ACTA än väntar på serien. Hör du själv hur bortskämt det låter? Stödjer du denna bortskämdhet?

Sedan har du såklart fel i att piratdelning är den enda lösningen. Det är möjligtvis den enda lösningen som är gratis. Kanske det du menar?

Klart du ska ha det gratis ifall upphovsmännen vill det. Då är fildelning alldeles ypperligt!

Aldrig funderat på om att sluta pirata kanske är den bästa lösningen? Köp eller låt bli. Enkelt va? Inget ACTA skulle behövas och respekten mot medmänniskorna skulle behållas.

(Skönt att se lite balans i forumen tack vare personer som zyriak, mahasj och kungkryss. Stå på er!)

Ja smaken är som baken, väldigt delad.

Jag tycker det är fel det man gör nu för det kommer användas på fel sätt mot fel folk. Detta är ett faktum då vi sett de genom historien.

Jag går direkt på Valve och och Gabes linje då det är precis så det är. Skapar man en bättre tjänst så kommer de mesta försvinna.
Jag har haft spotify sen de kom ut och har betalat sen det kom ut. Körde reklam i några mån sen bytte jag. Har funkat hur bra som helst.

Balans pratar du om ,hmm. Vet inte riktigt vad du menar då de inte kommer vara balans när man sätter 4 miljoner svenskar i finkan eller vad tror du?=)

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Kanske dags att rösta väck gestapo regerigen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Kan du någonting om internet? Eller är du mest uppdaterad om vad som händer på 4chan? Jag tvivlar på att du är det minsta kunnig när det gäller de tekniska aspekterna utav internet. Du har mest en översittarattityd och ett dåligt språk. Dessutom är du okunnig i sak. Ron Paul är inte presidentkandidat, han deltar i primärvalet... Dessutom är jag övertygad om att han besitter exponentiellt mer kunskap än du gör, yrkeskunskap såväl som politisk kunskap.

Utöver det har han levt i 76 år utanför den fisljumna socialdemokratins högborg och har således en mångfacetterad bild utav världen, betydligt mer nyanserad än osnutna sjuttonåriga fildelare från Alingsås...

Slutsats: Han är tusenfalt kunnigare än du vad gäller hur "världen ser ut".

Helt rätt, de "gamla gubbarna" vet mycket mer än Svenskarna hur ett land ska styras och hur världen ser ut.

Alla vi visste vilka konsekvenser det skulle innebära ifall USA startade ett krig mot Irak, men vi visste inte allt däremot visste Ron Paul vad som skulle ske,
http://www.youtube.com/watch?v=Z69fYyoMlVk&list=FLNrrGHW-BKqY...
Videon bevisar allt, och jag hoppas att folk som tycker att amerikaner inte kan ett piss ska få se den här videon.

Skrivet av mahasj:

Öh? Har jag påstått att ACTA kommer lösa problemet med att folk laddar ner? Svar nej. Har jag sagt skrivit om att ACTA är något bra? Svar nej. Det jag har sagt är att det är på grund av att folk laddar ner som gör att sådana här avtal som ACTA kommer till. Att istället skylla på regering, EU, USA, bolagen etc är att göra det lite väl lätt för sig. Som jag skrivit innan, bättre att vara lite självkritisk istället och börja fundera på varför sådana här avtal kommer till innan man börjar skylla på andra.

Du skriver att du släpper allt gratis, kan man då ladda ner ditt spel olagligt? Vad är det för villkor du har för att ladda ner ditt spel?

Men det är ju jättebra att det funkar för dig att släppa allt gratis och att de donationer du får betalar dina räkningar och mat på bordet. Det lär ju funka ganska bra så länge du bara har dig själv att sköta om. Men är du ett företag som ansvarar för tusentals anställda så fungerar det inte längre att lita på folkets givmildhet, eller att 10 stycken köper spelet medan 100 stycken laddar ned det för att de inte är nöjda med sättet spelet distribueras på.

Bra att du skriver om att leka "ALLT ÄR MITT" eftersom det är det tankesättet många nedladdare har. De skiter fullständigt i vilka rättigheter upphovsmännen ger dem. Har de väl en gång köpt varan så anser de att de får göra precis vad de vill med den produkt, även ifall det i villkoren står uttryckligen att man inte går göra en viss handling. Som sagt, dagisnivå.

När folk säger "Varför lägger man sådana idiotiska förslag hos regeringen" så tror jag inte de menar att ignorera själv grundorsaken, det de menar är att man tar fram förslag som kommer bara ställa till med ännu fler problem.
Tror inte de skyller just bara på regeringen, du måste nog också hålla med om att ACTA är bara ett desperat försök att stoppa fildelningen.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Men förhelvete, nu får vi fan ta till en jävla revolution. Det går inte att endast ha 50+are i en riksdag som ska bestämma om internet och annat som dem inte förstår sig på.

Kolla bara på USA, en av dem ledande kandidaterna för president är 76 år... tror ni han kan ett piss om hur världen ser ut nu, kan han någonting om internet?

Roligt att presidentkandidaten du väljer att kritisera är Ron Paul, som är den främsta förespråkaren av individuell frihet på säkert 100 år. Om det skulle ske någon skillnad med honom som president kan diskuteras, men Mitt Romney känns som en bra mycket bättre person att gnälla på i en tråd som i mångt och mycket handlar om personlig frihet.

