Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

http://www.solarlab.se/solpanel/solceller/solceller-12volt/so...

Det är bara den jag har, än så länge. Har kopplat den direkt på batteriet. Ingen regulator eller strömbrytare. Eventuellt köper jag en till i samband med att jag får mina nya batterier (2x12v/7,5 Ah LiFePO4) så jag kan driva mobilladdare osv.

Så det är helt säkert att köra utan regulator? Isåfall ska jag köra med två såna här som passar perfekt för min lådas storlek.

http://www.solarlab.se/solpanel/solceller/solceller-12volt/so...

Det kommer bli smockfullt på batteriet när jag dessutom drar på en sån här: http://www.solarlab.se/solpanel/solceller/solceller-12volt/so... men det är ju ingen skönhetstävling, så bara det sitter fast ordentligt

Är det någon som ska till festivalen i Emmaboda med sin låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmnd:

Har kommit igång med lådbygget. Ber om ursäkt för bildkvalitet i förväg! Vad tycks?

http://ladda-upp.se/bilder/17004/

Fäster ni högtalarna med vanlig träskruv?

Kan jag köpa vilka 10-tums högtalargaller som helst till HP-10W?

Det ser lovande ut tycker jag! Bara fäst högtalarna med valfri passande träskruv ja, och galler är ju bara att hitta ett par som passar.

Skrivet av Sweex:

Kan någon svara på om det finns någon risk med att sätta dit en 6800 uF kondensator som ingångskondensator på min Lepai LP2020A+ istället för 4700, som några svenskar har gjort, eller 5600 som "originalet" gjorde?

Vad för risk tänker du på? Det kommer att ta några sekunder längre för anläggningen att stänga av och ladda ur efter att du brutit strömmen men jag kan inte direkt se några problem med det förutom vid en eventuell kortslutning och då spelar det nog ingen roll om du har en kondensator på 6800 eller 4700 µF. Däremot ser jag inte heller poängen med att gå ifrån "originalet" om det inte är så att du har komponenter liggande hemma redan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Ohmsänkare

Finns det något man kan parallellkoppla till en 8ohms-högtalare för att sänka impedansen i systemet till 4? Något som inte äter ström utan bara hjälper till att sänka impedansen. Typ ett motstånd på 8ohm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Vad för risk tänker du på? Det kommer att ta några sekunder längre för anläggningen att stänga av och ladda ur efter att du brutit strömmen men jag kan inte direkt se några problem med det förutom vid en eventuell kortslutning och då spelar det nog ingen roll om du har en kondensator på 6800 eller 4700 µF. Däremot ser jag inte heller poängen med att gå ifrån "originalet" om det inte är så att du har komponenter liggande hemma redan.

Tänkte som jag skrev innan att större var bättre för att moddaren skrev "at least 4700uF". Att den klarar mer liksom. Men beställde båda, får se vilken som passar bäst. Får de på måndag eller tisdag.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wheelsbridge:

Finns det något man kan parallellkoppla till en 8ohms-högtalare för att sänka impedansen i systemet till 4? Något som inte äter ström utan bara hjälper till att sänka impedansen. Typ ett motstånd på 8ohm?

Ett motstånd kommer att "äta ström" du kommer få en högre ström ut ur förstärkaren i och med den lägre impedansen men hälften av den strömmen kommer att gå igenom resistorn då du kommer få lika stort strömflöde genom den som högtalaren.

P=U^2/R
Med 8ohms impedans får du ut 18W vid 12v.
Med 4ohms impedans blir det 36w vid 12v dock kommer hälften av denna effekt att gå igenom resistorn som blir varm och troligen går upp i en fin rökpuff.
Det du kan parallellkoppla är en till högtalare, du måste ha något som uträttar ett arbete annars kopplar du in en förlust och kortar enbart ner batteritiden.

Kan ju ge en liten update på mitt eget byggande!
Lådan är klar och spelas just nu med kinastärkaren för 60 kr, blir inte mkt bas på låg nivå men ljudet är väldigt klart och bra. Full volym med min SGS2 ger lite tryck men inte något chockerande... Och volymen är typ runt fest. Stärkaren duger till reserv, men är inget jag skulle driva lådan med då man vill ha ut mycket mer.

Har en hel kartong med rca kontakter, voltmeter, brytare och dyl som skall in i min låda. Dock hade jag inte räknat med att jobbet skulle ta upp all tid denna sommar... (Orutinerat, ja vet)
Har även haft problem med att få igång min AMP-6 fick ljud ur den först, dock var det ett högfrekvent ljud i bakgrunden, efter 5min gick säkringen och efter lite pillande går den omedelbart när man tar AMP-6 ur sleep. Skall ta å löda om alla anslutningar och hoppas innerligt på att det är en kallödning någonstans, har jag otur är chipet stekt, ska försöka felsöka lite i helgen.

