Installera Windows 7 från USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

[...] testade nu att installera vis USB efterson det var så jag fick in Ubuntu från början, men vid det lilla verktyget som sweclockers kallar det så kommer detta upp [...]

Problemet beror högst sannolikt på att du har UAC påslaget, och startar cmd-prompten utan admin-privilegier, och din användare saknar rättighet att ändra på filer som ligger på C:\

Antingen kör du igång cmd med admin-privilegier (googla på "run as administrator" om du inte vet hur), eller så flyttar du iso-filen till någon mapp där du har skrivrättigheter (t.ex. skrivbordet), eller så ändrar du rättigheterna på själva iso-filen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag tackar för guiden! Har även en fråga, kan jag ha både 32 bitar och 64 bitar Windows på samma sticka för att sen kunna välja när jag ska installera på en dator?

Visa signatur

Ljudsystem: Dali Concept 6, Dali Concept Center, Dali Concept 1, XTZ W10.16, Denon AVR 1312
Dator: Acer Aspire TimeLine M3
Kringutr: Netgear ReadyNAS Ultra 2, 2 x WD BLUE 3.5" 1TB 7200RPM, PS3, Ipad 3, Iphone 5

Permalänk
Medlem

"Den som inte hittar sin version av Windows i listan ovan kan ladda ned valfri utgåva med rätt språk och instruktionsuppsättning (x86/x64). Använd sedan verktyget Ei.cfg Removal Utility på ISO-filen för att göra det möjligt att välja utgåva (Ultimate, Professional etc.) vid installation."

Har gjort detta men får inte någonstans under installationen välja rätt version som stämmer med produktnyckeln. Har tagit hem Proffessional X64 på svenska och behöver få den till Home premium X64...

Hjälp!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Gigabyte GA X38 DQ6 | Q9450 @ 3.2Ghz| Corsair TWIN2X4096-6400C5 x 2 | Gigabyte GTX 460 1GB OC | Physx MSI 8800GTS 512MB OC | 150GB Raptor | WD 750GB | Samsung F1 1TB | Cooltek 600W

Permalänk
Medlem

Det löste sig genom manuell borttagning av ei.cfg... Kan verkligen rekommendera att strunta helt i removal toolen för detta då det inte funkade super för mig och dessutom tog mindre tid att ta bort den manuellt...

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Gigabyte GA X38 DQ6 | Q9450 @ 3.2Ghz| Corsair TWIN2X4096-6400C5 x 2 | Gigabyte GTX 460 1GB OC | Physx MSI 8800GTS 512MB OC | 150GB Raptor | WD 750GB | Samsung F1 1TB | Cooltek 600W

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Jag undrar vilket som går snabbast. Från USB eller DVD?

Jag vet inte om någon svarat på frågan men USB. Komponenten läses av på ett helt annat sätt jämfört med en DVD och denna stabila länken går mycket fortare än vad avläsningen av en skiva tar.

Jag har en fråga, på Windows egna guide, så rekommenderade dom fat32 som filsystem på USB-minnet innan man drog över ISO osv.

ÄR fat32 ett måste för att kunna installera via USB? Eller går det med windows egna NTFS? Känns lite kusligt att använda sig av NTFS (som windows använder sig av) innan man ens installerat operativsystemet.

mvh

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem att få min laptop Fujitsu LifeBook AH552 i5 x64 att ta mitt usb minne. Jag modifierar iso filen med isoavdpcopy.exe och kör Windows 7 USB verktyget som är angivet. Väl i datorns boot meny kan jag välja mitt USB HDD: Kingston DT 100 G2 minnet som jag skrivit bootdisken till, men den anger bara Setup Warning: Boot Failure.

Med i listan finns även den enda hårddisken, en Samsung 840 120GB SSD som jag tänkt använda som OS disk.

Några idéer?

Edit:
Efter mycket om och men hittade jag troligen hittat felet som låg i Fujitsus urkorkade upplägg i BIOS inställningarna.
För att installera Windows 7 behövde man inaktivera Secure Boot Option. Men för att komma åt denna inställning var man tvungen att skriva in ett Supervisor Password (BIOS-lösenord), annars gick det ej att ändra denna inställning.

Källor:
http://www.tomshardware.com/forum/61553-63-downgrading-win7-problem
http://support.ts.fujitsu.com/wdb/FAQContentStart.asp?ID=233462327&Info=SA&PLS=&Sprache=EN&LNG=COM&Todo=FAQ

Skrivet av McRuLLe:

har lite problem med patchen av iso filen (isoavdpcopy_0.1). när jag kör patchen i cmd. så står det ERROR: Specified ISO is read-only. någon som vet hur man ändrar iso filen så man kan skriva?

Jag fick samma fel, löste det genom att flytta iso filen samt isoavdpcopy.exe till C:\ istället för F:\ (min andra hårddisk) där den först låg.
Min andra hårddisk är plockad från en tidigare dator och har ett annat användarnamn registrerat som admin (gissar jag) och därför blir det bugg. Ska formatera om den senare så den lirar med mitt nuvarande system.

Skrivet av Sputte:

Det dyke eraldrig upp något "Copy successful" i CMD för mig. Tar detta tid eller gör jag fel?

Du måste skriva med vilken fil som programmet ska fixa. Titta på bilderna i instruktionerna ovan.
Alltså ska du skriva isoavdpcopy.exe <namnet på iso filen>.
Tex: C:\isoavdpcopy.exe Min-mustiga-windows7-iso.iso

Permalänk
Medlem

Hej, när jag använder mig av programmet Windows 7 USB/CD Download Tool och väljer windows 7 iso filen så säger att det "not valid ISO-file", vad ska jag göra nu?

Permalänk
Medlem

Precis vad jag behövde, tack.

Han inte läsa igenom artikeln nu då jag sitter med telefonen, men det fungerar att göra på samma sätt med Windows 8 också eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

alltså jag behöver hjälp med det hära jävla skiten innan jag blir galen,

jag har skiva och vil lägga över till datorn, jag laddar ned Img burn och kopierar till C, så lång går det bra. när programmet är klart så ska jag gå in i kommandotolken och kan inget gör, skriver cd, hittar inget skriver c. hittar inget skriver namet på filen hittar inget, vad gör jag för fel

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk

Får bara "Specified ISO is read-only" i CMD :(. Ja, skrivskydd är urbockat. Har tyvärr ingen extra HDD jag kan lägga över filerna på och testa igen.

Lösninge på detta?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Windows 7 formatera

Tjena!
Vet inte om detta är rätt ställe och fråga, är ny på forum så jag vet inte vart jag ska börja..

Men jag har ett problem med att formatera med usb, "den laddar filerna så att säga och det kommer upp till setupen fast bara den blåa rutan utan setupen"

"starta datorn - ändra så att den startar med usb - laddar filerna - blåa rutan utan setupen"

någon som vet vad problemet är?

Tack för svar!