Permalänk

Flera studier visar på att fildelning har gjort så att marknaden stiger samt att upphovsmän får mer publicerat material! Jag kan hållas med om att fildelning är till en viss del orättvis, men om ingen fildelning hade funnits idag hade de flesta spelföretagen behövt att gå i konkurs!? Jag känner ett fåtal upphovsmän samt medarbetare i projekt som de har velat fått publicerat som de har tackat fildelarna för.

Tänk er idag om det inte skulle finnas tillgängligheten att ladda ner filmer? Hur många filmer skulle ni då ha sätt? Vi skulle endast ha sett amerikanska/västländska mainstream filmer som visas på bio och tv. Plus att hur sprider sig filmer? Jo att någon har "laddat ner/streamat" filmen och sedan pratar om den med kompisar. Detta gör att flera blir intresserade och för att sedan dem pratar med sina vänner. Till slut har detta spritt sig oerhört snabbt och filmbolagen tjänar mer p.g.a publiciteten. Man får sluta ha mentaliteten att för varje nedladdad film/spel etc. så är det 1 film/etc. som har försvunnit ifrån försäljningen!

Det jag även vill få fram är att jag tror att alla här som har sett en film har pratat om filmen med nära och bekanta!
Tack för mig!

Visa signatur

|| Asus M5A99X EVO|| AMD BULLDOZER FX-4100 @ 4ghz || Corsair XMS3 8GB|| VTX3D Radeon HD 6970|| Corsair TX-850 V2 || Windows 7 64-bit || OCZ SSD 60GB Vertex Plus || HDD 400gb ||

Permalänk
Medlem

Folk som röstar för ACTA vet inte hur internet fungerar, det har blivit sagt och jag säger det igen. Samma sak med SOPA, folk som röstade på den visste inte vad den handla om och dom "Gamla Gubbarna" som sitter o röstar RÖSTADE FÖR PGA DOM INTE VISSTE VAD FAN DOM RÖSTADE PÅ. När dom sedan fick deras twitter osv spammad om att de va fel jävla skit att rösta på så ändra dom sig(tänker på Athenes Anti-SOPA livestream för ett tag sen)

Dom jävla gubbarna som röstar för ACTA vet inte vad internet är och har förmodligen inte kollat mer än Google/Expressen på en dator. Låt fler yngre komma till så de blir nåt jävla rätt bland alla dessa "anti-internet" rösterna.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd

Anonymus i am waiting for your answer to this atrocity.....

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maikel:

Anonymus i am waiting for your answer to this atrocity.....

They never forget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kungkryss:

Jag förstår inte vad alla rättshaverister och foliehattar har fått att "väst" är ute efter "olja" ifrån? Det är enligt min erfarenhet mest arbetslösa konspirationsteoretiker som sitter och vill låtsas var insatta i omvärldsanalys som sitter och gaggar om olja och new world order och judiska maktförhållanden.

Är det för att livet blir lite mer spännande om man föreställer sig den som en James Bond-film? Eller varför sitter ni och hittar på saker för er själva?

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Jag fattar det som att jag är rättshaverist och använder mig av foliehatt för att jag anser att USA krigar för olja, och att vi i västvärlden systematiskt suger ut U-länderna så länge vi får de produkter och förmåner vi anser oss förtjäna? Det är väl precis så det är? Har inget med någon new world order eller judar att göra. Din välfärd beror på andras olycka och undergång, vi skövlar det vi kan och skiter ganska bra i resten av världen.

Enkelt förklarat: folk har fått dö, och dör fortfarande för att du ska kunna köpa en billig telefon, ett par fina jeans, majs till din sallad osv. Det är ju inget påhitt utan ett faktum. Som konsument har man makten att välja, och vi väljer det som passar oss utan hänsyn till konsekvenserna. Men att du nu går och påstår att jag lever i någon låtsasvärld och yrar om James Bond och konspirationsteorier tar jag som en personlig förolämpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Till viss del, ja.
Men många jag känner laddar ner väldigt mycket filmer, och att köpa alla skulle bli väldigt dyrt.
Visst finns Voddler osv, men de kaddar fortfarande ner

Själv är jag 100% emot ACTA.

Nja, Voddler var en bra tanke men det floppade ju p.g.a gamla filmer, dyra filmer m.m.
Men visst det beror inte helt på servicen, men till en väldigt stor del gör det faktiskt det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av Orici:

Om vi ska kunna föra en någorlunda bra diskussion så måste du sluta vara så nedlåtande och förolämpande.

Han är en från 08 Landet, 95% av dom där uppe är såna. Bry dig inte om dom.

Skrivet av kungkryss:

Japp, STOCKHOLM PARLAMENTET är känt för sina mindre smickrande beslut. Om du hittar dit, är själv så pass okunnig och bortdribblad att jag aldrig hört talas om det, så är jag lätt på! Låter kul!

Och jag kommer den dagen polisen kommer efter dig och säger att du har piratkopierat något och ger dig sen flera års fängelse + miljoner i böter så kommer JAG stå brevid dig i rätten och säga:
''Ja, du ville att det skulle hända... Skulle ha lyssnat på oss..''

