Guide: Installera Windows 7, 8 och 8.1 från ett USB-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaalen111:

Tjosan!

Funderade på "Skriv format quick fs=fat32 för att formatera partitionen.", skulle det fungera lika bra med ntfs?

nån som vill predika lite för mig om detta?

Jag har läst flera guider som använder NTFS, så det fungerar tydligen bra med både NTFS och FAT32, här är ett exempel http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from...

Men när jag har haft problem med något USB minne så kunde jag lösa problemet genom att välja att formatera USB minnet med FAT32 och sedan formatera tillbaka till NTFS så det verkar som om formateringen till FAT32 fungerar lite bättre för att rensa bort allt som finns på USB minnet.

Vid några få tillfällen fungerade inte ens FAT32 formateringen och då använde jag HP USB Disk Storage Format Tool för att fixa problemet med USB minnet http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HP-USB-Di...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

W7 på usb

Skrivet av stormense:

Kanske en guide hur man installerar Windows på en usb-disk?

en polare till mej gjorde just detta på följande sätt

han hade 2 st usb stickor på 8gb vardera med hög kapacitet

i windows installationen så valde han att installera på andra stickan istället för hårddisken

.... det gick MEN det var instabilt

jämför överföringshastigheten på en hårddisk och ett usb minne
tror inte usb,n levererade tillräcklig hastighet

nån får gärna rätta mej på det sistnämnda

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

en polare till mej gjorde just detta på följande sätt

han hade 2 st usb stickor på 8gb vardera med hög kapacitet

i windows installationen så valde han att installera på andra stickan istället för hårddisken

.... det gick MEN det var instabilt

jämför överföringshastigheten på en hårddisk och ett usb minne
tror inte usb,n levererade tillräcklig hastighet

nån får gärna rätta mej på det sistnämnda

Skulle tippa på att billiga USB miinnen är skit.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Bra guide, lite förvanad över att människor fortfarande använder Dvd's för att installera windows.
Har sa manga vänner som jag hjälper da och da med ominstallationer. Stickan ligger i en kaffekopp pa hyllan, ska nat ordnas finns allt där, bara o ploppa ner i fickan o ta med sig.
Plus installation fran USB 3.0 -> SSD, mkt trevlig upplevelse

Permalänk

In desperate need of help:

Först fick jag inte installera OS på SSDn för att "det inte fanns någon partition"
Tillslut lyckades jag bara sådär. Men sen när datorn kopierat filer osv och gör den väntade omstarten så börjar windows om installationsprocessen!

Hur ser jag till detta inte sker?

Visa signatur

"Här sitter vi som tre mongolider" - Mattias den skånske blekingebon

"Vad gör du cp?" - Mattias den skånske blekingebon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legendary:

In desperate need of help:

Först fick jag inte installera OS på SSDn för att "det inte fanns någon partition"
Tillslut lyckades jag bara sådär. Men sen när datorn kopierat filer osv och gör den väntade omstarten så börjar windows om installationsprocessen!

Hur ser jag till detta inte sker?

Dra ut USB minnet eller ändra på bootordningen i BIOS när installationen meddelar att den kommer starta om efter 10 sekunder.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Dra ut USB minnet eller ändra på bootordningen i BIOS när installationen meddelar att den kommer starta om efter 10 sekunder.

Ah, tack! :> Tänkte göra det men var osäker på om det inte fanns filer på USBn som fortfarande behövs!

Visa signatur

"Här sitter vi som tre mongolider" - Mattias den skånske blekingebon

"Vad gör du cp?" - Mattias den skånske blekingebon

Permalänk
Medlem

Det här är inte GNÄLLCLOCKERS.COM så folk borde ta och sluta gnälla över denna fina guide. Guider är ofta räddare i nöden, även om just denna kanske inte var jätteaktuell. Tummen upp från mig iaf, även om jag inte kommer använda den!

Permalänk
Medlem

Provade installera på det sättet som dom skrev i guiden, när jag kört programmet och alla filer skall vara kopierade så kommer detta fram. "Files copied successfully. However we where unable to run bootsect to make the USB-device bootable. If you need assistance with bootsect, please click the "online help" link above for more information."

