Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk

Jag tar mitt proteinpulver direkt efter träning eftersom jag sällan är hungrig direkt när jag kommer hem från träningen. Inbillar mig iaf att det är bra för kroppen att få i sig något direkt efter träningen istället för att vara helt fastande i ca 1,5 timme som det brukar ta innan jag blir hungrig. Händer också att jag gör smoothies som mellanmål då brukar det vara ett par deciliter bär, mjölk, proteinpulver och havregryn för att det ska mätta lite extra.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Skrivet av liorcifer:

Jag tar mitt proteinpulver direkt efter träning eftersom jag sällan är hungrig direkt när jag kommer hem från träningen. Inbillar mig iaf att det är bra för kroppen att få i sig något direkt efter träningen istället för att vara helt fastande i ca 1,5 timme som det brukar ta innan jag blir hungrig. Händer också att jag gör smoothies som mellanmål då brukar det vara ett par deciliter bär, mjölk, proteinpulver och havregryn för att det ska mätta lite extra.

Proteinpulver efter träning ska man ta. Snabbt protein (vassle/EAA/BCAA) helst, blandat med vatten för att vara optimalt. Egentligen så ska man väl få i sig snabba kolhydrater så snabbt som möjligt efter träningen också? Jag har för mig att jag läst det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Proteinpulver efter träning ska man ta. Snabbt protein (vassle/EAA/BCAA) helst, blandat med vatten för att vara optimalt. Egentligen så ska man väl få i sig snabba kolhydrater så snabbt som möjligt efter träningen också? Jag har för mig att jag läst det.

Ja snabba kolhydrater är ju önskvärt direkt efter passet. Tycker att vassle och banan(er) är bra att ta direkt efteråt för att sen äta en riktig måltid lite senare. Kolhydraterna kan man ju variera med russin och annat gott

edit: De två målen ovan samt en balanserad frukost är nog det viktigaste, de är i alla fall de tilfällena där kroppen behöver som mest näring -> för att avbryta den katabolafasen. Källa: Pubmed eller kanske mer min sammanställning av det man läst genom åren

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Bluetiger:

Proteinpulver efter träning ska man ta. Snabbt protein (vassle/EAA/BCAA) helst, blandat med vatten för att vara optimalt. Egentligen så ska man väl få i sig snabba kolhydrater så snabbt som möjligt efter träningen också? Jag har för mig att jag läst det.

Jo har också för mig jag läst det någonstans, antagligen därför jag gör det. Är trots mina 26 år varav 18 som tränande rätt ny på det här med kosttillskott har blivit en skaplig procedur när man ska iväg o lyfta skrot nu för tiden. Ca 30 min före träning ska det i med en PWO, under träningen dricks det BCAA och direkt efter protein shake.
Räknar med att jag till nyår ser ut som Arnold i Pumping Iron annars ska jag ha pengarna tillbaka En film som förövrigt rekommenderas till alla här inne som inte sett den. Bättre motivation för att gå till gymmet finns inte, man känner sig nästan större och starkare när man tittat på den

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

snabba kolhydrater efter ett pass är inte nödvändigt, det skadar inte, men är inte nödvändigt, räcker gott och väl med den "kick" kroppen får utav EAA/vassle.
sen om man ska trycka i sig snabba kolhydrater så är ju banan inte det bästa då kolhydraterna i den varken är speciellt snabba samt att det är fruktos som kolhydraterna består utav.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Jag håller med mange här (såvida man inte av någon speciell anledning behöver fylla på med kolhydrater direkt). För en vanlig tränande individ räcker det med kolhydrater i samband med måltid för att fylla på.

Sen tror jag att snabbheten på proteinet kommer göra en minimal alternativt ingen skillnad på resultaten på långt sikt. Finns större och viktigare variabler att fokusera på då.