Edit:

Skrivet av kungkryss:

Jag förstår inte vad alla rättshaverister och foliehattar har fått att "väst" är ute efter "olja" ifrån? Det är enligt min erfarenhet mest arbetslösa konspirationsteoretiker som sitter och vill låtsas var insatta i omvärldsanalys som sitter och gaggar om olja och new world order och judiska maktförhållanden.

Är det för att livet blir lite mer spännande om man föreställer sig den som en James Bond-film? Eller varför sitter ni och hittar på saker för er själva?

*Pekar mot Irak*
Dock så failade USA där eftersom Irakerna brände det mesta av sin Olja. För dom visste att US var efter dom källorna.
Demokrati + Mutor + Företag + Fanatiker + Shitload Pengar = Krig, Laglig diktatur osv.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det här fick jag som svar av Carl Schylter, EU representant från MP. Glad att några politiker hänger med iaf ^^

Hej, Jonas

Tack för att du bryr dig. EU-parlamentet har makten att stoppa avtalet men det kommer bara ske om det blir en offentlig debatt och människor som du påverkar mina kollegor. Glöm inte att uppvakta även Riksdagen då även den måste rösta om avtalet eftersom det även innehåller straffrättsliga sanktioner (ja jag vet, det är sjukt) som inte EU kan bestämma över. Jag har i två års tid bekämpat både hemlighetsmakeriet och innehållet i ACTA-avtalet. Jag tänker inte gå in så mycket på varför jag är kritisk utan du kan gärna läsa mycket om det på min blogg:
http://acta.mpbloggar.se/

Där får du också regelbundna uppdateringar mm.

De som förespråkar ACTA kommer inte svara dig alls eller svara dig med en del myter, jag bemöter de vanligaste:

1. ACTA ändrar inget i EU:s lagstiftning
Även om ACTA inte gör några större ändringar så är det små ändringar som alla går i fel riktning. T ex så ändras texten kring skadestånd och definitionen av vad som är kommersiell skala.

2. ACTA gäller ej privatpersoner
I de första versionerna av avtalet så stod det att privatresenärer (kan/skall) undantas, jag sade redan tidigt att de måste skriva skall undantas om de menar allvar med att inte vanligt folk skall drabbas, men nu står den bara "kan undantas".

Den andra biten är den om att förbjuda tekniska innovationer att kringå kopieringskydd mm, den texten är formulerad så att vanligt folk utan brottligt uppsåt kan drabbas.

Den tredje biten är definitionen av kommersiell skala, där formuleringen är mer vag och eftersom allt man gör på nätet kan nås av halva världen så kan något lätt bli bedömt som kommersiell skala.

3. Det är nödvändigt för att skydda oss från förfalskade mediciner och farliga piratkopierade produkter
Ja precis, hade ACTA handlat enbart om maffians fabriker för storskalig förfalskning/smuggling av varor hade ACTA redan varit i hamn utan större problem, ingen bygger upp en olaglig fabrik för tillverkning av tvättmedel eller läkemedel utan att veta vad man sysslar med eller utan uppsåt. Men genom att utvidga ACTA till att gälla internet och inte uttryckligen undanta privatpersoner berör det oss alla. Dessutom ökar ACTA risken för att lagliga generika (medicin utan/som förlorat sitt patentskydd) på transit genom EU beslagtas och folk i tredje världen dör när de inte får den.

4. Ingen kommer att stängas av från nätet
I ACTA står det att privata aktörer ska samarbeta för att stoppa intrång i intellektuella rättigheter, det är den värsta formen av censur och hot mot nätneutralitet för vi medborgare har inte ens chans att överklaga och försvara oss.

Följ min kamp mot ACTA på min blogg och fortsätt din.

Med vänlig hälsning,

Carl Schlyter

Dold text
Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeaDUggh:

Det här fick jag som svar av Carl Schylter, EU representant från MP. Glad att några politiker hänger med iaf ^^

Hej, Jonas

Tack för att du bryr dig. EU-parlamentet har makten att stoppa avtalet men det kommer bara ske om det blir en offentlig debatt och människor som du påverkar mina kollegor. Glöm inte att uppvakta även Riksdagen då även den måste rösta om avtalet eftersom det även innehåller straffrättsliga sanktioner (ja jag vet, det är sjukt) som inte EU kan bestämma över. Jag har i två års tid bekämpat både hemlighetsmakeriet och innehållet i ACTA-avtalet. Jag tänker inte gå in så mycket på varför jag är kritisk utan du kan gärna läsa mycket om det på min blogg:
http://acta.mpbloggar.se/

Där får du också regelbundna uppdateringar mm.

De som förespråkar ACTA kommer inte svara dig alls eller svara dig med en del myter, jag bemöter de vanligaste:

1. ACTA ändrar inget i EU:s lagstiftning
Även om ACTA inte gör några större ändringar så är det små ändringar som alla går i fel riktning. T ex så ändras texten kring skadestånd och definitionen av vad som är kommersiell skala.

2. ACTA gäller ej privatpersoner
I de första versionerna av avtalet så stod det att privatresenärer (kan/skall) undantas, jag sade redan tidigt att de måste skriva skall undantas om de menar allvar med att inte vanligt folk skall drabbas, men nu står den bara "kan undantas".

Den andra biten är den om att förbjuda tekniska innovationer att kringå kopieringskydd mm, den texten är formulerad så att vanligt folk utan brottligt uppsåt kan drabbas.

