Guide: Installera Windows 7, 8 och 8.1 från ett USB-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Har du testat att aktivera Windows 7 via Microsoft automatiserade telefonsystem http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/activate-windows-...

Fungerade utmärkt, tack!

Permalänk

Tackar så mycket för guiden om diskpart. Min vägrade innan jag gjorde det...

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det verkar gå att hitta produktnyckeln från office 2007. Annars så ska du fått något med datorn där det står. Inte nödvändigtvis en klisterlapp, men ett papper eller t.om. skiva.

Om du matar in produktnyckeln (klistermärket) och den tar emot den så antar jag att du installerat rätt Windows version för nyckeln. Det du måste göra är att ringa till deras robot och aktivera Windows. Du hittar det i aktiveringsmenyn tror jag (Kolla under "system" på kontrolpanelen)

Du kan låna en skiva och installera office 2007 ja. Vet inte om det på laglig väg går att tanka ner på nätet.

Office 2007 iso:
http://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/51-...

Office 2010 iso:
http://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/18-...

Scrolla ner och välj version och språk. Fullständigt lagligt så länge du använder en köpt nyckel för aktiviering!

För att hitta produktnycklarna använd Magical Jelly Bean Keyfinder:
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag vill tillägga att man bör installera Windows genom en USB 2.0 port för att undvika problem! Windows 7 självt har inget stöd för USB 3.0.

Så om du får ett felmeddelande i stil med "Device driver missing" vid installation, byt till USB 2.0 port innan du slitit av dig allt hår!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk

Bara jag som får "The selected file is not a valid ISO file"?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Bara jag som får "The selected file is not a valid ISO file"?

Hade samma fel.

så jag kopierar min lösning:

"guiden gav mig bara invalid iso file både höger och vänster.
drog ner poweriso och skapade genom den, fungerar felfritt.

Så ifall ni får problem testa genom det med."

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Vad skapade du genom den? Du skapade USBgrejen genom den och gick förbi USB download blähö?

EDIT: Hittade nu...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Vad skapade du genom den? Du skapade USBgrejen genom den och gick förbi USB download blähö?

bootbar usb sticka.

ladda ner iso, och skapa stickan genom poweriso

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Går det att använda usb minnet sen igen eller är det bara för windows installation nu ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Går det att använda usb minnet sen igen eller är det bara för windows installation nu ?

Du kan använda den som ett helt vanligt USB minne utan att ta bort installationsfilerna men du även göra en snabb formatering för kunna utnyttja hela USB minnet för andra filer.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Kan jag ominstallera mitt Windows 7 x64 Home Premium på en bärbar med denna metod? Jag har nämligen en sorts klisterlapp på undersidan där det står en Product Key och massa annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Kan jag ominstallera mitt Windows 7 x64 Home Premium på en bärbar med denna metod? Jag har nämligen en sorts klisterlapp på undersidan där det står en Product Key och massa annat.

Ja denna metod fungerar även på bärbara datorer som har en klisterlapp med licensnyckel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Ja denna metod fungerar även på bärbara datorer som har en klisterlapp med licensnyckel.

Är detta helt säkert? Jag vill inte göra något som möjligtvis inte kan fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Är detta helt säkert? Jag vill inte göra något som möjligtvis inte kan fixas.

Det finns ingen metod som är 100% säker men denna är en av dom säkraste metoderna för att installera Windows 7, du kan läsa denna artikel från PC För Alla om du inte tror på mig eller Sweclockers http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.443380

Och om du har Windows 7 Home Premium Svenska så ladda hem Windows 7 Professional SP1 x64 svenska ISOn och radera sedan ei.cfg filen så att du kan välja Home Premium vid installationen, i detta inlägg ser du hur man tar bort ei.cfg filen efter överföringen till USB minnet #12506016

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Och om du har Windows 7 Home Premium Svenska så ladda hem Windows 7 Professional SP1 x64 svenska ISOn och radera sedan ei.cfg filen så att du kan välja Home Premium vid installationen, i detta inlägg ser du hur man tar bort ei.cfg filen efter överföringen till USB minnet #12506016

Ska prova det där fast med x86.
Fick tillbaka min bärbara efter att den varit på reparation, den hade en massa bloatware o för en stund sen skulle jag ominstallera Windows 7 Home Premium 64-bit x86 engelska men det blir 32-bit istället av någon anledning. Sen är Windows inte aktiverat o det går inte att göra det med min produkt-nyckel (sitter på datorn)... kan det vara för att det är 32-bit som installerades?? Valde 64-bit o det är det min nyckel gäller för.
Får se om det funkar genom att göra så (ditt inlägg + länk).

