Telia abbonemang - fråga om surf

Permalänk
Medlem

Telia abbonemang - fråga om surf

Hejsan. Nån som har telia mobil flex?

Tänkte höra vad som händer när man överskrider mängden data man får surfa på ( 0.5gb i mitt fall ). Sänks hastigheten radikalt enbart eller får man betala mera?

Vill inte ha svar där folk gissar osv, tack.

Hittar inget på telias hemsida om det! Riktigt dålig service o svårt att hitta osv.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omlin:

Vill inte ha svar där folk gissar osv, tack.

Jag gissar på att dom drar ner den till 0.12Mbit/s när du överskrider gränsen. Det gör dom iaf. på två andra typer av surf till mobil (års kort surf och mobil 3g surf skit)

EDIT: Finns flera mobil flex. Du skrev aldrig vilken och det är olika för alla.
Hur som haver så står det på telias hemsida att du kan köpa till extra bandbredd.

http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/surfai...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på vilket abonemang du har så alla kommer att sitt o gissa, du får ringa till kundtjänst å höra vad som gäller med just ditt abonemang om du inte hittar det i dina avtalsvillkor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäktar, Telia mobil flex LITEN

Javisst att man kan köpa till extra bandbredd. Ifall det är som du säger så är det utmärkt...

Har inte fått papper på mina avtal än, mobil och det bör komma innan helgen men blev osäker hur jag gör med surf-skiten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Omlin:

Ursäktar, Telia mobil flex LITEN

Javisst att man kan köpa till extra bandbredd. Ifall det är som du säger så är det utmärkt...

Har inte fått papper på mina avtal än, mobil och det bör komma innan helgen men blev osäker hur jag gör med surf-skiten.

Det står så här

I abonnemanget inkluderas 0,5 GB/månad och du kan surfa i en hastighet upp till 6 Mbit/s. Om den inkluderade datamängden tar slut finns möjlighet att köpa till extra datamängd.

Med den formuleringen så är det nog stopp när trafikmängden är slut och du får köpa till trafik eller vänta tills nästa period börjar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det står så här

I abonnemanget inkluderas 0,5 GB/månad och du kan surfa i en hastighet upp till 6 Mbit/s. Om den inkluderade datamängden tar slut finns möjlighet att köpa till extra datamängd.

Med den formuleringen så är det nog stopp när trafikmängden är slut och du får köpa till trafik eller vänta tills nästa period börjar.

Alltså, jag KAN inte surfa och därför inte få några skyhöga räkningar?

Läste liknande på telenor, dock var det typ "tar datamängden slut så reduceras hastigheten till 0.12 mbit/s" och hade hoppats på likande.

Permalänk
Medlem

jag har telia och för mig sänks hastigheten efter 1gig. De bör ju köra så på alla alternativ mitt är dock från 2009 så deras nya kanske ändras.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Ta kontakt med kundtjänst o fråga dem exakt vad som händer när du använt 500Mbyte med det abonnemanget. Telia skriver ju inget om reducerad hastighet utan att man kan köpa mera trafik, och den som kan förklara det bäst är nog Telia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skickade ett mail till kundtjänst, har jag tur så har vi kanske ett svar om en månad eller tre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omlin:

Skickade ett mail till kundtjänst, har jag tur så har vi kanske ett svar om en månad eller tre

vill man få svar direkt så får man ringa dem helt enkelt.

Permalänk

Tagit från telias hemsida för Telia mobil Flex Liten

http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/surfaimobilen/kopdata/kopadata_lightbox.page

"Den extra datamängden kan användas under innevarande kalendermånad. Om du ofta behöver fylla på datamängd kan det vara fördelaktigt att byta surftjänst eller abonnemang. Efter förbrukning av inkluderad eller extra datamängd, kan accesshastigheten i mobilnätet vara högst 32 kbit/s (hastigheten i Homerun Wireless Zones påverkas inte)."

Så det borde väl sänka hastigheten men du kan surfa vidare??

Permalänk

Har ett Telia max 25 med surf som ja haft nu i ett och ett halft år, du kan surfa, hastigheten sänks efter datamängden som är OBEGRÄNSAD, men den hastigheten du får efteråt är itne dålig i sig, ja brukar kunna streama spotify på den ändå tex.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av keyser_01:

Tagit från telias hemsida för Telia mobil Flex Liten

http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/surfaimobilen/kopdata/kopadata_lightbox.page

"Den extra datamängden kan användas under innevarande kalendermånad. Om du ofta behöver fylla på datamängd kan det vara fördelaktigt att byta surftjänst eller abonnemang. Efter förbrukning av inkluderad eller extra datamängd, kan accesshastigheten i mobilnätet vara högst 32 kbit/s (hastigheten i Homerun Wireless Zones påverkas inte)."

Så det borde väl sänka hastigheten men du kan surfa vidare??

Detta är troligtvis det som gäller.

Nu tror jag inte att Telia gör så men vissa operatörer kan även ta extra betalt (6-8 kr/MB ungefär) för trafik som man surfar utöver sin "tillåtna mängd", trots att den går ner till 30-32kb/s.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Avstängd

Hastigheten sänks, har själv ett telia flex abbonemang.
Man kan köpa mer data för att få högre hastighet igen, köper man inte mer data så sänks farten och det kostar då ingenting extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack för din förfrågan.
När du har förbrukat den inkluderade datamängden så sänks hastigheten till 120 Kbit/s fram till månadsskiftet då den återställs till normal hastighet. Det blir alltså aldrig dyrare och inga tjänster slutar att fungera.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen åter.

Med vänlig hälsning

Gustav Öhman
Telia Kundservice

- - - - - - - -- - - - - -- -- - - - - -- - --- - -- - - - -- - -- -

Tack till alla er som svarat i tråden, här fick jag svar ifrån kundtjänst snabbare än vad jag trodde!