Beställde ett 12V/5A PSU ifrån ebay för 11$ som jag skall testa, spänningen ut går att justera +-15% så det går att få ut ~13.8V DC vilket jag tror blir kanon. Om den fungerar bra så är den klockren då den är både liten och lätt! (dock kan ju kvaliten vara skräp......)

Trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Ett motstånd kommer att "äta ström" du kommer få en högre ström ut ur förstärkaren i och med den lägre impedansen men hälften av den strömmen kommer att gå igenom resistorn då du kommer få lika stort strömflöde genom den som högtalaren.

P=U^2/R
Med 8ohms impedans får du ut 18W vid 12v.
Med 4ohms impedans blir det 36w vid 12v dock kommer hälften av denna effekt att gå igenom resistorn som blir varm och troligen går upp i en fin rökpuff.
Det du kan parallellkoppla är en till högtalare, du måste ha något som uträttar ett arbete annars kopplar du in en förlust och kortar enbart ner batteritiden.

Kan ju ge en liten update på mitt eget byggande!
Lådan är klar och spelas just nu med kinastärkaren för 60 kr, blir inte mkt bas på låg nivå men ljudet är väldigt klart och bra. Full volym med min SGS2 ger lite tryck men inte något chockerande... Och volymen är typ runt fest. Stärkaren duger till reserv, men är inget jag skulle driva lådan med då man vill ha ut mycket mer.

Har en hel kartong med rca kontakter, voltmeter, brytare och dyl som skall in i min låda. Dock hade jag inte räknat med att jobbet skulle ta upp all tid denna sommar... (Orutinerat, ja vet)
Har även haft problem med att få igång min AMP-6 fick ljud ur den först, dock var det ett högfrekvent ljud i bakgrunden, efter 5min gick säkringen och efter lite pillande går den omedelbart när man tar AMP-6 ur sleep. Skall ta å löda om alla anslutningar och hoppas innerligt på att det är en kallödning någonstans, har jag otur är chipet stekt, ska försöka felsöka lite i helgen.

Beställde ett 12V/5A PSU ifrån ebay för 11$ som jag skall testa, spänningen ut går att justera +-15% så det går att få ut ~13.8V DC vilket jag tror blir kanon. Om den fungerar bra så är den klockren då den är både liten och lätt! (dock kan ju kvaliten vara skräp......)

Trevlig helg

Kan du länka psu'n?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Nu är det bara en eller två dagars arbete kvar, klädde lådan och började montera komponenter inatt ^^
Jag är dock otrooooligt irriterad på att jag råkat sätta cigguttaget sådär 2 mm för långt åt höger, nu är det inte centrerat >_<

Skrivet av rmnd:

Är det någon som ska till festivalen i Emmaboda med sin låda?

Yup, ses (eller snarare hörs) där ^^

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Kan du länka psu'n?

http://www.ebay.com/itm/12V-2A-5A-8-5A-Universal-Regulated-Sw...

Du kan välja mellan 2, 5, 8.5A
Finns även större varianter, 10, 15, 20A.
Dock ger ju 5A vid 13v 65W och det räcker ju riktigt långt till en AMP-6, får se när man testar den om man kanske måste sätta en kondensator för att förhindra spänningsfall vid hög volym, man vet ju aldrig med något som är så gott som gratis....

Kan tillägga att jag nu spelat ungefär 10h med kinaförstärkaren och har fortfarande ungefär 13v på batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

http://www.ebay.com/itm/12V-2A-5A-8-5A-Universal-Regulated-Sw...

Du kan välja mellan 2, 5, 8.5A
Finns även större varianter, 10, 15, 20A.
Dock ger ju 5A vid 13v 65W och det räcker ju riktigt långt till en AMP-6, får se när man testar den om man kanske måste sätta en kondensator för att förhindra spänningsfall vid hög volym, man vet ju aldrig med något som är så gott som gratis....

Kan tillägga att jag nu spelat ungefär 10h med kinaförstärkaren och har fortfarande ungefär 13v på batteriet

Tack!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Detta har nog diskuterats lite fram och tillbaka här, men jag känner att det inte riktigt framgått vad som gäller. Hur gör man ifall man vill kunna ladda sitt blyack samtidigt som det är kopplat till förstärkaren, utan att riskera att förstöra förstärkaren?

Räcker det att (förstärkaren tål en spänning på 12 volt) koppla in en 12V spänningsregulator i serie med batteriet och förstärkaren?

Och i så fall, kopplar jag jord på spänningsregulatorn till jord på batteriet?