EDIT: Det blev 32-bitars ändå! Varför blir det så??! Blir galen på det här.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att du har laddat hem fel version, x86 är 32Bit.

Detta bör vara rätt version, Windows 7 Professional SP1 Svenska x64Bit http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso

64Bit ISOn heter X17-59273 och är 3 115 166 kb stor fil (cirka 3.0 GB).

32bit ISOn heter X17-59271 och är 2 374 464 kb stor fil (cirka 2.3 GB).

Edit: Om Windows inte kan aktiveras online kan du aktivera Windows 7 via ett automatiserat telefonsystem http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/activate-windows-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag misstänker att du har laddat hem fel version, x86 är 32Bit.

What the...?!! Så x86 är 32-bit, jaja.

Skrivet av janee:

Detta bör vara rätt version, Windows 7 Professional SP1 Svenska x64Bit http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso

64Bit ISOn heter X17-59273 och är 3 115 166 kb stor fil (cirka 3.0 GB).

32bit ISOn heter X17-59271 och är 2 374 464 kb stor fil (cirka 2.3 GB).

Dom andra jag kört med var 2,3 GB
Laddar ner via länken o ser om det blir rätt den här gången. Tar ett tag med 800 Kb/s men det får ta den tid det tar.
Men tack för hjälpen, God Jul på dig

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Jaha, nu fick jag 64-bit men Windows säger att min produkt-nyckel är ogiltlig(!). Använder den som står på datorns undersida.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Jaha, nu fick jag 64-bit men Windows säger att min produkt-nyckel är ogiltlig(!). Använder den som står på datorns undersida.

Har du testat att aktivera via Microsoft automatiska telefonsystem http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/activate-windows-...

Licensnyckeln består av 25 tecken ( stora bokstäver och siffror) här är ett exempel på en CD Key: 59XDV-6YJP4-X92GV-ETK56-FA82T (denna nyckel är påhittad av mig och fungerar inte för att aktivera Windows 7).

Edit: Och jag hoppas du tog bort ei.cfg filen så att du kunde välja Home Premiun vid installationen av Windows 7, din licensnyckel fungerar bara för Home Premium.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Har du testat att aktivera via Microsoft automatiska telefonsystem http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/activate-windows-...

Licensnyckeln består av 25 tecken ( stora bokstäver och siffror) här är ett exempel på en CD Key: 59XDV-6YJP4-X92GV-ETK56-FA82T (denna nyckel är påhittad av mig och fungerar inte för att aktivera Windows 7).

Edit: Och jag hoppas du tog bort ei.cfg filen så att du kunde välja Home Premiun vid installationen av Windows 7, din licensnyckel fungerar bara för Home Premium.

Har inte provat aktivera via deras telefonsystem men ska prova det sen. Min licens-nyckel består av 25 tecken med, använder den på undersidan och har kollat med Magical Jelly Bean Keyfinder som visar exakt samma nyckel. Och ja, jag tog bort ei.cfg-filen och valde Home Premium.
Ska bort nu men provar när jag kommer hem.

Skrivet av janee:

Har du testat att aktivera via Microsoft automatiska telefonsystem http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/activate-windows-...

Tack så mycket, det funkade och nu är Windows aktiverat.

Trevlig helg o God Jul!

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

kan ni lägga ut länkar till windows vista iso filer också om det finns??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

kan ni lägga ut länkar till windows vista iso filer också om det finns??

Förutsätter att du har egen installationsnyckel:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20120426200252AAm...
http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2232457.html

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Kan ni lägga en länk till Win8 (Preview är borttagen) o jag finner ingen.
Jag fick ingen skiva med Asus Zenbook och efter cloning o byte till ssd "saknar" Win 8 original C: Partitionen och vill ha "sista skivan" för återställning. Tack
Boota med USB återställningstickan jag gjorde när Lapen var ny hjälper inte, skiva eller
alternativet hamnar i BOOT:X och Win8 frågar då efter drivrutiner i System32 mappen! Vilka då? Och hur pasta dit dem? Nä bäst ha skiva!
Antar nyckeln är den som står i "systemskydd"?