Vad betyder det och vad är lösningen?

Innan jag körde detta så provade jag att göra så som en annan skrev om, helt enkelt ladda ner iso-filen, packa upp den och dra den till USB-minnet. Men datorn säger att USB-minnet är ingen bootbar partion.

Typ som ovan alltså Hjälp.....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Även jag får detta meddelande om jag har W7 x86 (32Bit) på datorn och skapar ett bootbart USB minne med W7 x64 ISOn, men detta är inget problem för mig eftersom det fungerar utan problem att installera med USB minnet trots detta felmeddelandet.

Om det inte fungerar för dig så kan du använda UNetbootin istället för Windows 7 DVD/USB Tool http://unetbootin.sourceforge.net/ ladda hem och installera programmet, kolla att ISO är valt och klicka sedan på knappen med dom små punkterna och välj att lägga in W7 ISO.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Även jag får detta meddelande om jag har W7 x86 (32Bit) på datorn och skapar ett bootbart USB minne med W7 x64 ISOn, men detta är inget problem för mig eftersom det fungerar utan problem att installera med USB minnet trots detta felmeddelandet.

Om det inte fungerar för dig så kan du använda UNetbootin istället för Windows 7 DVD/USB Tool http://unetbootin.sourceforge.net/ ladda hem och installera programmet, kolla att ISO är valt och klicka sedan på knappen med dom små punkterna och välj att lägga in W7 ISO.

Innan jag körde Windows 7 DVD/USB Tool så hittade BIOS USB-minnet. Nu när jag gjorde den här processen så hittar inte ens BIOS USB-minnet utan bara SSD.

Skall testa det andra programmet så får jag skriva här igen om det inte funkar.

Skall prova ta hem en ny ISO också.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag har även testat att packa upp ISOn med WinRar till USB minnet och det fungerade utan problem, men då måste man göra USB minnet bootbart först, detta är hämtat från Swecklcokers guiden och beskriver har man gör USB minnet bootbart

Och sedan kan man använda WinRar för att Extracta ISOn till USB miinnet, och efter detta skall du kunna installera Windows 7 med hjälp av USB minnet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har även testat att packa upp ISOn med WinRar till USB minnet och det fungerade utan problem, men då måste man göra USB minnet bootbart först, detta är hämtat från Swecklcokers guiden och beskriver har man gör USB minnet bootbart
http://img39.imageshack.us/img39/4926/cmdor.png

Och sedan kan man använda WinRar för att Extracta ISOn till USB miinnet, och efter detta skall du kunna installera Windows 7 med hjälp av USB minnet.

Testade det för ett tag sedan, det var i början när det krånglade. När jag skriver list disk så kommer bara hårddisken upp, USB'n kommer alltså inte upp.

Är det därför det inte funkar och vad är lösningen på det? är det USB-minnet som är skumt?

Det är inga problem att göra dom här grejerna på XP med en 32-bits dator (Pentium M) och sedan boota upp på en splitter ny data. Jag har precis byggt en data så där ligger ju ingenting, bara för att klargöra.

Fattar inte varför det skall vara så svårt att funka. Snart ISOn nerladdad så då fortsätter äventyret.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Om du använder XP och Windows 7 DVD/USB Tool så måste man ladda hem och installera "Microsoft .NET Framework 2.0 must be installed" och Microsoft Image Mastering API v2 must be installed" läs mer om detta på denna sida http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Men jag tror att både UNetbootin och WinRar metoden fungerar bra på en dator med Windows XP.

När jag har haft svåra problem med något USB minne så har det fungerat att använda HP USB Disk Storage Format Tool och formaterat med FAT32 för att lösa problemet med USB minnet http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HP-USB-Di... när du vill använda detta program så skall du högerklicka på HPUSBDisk och köra som administratör.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du använder XP Windows 7 DVD/USB Tool så måste man ladda hem och installera "Microsoft .NET Framework 2.0 must be installed" och Microsoft Image Mastering API v2 must be installed" läs mer om detta på denna sida http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Men jag tror att både UNetbootin och WinRar metoden fungerar bra på en dator med Windows XP.

