Permalänk

Hjälp med byte av chassi: hp till p280

Hej har köpt ett nytt chassi, ett antec p280. Nu har jag en 3 år gammal hp dator.
Hade tänkt att flytta alla komponenter från hp datorn till p280:n.
Vad ska jag tänka på när jag gör det? Ska jag hela tiden ha kontakt med mitt p280 eller med hp chassit? om man har det kan man då röra på alla ställen på delarna eller ska man bara röra på sidorna av tex moderkortet?
Hp chassit har psun i toppen i en slags metall bur, är det svårt att få ur psun? är det någon som har tips om hur jag ska gå tillväga?
Andra tips är också väldigt välkomna.

Ps. Första gången jag pillar med dator komponenter å sånt. Har kollat lite på videor och läst guider om hur man bygger ihop en dator, så jag kan lite men inte allt.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det du bör tänka på är att eftersom du har en HP dator så är det inte säkert att delarna följer någon standard och därmed kanske inte passar i ditt nya chassi.

Om du är rädd för ESD skador så skaffa ett ESD band som du fäster i den burken du för tillfället arbetar med.
När du rensar ur gamla chassit så är du ansluten till det och när du sätter i delar i nya chassit så ska du vara ansluten till det.

Edit: det som i värsta fall kanske inte passar i nya chassit är nätagg och moderkort då dessa kan följa en helt egen standard.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DragonRapide:

ingen som kan hjälpa mig? :C

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Tänk på denna och även de andra reglerna i fortsättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Lite spec på HP tack. Gärna modell namn etc.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Jo, HP körde/kör med BTX, då kommer det inte passa för fem öre.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Tänk på denna och även de andra reglerna i fortsättningen.

förlåt kom att tänka på detta när jag redan hade postat #2 men hittade inget sätt att ta bort det på ska inte göras om.

/skulle vara bra med en funktion där man kan ta bort sina medelanden, hände tyvär igen :S eller räknas det som bump om jag citerar en annan efter att jag har gjort ett annat inlägg :S
var inte min avsikt att skriva 2 inläg efter varandra.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Jo, HP körde/kör med BTX, då kommer det inte passa för fem öre.

har ett nForce 720a mobo är det BTX? Här står det att det är ATX http://www.nvidia.com/object/product_nforce_720a_us.html
eller är btx en annan sak?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

har ett nForce 720a mobo är det BTX? Här står det att det är ATX http://www.nvidia.com/object/product_nforce_720a_us.html
eller är btx en annan sak?

Om du är säker på att det där är ditt moderkort så är det inga problem där. Så länge ditt nuvarande nätagg är av lämplig standard så borde det gå finfint.
NHW har en bra "guide" som jag ofta rekommenderar då den går igenom långt mycket mer än vad någon här orkar förklara: http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Edit: BTX och ATX är formfaktorer. Alltså måtten på moderkortet samt vart hålen för fäste är placerade.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Om du är säker på att det där är ditt moderkort så är det inga problem där. Så länge ditt nuvarande nätagg är av lämplig standard så borde det gå finfint.
NHW har en bra "guide" som jag ofta rekommenderar då den går igenom långt mycket mer än vad någon här orkar förklara: http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Edit: BTX och ATX är formfaktorer. Alltså måtten på moderkortet samt vart hålen för fäste är placerade.

ok är nästan 100% att har en 720a (om inte cpu-z har fel) för det är väl chipset man ska kolla på i den? :S

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

ok är nästan 100% att har en 720a (om inte cpu-z har fel) för det är väl chipset man ska kolla på i den? :S

Näe, kolla på manufacturer och model, googla dessa. Det sitter samma chipset i massa olika modermodem.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Lite spec på HP tack. Gärna modell namn etc.

det är en hp m9746.sc http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=4000492&lc...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492693

på hps hemsida står det :
Moderkort
M2N78-LA (Violet3)
och att det är micro-atx
men cpuz-säger annat.
ps har fått moderkortet och grafikkortet utbytt när den var på service för lite mindre än ett år sedan.
Så det är därför uppgifterna inte stämmer. Om ni vill ha bilder så kan jag fixa det.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DragonRapide:

förlåt kom att tänka på detta när jag redan hade postat #2 men hittade inget sätt att ta bort det på ska inte göras om.

/skulle vara bra med en funktion där man kan ta bort sina medelanden, hände tyvär igen :S eller räknas det som bump om jag citerar en annan efter att jag har gjort ett annat inlägg :S
var inte min avsikt att skriva 2 inläg efter varandra.

Under knappen "redigera" finns funktionen "radera".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Näe, kolla på manufacturer och model, googla dessa. Det sitter samma chipset i massa olika modermodem.

Här är en bild från cpu-z

http://i.imgur.com/QUBF2.jpg

Vad är southbridge?

/öppnade mitt chassi nu för att se vad det stod på moderkortet. M2N78-LA stod det på kortet, googlade lite hittade den här https://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c0174290...

Efter lite jämförande med andra mATX så ser dem väldigt lika ut eller har jag missat något?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det du bör tänka på är att eftersom du har en HP dator så är det inte säkert att delarna följer någon standard och därmed kanske inte passar i ditt nya chassi.

Om du är rädd för ESD skador så skaffa ett ESD band som du fäster i den burken du för tillfället arbetar med.
När du rensar ur gamla chassit så är du ansluten till det och när du sätter i delar i nya chassit så ska du vara ansluten till det.

Notera: Chassit måste vara anslutet till ett jordat uttag för att detta ska vara till någon nytta.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Notera: Chassit måste vara anslutet till ett jordat uttag för att detta ska vara till någon nytta.

ok så om jag skaffar ett esd armband och kopplar in ström sladden till psun i det nya chassit så är jag säker och kan ta på alla delar?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

ok så om jag skaffar ett esd armband och kopplar in ström sladden till psun i det nya chassit så är jag säker och kan ta på alla delar?

Om strömsladden sitter i ett jordat uttag, ja. Annars nej.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Om strömsladden sitter i ett jordat uttag, ja. Annars nej.

Wow det där visste inte jag. Jag har alltid kopplat in mitt armband till själva chassit.

Permalänk

Så om jag har fattat allt rätt så ska jag på något sätt vara kopplad till det gamla chassit när jag tar ut delarna från det. Och sen ska jag ha kontakt med det nya chassit när jag sätter i dem i det.
Kan jag lägga alla delarna på ett trä bord utan att riskera något?
Och om jag rör vid ett element i några sekunder innan jag börjar med den första datorn är jag säker då? eller måste jag även vara kopplad till chassit?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64