Inget surround bara front left och right

Permalänk
Medlem

Inget surround bara front left och right

Är jag helt ute och cyklar om jag har kopplat:

datorn hdmi -> tvn .. tvn optisk -> recivern ??

Jag verkar bara få stereo ljud .. bara ljud ur front left/right kommer och pillar jag med inställningar bland ljudenheterna står det något om maximum channels: 2 på tvn som ljudenhet.

Jag är helt lost på ljud och alla kablar så får gärna keep it simple

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Du ska nog koppla Dator - Receiver - TV.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Du ska nog koppla Dator - Receiver - TV.

Med detta menar du hdmi -> tvn från datorn samt optisk från datorn -> recivern?

Låter ju högst underligt annars om jag ska skicka

Datorn bild/ljud -> recivern -> tvn :P?

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Tv-apparater skickar oftast bara stereoljud,koppla dator>receiver>tv med HDMI-sladd så funkar det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toelli:

Med detta menar du hdmi -> tvn från datorn samt optisk från datorn -> recivern?

Låter ju högst underligt annars om jag ska skicka

Datorn bild/ljud -> recivern -> tvn :P?

Beror på din receiver. Många har HDMI just för att sno åt sig ljudet och bara låta bilden passera genom till TVn. Det är dock oftast bäst att koppla ljudet direkt från datorn till receivern om möjligt, gärna med optisk kabel om din dator har optisk ut.

Edit: Det sista alltså om HDMI-lösningen inte fungerar.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

nu kör jag datorn hdmi -> recivern's dvr/bdr hdmiport ... sedan reciverns hdmi out till tvn .... får bild .. dock tycker jag det är laggigt när jag kör full hd ... samt ljuder på recivern står det stereo och får bara front left / right ... kör jag properties och kollar på ljudenheten för tvn nu står det maximum channels 8 dock! any ideas?

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Har du valt rätt ljudspår och rätt ljudutgång i spelarprogrammet? vad kör du med för program?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

VLC ska ta mig en titt

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

stod på stereo i vlc men ändrade till 5.1 men ingen skillnad... alltså på reciverns display ser jag ju vilka som lyser och det är bara front left och right ... men det kanske endå är i windows / mediaspelaren problemet ligger?

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Vlc kräver även att du väljer digitalutgången så den inte dekodar ljudet själv utan kör ut det opåverkat till en extern enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vlc kräver även att du väljer digitalutgången så den inte dekodar ljudet själv utan kör ut det opåverkat till en extern enhet.

Dummm fråga, vart väljer jag detta?

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

rent teoretisk fråga.. om jag har 5.0 ljud men surrond högtalarna bak's kablar inte funkar borde den spela ur center / front då ?

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Man går in i inställningar under ljud i vlc och det heter nått liknande "använd spdif om tillgängligt" och så finns det väl en meny "ljudenhet" i själva spelarfönstret. och du har valt utgång i win ?

Jo det ska gå bra att köra med ljud bara fram också om bakkanalerna inte är inkopplade, det brukar tom finnas ett Dolby 3 ch läge i surrounddekodern för just den situationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är mina inställningar:
http://img689.imageshack.us/img689/9449/settingsyv.jpg

Såhär ser displayen ut på recivern:
http://img441.imageshack.us/img441/3836/20120910224455.jpg

Ser ngn något fel >_>?

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Men här då ? under avancerade alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men här då ? under avancerade alternativ.
http://forumbilder.se/images/c10201210595430e4.jpg

Men det där är väl om man kör optisk kabel eller :S?

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Det känns inte som att något i VLC kommer fixa problemet... eftersom på ljudenheten om man kollar där så är maximum channels 2 .. sedan blir man lagom förvirrad över alla hdmi ingångar på recivern... jag kör på dvr/bdr .. jag vet inte om det är rätt

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Ingången på receivern väljer du efter var du sätter kabeln, det är väl inte så konstigt?
Troligen så ska du ha spdif ut valt för att det ska funka, funkar för mig o jag har inte haft problem, men har du testat med en annan signalkälla? Har du kört setupen i receivern så du vet att den har alla kanaler aktiva ?
Funkar det med mpc-hc ?

Men varför identifierar sig receivern som en 2 kanalskapabel tv ser så ut på bilden du postade, kan det finnas nån inställning i den som är fel?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingången på receivern väljer du efter var du sätter kabeln, det är väl inte så konstigt?
Troligen så ska du ha spdif ut valt för att det ska funka, funkar för mig o jag har inte haft problem, men har du testat med en annan signalkälla? Har du kört setupen i receivern så du vet att den har alla kanaler aktiva ?
Funkar det med mpc-hc ?

Återigen använder jag datorn hdmi -> recivern hdmi -> tvn ... jag använder ingen optisk kabel... = spdif ...

trodde inte det behövdes...

Men om jag vill använda den ska jag alltså köra

optisk & hdmi från datorn -> recivern sen hdmi till tvn från recivern?

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Toelli:

Återigen använder jag datorn hdmi -> recivern hdmi -> tvn ... jag använder ingen optisk kabel... = spdif ...

trodde inte det behövdes...

Men om jag vill använda den ska jag alltså köra

optisk & hdmi från datorn -> recivern sen hdmi till tvn från recivern?

Spdif är ett dataformat, optiska fibern heter toslink och de går att använda i olika kombinationer och du kan även köra andra signaler via toslink, vilket man även gör, tex a-dat använder toslink.

Vad har du för receiver? Har du en länk till manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

testade att köra optisk från datorn till bdr/vdr optiska ingången på recivern ... sedan datorn till tvn via hdmi ... aktiverade optiska ljudenheten och den hade direkt massa mer inställningar... surround etc.... aktiverade jag allt sånt och körde igång vlc ... valde 5.1 där.. då lyste allt upp på recivern .. men ENDÅ är alla högtalare förutom front left / right tysta ...och det står stereo i displayen på recivern... lagom extremt trött på detta. jag vet liksom inte vad som är felet.. recivern högtalarna datorn

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Har du gjort setuppen i receivern och funkar det när du kör testtoner i receivern?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är väldigt få tv apparater som kan ta emot 5.1 via hdmi, processera den och skicka den vidare som 5.1 optiskt. Vet nog ingen som kan det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

tillslut hitta jag vart problemet låg... problemet var att jag inte var licensierad rymdskepp driver! =D

Tydligen behövde man ju öppna ngn onscreen meny på tvn via recivern och ställa in grejerna manuellt.... funkar prima nu med datorn hdmi -> recivern .. recivern hdmi out -> tvn ...

Nu ska jag väcka grannarna varje helg!

Tack för all hjälp!

Mvh Jesper

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus - 17.9mm - GeForce GTX 1080 (8GB) - 24GB Ram - Intel Core i7 7700HQ 2.8GHZ - 512 GB NVMe SSD