Guide: Installera Windows 7, 8 och 8.1 från ett USB-minne

Permalänk
Avstängd

Hur vet man om man ska ha x64 eller x86?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Hur vet man om man ska ha x64 eller x86?

Vilken version av Windows 7 ska jag välja? http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/885037-...

Minst 90% av alla datorer som är yngre än 5 år fungerar bra med både x86 och x64 och överlägset populäraste versionen är x64 eftersom den kan använda mer än 4GB ram minne.

Men det finns några undantag från denna regel, om du har köpt en märkesdator tex Dell, HP eller Acer så bör man kolla att det finns drivrutiner för x64 innan man installerar denna version.

Om du skriver vilken dator eller vilka komponenter (CPU och ram minne) som du har så är det lättare att avgöra vad som passar bra för dig.

Edit: Jag läste denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1172380-funderar-pa... som du startade och då rekommenderar jag x86 versionen om du fortfarande endast har 2GB ram i datorn, men om du har uppgraderat eller ska uppgradera med mer ram så passar x64 bättre.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Vilken version av Windows 7 ska jag välja? http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/885037-...

Minst 90% av alla datorer som är yngre än 5 år fungerar bra med både x86 och x64 och överlägset populäraste versionen är x64 eftersom den kan använda mer än 4GB ram minne.

Men det finns några undantag från denna regel, om du har köpt en märkesdator tex Dell, HP eller Acer så bör man kolla att det finns drivrutiner för x64 innan man installerar denna version.

Om du skriver vilken dator eller vilka komponenter (CPU och ram minne) som du har så är det lättare att avgöra vad som passar bra för dig.

Edit: Jag läste denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1172380-funderar-pa... som du startade och då rekommenderar jag x86 versionen om du fortfarande endast har 2GB ram i datorn, men om du har uppgraderat eller ska uppgradera med mer ram så passar x64 bättre.

Tack, det är faktiskt till en kompis och det här är hans dator http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/...

packard bell dotvr46

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Tack, det är faktiskt till en kompis och det här är hans dator http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/...

packard bell dotvr46

Packard Bell Dot VR46 har 4GB ram minne och det finns Windows 7 x64 drivrutiner så jag hade valt att installera x64 versionen http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/download välj Netbook > dot > dotVR46 så hittar du drivrutiner för W7 x64

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Packard Bell Dot VR46 har 4GB ram minne och det finns Windows 7 x64 drivrutiner så jag hade valt att installera x64 versionen http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/download välj Netbook > dot > dotVR46 så hittar du drivrutiner för W7 x64

jag får 404 not found, får du också det?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

jag får 404 not found, får du också det?

Nej, för mig fungerar sidan utan problem, du kan testa att googla på Packard Bell eller testa om denna sida fungerar för dig http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/home om den fungerar så är det bara att klicka på Support och Download Center

Visa signatur

janee

Permalänk

Det fungerar för mig, men installationen börjar aldrig. När jag startar om datorn kommer jag till skrivbordet bara.

Har valt att USB ska boota först men inget händer?

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 2133Mhz DOMINATOR PLATINUM SSD: OCZ Agility HDD: 3x Western Digital 3TB Moderkort: MSI Z77 MPOWER ATX Big Bang Military class 3 Grafikkort: GeForce GTX 680 4096MB EX OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druttskiee:

Det fungerar för mig, men installationen börjar aldrig. När jag startar om datorn kommer jag till skrivbordet bara.

Har valt att USB ska boota först men inget händer?

Nu vet jag inte hur man ställer in bootordningen i BIOS för ditt moderkort men om du hittar namnet på USB minnet (namn eller modell nr) i boot priority och ändar den till första boot enhet och sedan sparar inställningen med Save & Exit så bör det fungera bra om USB minnet är instoppad i en USB2 ingång.

