Guide: Installera Windows 7, 8 och 8.1 från ett USB-minne

Permalänk
Skrivet av janee:

När installationen är nästan klar så syns ett meddelande att datorn kommer att starta om efter 10 sekunder och då kan du dra ut USB minnet utan att datorn stannar eller fryser.

Edit: Du kan även kolla om du kan välja boota USB minnet genom att trycka på någon F tangent vid start av datorn, jag kan välja att boota USB minnet genom att trycka på F12 tangenten och då behöver man inte dra ut USB minnet eller ändra boot ordningen, det kommer att fungera likadant som en installation från en DVD skiva fast mycket snabbare.

Jaså jag hade tänkt testa dra ut minnet men tänkte att om det inte funkar så tar det ännu längre, men nu vet jag

Jag vet också att man kan få fram boot menyn utan att gå in i bios, däremot visste jag inte att den inte ändrade boot ordningen... så tack för det tipset också

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Vissa verkar vara negativa till denna artikeln. Trots det finns det fullt av trådar i forumet där folk behöver läsa just denna artikeln för att få den hjälp dom behöver.

Själv brukar jag alltid använda diskpart versionen. Brukar dock formatera disken som NTFS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du använder ett USB minne för att installera Windows så kan du ta bort ei.cfg filen utan verktyget ei.cfg remover genom att gå in i USB minnet och öppna mappen sources och radera filen genom att högerklicka och välja ta bort ei.cfg.

Jag vet att det tidigare har varit problem att ta bort ei.cfg filen med Ei.cfg Removal Utility om man har W7 ISOn med Service Pack 1 men jag testade för cirka 1 timme sedan och då fungerade det bra att ta bort ei.cfg filen på min Windows 7 Pro x86 SP1 med Ei.cfg Removal Utility.

Mjo, jag gjorde så efter ei.cfg failade, orkade bara inte skriva det i min tråd

Funkade fint nu att installera utgåvan jag har nyckel för, slipper jag installera SP1 manuellt oxå, sparar man tid!

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

skulle vilja ha att man när man ska installera att man kan välja aningen x64 eller x86 så man kan ha båda versionerna på stickan och få välja innan man startar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

skulle vilja ha att man när man ska installera att man kan välja aningen x64 eller x86 så man kan ha båda versionerna på stickan och få välja innan man startar

Guide: Hur man skapar en All In One Windows 7 DVD http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917056-...

Men jag tror inte Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool fungerar för en Windows 7 AIO ISO med både x86 och x64.

Det mycket möjligt att UNetbootin fungerar bättre för Windows 7 AIO ISO x86 och x64 http://unetbootin.sourceforge.net/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Guide: Hur man skapar en All In One Windows 7 DVD http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917056-...

Men jag tror inte Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool fungerar för en Windows 7 AIO ISO med både x86 och x64.

Det mycket möjligt att UNetbootin fungerar bättre för Windows 7 AIO ISO x86 och x64 http://unetbootin.sourceforge.net/

Har flera gånger lyckats göra ett bootbart USB-minne med en AIO-ISO innehållandes alla utgåvor i både x86 och x64. Fungerar precis som vanligt.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Fler snabbguider för nybörjare vore en bra idé Minskar säkert på vanliga frågor i forum , dessutom är officiella Sweclocker artiklar pålitliga. (so far )

Permalänk
Medlem

bra guide, har gjort det tidigare själv och denna verkar fungera på samma sätt. Jobbigt med alla kryptiska fel som usb tool kan generera, man kan få googla en hel kväll

En sak som vore bra är att ha en varningstext när man väljer disk, väljer man fel så finns risken att man formaterar annat än ett usb minne.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Permalänk
Avstängd

Kanske en guide hur man installerar Windows på en usb-disk?

Citat:

Provade Windows 8 på Laptopen men sambon blev så förtjust att jag inte får ta bort det.
Problemet
Jag och polaren brukar spela GTA 4 online mot varandra (en på Laptopen och en på den stationära).
Nvidia släpper inga bra drivisar till m8800 GTX till W8 så GTA 4 går inte spela.
SSD så ingen plats för dualboot.
Lösning vore att kunna köra Win7 från usb-disk

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Jag hänger inte riktigt med, jag har WIndows 7 Home Premium på min lappis.
Sen står det
¨
"Den som inte hittar sin version av Windows i listan ovan kan ladda ned valfri utgåva med rätt språk och instruktionsuppsättning (x86/x64). Använd sedan verktyget Ei.cfg Removal Utility på ISO-filen för att göra det möjligt att välja utgåva (Ultimate, Professional etc.) vid installation."

Menar de på Microsofts hemsida eller menar de på piratebay?

EDIT:
Med Piratebay vill jag inte antyda eller uppmana till piratkopiering, utan bara tog ett ex.