Skrivet av Kalium:

Jag tar hellre en gainer som mellanmål istället

Att ta malto som mellanmål och skjuta insulinet upp i höjden är jag inget fan av. Antagligen kommer inget hända för en frisk aktiv och ung individ, men fortfarande onödigt då det finns bättre alternativ.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag håller med mange här (såvida man inte av någon speciell anledning behöver fylla på med kolhydrater direkt). För en vanlig tränande individ räcker det med kolhydrater i samband med måltid för att fylla på.

Sen tror jag att snabbheten på proteinet kommer göra en minimal alternativt ingen skillnad på resultaten på långt sikt. Finns större och viktigare variabler att fokusera på då.

Att ta malto som mellanmål och skjuta insulinet upp i höjden är jag inget fan av. Antagligen kommer inget hända för en frisk aktiv och ung individ, men fortfarande onödigt då det finns bättre alternativ.

Tar ju inte en full 100g portion. Om jag tar mellanmål så är det 30-60g som jag tar, varav ungefär en tredjedel är malto. Dock efter träning så är det full 100g som gäller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

snabba kolhydrater efter ett pass är inte nödvändigt, det skadar inte, men är inte nödvändigt, räcker gott och väl med den "kick" kroppen får utav EAA/vassle.
sen om man ska trycka i sig snabba kolhydrater så är ju banan inte det bästa då kolhydraterna i den varken är speciellt snabba samt att det är fruktos som kolhydraterna består utav.

Bananer är ju gott Trodde det var snabba kolhydrater i dem där guleböjarna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av propan:

Bananer är ju gott Trodde det var snabba kolhydrater i dem där guleböjarna.

no doubt about it, bananer är svin gott:)
nu är jag lite ring rostig när det gäller vad GIt ligger på saker och ting då det var ett antal år sedan jag satt och nötte igenom alla GI listor, men om jag inte miss minner mig så ligger bananer på 60 nått, vilket inte är speciellt högt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

ännu en sommar har gått och har gått ner 15kg sen slutet på oktober och även lagt på lite mer muskler. nu hade jag dock tänkt o lägga krutet på att bygga upp volym så kaloriunderskottet tänkte jag byta mot kaloribalans för att sedan dra på en deff till slutet av våren. har för tillfället runt 15-17% kroppsfett så borde väl kunna bygga även på balans om man bara äter lite mer på träningsdagarna och mindre på vilodagarna?

kör idag 2g protein/kg kroppsvikt och tänkte fortsätta med det. kostilskottet jag kör idag är sen en vecka tillbaks EAA före/efter träning och proteinpulver om jag inte kommit upp till 2g/kg. Kreatin har jag inte kört på länge men tänkte köra igång med det igen.

har idag kört 3 split bestående av
Triceps/axlar/bröst
Biceps/rygg
Ben/mage

men tänkte ändra denna till en 4 split med benpass varannan vecka

Bröst /Mage
Rygg/baksida axlar
Axlar/mage
Triceps/Biceps
Ben/mage ( varannan vecka)

Ser detta helt paj ut eller är det något man borde kunna köra? anledningen till benpasset är att jag känner att benen redan har rätt stor volym och att der mest är överkroppen jag vill ha större. altenativet kanske skulle kunna vara att sänka repsen på benpasset och köra mer styrkeorienterat.

Permalänk
Skrivet av Johan12:

Bröst /Mage
Rygg/baksida axlar
Axlar/mage
Triceps/Biceps
Ben/mage ( varannan vecka)

Ska du träna 4-5 dagar i veckan? Isf skulle jag ha en vilodag mellan rygg/baksida axlar & axlar/mage.
Tränar du bröst blir du trött i framsida axlar & triceps. Tränar du rygg blir du trött i biceps. Sprid därför ut dessa eller träna dem tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Ska du träna 4-5 dagar i veckan? Isf skulle jag ha en vilodag mellan rygg/baksida axlar & axlar/mage.
Tränar du bröst blir du trött i framsida axlar & triceps. Tränar du rygg blir du trött i biceps. Sprid därför ut dessa eller träna dem tillsammans.

hade tänkt o köra ett pass varannan dag löpande men är det 48h som är rekomendrat o vila? isånnafall får man la ta o separera precis som du skrev där.
när det kommer till volym är det väl 8-12 reps och 3-5 set som gäller?