Du kan även försöka boota USB minnet genom att trycka på någon funktionstangent vid uppstart av datorn, på min dator är det F12 som gör att jag får upp en boot meny vid start av datorn men det kan vara en annan funktionstangent för din dator.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Men om jag nu har en Win8 OEM-skiva, kan jag då göra stickan bootbar mha guiden och sedan bara göra en kopiering av samtliga filer från skivan till stickan? Jag testade just precis det med en vista-skiva, och det gick, men är osäker på Win8. Har inte köpt skivan ännu så jag kan inte testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Men om jag nu har en Win8 OEM-skiva, kan jag då göra stickan bootbar mha guiden och sedan bara göra en kopiering av samtliga filer från skivan till stickan? Jag testade just precis det med en vista-skiva, och det gick, men är osäker på Win8. Har inte köpt skivan ännu så jag kan inte testa.

Om du lyckades skapa bootbar USB minne med Vista DVD så bör det fungera lika bra med Windows 8 DVD, men du du kan även läsa denna sida som beskriver hur man kan skapa bootbart USB minne med installations filerna från en Windows 8 DVD skiva http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/install-windows-8-u...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Någon som råkar veta varför jag inte ens lyckas starta installationen för verktyget? Funkar bra på min dator men på farsans så försöker den inte ens..

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Någon som råkar veta varför jag inte ens lyckas starta installationen för verktyget? Funkar bra på min dator men på farsans så försöker den inte ens..

Om det inte går att installera Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool på en dator med Vista eller Windows 7 så kan det bero på att man inte kör datorn som Administratör eller så är operativsystemet inte uppdaterat med NET Framework 2.0 eller nyare version av Net Framework.

Citat från Microsoft "NOTE: You need to be an administrator on the computer you are installing the Windows 7 USB/DVD Download tool on. The tool requires the Microsoft .NET Framework version 2.0 or higher."

Länk till Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool sida http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om det inte går att installera Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool på en dator med Vista eller Windows 7 så kan det bero på att man inte kör datorn som Administratör eller så är operativsystemet inte uppdaterat med NET Framework 2.0 eller nyare version av Net Framework.

Citat från Microsoft "NOTE: You need to be an administrator on the computer you are installing the Windows 7 USB/DVD Download tool on. The tool requires the Microsoft .NET Framework version 2.0 or higher."

Länk till Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool sida http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Aha, tackar! Ska se om jag lyckas fixa det

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Länkarna till .iso filerna i artikeln är döda för mig, funkar det för någon annan?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Skrivet av isak88:

Länkarna till .iso filerna i artikeln är döda för mig, funkar det för någon annan?

Funkar för mig

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Funkar för mig

Funkade för mig också lite senare..
Jag mailade microsoft här om dagen när jag behövde installera om Windows och fick då svaret att det inte finns Win 7 att tillgå längre (från dem menade de väl). Är .ISO filerna som länkas i artikeln fortfarande legala? Vill ju ha en ren Iso utan några adwares eller dyl. Tack för hjälpen på förhand!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag i en ISO file till Windows 8? Har ingen DVD läsare och google ger mig inte direkt några snabba lösningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkric:

Någon som vet vart man kan få tag i en ISO file till Windows 8? Har ingen DVD läsare och google ger mig inte direkt några snabba lösningar..

Det finns hos microsoft, när jag köpte mitt fck jag ett mail med länk men sök på deras webplats

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Den säger att jag saknar cd/dvd drivrutiner?

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Den säger att jag saknar cd/dvd drivrutiner?

Om det är Windows 7 du menar och med usbminne så är det bara att avbryta installationen på röda krysset och sen börja om så funkar det.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Okej, jag har följt denna guide exakt, så jag ska nu ha ett bootable device. När jag trycker F11 när jag startar datorn, så ska "Bootmeny" komma upp, den kommer upp i typ en halv sekund sen så startar datorn som vanligt, har prövat öppna UEFI/BIOS med hjälp av F2, där så finns det också bootoptions, men där finns inte USB-minnet med, endast min SSD och DVDläsare

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk

Har ett jobbigt bekymmer, när jag försöker kopiera över filerna med Windows 7 USB Tool så stannar det på 67% .. eller så går det bara otroligt j*vla sakta! Ska testa göra det manuellt, annars får de stå över natten :s

Edit: Kopierade över filerna manuellt, har äntligen formaterat (tog mig en 4h nap dessutom) men.. nu fuckar mitt internet på datorn? Jag får bara inte installera Chrome, samt att internet överlag är otroligt seg.. rs på routern och en cigg härnäst!