Permalänk
Avstängd

Går det inte ladda ner en svensk Home Premium med SP1? Finns varken i denna artikel eller från länken jag har från Microsoft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1kolli:

Går det inte ladda ner en svensk Home Premium med SP1? Finns varken i denna artikel eller från länken jag har från Microsoft.

Eller just det, glömde att man kan fixa ei.cfg filen

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Eller just det, glömde att man kan fixa ei.cfg filen

Så man kan ladda ner W7 Home Preium Eng. x64 och sendan köra ei remove och då kan man välja Svenska som OS språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Så man kan ladda ner W7 Home Preium Eng. x64 och sendan köra ei remove och då kan man välja Svenska som OS språk?

Undrar också detta.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Om ni vill installera en svensk version av Windows 7 Home Premium så är det absolut enklaste att ladda hem Windows 7 Professional SP1 svenska och sedan ta bort ei.cfg filen innan ni installerar, då kan ni välja Windows 7 Home Premium svenska vid installationen.

Om ni laddar hem Windows 7 Home Premium engelsk version och tar bort ei.cfg filen så kan ni inte välja svensk version, då har ni bara engelska versioner av Windows 7 att välja på när ni installerar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Om ni vill installera en svensk version av Windows 7 Home Premium så är det absolut enklaste att ladda hem Windows 7 Professional SP1 svenska och sedan ta bort ei.cfg filen innan ni installerar, då kan ni välja Windows 7 Home Premium svenska vid installationen.

Om ni laddar hem Windows 7 Home Premium engelsk version och tar bort ei.cfg filen så kan ni inte välja svensk version, då har ni bara engelska versioner av Windows 7 att välja på när ni installerar.

Japp det var så jag menade.
Såg nu också att den jag laddar ner från Microsoft har SP1 i sig, det framgick dock inte av informationen. Men efter installation så står det sp1

Permalänk
Skrivet av Battle_Zealot:

Jag hänger inte riktigt med, jag har WIndows 7 Home Premium på min lappis.
Sen står det
¨
"Den som inte hittar sin version av Windows i listan ovan kan ladda ned valfri utgåva med rätt språk och instruktionsuppsättning (x86/x64). Använd sedan verktyget Ei.cfg Removal Utility på ISO-filen för att göra det möjligt att välja utgåva (Ultimate, Professional etc.) vid installation."

Menar de på Microsofts hemsida eller menar de på piratebay?

EDIT:
Med Piratebay vill jag inte antyda eller uppmana till piratkopiering, utan bara tog ett ex.

Skrivet av janee:

Om ni vill installera en svensk version av Windows 7 Home Premium så är det absolut enklaste att ladda hem Windows 7 Professional SP1 svenska och sedan ta bort ei.cfg filen innan ni installerar, då kan ni välja Windows 7 Home Premium svenska vid installationen.

Om ni laddar hem Windows 7 Home Premium engelsk version och tar bort ei.cfg filen så kan ni inte välja svensk version, då har ni bara engelska versioner av Windows 7 att välja på när ni installerar.

Okey, låter toppen, men vartifrån?! Är det är jag som är helt dövblind?
Sweclockers länkade det inte, menar de då på Microsfts hemsida eller Piratebay?

Permalänk
Medlem

Här är länkarna till Digital River för Windows 7 Professional SP1 och dom finns i Sweclockers guiden.

Windows 7 Professional SP1 Svenska x86 http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59271.iso W7 Pro med SP1 32Bit Svenska

Windows 7 Professional SP1 Svenska x64 http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso W7 Pro med SP1 64Bit Svenska.

Ei.cfg Removal Utility http://code.kliu.org/misc/winisoutils/

Man kan även ta bort ei.cfg filen utan något verktyg efter överföringen till USB minnet genom att öppna mappen sources som ligger på USB minnet och radera ei.cfg genom att högerklicka och välja ta bort.

Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Här är länkarna till Digital River för Windows 7 Professional SP1 och dom finns i Sweclockers guiden.

Windows 7 Professional SP1 Svenska x86 http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59271.iso W7 Pro med SP1 32Bit Svenska

Windows 7 Professional SP1 Svenska x64 http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso W7 Pro med SP1 64Bit Svenska.

Ei.cfg Removal Utility http://code.kliu.org/misc/winisoutils/

Man kan även ta bort ei.cfg filen utan något verktyg efter överföringen till USB minnet genom att öppna mappen sources som ligger på USB minnet och radera ei.cfg genom att högerklicka och välja ta bort.

Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7...

Hyggligt av dig att länka... Men jag pratar om Home Premium Swe och inte Professional... Har gjort det från början... Kika på mitt första inlägg här nedan..