Den tredje biten är definitionen av kommersiell skala, där formuleringen är mer vag och eftersom allt man gör på nätet kan nås av halva världen så kan något lätt bli bedömt som kommersiell skala.

3. Det är nödvändigt för att skydda oss från förfalskade mediciner och farliga piratkopierade produkter
Ja precis, hade ACTA handlat enbart om maffians fabriker för storskalig förfalskning/smuggling av varor hade ACTA redan varit i hamn utan större problem, ingen bygger upp en olaglig fabrik för tillverkning av tvättmedel eller läkemedel utan att veta vad man sysslar med eller utan uppsåt. Men genom att utvidga ACTA till att gälla internet och inte uttryckligen undanta privatpersoner berör det oss alla. Dessutom ökar ACTA risken för att lagliga generika (medicin utan/som förlorat sitt patentskydd) på transit genom EU beslagtas och folk i tredje världen dör när de inte får den.

4. Ingen kommer att stängas av från nätet
I ACTA står det att privata aktörer ska samarbeta för att stoppa intrång i intellektuella rättigheter, det är den värsta formen av censur och hot mot nätneutralitet för vi medborgare har inte ens chans att överklaga och försvara oss.

Följ min kamp mot ACTA på min blogg och fortsätt din.

Med vänlig hälsning,

Carl Schlyter

Dold text

Tack för att du delar med dej av detta. Hur ska man skapa en offentlig debatt ? Genom att skicka mail?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Och här har vi kärnan. Folk tvingar hellre fram ACTA än väntar på serien. Hör du själv hur bortskämt det låter? Stödjer du denna bortskämdhet?

Sedan har du såklart fel i att piratdelning är den enda lösningen. Det är möjligtvis den enda lösningen som är gratis. Kanske det du menar?

Klart du ska ha det gratis ifall upphovsmännen vill det. Då är fildelning alldeles ypperligt!

Aldrig funderat på om att sluta pirata kanske är den bästa lösningen? Köp eller låt bli. Enkelt va? Inget ACTA skulle behövas och respekten mot medmänniskorna skulle behållas.

(Skönt att se lite balans i forumen tack vare personer som zyriak, mahasj och kungkryss. Stå på er!)

Du missade hela poängen, ett bra bevis på hur människor med makt inte ska bete sig.
Du är så oerhört trångsynt att du inte kan se helheten och då missar du hela poängen varför folk laddar ner.

Hur är det "oförskämt" att inte vänta 5månader för att få relevanta avsnitt av en serie?
Då är det ju mer oförskämt att tvinga folk att vänta 5måndaer utan ett annat alternativ och sedan gråta för att folk laddar ner för att dom inte kan vänta.

ACTA löser inte problemen, det saknas fortfarande en service som erbjuder det fildelningen gör för film industrin.
Det är löst för spelföretagen, lika så för musikbranschen så varför kan inte det sista ledet dra huvudet ur röven?

*Då det är främst nu filmbolagen som gråter att dom inte fått sin förutspådda tillväxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tack för att du delar med dej av detta. Hur ska man skapa en offentlig debatt ? Genom att skicka mail?

Inga problem! Klart man sprider ordet ^^ Skicka mail till representanter i EU/ relevanta riksdagsledarmoter ^^

Listan var postad av en annan användare och du kan se den här:

Skrivet av lecristoph:

En positiv sak är att ACTA innebär att länderna kan utnytja lagen i den mån de finner nödvändigt. Det är alltså inget tvång att bötfälla eller skicka "oskyldigt folk" i fängelse för att de delat med sig av lite digital information om landets regering inte finner det intressant. Utifrån hur jag tolkar lagtexten i alla fall.

Jag skickade igår kväll iväg ett mail till alla ledamöter för att visa mitt mottycke, och jag uppmanar er alla att göra det samma!
Här är alla e-postadresser till våra ledamöter i europaparlamentet:

annamaria.corazzabildt@europarl.europa.eu,
goran.farm@europarl.europa.eu,
christofer.fjellner@europarl.europa.eu,
mikael.gustafsson@europarl.europa.eu,
anna.hedh@europarl.europa.eu,
gunnar.hokmark@europarl.europa.eu,
anna.ibrisagic@europarl.europa.eu,
kent.johansson@europarl.europa.eu,
isabella.loevin@europarl.europa.eu,
olle.ludvigsson@europarl.europa.eu,
jens.nilsson@europarl.europa.eu,
marit.paulsen@europarl.europa.eu,
carl.schlyter@europarl.europa.eu,
olle.schmidt@europarl.europa.eu,
alf.svensson@europarl.europa.eu,
marita.ulvskog@europarl.europa.eu,
asa.westlund@europarl.europa.eu,
cecilia.wikstrom@europarl.europa.eu
christian.engstroem@europarl.europa.eu
Amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

De två understa adresserna tillhör våra representanter från PP och de kan därför bortses från eftersom de redan är starka motståndare till detta handelsavtal.

Gör er röst hörd!

Dold text
Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Andra februari!