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Okej, nu är allt klart, tänkte bara berätta att om någon har samma problem som mig, vilket man förmodligen kommer ha om man har samma moderkort "ASRock P67 Extreme 4", så ska ni under den halva sekunden man ser bootmenyn, hinna trycka på USB-minnet som ligger längst ner bland alternativen, mitt hette "USB0.00" eller dylikt.

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Har kommit till installationen där jag valt Avancerat. Men där har jag två hårddiskar att välja på MEN jag kan inte ta bort någon av dessa och jag kan heller inte formatera någon av dessa. Har Vista på den nu och ska då gå över till Win 7.. Kan det vara på grund av att jag har Vista nu som det ej går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikko6:

Har kommit till installationen där jag valt Avancerat. Men där har jag två hårddiskar att välja på MEN jag kan inte ta bort någon av dessa och jag kan heller inte formatera någon av dessa. Har Vista på den nu och ska då gå över till Win 7.. Kan det vara på grund av att jag har Vista nu som det ej går?

Det är 2 st avancerat alternativ efter varandra som du ska välja. På stället du beskrev finns ett till avancerat i nått hörn som du ska välja innan den ger dig alternativen du letar efter.

Permalänk
Medlem

Och vart tusan hittar jag en Windows 8 ISO-fil? Jag fick Win8 förinstallerat på datorn nämligen, och ingen CD följde med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivertz:

Och vart tusan hittar jag en Windows 8 ISO-fil? Jag fick Win8 förinstallerat på datorn nämligen, och ingen CD följde med.

Jag tror inte att du hittar nån. MS tillhandahåller inte ISO för Win8 såvida man inte har en giltig licensnyckel från en icke-fabriksinstallerad Windows 8, eller ett technet/MSDN abonnemang.

Permalänk
Medlem

Vad gör man om man har nollställt USB (2.0) minnet enligt artikeln men verktygen inte hittar det iaf? Datorn hittar det och det fungerar i övrigt.

Funkar inte med alla kanske?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Nu är det så att jag har följt instruktionerna jag har fått, men det fungerar ändå inte. Det är bootsect.exe som det är fel på. Den går till 100% och det står att filerna har kopierats, men att bootsect.exe har något fel.

Någon som vet hur man fixar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Vad gör man om man har nollställt USB (2.0) minnet enligt artikeln men verktygen inte hittar det iaf? Datorn hittar det och det fungerar i övrigt.

Funkar inte med alla kanske?

Stötte precis på samma sak. Fick idag hem ett SanDisk Cruzer Blade 32GB som jag till 70% köpte enbart för att använda till windows installationen. Stickan dyker inte upp i "Dator" som ett flyttbart media, utan som en extern hårddisk. Windows 7 USB/DVD Download Tool hittar den inte på grund av detta antar jag. Googlade lite på problemet och hittade någon obskyr tråd någonstans där de lyckats få det att funka i alla fall genom att trixa med bootsektorer och annat trams. Detta pallade jag inte med... Så det blev att gräva DJUPT i alla gamla lådor med bra-att-ha-prylar för att till slut hitta en kartong med DVD-RW skivor (4x speed lol). Bränner ISOn i denna stund till skivan och hoppas att det ska funka att installera från den. BTW, vilket snille kom på att man skulle paketera in varenda litet DVD-fodral i tunn plast? och dessutom sätta skarven så att man inte kommer åt!?)

EDIT: Jag antar att detta problem kommer att bli allt vanligare då storlekarna på USB minnen ökar och andra kontrollers tar över. Kan Sweclockers kanske uppdatera guiden med hur man "fixar" ett USB minne som inte känns igen av Windows 7 USB/DVD Download Tool?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S