Skrivet av Battle_Zealot:

Jag hänger inte riktigt med, jag har WIndows 7 Home Premium på min lappis.
Sen står det
¨
"Den som inte hittar sin version av Windows i listan ovan kan ladda ned valfri utgåva med rätt språk och instruktionsuppsättning (x86/x64). Använd sedan verktyget Ei.cfg Removal Utility på ISO-filen för att göra det möjligt att välja utgåva (Ultimate, Professional etc.) vid installation."

Menar de på Microsofts hemsida eller menar de på piratebay?

EDIT:
Med Piratebay vill jag inte antyda eller uppmana till piratkopiering, utan bara tog ett ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Hyggligt av dig att länka... Men jag pratar om Home Premium Swe och inte Professional... Har gjort det från början... Kika på mitt första inlägg här nedan..

Dom menar att du skall ladda hem W7 Pro Svenska från Digital River och ta bort ei.cfg filen och då kan du välja W7 Home Premium Svenska när du installerar.

Så här ser det ut när man installerar och har tagit bort ei.cfg filen i W7 Pro x86 ISOn.

Jag kan förstå att många tycker det låter konstigt att man bara behöver ta bort ei.cfg filen i W7 Pro för att kunna välja W7 Home Premium men jag har gjort ca 20 Home Premium installationer med W7 Pro ISO genom att ta bort ei.cfg filen och det har fungerat utan problem.

Digital River jobbar på uppdrag från Microsoft så dom är lagliga att ladda hem.

Visa signatur

janee

Permalänk

Eller batra köpa windows på download.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Har flera gånger lyckats göra ett bootbart USB-minne med en AIO-ISO innehållandes alla utgåvor i både x86 och x64. Fungerar precis som vanligt.

Hur går jag tillväga då?
Blev sugen på fixa min usb sticka

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av janee:

Dom menar att du skall ladda hem W7 Pro Svenska från Digital River och ta bort ei.cfg filen och då kan du välja W7 Home Premium Svenska när du installerar.

Så här ser det ut när man installerar och har tagit bort ei.cfg filen i W7 Pro x86 ISOn.
http://img651.imageshack.us/img651/9452/eicfg.png

Jag kan förstå att många tycker det låter konstigt att man bara behöver ta bort ei.cfg filen i W7 Pro för att kunna välja W7 Home Premium men jag har gjort ca 20 Home Premium installationer med W7 Pro ISO genom att ta bort ei.cfg filen och det har fungerat utan problem.

Digital River jobbar på uppdrag från Microsoft så dom är lagliga att ladda hem.

AHA!
Tack för upplysningen!
Ja det var ju verkligen logist..

Med bortagen ei.cfg fil, kan jag installera samtliga versioner av W7 med Pro .ISO filen som står i din ruta där? FÖrutsatt att jag har licensnyckel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

AHA!
Tack för upplysningen!
Ja det var ju verkligen logist..

Med bortagen ei.cfg fil, kan jag installera samtliga versioner av W7 med Pro .ISO filen som står i din ruta där? FÖrutsatt att jag har licensnyckel då.

Japp du kan välja alla versioner av W7 svenska om du har laddat hem W7 Pro svenska, men du väljer naturligtvis att installera versionen som du har licensnyckeln för.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

guiden gav mig bara invalid iso file både höger och vänster.
drog ner poweriso och skapade genom den, fungerar felfritt.

Så ifall ni får problem testa genom det med.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Dethär är typiskt!

Jag drog ner Win 7 Pro SWE x64.
Körde EI:cfg removal kit.
Han bekräftade att EI.cfg har tagits bort.
Kopierade aktuella isofilen med USB-DVD programmet
Det gick felfritt att kopiera till två olika USBer....
Ändå så kan jag inte välja någon Win 7 Home Preium som jag har licens nyckel till... (står här och ska mata in licens nyckeln)

Hilfe bitte...

Permalänk
Medlem

Du kan radera ei.cfg utan något verktyg, gå in i USB minnet och öppna mappen sources, sedan raderar du ei.cfg filen genom att högerklicka och välj ta bort.

Bildlänk

Bildlänk

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan radera ei.cfg utan något verktyg, gå in i USB minnet och öppna mappen sources och sedan raderar du ei.cfg filen genom att högerklicka och välj ta bort.
http://img155.imageshack.us/img155/4643/54296320.png

http://img839.imageshack.us/img839/3405/34105962.png

Tack, snälla!
Worked like a charm!

När jag göra ei verktyget igen, så kunde jag restora ei.cfg och ta bort det igen, men a kunde inte installera.
Men nu när jag tog bort ei.cfg:n manuellt gick det klockrent!
Åter igen TACK!

Permalänk

Tjosan!

Funderade på "Skriv format quick fs=fat32 för att formatera partitionen.", skulle det fungera lika bra med ntfs?

nån som vill predika lite för mig om detta?