Datorn vägrar starta med två hårddiskar

Permalänk
Medlem

Datorn vägrar starta med två hårddiskar

Jag har nyss bytt ut mitt moderkort eftersom det förra gick sönder.

Datorn startade bra första gången jag startade den, förutom att Windows behövde installeras om, vilket jag gjorde.

Jag drog ut den ena HDD:n (D:) och kopplade istället in en DVD-läsare för att kunna installera Windows från skivan.

När installationen var klar stängde jag av datorn och kopplade i HDD D: igen, men när jag skulle starta datorn så börjar det med att det kommer en vit text på skärmen där namnet på grafikkortet visas (så har det alltid gjort) och efter det lyser bara skärmen svart. Dioden på skärmen lyser dock fortfarande grönt. Skärmen blir alltså svart före POST.

Om jag drar ut HDD D: så startar datorn normalt.

Jag kan inte höra några ljudfelmeddelanden eftersom jag inte har någon högtalare till moderkortet.

Permalänk

ändra boot hd i bios efter du tryckt in hd nr 2

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av onaona:

Datorn startade bra första gången jag startade den, förutom att Windows behövde installeras om, vilket jag gjorde.

Varför behövdes Windows installeras om bara för att du hade bytt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

ändra boot hd i bios efter du tryckt in hd nr 2

Det går ej då skärmen blir svart innan jag ens kan ta fram bootmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Varför behövdes Windows installeras om bara för att du hade bytt moderkort?

Eftersom jag fick bluescreen varje gång jag startade Windows. Det berodde på att jag inte hade rätt drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Varför behövdes Windows installeras om bara för att du hade bytt moderkort?

det låter ganska smart att installera om vid byte av moderkort, alla drivrutiner på moderkortet tex...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av onaona:

Eftersom jag fick bluescreen varje gång jag startade Windows. Det berodde på att jag inte hade rätt drivrutiner.

Bluescreen till och med? Kollade du upp felkoden och försökte att lösa problemet?

Skrivet av morxy49:

det låter ganska smart att installera om vid byte av moderkort, alla drivrutiner på moderkortet tex...

Installera de nya drivrutinerna som följer med på skivan? Det enda som "buggar" om jag inte installerar drivrutinerna till moderkortet är att USB 3.0-portarna på moderkortet inte verkar fungera, jag får inget internet samt är drivrutinerna till de integrerade ljudet på moderkortet att föredra att installera.

Det kan väl inte vara så illa att en hårddisk i princip måste formateras om och operativsystemet måste installeras på nytt bara för att man byter moderkort? Det låter hur osmidigt som helst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Bluescreen till och med? Kollade du upp felkoden och försökte att lösa problemet?

Ja, felkoden hade med drivrutiner att göra.

Installera de nya drivrutinerna som följer med på skivan? Det enda som "buggar" om jag inte installerar drivrutinerna till moderkortet är att USB 3.0-portarna på moderkortet inte verkar fungera, jag får inget internet samt är drivrutinerna till de integrerade ljudet på moderkortet att föredra att installera.

Det kan väl inte vara så illa att en hårddisk i princip måste formateras om och operativsystemet måste installeras på nytt bara för att man byter moderkort? Det låter hur osmidigt som helst...

Det kanske skulle gått att reparera Windows, men när jag ändå var igång så tyckte jag att jag lika bra kunde installera om hela skiten.

Edit: Det finns ytterligare en sak jag oroar mig över, och det är temperaturen på moderkortet.

Om jag känner på den här flänsen så kan jag endast ha fingret 2-3 sekunder på den innan det börjar brännas ordentligt:

Enligt BIOS så är moderkortet endast 31 ºC varmt och processorn är 37 ºC varm i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Varför behövdes Windows installeras om bara för att du hade bytt moderkort?

Det är lite av hit/miss när det gäller att skippa ominstallation efter moderkortsbyte, funkat för mig en gång, och en gång inte. Sen fungerade det definitivt inte när jag bytte från AMD till intel

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av nivv:

Det är lite av hit/miss när det gäller att skippa ominstallation efter moderkortsbyte, funkat för mig en gång, och en gång inte. Sen fungerade det definitivt inte när jag bytte från AMD till intel

Fan vad osmidigt, att det var på det här viset trodde jag inte!

Permalänk
Medlem

Kanske vi ska diskutera mina problem istället för att spekulera om man behöver installera om Windows när man byter hårdvara?

Permalänk
Skrivet av onaona:

Kanske vi ska diskutera mina problem istället för att spekulera om man behöver installera om Windows när man byter hårdvara?

En ren gissning är att MBR:et, för din förra Windows-installation, ligger på din D-hårddisk och därmed skapar konflikter när den hårddisken väl är inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

En ren gissning är att MBR:et, för din förra Windows-installation, ligger på din D-hårddisk och därmed skapar konflikter när den hårddisken väl är inkopplad.

Nja, det borde inte ha med Windows att göra eftersom jag inte ens kommer förbi POST.