Permalänk
Medlem

Vila mellan vissa muskelgrupper tycker jag man känner själv vad som behövs. Kan skilja från individ till individ samt vilken träningsform man kör.

själv har jag under sommaren kört 7 pass / veckan där jag haft en muskelgrupp /dag och det har fungerat riktigt bra än om jag kunde köra rygg för att dagen efter köra axlar alt biceps.

Men när jag under en kort period ändrade upplägget och körde 12 reps istället för sedvanliga 6-8 så kände jag att jag var tvungen att ta den vilan Bluetiger 2pratar" om.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga om proteinpulver. Jag har hittills kört på gymvaruhusets billiga variant och tycker den funkat rätt bra (smakar bra och så). Har även blandat den med malto.

Dock är jag lite osäker på proportionerna. Brukar ta ca 1.3 dl protein och 0.9 dl malto. Vad rekommenderar ni? Undrar även vad som är bäst om man tränar 3.5 ggr i veckan, att ta en shake innan och en träning (dvs 2 under träningsdagar). Eller att ta en varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Då skulle jag rekommendera alla som använder proteinpulver som mellanmål att ersätta vasslet med kasein. Långsammare protein som tas upp under en längre tid.

Vad blir skillnaden över tid om personen tar kasein istället för vassle, menar du? Annat än att man har mindre kvar i plånboken i slutet av månaden då kasein i regel är dyrare än vassleprotein.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

vad tror ni om kosten då? en kalori balans borde väl funka för att bygga rätt bra just nu så länge man får i sig tillräckligt protein? ligger ju trots allt på 16-17% fett så finns ju en del reserver att ta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Då skulle jag rekommendera alla som använder proteinpulver som mellanmål att ersätta vasslet med kasein. Långsammare protein som tas upp under en längre tid.

och du menar på att det skulle vara bättre på något sätt ?

Finns ingen forskning som stödjer det.

Skrivet av Johan12:

ännu en sommar har gått och har gått ner 15kg sen slutet på oktober och även lagt på lite mer muskler. nu hade jag dock tänkt o lägga krutet på att bygga upp volym så kaloriunderskottet tänkte jag byta mot kaloribalans för att sedan dra på en deff till slutet av våren. har för tillfället runt 15-17% kroppsfett så borde väl kunna bygga även på balans om man bara äter lite mer på träningsdagarna och mindre på vilodagarna?

kör idag 2g protein/kg kroppsvikt och tänkte fortsätta med det. kostilskottet jag kör idag är sen en vecka tillbaks EAA före/efter träning och proteinpulver om jag inte kommit upp till 2g/kg. Kreatin har jag inte kört på länge men tänkte köra igång med det igen.

har idag kört 3 split bestående av
Triceps/axlar/bröst
Biceps/rygg
Ben/mage

men tänkte ändra denna till en 4 split med benpass varannan vecka

Bröst /Mage
Rygg/baksida axlar
Axlar/mage
Triceps/Biceps
Ben/mage ( varannan vecka)

Ser detta helt paj ut eller är det något man borde kunna köra? anledningen till benpasset är att jag känner att benen redan har rätt stor volym och att der mest är överkroppen jag vill ha större. altenativet kanske skulle kunna vara att sänka repsen på benpasset och köra mer styrkeorienterat.

Så länge du inte är nybörjare kan du (generellt) inte bygga på balans/underskott.