När jag har haft svåra problem med något USB minne så har det fungerat att använda HP USB Disk Storage Format Tool och formaterat med FAT32 för att lösa problemet med USB minnet http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HP-USB-Di... när du vill använda detta program så skall du högerklicka på HPUSBDisk och köra som administratör.

Provade denna metoden nu http://unetbootin.sourceforge.net/ nu bootade han från USB ialla fall men det kommer upp ett val DEFAULT (ingen aning om det är rätt) och när jag trycker där så börjar han bara räkna ner en timer 10 sek från början.

Skall testa win alternativet och köra det program som du länkade nu.

Känns hopplöst så lär säkert skriva igen om en liten stund..

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har även testat att packa upp ISOn med WinRar till USB minnet och det fungerade utan problem, men då måste man göra USB minnet bootbart först, detta är hämtat från Swecklcokers guiden och beskriver har man gör USB minnet bootbart
http://img39.imageshack.us/img39/4926/cmdor.png

Och sedan kan man använda WinRar för att Extracta ISOn till USB miinnet, och efter detta skall du kunna installera Windows 7 med hjälp av USB minnet.

Kanske kan vara bra att se om jag får upp USB-minnet innan jag kör win-programmet. Får jag inte upp USB-minnet där så lär inte heller resten funka.. eller vad tror du?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Om du inte har tillgång tiil någon dator med W7 eller Vista så är kanske WinToFlash ett bra alternativ http://www.youtube.com/watch?v=srOoGhm-jcI

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du använder XP och Windows 7 DVD/USB Tool så måste man ladda hem och installera "Microsoft .NET Framework 2.0 must be installed" och Microsoft Image Mastering API v2 must be installed" läs mer om detta på denna sida http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Men jag tror att både UNetbootin och WinRar metoden fungerar bra på en dator med Windows XP.

När jag har haft svåra problem med något USB minne så har det fungerat att använda HP USB Disk Storage Format Tool och formaterat med FAT32 för att lösa problemet med USB minnet http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HP-USB-Di... när du vill använda detta program så skall du högerklicka på HPUSBDisk och köra som administratör.

Hur gör jag för att ändra till Admin på Win XP? Är jag inte automatisk admin när det bara är ett konto på datorn.

Provade annars att köra det programmet nu. Är det en quickformat jag skall göra eller? den var ibockad från början. Fick inte upp USB-enheten med list disk...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Det är mycket länge sedan jag använde XP så jag kommer inte ihåg hur det fungerar, men du kan köra quickformat i HP Tool.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kunde ni inte slänga upp länkarna till Windows Office med när ni ändå var i farten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du inte har tillgång tiil någon dator med W7 eller Vista så är kanske WinToFlash ett bra alternativ http://www.youtube.com/watch?v=srOoGhm-jcI

Köra Win 7 för att förbereda USB-minnet? Min farsa har Win 7 (bortrest), skolan har win 7 och så några kompisar (om dom är hemma), så finns några alternativ ialla fall

Vad tror du om att köpa ett mindre USB-minne (4 GB)? Kan det vara USB-minnet som är skumt?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Har en extern hårddisk, testade list disk och det i kommandoprompten och hårddisken kommer upp utan problem. Undra om det inte kan vara något skumt med USB-minnet trots allt, eller varför kommer den annars inte upp när man skriver in dom sakerna.

Tror jag får låta detta vara nu och så köper jag ett 4 GB USB minne imorgon när jag vaknar, så får vi se...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Köra Win 7 för att förbereda USB-minnet? Min farsa har Win 7 (bortrest), skolan har win 7 och så några kompisar (om dom är hemma), så finns några alternativ ialla fall

Vad tror du om att köpa ett mindre USB-minne (4 GB)? Kan det vara USB-minnet som är skumt?

Du har tydligen 2 olika problem, det första är att XP saknar bootsect för W7 och det andra problemet är att USB minnet inte syns i diskpart, men du kan naturligtvis köpa ett USB minne och testa men det är inte säkert att detta löser hela problemet.

