Permalänk
Medlem

Internet spökar?

Hej.

Igår morse satt jag vid datorn och läste på internet till frukosten. Då fungerade utorrent,mumble etc som vanligt. Stängde sedan av datorn och begav mig vidare för arbete.
När jag kommer hem så slår jag på datorn och det är då problemen uppstår. Jag försökte först komma in på mumble men det gick inte alls, sedan märkte jag att mer program inte fungerade som det skulle.

Började med att köra virusscan med Avira samt spyware scan med Malwarebytes & Spybot search and destroy. Hade inge virus, bara små tracking spyware som jag tog bort. Fungerade inte efter det så rensade massa utrymme på datorn, fråga mig inte varför har, det har ju inget med nätverket att göra..

Försökte googla lite på hur man kunde lösa detta, men hittade inget som kunde hjälpa mig. Försökte installerade de Windows Updates som fanns men som icke var installerade. Tänkte att det kanske var där problemet låg men kunde inte ens installera alla uppdateringar eftersom vissa behövdes hämta hem.

Nu fungerar inte internet explorer ens, står att ingen internet anslutning finns men jag sitter nu i skrivande stund i google chrome och det fungerar.
Har ringt min internetleverantör (Bahnhof Stadsnät 100/100) och berättat felet men han tror det är min dator som är felet.

Hur ska jag åtgärda detta fel? Har som sagt inte gjort några förändringar på datorn från igår morse till eftermidaddagen eftersom den var avstängd under det tidsintervallet.

- Har bredbandet direkt i väggen.
- Har endast windows brandvägg, provat stängt av den och försökt men inge resultat liknande med Avira.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

lite brotips:

1. Om du har uppkoppling, kolla hur snabb den är. www.bredbandskollen.se tror jag
2. Starta om datorn
3. Disable/Enable på nätverket
4. Skriv in en egen IP på egenskaper/TCP
5. Lägg filer du vill ha kvar på en extern hårddisk
6. Formatera

Visa signatur

Kelkka

Permalänk
Entusiast

Relativt nyligen har det uppstått någon form av driftstörning som påverkar oss här i norra Europa, varav flertal sajter, tjänster och annat inte svarar alls, eller fungerar ytterst dåligt.

Testa och se om du har samma problem på fler datorer, för att utesluta ditt eget nätverk.
Avvakta en stund och se om det löser sig.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)