För optimal muskelbyggnad vill du träffa alla muskler minst 2ggr i veckan, en sån där 4split är inte optimal (förutsatt att du inte går på steroider eller liknande). Rekommenderar att köra en push/pull split istället om du vill köra 4 dagar i veckan. Googla det om du inte känner till

allmänt:
att överhuvudtaget på till gymmet och köra tyngdlyftning mer än 3-4 gånger i veckan är i princip meningslöst om man inte går på steroider. Det är på vilodagarna musklerna växer, och kan du inte träffa iaf hälften av alla muskler på ett pass så kör du antagligen för många övningar och/eller för mycket isolation.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Vad blir skillnaden över tid om personen tar kasein istället för vassle, menar du? Annat än att man har mindre kvar i plånboken i slutet av månaden då kasein i regel är dyrare än vassleprotein.

Skrivet av Triffid:

och du menar på att det skulle vara bättre på något sätt ?

Finns ingen forskning som stödjer det.

Bättre? Det vet jag inte. Men, om det upptas längre (vilket de säger att det ska göra) så borde det vara bättre. Mättar det längre så borde det innebära att du inte övergår från anabol till katabol lika fort som om du skulle druckit vassleprotein som mellanmål då den energin är borta/upptagen/ute i blodet på en bråkdel av en sekund. Sen är det lättare att hålla sig till enbart den proteindrinken som mellanmål då den faktiskt mättar.

Jag tror att det är såhär. Jag har inte läst något om det mer än att det ska tas upp långsammare av kroppen. Det mättar däremot betydligt mycket längre och är därför ett skitsmidigt mellanmål, enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Bättre? Det vet jag inte. Men, om det upptas längre (vilket de säger att det ska göra) så borde det vara bättre. Mättar det längre så borde det innebära att du inte övergår från anabol till katabol lika fort som om du skulle druckit vassleprotein som mellanmål då den energin är borta/upptagen/ute i blodet på en bråkdel av en sekund. Sen är det lättare att hålla sig till enbart den proteindrinken som mellanmål då den faktiskt mättar.

Jag tror att det är såhär. Jag har inte läst något om det mer än att det ska tas upp långsammare av kroppen. Det mättar däremot betydligt mycket längre och är därför ett skitsmidigt mellanmål, enligt mig.

anabol- och katabolstadierna är på det stora hela grovt missförstådda och inget man behöver bekymra sig om överhuvudtaget.

Att det mättar längre kan ju vara en fördel om man deffar, vill man däremot öka muskler är det ju oftast tvärtom

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

anabol- och katabolstadierna är på det stora hela grovt missförstådda och inget man behöver bekymra sig om överhuvudtaget.

Att det mättar längre kan ju vara en fördel om man deffar, vill man däremot öka muskler är det ju oftast tvärtom

Missförstådda, kanske. Men det måste ju vara bättre att ha en liten tillförsel av protein till blodet hela tiden än en fors av protein en kort stund? Om man nu äter det som mellanmål.
Jag skulle säga att det är en fördel oavsett. Bara för att du bulkar så behöver du inte äta precis allt du ser. Visst att man ska ligga på kaloriöverskott, men, hur svårt är det, egentligen? Jag har då aldrig behövt ta hjälp av tillskott som inte mättar å det är även om jag har ätit nyttigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så länge du inte är nybörjare kan du (generellt) inte bygga på balans/underskott.

Började gymma för ca 9 månader sen men med mest fokus på viktnedgång så har gått från 90-76kg, har dock ökat från 30kg till 50kg i bänk bla. men det kan bero en del på bättre teknik med kan jag tänka mig.

kan inte kroppen använda sig av reserverna i kombination av den vanliga kosten för att bygga då?