Vi får hoppas att det finns någon som fortfarande använder XP och som vet hur man skapar ett bootbart USB minne kan ge dig några goda råd om vad du bör göra nu.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du har tydligen 2 olika problem, det första är att XP saknar bootsect för W7 och det andra problemet är att USB minnet inte syns i diskpart, men du kan naturligtvis köpa ett USB minne och testa men det är inte säkert att detta löser hela problemet.

Vi får hoppas att det finns någon som fortfarande använder XP och som vet hur man skapar ett bootbart USB minne kan ge dig några goda råd om vad du bör göra nu.

Ja det finns många olika felkällor. Byta ut USB är ju en sak. Om det har något med min XP att göra så kan jag prova att göra en på en 32-bits Windows 7 dator (om jag inte får tag i någon som har 64 bits Windows).

Skall testa lite så skriver jag i tråden imorgon igen.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja det finns många olika felkällor. Byta ut USB är ju en sak. Om det har något med min XP att göra så kan jag prova att göra en på en 32-bits Windows 7 dator (om jag inte får tag i någon som har 64 bits Windows).

Skall testa lite så skriver jag i tråden imorgon igen.

Om du har en W7 64Bit ISO och använder en dator med W7 32Bit när du skapar det bootbara USB minnet så kan du få ett liknande felmeddelande om bootsect efter att överföringen till USB minnet är klart, men jag tycker att du skall testa om det går att installera med USB minnet.

Som jag skrev tidigare så fungerade det bra för mig trots att även jag fick ett felmeddelande efter överföringen av W7 64Bit ISO med hjälp av Windows 7 DVD/USB Tool på min dator med W7 32Bit.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Fick igång bootningen och installerat Windows 7 32 bit, måste vart det felet att min 32 Bit med XP inte kunde installera bootningen. Nu börjar dock problemet att få en 64 bits version.

Har dock ett annat problem först, datorn ser inga nätverk, varken med eller utan kabel. Borde inte det funka direkt? Det finns väl ingen kabel eller något annat från moderkortet som krävs? Jag menar porten sitter ju direkt på moderkortet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Fick igång bootningen och installerat Windows 7 32 bit, måste vart det felet att min 32 Bit med XP inte kunde installera bootningen. Nu börjar dock problemet att få en 64 bits version.

Har dock ett annat problem först, datorn ser inga nätverk, varken med eller utan kabel. Borde inte det funka direkt? Det finns väl ingen kabel eller något annat från moderkortet som krävs? Jag menar porten sitter ju direkt på moderkortet.

Du behöver antagligen drivtutiner. Windows har oftast dem men inte alltid.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång Windows 7 x64. Fick som sagt igång Windows 7 x86 igår eftersom det funkade att göra ett USB som kunde boota x86 på min 8 år gamla bärbara med XP.

Testade sen att göra samma sak fast med x64 på min nya datorn med Windows 7 x86. Funkade inte heller. Vad gjorde jag då?

Jag tog ISO-filen men på min gamla bärbara och packade upp ISO-filen för den stod som en rar-fil (vad jag kunde se så blev det inte rar på den nya eller så var rar inte installerat). Packade upp och la ISO-filen på USB-minnet i rooten. Sedan startade jag om, gick in i BIOS och valde boota på USB. Volla så startade installationsprogrammet.

Skrivet av jocke92:

Du behöver antagligen drivtutiner. Windows har oftast dem men inte alltid.

Japp så var det så klart. Kom på det rätt fort

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

När det gäller rar och ISO så har jag ändrat inställningen i WinRar så att den inte associerar ISO filer eftersom man blir osäker på om ISOn är packad som rar fil om WinRar automatiskt associerar alla ISO filer.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

När det gäller rar och ISO så har jag ändrat inställningen i WinRar så att den inte associerar ISO filer eftersom man blir osäker på om ISOn är packad som rar fil om WinRar automatiskt associerar alla ISO filer.
http://img195.imageshack.us/img195/7233/winrariso.png

Personligen är jag i alla fall glad att mina gamla bärbara visade RAR på ISO-filen annars hade jag säkert inte haft något Windows än

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport