Guide: Installera Windows 7, 8 och 8.1 från ett USB-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Jag har då alltid gjort såhär, funkar klockrent: xcopy e:\*.* /s/e/f f:
e: är då ens cd med windows
f: är ditt usb minne

Gör du detta i windows?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Tyvärr är USB-minnen lite tjurigare än CD-skivor när man ska boota från dem iaf på äldre datorer utan uefi. Men ta reda på vilken tangent som ger dig boot-menyn istället för bios. I boot-menyn kan du tillfälligt kringgå den vanliga boot-ordningen. Värt att tänka på är att även om du har speciella alternativ för att boota från USB-enheter kan den dyka upp bland hårddiskarna.

Permalänk
Proffsmobbare

Brukar alltid köra format quick fs=NTFS på mina OS-minnen, fungerar verkligen FAT32 för installationer?

Med NTFS på stickan brukar installationen aldrig bråka för mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Brukar alltid köra format quick fs=NTFS på mina OS-minnen, fungerar verkligen FAT32 för installationer?

Med NTFS på stickan brukar installationen aldrig bråka för mig iallafall.

FAT32 är väl standard på alla USB-minne nu för tiden?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket.. nu återstår det bara att vänta på releasen av Windows 8! De blir licenser till hela hushållet!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

FAT32 är väl standard på alla USB-minne nu för tiden?

FAT32 känns smått föråldrat och är relativt begränsat - själv finner jag mig själv ofta med filer >4GB på mina stickor, vilket är en anledning till att jag kör NTFS . Fast det är klart, vill man använda stickan på en rad olika operativsystem kan det vara smartare med FAT32.

OnT: Finns det ingen svensk Home Premium-ISO tillgänglig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

FAT32 är väl standard på alla USB-minne nu för tiden?

nja, inte riktig, speciellt för windows installationen rekommenderas NTFS

annars bra artikel, en remake av den gamla men passar nu igen innan win8 ska komma
tråkig nog att sweclockers håller sig till bara denna verktyg, det finns ju en bra som fungerar med nästan allt, dvs unetbootin
det bästa är iaf länkar till iso filer men det finns fler plats som ngn länkade, dvs den som ligger på mydigitallife

sen spelar det ingen roll vilket bild ska man ha, dvs HP, pro eller ultimate, alla iso filer innehåller samma data så det räcker med vilket iso som helst (fast i den språk man vill) och sen verktyg som tar bort just den Ei.cfg

jag tipsam om unetbootin för verktyg som visas här fastnar ibland med visa minne, men unetbootin har aldrig svikit mig

en tips bara, fick ringa microsoft efter installation med en sådant iso fil som var med sp1, dvs första gången jag fixade det, innan hade ju original skivan
det är ganska lätt men jobbig med alla de koder man ska ge dem (system säger vad som ska sägas) och sen får man instruktion vad som ska skrivas
dvs lätt men långsam och tråkig, alltså alla legala användare FTW

Permalänk
Medlem

Jag fick ju även lägga in Windows på våran netbook för alla i familjen uppskattar inte Arch Linux.
Så jag gjorde så här på min stationära dator som kör Arch Linux:

http://serverfault.com/questions/6714/how-to-make-windows-7-u...

# cfdisk /dev/sdb

(partition type 7, and bootable flag)

Create an NTFS filesystem:

# mkfs.ntfs -f /dev/sdb1

Write Windows 7 MBR on the USB stick:

# ms-sys -7 /dev/sdb

Mount ISO and USB media:

# mount -o loop win7.iso /mnt/iso # mount /dev/sdb1 /mnt/usb

Copy over all files:

# cp -r /mnt/iso/* /mnt/usb/

...and you're done.

Iso-filen kan man ju skapa ifrån sin windows-skiva med t.ex. K3B.

Permalänk

Bra artikell !
Ink66 säljer ett usb minne på 8gb för 1 kr, någon som har några erfarenheter av Ink66?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

annars finns http://unetbootin.sourceforge.net/
bara ladda ner, välj iso sen usbsticka. Funkar för linux & windows.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Använt detta i många många år, men bra guide för de som inte visste.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Bra artikell !
Ink66 säljer ett usb minne på 8gb för 1 kr, någon som har några erfarenheter av Ink66?

Ja men de tar expeditionavgift 48:- och köper du den på andra butiker kan du få den för 45:- så inte så big deal.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

Fungerar ej på min Dell laptop med Windows 7 Pro. Nyckeln som står på klistermärket blir ogiltig vid aktivering. Lustigt, kör jag med Dell skivan med Win 7 pro så är den redan aktiverad efter installation. Hade varit skönt att slippa installera SP1 separat..tar ju en stund.

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem

varför allt detta krångel?

oftast räcker det att kopiera filerna till en nyformaterad USB sticka (och det fungerar med ntfs) direkt från skivan/ison och sen går det att starta från den, går inte det så finns det ett cmd program på ison/skivan som man kan använda för att skriva bootloadern till MBR på usb:n och sen ska det fungera!

har själv använt mig av denna metoden men glömt kommandot, hittas snabbt med lite googling.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Provade senast igår att installera med usb sticka men det gick inte alls. Fick meddelande om att drivrutin för cd/dvd läsare behövdes (hmm sitter ingen i datorn). Efter lite google så löste det sig men sen vägrade installationen att godkänna min hårddisk som en giltig enhet att installera på. Efter det så fick jag låna en usb dvd drive och installationen fungerade hur fint som helst. Så det är inte bara guld och gröna skogar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad nu? Har Sweclockers blivit PC för Alla?