Dags att protestera.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Problemet med denna debatt är att 96% av alla som är emot det piratkopierar spel och musik dagligen

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

DeaDUggh: Tack för att du klistrade in svaret. Carl Schylter formulerar sig väl och verkar påläst, kul att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Problemet med denna debatt är att 96% av alla som är emot det piratkopierar spel och musik dagligen

Jag piratkopierar spel och filmer - musik har jag slutat piratkopiera tack vare Spotify. Alltså är det inte ett "olösligt problem", eftersom jag (har ingen källa) är ganska säker på att majoriteten av oss är beredda att sluta med det om en bättre service erbjuds. Som vi alla vet så får man ofta lite sämre när man kopierar spel (vissa features som inte fungerar, MP fungerar inte osv.), och om en lika tillgänglig service som kopiering erbjöds, till godtagbara priser (jag är ledsen, men 700kr för ett spel där man helt klart kan se att utvecklaren inte ens ansträngt sig är inte godtagbart. Du betalar inte för en chipspåse som smakar skit, så varför ska du betala för ett spel som är värdelöst och buggigt?) hade jag direkt hoppat över till det. Film var på väg att få en likadan service som musik - voddler, men det floppade ju, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbnut:

Jag piratkopierar spel och filmer - musik har jag slutat piratkopiera tack vare Spotify. Alltså är det inte ett "olösligt problem", eftersom jag (har ingen källa) är ganska säker på att majoriteten av oss är beredda att sluta med det om en bättre service erbjuds. Som vi alla vet så får man ofta lite sämre när man kopierar spel (vissa features som inte fungerar, MP fungerar inte osv.), och om en lika tillgänglig service som kopiering erbjöds, till godtagbara priser (jag är ledsen, men 700kr för ett spel där man helt klart kan se att utvecklaren inte ens ansträngt sig är inte godtagbart. Du betalar inte för en chipspåse som smakar skit, så varför ska du betala för ett spel som är värdelöst och buggigt?) hade jag direkt hoppat över till det. Film var på väg att få en likadan service som musik - voddler, men det floppade ju, tyvärr.

Vart fasen köper du om du betalar 700kr för ett spel :S

Inte ens BF3 kostade över 500 när man köpte det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Vart fasen köper du om du betalar 700kr för ett spel :S

Inte ens BF3 kostade över 500 när man köpte det.

Ber om ursäkt, de kostar inte 700, det visade sig att nya konsollspel kostar 600kr medans nya PC-spel kostar ~450kr. Still, min poäng återstår - 450-600kr för ett spel där man helt klart inte ansträngt sig är fortfarande ockerpriser och inte något jag gärna betalar. Dessutom verkar den här industrin tro sig stå utanför testkörning och ångerrätten. Du går inte och köper en bil pga den "ser bra ut", du testar den först för att se att den passar dig. Det går ju knappast längre med tanke på att demos knappt görs längre och de få som görs ger en väldigt dålig bild av hur spelet kommer bli i slutändan (man visar bara det bästa och numera patchas många spel efter release). Du får inte heller ångra dig om det visar sig att det inte passade - har du öppnat så får du inte
ångra dig.
Det må vara fel av mig att kopiera, men jag hade inte köpt det i det första fallet på grund av den här antika modellen, och om jag stöter på ett bra spel så köper jag det, eftersom utvecklaren har förtjänat det. Det betyder att utvecklarna inte förlorar någonting eftersom jag kopierar och inte stjäl det, och de får potentiella köpare. Gratis reklam och större marknad - nästan så man vill att det här ska gå igenom så idioterna upptäcker det här den tuffa vägen.

Permalänk
Medlem

Själv har jag inga problem att köpa

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Nej, det handlar snarare om att finniga nördar fått sin filmtillgång strypt och då vrålar som stuckna grisar. Att ladda ned upphovsrättsskyddat material är ett brott, det är skitsamma hur lönsamheten ser ut i branschen.

Har du något speciiellt emot finniga nördar? Hur är det med nördar utan finnar? Eller med människor som i normala fall inte klassas som "nördar"?

Faktum är att fildelare består av en stor mix av "olika sorters" människor, och att försöka vinna mark genom generaliseringar som ovan är kontraproduktivt. Sedan är det även så att det inte enbart är "fildelare" som protesterar mot denna typen av lagstiftning, vilket du skulle ha insett ifall du följt debatten. Även denna diskussionstråd populeras av "icke-fildelare" som är starka motståndare till den här typen av lagstiftning.

Skrivet av kungkryss:

Oavsett om de tjänar pengar på att folk laddar hem är det ett brott. Det är din sak att göra en bedömning av deras ekonomi och sedan ha det som underlag till huruvida du får stjälar deras grejer. Idioter...

Att gå omkring och sprida halmgubbar och personangrepp är heller inget som gynnar diskusisonen. Personen som du bemöter ger på inget sätt intrycket av att denna skulle anse att upphovsrättsbrott inte skulle vara ett brott, eller att lagbrottet skulle rättfärdigas av ett visst företags ekonomi.

Skrivet av kungkryss:

Japp, ungefär som Nordkorea. Alltså inser ni inte att ni är svåra att ta på allvar som jämför lagar mot piratkopiering av underhållning med en totalitär kommunistisk diktatur? Snacka om att ha bildat sig en världsbild hemma i mammas källare..

Det är inte syftet med lagstiftningen som är relevant, utan snarare dess effekter. Det är för övrigt heller inte lättare att ta en person som konstruerar halmgubbar och personangrepp mot sina meningsmotståndare på allvar, än personer som genuint uttrycker en oro för lagstiftning av den här typen.

Skrivet av kungkryss:

Jag förstår inte vad alla rättshaverister och foliehattar(...)

Respekt för sina meddebattörer, vad är det för något? Vore det inte bättre att, ifall du inte håller med någon, istället konstruerar faktiska (som i sakliga) argument som kan tillföra diskussionen något?

Skrivet av kungkryss:

Kan du någonting om internet? Eller är du mest uppdaterad om vad som händer på 4chan? Jag tvivlar på att du är det minsta kunnig när det gäller de tekniska aspekterna utav internet. Du har mest en översittarattityd och ett dåligt språk. Dessutom är du okunnig i sak. Ron Paul är inte presidentkandidat, han deltar i primärvalet... Dessutom är jag övertygad om att han besitter exponentiellt mer kunskap än du gör, yrkeskunskap såväl som politisk kunskap.

Utöver det har han levt i 76 år utanför den fisljumna socialdemokratins högborg och har således en mångfacetterad bild utav världen, betydligt mer nyanserad än osnutna sjuttonåriga fildelare från Alingsås...

Slutsats: Han är tusenfalt kunnigare än du vad gäller hur "världen ser ut".

Personen som du bemöter uttrycker alltså en åsikt om att man inte enbart bör ha äldre människor som har en bristande förståelse över hur Internet fungerar, att bestämma över lagarna som reglerar Internet. Istället för att bemöta detta sakligt så börjar du med att angripa personen istället för sak, genom att ifrågasätta personens egna Internetkunskap, trots att denna person i den citerade texten på inget sätt fört några djupare diskussioner kring hur Internet fungerar. Därefter angriper du den av dig personligen upplevda attityden och språket, för att slutligen fortsätta med att angripa din högst personliga uppfattning av personens kunskapsnivå.

Skrivet av kungkryss:

Nej, man bekämpar piratkopiering genom att sluta ladda hem. Om alla slutade ladda hem så skulle den ju inte finnas? Enkelt va?

Nej. Den personen som du bemöter har en bra poäng när han/hon påstår att piratkopieringen endast kan bekämpas genom att erbjuda bra alternativ. Din egen verklighetsfrånvända lösning är som sagt, verklighetsfrånvänd.

Skrivet av kungkryss:

Sedan är det inte upphovsmannens uppgift att ge dig film och musik på silverfat, bugandes framför dina fötter för att kunna få betalt. Vill du ha deras film, musik och datorspel är det bara att pynta. Din attityd äcklar mig faktiskt, riktigt bortskämd översittarattityd.

Halmgubbarna och personangreppen fortsätter i sedvanlig stil ser jag.

Inte någonstans påstod "_MmattiasS_" att upphovsmannen skulle ha en uppgift att förse människor med material, inte heller att detta nödvändigtvis måste ske genom det udda tillvägagångssättet som du valt att illustrera din poäng med.

Sedan eftersom den av dig personligt upplevda attityd som du valt att angripa i själva verket härstammar från din halmgubbe, så är din egen konstruktion som äcklar dig, och inte något denna forummedlem yttrat.

Skrivet av kungkryss:

Är det representanter från Sveriges bortskämda fattiga som är här och skriver eller? En riktigt udda kombination...

Dina högst personliga åsikter kring vilka kategoriseringar du godtyckligt kan slänga omkring är varken intressanta eller relevanta för diskussionen.

Skrivet av kungkryss:

Om de aldrig skulle lyckas med en sådan sak, varför gnälla över att de försöker med lagstiftning? Jag får dubbla budskap här..

Ifall du inte märkt det så är det inte enbart "fildelare" som protesterar mot den här typen av lagstiftning. Anledningen till det är enkel, den här typen av lagstiftning tenderar att ha en allmänt negativ effekt för Internet i helhet. Huruvida fildelningen drabbas nämnvärt är fullkomligt irrelevant för den aspekten.

Skrivet av kungkryss:

Ja, det går inte en dag utan att jag blir förtryckt utav Hassans Godis & Tobak. Han har så mycket makt över mig!!! Man måste ju typ handla för det är ett företag och alla vet ju att man måste handla av företag.. för de har makt...

På vilket sätt anser du det vara relevant att dra upp en godis och tobaksaffär i en diskussion som rör hur den här typen av lagstiftning påverkar Internet, speciellt när det finns bra mycket bättre exempel att ta upp, t.ex. företag som får exklusiv inblick och påverkningsmöjligheter i själva avtalsprocessen?

Skrivet av kungkryss:

Jag har inte den minsta ambition att ombesörja arbetslösa kriminellas nöjesliv.

För att de är alla arbetslösa menar du? Trots att flertalet gånger rapporterats att många personer är högt uppsatta personer i IT-branschen?

Skrivet av kungkryss:

(...)för att sedan få den nedladdad av små självupptagna losers ute på den svenska landsbygden?

Tidigare var det arbetslösa kriminella, innan det var det bortskämda fattiga, och nu är det alltså självupptagna losers på landsbygden? Vad kommer härnäst? Riktiga argument?

Skrivet av kungkryss:

Med tanke på den urusla svenskan och den undermåliga sakkunskapen hos dem som kommenterar är det snarare det i sig som gör Sverige till ett riktigt skitland. Små bortskämda snorungar som tycker att det är diktatur om man inte får ladda hem Transformers.

Intressant att du klankar ner på "undermålig" sakkunskap, samt för diskussionen tämligen irrelevanta saker som språkbruk, när du ständigt slänger vilt omkring med halmgubbar, personangrepp, och totalt irrelevanta kategoriseringar som ständigt ändrar syndabock. Inte nog med detta, du verkar heller inte förstått vad kritiken av den här typen av lagstiftning går ut på, eller att även "icke-fildelare" protesterar vilt mot den här typen av lagförslag.

Skrivet av kungkryss:

Nej, det är inte fel. Likaså har man inte mördat om man inte har mördat. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan säga "fel" om det jag skrev, eftersom att alla med en apas intelligens eller högre förstår att det inte är "fel". Vad är ett "service problem" förresten? Man måste pussla ihop alla flitiga fildelares texter för att de ska få språklig mening. Lustigt att ni kopierar kultur men inte ens kan skriva en enkel text korrekt.

Personangreppen och generaliseringarna flödar vilt, hur du har lyckats behålla ditt medlemsskap är för mig okänt. Om jag inte minns fel så har jag redan bemött innehållet tidigare, så jag skippar det här.

Skrivet av kungkryss:

Det är inte ett utbuds- eller distributionsproblem eftersom det inte spelar någon roll om du så måste åka snöskoter bak och fram i sjutton mil för att lagligt tillskansa dig en film - du får fortfarande inte ladda hem den. Så svårt kan det väl ändå inte vara att förstå detta?

Användaren som du bemöter uttryckte att det var ett serviceproblem, vilket inte är att likställa med utbuds- eller distributionsproblem. Huruvida denna fildelning är laglig är dessutom fullkomligt irrelevant för detta faktum.

Skrivet av kungkryss:

Att folk kan vara så sanslöst jävla trögfattade är bortom den mänskliga begreppsrymden...

För att det är alla andra det är fel på ifall du inte klarar av att frambringa riktiga och sakliga argument som accepteras av meddebattörerna?

Skrivet av kungkryss:

Nej, man bekämpar piratkopiering genom att sluta ladda hem. Om alla slutade ladda hem så skulle den ju inte finnas? Enkelt va?

Skrivet av kungkryss:

Jo, så fungerar det. Det är att få dem att sluta stjäla som kan kräva en insats.

Vad du upprepade gånger gör är att blandar ihop målet med medlet. Målet kan som bekant aldrig vara medlet. När du tidigare påstod att man bekämpar fildelning genom att sluta ladda hem, så påstod du i själva verket att man uppnår målet genom att applicera målet, vilket är en solklar logisk kullerbytta. Att du sedan anklagar dina meningsmotståndares intelligens, kunskapsnivå, och att inte klara av att skriva "enkla och korrekta" texter är som att kasta sten i glashus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Din (kras) liknelse hade varit mer korrekt om det nu hade varit att nedladdarna var brottsoffret. Nu är det ju dock inte så, utan det är bolagen som är brottsoffren och nedladdarna som utför ett brott. Så i detta fall så är det bolagen som är kvinnan och nedladdarna mannen.

Det räcker att läsa din första mening för att dra den uppenbara slutsatsen att du bygger hela ditt resonemang på felaktiga premisser, varvid resterande text blir, bortsett från att bekräfta de felaktiga premisserna, tämligen irrelevant för diskussionen.

Du påstår att fildelarna inte blir offer av den här typen av lagstiftning, men det blir de, lika mycket som alla andra människor. Vidare tror du, felaktigt, att kvinnan är att likställa med "bolagen" i jämförelsen, men det stämmer inte heller. I själva verket är kvinnan att likställa med fildelarna.

Det är kvinnan och fildelarna som på något sätt provocerat fram en respons och sedan blir bestraffad. Den stora skillnaden är att man nu vill bestraffa alla människor, och inte enbart den provocerande kvinnan.

Skrivet av mahasj:

Och vet du vad? Vi har LAGAR mot kvinnomisshandel, vi har kvinnokliniker som hjälper utsatta kvinnor till att få ett drägligare liv utan våld och hot. Anledningen till att vi har lagar mot kvinnomisshandel och kvinnokliniker är på grund av de män som misshandlar kvinnor. Hade inga män misshandlat kvinnor så hade det inte heller funnits något behov av en lag, och inte heller behov av kvinnokliniker. Börjar du se ett samband?

Jag har på inget ställe ifrågasatt sambandet mellan brott och existensen av lagar, varvid det är tydligt att även det här resonemanget bygger på felaktiga premisser, och blir därmed irrelevant för diskussionen.

Skrivet av mahasj:

Män misshandlar kvinnor => lag mot kvinnomisshandel
Nedladdning av upphovsrättsskyddat material => ACTA, SOPA, PIPA etc

Om man tar dina exempel och ersätter lagarna med konsekvenserna så blir det tydligt vad det hela handlar om.

Män misshandlar kvinnor => Lag som drabbar enskilda människor
Nedladdning av upphovsrättsskyddat material => Lag som drabbar alla

Skrivet av mahasj:

Men visst, man kan ju alltid säga att det är bolagens fel att piratkopieringen existerar för att de inte erbjuder de tjänster som man är intresserad av. För att då gå tillbaka din liknelse om kvinnomisshandel så är det som att säga att det är kvinnans fel att hon blir misshandlad på grund av hon inte gav mannen en tillräckligt bra avsugning.

Eftersom du byggde hela ditt resonemang på felaktiga premisser, vilket jag visat ovan, så blir även resonemang ovan irrelevant för diskussionen.

Skrivet av mahasj:

Men du (kras) lurar säkert alltid någon med ditt uttalande. En del har svårt att tänka längre än ens näsa sträcker sig.

Fast nu var det ju faktiskt du, inte jag, som kom med ett resonemang som byggde på felaktiga premisser, varvid det per automatik blir just ditt resonemang som kan lura folk.

Permalänk
Medlem

Seriöst... sverige... skitland.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

ACTA är bara ett sätt att få MONOPOL på allt

ACTA kan missbrukas det är det som är felet på avtalet, man måste se nackdelarna också inte bara det som verkar vara bra på papper, man måste kunna föreställa sig att det hela redan har gått igenom och se det framför sig hur det då skulle vara..
ACTA är inte detaljerad nog, det är väl bra att de vill att andra aktörer ska sluta kopiera sina saker, ja men det skulle väl i praktiken kunna fått Samsung att kanske få sitta i fängelse för att deras produkt såg ut som ipaden.. nej det va lite över reaktion, men det är ett nytt sätt för storföretagen att försöka återta sitt monopol och kross de nytänkande människorna.. ta bort internet ur beräkningarna i lagförslaget och satsa på två olika delar för att det här är en ny SOPA men med det mesta satsat på att lura bort en från från det abstrakta(internet) och få en till att tänka på att stackars Gucci förlorade 250 000kr på en väska för att någon köpte en handgjort på gatan så att den familjen skulle kunna käka en dag till..
jag slutade ladda ner musik när jag började använda spotify, jag orkar inte bry mig om att ladda ner spel längre jag köper dem för att de är så stora att det tar veckor att få ner det.. (Ute i skogen med Tele2 USB Modem) Film, det kommer det minst en per månad på posten, visst jag tycker det är dyrt med DVD:n men det är ytterst sällan jag laddar ner något.. räcker det liksom inte med att man straffat alla användare av hårdvara som man kan spara data på?
tycker att det är idiotiskt att företagen inte kan komma på något nytt sätt att sälja sina prylar på, nej istället så mutar de säker politiker till att bli ja sägare..

Skriv på MOT ACTA:
http://www.avaaz.org/en/acta

jag kanske låter väldigt konstig med mina tankegångar, men man måste kunna tänka framåt, bakåt och vilka det berör och hur det skulle se ut med lagarna igenom innan man beslutar sig för att säga ja och nej.. jag är emot det tills de kan komma på något kreativare fördelning av förslaget och tills de kan komma med mer detaljerat material.. det går ju liksom inte att göra som under 1700-talets häxprocesser.. då blir det döm först och fråga sen..

Redigering:

En gucciväska kostar ( CA: 250-1500+ € ) antagligen inte så mycket men fortfarande, Gucci säljer märket och kopieraren säljer tyget..

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Tyvärr så tror jag att många (dock inte alla), om man ser till vissa kommentarer här, ser ACTA som ett hot mot deras "rätt" till att ladda ner upphovsrättsskyddat material. Sen att ACTA kan/kommer leda till minskad yttrandefrihet blir bara en ursäkt för ens "rätt" till att ladda ner.

Så den huvudsakliga konsekvensen skulle enligt din personliga åsikt istället vara ursäkten till att protestera mot den här typen av lagstiftning?

För övrigt är det uppenbart att folk protesterar mot den här typen av lagstiftning oavsett huruvida de fildelar upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse. Med det sagt så finns faktiskt möjligheten att "fildelare" protesterar mot den här typen av lagstiftning av exakt samma skäl som alla andra.

Skrivet av mahasj:

Alla lagar/avtal/kontrakt etc som ökar friheten (inom vissa gränser såklart) för människor OCH företag ser jag som något bra. Ska man gå efter många av de inlägg i denna tråd så får jag intrycket att många är för att den enskilda individen ska ha fria rättigheter (bra!) samtidigt som att företag inte ska få ha fria rättigheter till det de skapar (dåligt!).

Beror din förvirrade text där i slutet på att du inte satt dig in i vad upphovsrätten i själva verket innebär?

Upphovsrätten skänker godtyckligt ut statligt sanktionerade monopol till upphovsrättsinnehavarna. Dessa monopol i sin tur ger upphovsmännen rätten att inskränka människors fri- och rättigheter för egen vinnings skull.

Vad du har att välja på här är mer frihet till alla människor, eller godtyckliga monopol till enskilda på bekostnad av alla människors friheter. Det går i det här fallet helt inte att kombinera de båda.

Skrivet av mahasj:

Något måste göras åt fildelningen,

Din personliga åsikt är noterad.

Skrivet av mahasj:

då lär det komma desperata försök som ACTA t.ex. Förr eller senare så kommer det ett avtal (förhoppningsvis) som kan hindra fildelningen avsevärt utan att påverka friheten på Internet. Jag är dock övertygad om att det även då kommer att klagas hejvilt från vissa grupper.

Vet du varför det kommer "desperata försök som ACTA"? För att det krävs kontroversiell lagstiftning som påverkar alla människor ifall man ska ha en rimlig chans att stoppa fildelningen.

Det enda man kan göra är att begränsa fildelningens omfattning genom att konkurrera med bra tjänster.