Citat:

För optimal muskelbyggnad vill du träffa alla muskler minst 2ggr i veckan, en sån där 4split är inte optimal (förutsatt att du inte går på steroider eller liknande). Rekommenderar att köra en push/pull split istället om du vill köra 4 dagar i veckan. Googla det om du inte känner till

allmänt:
att överhuvudtaget på till gymmet och köra tyngdlyftning mer än 3-4 gånger i veckan är i princip meningslöst om man inte går på steroider. Det är på vilodagarna musklerna växer, och kan du inte träffa iaf hälften av alla muskler på ett pass så kör du antagligen för många övningar och/eller för mycket isolation.

tänkte inte köra mer än 3-4 gånger utan varannan dag, så blir 7 gånger på 2 veckr
ska kolla upp de där då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

och du menar på att det skulle vara bättre på något sätt ?

Finns ingen forskning som stödjer det.

Så länge du inte är nybörjare kan du (generellt) inte bygga på balans/underskott.

För optimal muskelbyggnad vill du träffa alla muskler minst 2ggr i veckan, en sån där 4split är inte optimal (förutsatt att du inte går på steroider eller liknande). Rekommenderar att köra en push/pull split istället om du vill köra 4 dagar i veckan. Googla det om du inte känner till

allmänt:
att överhuvudtaget på till gymmet och köra tyngdlyftning mer än 3-4 gånger i veckan är i princip meningslöst om man inte går på steroider. Det är på vilodagarna musklerna växer, och kan du inte träffa iaf hälften av alla muskler på ett pass så kör du antagligen för många övningar och/eller för mycket isolation.

Fast inget av det där är ju någon absolut sanning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan12:

har för tillfället runt 15-17% kroppsfett så borde väl kunna bygga även på balans om man bara äter lite mer på träningsdagarna och mindre på vilodagarna?

Jag vill påstå att man kan komma väldigt långt på kaloribalans. Viktigast att man får i sig mat efter man har tränat.

Skrivet av Bluetiger:

Isf skulle jag ha en vilodag mellan rygg/baksida axlar & axlar/mage..

Varför då?

Skrivet av Bluetiger:

Missförstådda, kanske. Men det måste ju vara bättre att ha en liten tillförsel av protein till blodet hela tiden än en fors av protein en kort stund? Om man nu äter det som mellanmål.
Jag skulle säga att det är en fördel oavsett. Bara för att du bulkar så behöver du inte äta precis allt du ser. Visst att man ska ligga på kaloriöverskott, men, hur svårt är det, egentligen? Jag har då aldrig behövt ta hjälp av tillskott som inte mättar å det är även om jag har ätit nyttigt.

Nu kommer nog inte vasslet att tas upp så snabbt du tror ändå eftersom att magsäcken oftast inte är helt tom och annat "ligger i vägen".

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Missförstådda, kanske. Men det måste ju vara bättre att ha en liten tillförsel av protein till blodet hela tiden än en fors av protein en kort stund? Om man nu äter det som mellanmål.
Jag skulle säga att det är en fördel oavsett. Bara för att du bulkar så behöver du inte äta precis allt du ser. Visst att man ska ligga på kaloriöverskott, men, hur svårt är det, egentligen? Jag har då aldrig behövt ta hjälp av tillskott som inte mättar å det är även om jag har ätit nyttigt.

Det funkar inte så. Kroppen reglerar själv hur snabbt det du äter tas upp (http://examine.com/faq/how-much-protein-can-i-eat-in-one-sitt... tex) och det finns åtskilliga studier som visar på att det kvittar helt hur och när man äter under dagen så länge man får i sig tillräckligt mycket. Om du föredrar att ta två timmar på morgonen och äta hela ditt dagsbehov går det utmärkt, det är kanske inte så praktiskt dock

Skrivet av Johan12:

Började gymma för ca 9 månader sen men med mest fokus på viktnedgång så har gått från 90-76kg, har dock ökat från 30kg till 50kg i bänk bla. men det kan bero en del på bättre teknik med kan jag tänka mig.

kan inte kroppen använda sig av reserverna i kombination av den vanliga kosten för att bygga då?

Som sagt, i början kan man bygga på kaloribalans och underskott men ju längre man tränat desto svårare blir det.