Sen vad är smidigast? Ska man köpa sig en batteriladdare och bygga in i lådan eller ska man ha något typ av uttag på utsidan av lådan vari man kan koppla in batteriladdarens kablar till plus och minus? Om någon vill ge exempel på en smart lösning skulle jag bli mycket glad:)

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_:

Detta har nog diskuterats lite fram och tillbaka här, men jag känner att det inte riktigt framgått vad som gäller. Hur gör man ifall man vill kunna ladda sitt blyack samtidigt som det är kopplat till förstärkaren, utan att riskera att förstöra förstärkaren?

Räcker det att (förstärkaren tål en spänning på 12 volt) koppla in en 12V spänningsregulator i serie med batteriet och förstärkaren?

Och i så fall, kopplar jag jord på spänningsregulatorn till jord på batteriet?

Sen vad är smidigast? Ska man köpa sig en batteriladdare och bygga in i lådan eller ska man ha något typ av uttag på utsidan av lådan vari man kan koppla in batteriladdarens kablar till plus och minus? Om någon vill ge exempel på en smart lösning skulle jag bli mycket glad:)

Behöver man inte en kraftfullare spänningsreg? Ska man köra den på starkström så behöver man ju en transformator på 5A..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Behöver man inte en kraftfullare spänningsreg? Ska man köra den på starkström så behöver man ju en transformator på 5A..

Mm, du har rätt. Ser att det i databladet står att den som max använder 3,5v.
Min förstärkare är för övrigt en Arjen Helder ta2020 mkIII, här har ni en länk till förstärkarens datablad

Men hur löser man det då? Någon med en lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT:
Skulle det fungera med en sån här spänningsregulator istället?

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Snabb fråga. Parallell eller seriekoppla piezohorn med bas? Googlar och googlar men google suger pung nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av j_:

Mm, du har rätt. Ser att det i databladet står att den som max använder 3,5v.
Min förstärkare är för övrigt en Arjen Helder ta2020 mkIII, här har ni en länk till förstärkarens datablad

Men hur löser man det då? Någon med en lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT:
Skulle det fungera med en sån här spänningsregulator istället?

Min förstärkare överlever batteriladdare + solcell i full sol, samtidigt. Då batterierna sällan är helt fulla i fält drar dom ner spänningen. Och förstärkaren bör inte dö av att ingångsspänningen är 15-16 volt då det finns dioder som drar ner spänningen lite.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Snabb fråga. Parallell eller seriekoppla piezohorn med bas? Googlar och googlar men google suger pung nuförtiden.

Du ska parallellkoppla piezohornet med basen, sätt gärna ett 10 Ohms motstånd på 5 Watt i serie med piezohornet eftersom den uppför sig som en kondensator och har en impedans väldigt nära 0 Ohm vid 40kHz.

mvh Johny Grenander

Permalänk

Slänger in några få bilder (halvbra) från P&L.

I full sol!

Som bord

I frukostsol

I kvällsregn (som den klarar mängder av!)

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Söker datasheet för P.audio HP-10w. eller iaf alla parametrar för att kunna använda WinISD.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/104402-boominator-anot...

Här har du också ett inlägg av saturnus där han visar sin HP-10W setup i WinISD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/104402-boominator-anot...

Här har du också ett inlägg av saturnus där han visar sin HP-10W setup i WinISD.

TACK!!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Nu är lådan ihopsatt och membranen i, basen blir inte riktigt 100 långt ner men eftersom jag köpte en MP3-spelare som klarar Rockbox (Sandisk Sansa Clip+) har jag sänkt frekvenserna runt 50 Hz och höjt dem runt 210 Hz, blir mycket bättre tryck nu.
Det enda problemet jag har nu är att det blir ett RIKTIGT högt jävla surr på grund av jordfel om jag laddar samma apparat som jag spelar musik ifrån. Har för mig att det var fler som har haft det problemet i tråden så vad gör man åt det?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Nu är lådan ihopsatt och membranen i, basen blir inte riktigt 100 långt ner men eftersom jag köpte en MP3-spelare som klarar Rockbox (Sandisk Sansa Clip+) har jag sänkt frekvenserna runt 50 Hz och höjt dem runt 210 Hz, blir mycket bättre tryck nu.
Det enda problemet jag har nu är att det blir ett RIKTIGT högt jävla surr på grund av jordfel om jag laddar samma apparat som jag spelar musik ifrån. Har för mig att det var fler som har haft det problemet i tråden så vad gör man åt det?

Du måste skaffa en galvanisk skiljare att ha koppla ljudkabeln till.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Du måste skaffa en galvanisk skiljare att ha koppla ljudkabeln till.

Kan du rekommendera en?

Permalänk

För de som är intresserade går vårat projekt att följa på www.boominator.se
Det går även att följa på facebook http://www.facebook.com/projektboominator

Gilla och kommentera gärna!

Permalänk

Jag är lite inne på att bygga en liten boombox med bara ett element, mitt gamla as på 17 kilo är för stort.

Jag har hittat följande 6" bredbandselement, http://www.hifikit.se/index.php?id=3565 , kan man köra på bara det eller behöver man något som tar de högre frekvenserna, diskanthögtalare/piezo?

Jag har räknat ut att det där elementet behöver en 6.1 liter stor låda om man kör med en drygt 5 cm långt port med hjälp av denna räknare, http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/Box/. Tycker ni det låter vettigt?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Jag är lite inne på att bygga en liten boombox med bara ett element, mitt gamla as på 17 kilo är för stort.

Jag har hittat följande 6" bredbandselement, http://www.hifikit.se/index.php?id=3565 , kan man köra på bara det eller behöver man något som tar de högre frekvenserna, diskanthögtalare/piezo?

Jag har räknat ut att det där elementet behöver en 6.1 liter stor låda om man kör med en drygt 5 cm långt port med hjälp av denna räknare, http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/Box/. Tycker ni det låter vettigt?

Du kommer vilja ha en diskant tillsammans med det där elementet då det går upp mot 6000Hz, det är ett mellanregister element om man skall vara noga. I övrigt så verkar det ju vara en vettig volym och spec på högtalaren var ju fina
två såna där tillsammans med en AMP-6 och ett LiFePO4 vore ju rätt trevligt Kan bli riktigt roligt bygge

När jag blir helt klar med min boombox ska jag bygga en mini modell med 4-5.25" högtalare och bara någon enstaka Ah batteritid som man kan ha med sig då man åker å badar

Permalänk
Skrivet av Niwa:

Du kommer vilja ha en diskant tillsammans med det där elementet då det går upp mot 6000Hz, det är ett mellanregister element om man skall vara noga. I övrigt så verkar det ju vara en vettig volym och spec på högtalaren var ju fina
två såna där tillsammans med en AMP-6 och ett LiFePO4 vore ju rätt trevligt Kan bli riktigt roligt bygge

När jag blir helt klar med min boombox ska jag bygga en mini modell med 4-5.25" högtalare och bara någon enstaka Ah batteritid som man kan ha med sig då man åker å badar

Kul med svar:)

Men med en diskant så måste man väl ha ett delningsfilter som alla får det låta så svårt att bygga? Med Piezo element så verkar många köra dem parallellt och bara ett motstånd framför, den lösningen verkar himla praktisk, men det kanske låter säkert sämre.

Jag tänkte faktiskt bara köra ett enda element och sen brygga kanalerna på en Lepai 2020+ förstärkare. Vikten ska verkligen hållas så låg som möjligt är tanken. Jag tittar på blyackar på typ 3 Amp, för att få en viktupplevelse

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Kul med svar:)

Men med en diskant så måste man väl ha ett delningsfilter som alla får det låta så svårt att bygga? Med Piezo element så verkar många köra dem parallellt och bara ett motstånd framför, den lösningen verkar himla praktisk, men det kanske låter säkert sämre.

Jag tänkte faktiskt bara köra ett enda element och sen brygga kanalerna på en Lepai 2020+ förstärkare. Vikten ska verkligen hållas så låg som möjligt är tanken. Jag tittar på blyackar på typ 3 Amp, för att få en viktupplevelse

Jag tror inte att det går att brygga kanalerna på en 2020+, om du inte har hittat något om det? Vet att flera har undrat och ingen har gett positiv respons iaf.
Delningsfilter är varken svårt eller dyrt vad jag har förstått, några enkla googlingar så hittar man t.ex. http://skema-elektronik.blogspot.se/2009/04/2-way-cross-over-...
Sen får man ju anpassa efter behov, Ljudia har t.ex. http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/delningsfilter-s82139/2... och många andra bara man söker på "delningsfilter". Om man kollar på dem måste det gå att lista ut vad det är för komponenter, de ser otroligt simpla ut iaf.
Annars kan du nog hitta några andra element, 130 W behöver du inte riktigt på en strandbox

Skrivet av rmnd:

Kan du rekommendera en?

Gärna en relativt billig, alternativt kopplingsschema

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av lillpeparoni:

Men med en diskant så måste man väl ha ett delningsfilter som alla får det låta så svårt att bygga? Med Piezo element så verkar många köra dem parallellt och bara ett motstånd framför, den lösningen verkar himla praktisk, men det kanske låter säkert sämre.

Är det alltså så att man inte behöver ett delningsfilter om man kör med piezodiskanter?

Permalänk
Medlem

Du behöver ej delningsfilter till pezio element, dess konstruktion fungerar som filter och släcker ut de lägre frekvenserna. Har man pezio ensam på en högtalar utgång behöver man sätta ett motstånd i serie, har man den parallellt med en vanlig högtalare behöver du inte motståndet

Edit:
Kan tillägga att ett pezio element inte behöver låta dåligt. Dom jag köpte ifrån ljudia (samma som de flesta här byggt med) låter riktigt bra