Permalänk
Medlem

vad folk ska klaga över denna artikeln då:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Smidig guide!

Alltid funderat på att installera via USB men tagit den enkla vägen och kopplat in en DVD.

Detta ska testas inför HTPC installationen.

Kan jag skapa denna "install USB" från en annan dator och sedan installera den på ny hårdvara? Eller är det endast för re-install på ett redan existerande windows?

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om WinToFlash eller..?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Snusfri

Hur kan folk tycka att detta är krångligt?
Jag har ett flertal gånger länkat till dessa lagliga iso-filer när folk frågat i windowsforumet som man enkelt laddar hem, startar Microsofts egna USB-tool, väljer iso-fil, start, väntar, klart.

Hur kan man anse att detta är krångligt?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Hur kan folk tycka att detta är krångligt?
Jag har ett flertal gånger länkat till dessa lagliga iso-filer när folk frågat i windowsforumet som man enkelt laddar hem, startar Microsofts egna USB-tool, väljer iso-fil, start, väntar, klart.

Hur kan man anse att detta är krångligt?

Det är inte många som tycker att det är krångligt, men jag tror att många som vill ha W7 Home Premium svenska blir osäkra när dom inte hittar denna version, men nu vet alla som läser denna tråd att man kan ta bort ei.cfg filen som ligger i Windows 7 Professional SP1 Svenska ISOn med verktyget Ei.cfg Removal Utility och detta gör att man kan välja Home Premium svenska vid installationen av Windows 7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av switchcore:

Provade senast igår att installera med usb sticka men det gick inte alls. Fick meddelande om att drivrutin för cd/dvd läsare behövdes (hmm sitter ingen i datorn). Efter lite google så löste det sig men sen vägrade installationen att godkänna min hårddisk som en giltig enhet att installera på. Efter det så fick jag låna en usb dvd drive och installationen fungerade hur fint som helst. Så det är inte bara guld och gröna skogar

Skickades från m.sweclockers.com

använd unetbootin, så slipper du problem med detta felmeddelande om drivrutiner
precis som du skriver, denna verktyg som visas här är inte så smärtsamt

Permalänk

Bra artikel Swec! För er som har CD skivor o vill överföra till en bootbar USB > http://maketecheasier.com/updated-boot-and-install-windows-7-...

Permalänk
Medlem

Ska ladda ned Windows 8 och prova på det, tänkte jag. Kanske kör det från USB då också.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Nu behövde jag visserligen inte denna guide själv men den kan vara bra att ha när man ska hjälpa mindre tekniskt begåvade på distans.

Permalänk
Medlem

Bara för mig ei.cfg remover inte fungerar? Jag kör den på iso filen men när man väl ska installera så får man ej välja utgåva utan den kör på Professional automatiskt

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

Bara för mig ei.cfg remover inte fungerar? Jag kör den på iso filen men när man väl ska installera så får man ej välja utgåva utan den kör på Professional automatiskt

Om du använder ett USB minne för att installera Windows så kan du ta bort ei.cfg filen utan verktyget ei.cfg remover genom att gå in i USB minnet och öppna mappen sources och radera filen genom att högerklicka och välja ta bort ei.cfg.

Jag vet att det tidigare har varit problem att ta bort ei.cfg filen med Ei.cfg Removal Utility om man har W7 ISOn med Service Pack 1 men jag testade för cirka 1 timme sedan och då fungerade det bra att ta bort ei.cfg filen på min Windows 7 Pro x86 SP1 med Ei.cfg Removal Utility.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Bara dra ut usbminnet eller ändra prio 1 till HDD för bootningen.....

Ändra i boot ordern vet jag att går men man måste tyvärr vara närvarande då(går snabbt), dra ur usb minnet går det utan att installerationen stannar/fryser ?

När man använder dvd händer inte samma sak

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Ändra i boot ordern vet jag att går men man måste tyvärr vara närvarande då(går snabbt), dra ur usb minnet går det utan att installerationen stannar/fryser ?

När man använder dvd händer inte samma sak

När installationen är nästan klar så syns ett meddelande att datorn kommer att starta om efter 10 sekunder och då kan du dra ut USB minnet utan att datorn stannar eller fryser.

Edit: Du kan även kolla om du kan välja boota USB minnet genom att trycka på någon F tangent vid start av datorn, jag kan välja att boota USB minnet genom att trycka på F12 tangenten och då behöver man inte dra ut USB minnet eller ändra boot ordningen, det kommer att fungera likadant som en installation från en DVD skiva fast mycket snabbare.

Edit 2: Om man kan välja att boota USB minnet genom att trycka på någon F tangent vid start av datorn så bör HDD/SSD som skall vara systemenhet ligga först i boot ordningen i BIOS.

Visa signatur

janee