Visa signatur

Datorer: Zenbook UX32VD m SSD o 10GB RAM, Silverstone m AMD o XP/Ubuntu, Toshiba lap
HTPC/Bio: Atom525Ubuntu m 24"touchskärm, diNovo, EpsonH33B, HK/One/Mirage/Infinity/NHT
Övr teknik: LG NAS 8TB, SwitchGS108T, Galaxy Note, EOS 5D m L gluggar, Sony NEX6
Släpbar PC sen 1976, HPBasic därefter MSDOS 3.1 > Win8 och Ubuntu 5.04 > 12.10

Permalänk
Medlem
Skrivet av naja haje:

Kan ni lägga en länk till Win8 (Preview är borttagen) o jag finner ingen.
Jag fick ingen skiva med Asus Zenbook och efter cloning o byte till ssd "saknar" Win 8 original C: Partitionen och vill ha "sista skivan" för återställning. Tack
Boota med USB återställningstickan jag gjorde när Lapen var ny hjälper inte, skiva eller
alternativet hamnar i BOOT:X och Win8 frågar då efter drivrutiner i System32 mappen! Vilka då? Och hur pasta dit dem? Nä bäst ha skiva!
Antar nyckeln är den som står i "systemskydd"?

Previewn vill du inte ha. Något har gått fel vid din kloning. Vet inte hur du får tag på en orginal Windows 8 image. När du installerar Windows 8 behövs ingen nyckel den ligger i datorn och läses in vid installation, något som förvirrar många.

Permalänk
Medlem

Det funkar inte för mig, jag får det felmeddelandet som var i exemplet "We were unable to copy your files. Please check your USB device and the selected ISO file and try again." och jag gör det står att man göra för att fixa det men det funkar ändå inte, har provat ett antal gånger nu utan lycka. Nån som vet vad som kan va fel?

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emakcin:

Det funkar inte för mig, jag får det felmeddelandet som var i exemplet "We were unable to copy your files. Please check your USB device and the selected ISO file and try again." och jag gör det står att man göra för att fixa det men det funkar ändå inte, har provat ett antal gånger nu utan lycka. Nån som vet vad som kan va fel?

Om du inte redan har nollställt USB minnet med kommandotolken så tycker jag att du kan göra det http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du inte redan har nollställt USB minnet med kommandotolken så tycker jag att du kan göra det http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Det var det första jag gjorde

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emakcin:

Det var det första jag gjorde

Tyvärr kommer jag inte på någon direkt lösning på ditt problem men om du läser tråden så finns det många alternativ för att överföra ISOn till USB minnet, om du har tillgång till ett annat USB minne så kan du testa om det fungerar.

Och om du har tillgång till en annan dator med Windows så kan du använda den för att skapa ett bootbart USB minne med Windows installationsfiler.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Med ett par enkla handgrepp kan vem som helst installera Windows från ett USB-minne och pensionera den gamla DVD-läsaren. SweClockers står till tjänst med en snabbguide för nybörjaren.

Läs artikeln

Jag har gjort en kopia till mitt USB-minne nu men när jag kommit en bit in i installationen krävs drivrutiner för USB-stickan.
Har även testat med en extern dvd-brännare, samma sak händer med den.
Har läst lite här på SweClockers men efter att ha testat mig fram genom att ändra i BIOS o.s.v så kommer jag inte vidare.
Är det någon som har ett bra tips?

PS. Kalasbra Guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrönaGamen:

Jag har gjort en kopia till mitt USB-minne nu men när jag kommit en bit in i installationen krävs drivrutiner för USB-stickan.
Har även testat med en extern dvd-brännare, samma sak händer med den.
Har läst lite här på SweClockers men efter att ha testat mig fram genom att ändra i BIOS o.s.v så kommer jag inte vidare.
Är det någon som har ett bra tips?

PS. Kalasbra Guide

Om du inte redan har testat detta så gör som det står i inlägg nr 134 #12733962

Och du kan även testa detta alternativ i inlägg nr 40 #12491196

Edit: Använd USB 2 ingångarna på datorn, Windows 7 behöver drivrutiner för att USB 3 skall fungera.

Visa signatur

janee