Skrivet av Aijoj:

Fast inget av det där är ju någon absolut sanning.

Det finns inga absoluta sanningar. Det finns bara olika bra understödda teorier, trodde det var en självklarhet ?

Om du syftar på att olika kroppar reagerar olika på samma träning/diet är det självklart sant, men man bör ändå rekommendera det som visats funka bäst och för flest.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

JVarför då?

För att det funkar bäst för mig.

Skrivet av Triffid:

Det funkar inte så. Kroppen reglerar själv hur snabbt det du äter tas upp (http://examine.com/faq/how-much-protein-can-i-eat-in-one-sitt... tex) och det finns åtskilliga studier som visar på att det kvittar helt hur och när man äter under dagen så länge man får i sig tillräckligt mycket. Om du föredrar att ta två timmar på morgonen och äta hela ditt dagsbehov går det utmärkt, det är kanske inte så praktiskt dock

Så kanske det är, det vet jag inget om. Jag tycker bara att om man ska äta mellanmål så ska det mätta också. Kasein mättar, vassle gör det inte. Skulle jag ta hela mitt dagsbehov på morgonen så skulle jag få så vidrigt lågt blodsocker på kvällen att jag skulle svimma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Så kanske det är, det vet jag inget om. Jag tycker bara att om man ska äta mellanmål så ska det mätta också. Kasein mättar, vassle gör det inte. Skulle jag ta hela mitt dagsbehov på morgonen så skulle jag få så vidrigt lågt blodsocker på kvällen att jag skulle svimma.

För oss som var riktigt smala när vi började träna och plötsligt måste äta mer än dubbelt så mycket som man brukade är det bulken som är det svåra och inte deffen skall jag säga hade mördat för bra näringsrik mat som inte mättar :).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

För oss som var riktigt smala när vi började träna och plötsligt måste äta mer än dubbelt så mycket som man brukade är det bulken som är det svåra och inte deffen skall jag säga hade mördat för bra näringsrik mat som inte mättar :).

Tänk om man hade haft det problemet. Fyfan vad underbart. Gå upp i vikt är lätt. Både muskler och fett. Men fyfan för att gå upp långsamt och försöka att bara bygga muskler. Då det blir problem.

Permalänk
Medlem

Gå upp i vikt är svårt, tycker jag. Har typ haft som mål sedan jag började träna för två år sedan att gå upp i vikt mycket. Då 66kg, nu 73kg -.-
Har fått en massa muskler dock och på något sätt lyckats tappa fett också. Men nu jävlar ska jag nå 80kg före mars

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Gå upp i vikt är svårt, tycker jag. Har typ haft som mål sedan jag började träna för två år sedan att gå upp i vikt mycket. Då 66kg, nu 73kg -.-
Har fått en massa muskler dock och på något sätt lyckats tappa fett också. Men nu jävlar ska jag nå 80kg före mars

en sak du kan göra är att ta alla dina shakes med mjölk(så hög fetthalt som möjligt) istället för vatten, jag brukar även blanda ner några skopor havre men då tar det en stund att få ner allt

baguetter med brieost har jag käkat mycket på sistone, bra näringsvärde i brieost hehe. Mackor med jordnötssmör tycker jag också går ganska enkelt att äta.

Men viktigaste är helt enkelt att faktiskt räkna kalorierna och se till att du får i dig tillräckligt mycket (du äter antagligen inte så mycket som du tror), kosta vad det kosta vill! gick typ och tränade ett år och då gick jag från typ som dig 68kg till 72 eller nått. Visst, ökade lite styrka osv men det syntes ju inte så mycket om man har kläder på sig började räkna kalorier i julas och har gått upp 10kg sen dess, så ingen speciellt bra bulk egentligen men å andra sidan har jag hållt mig på ungefär samma % kroppsfett vilket inte är helt fel.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss