Half-Life får nytt liv i gratisspelet Black Mesa – nu redo för nedladdning

Permalänk
Avstängd

Jag har kommit hit och fastnat (screenshot). Hur ska jag ta mig över?

Dold text
Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

jag läste dom första 4 sidorna. När det visade sig att det var många fler, orkar man inte med att läsa allt. När det inte står i artikeln så frågar man här. Jag såg inga frågor och svar på dom sidorna jag läste. Sen är det väll inget krav att man måste lusläsa allt? 7/10 sidor blir rätt mycket.

Men tackar i alla fall för svaret.

Står ju dock i artikeln.

Skrivet av cosmomenal:

Jag har kommit hit och fastnat. Hur ska jag ta mig över?

Du har en dörr där nere som du ska in igenom.
Den borde vara någonstans till höger om dig på bilden.
Sen får du hoppa på lådor )

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av cosmomenal:

Jag har kommit hit och fastnat. Hur ska jag ta mig över?
http://cloud.steampowered.com/ugc/920115121598919346/DF37EA89...

Hoppa ner i vattnet och simma in i rummet till vänster. Där finns en stege upp till en dörr.

Permalänk
Medlem

"Kul" och se hur många som fastnar på dom mest banala ställen där det räcker med att leta lite i en minut eller två för att hitta vidare.
Snacka om att moderna spel (i synnerhet konsolspel) har fördummat dagens gamer-generation med sina point-and-click eller "raka-spåret-fram"-spel.

Detta är inte menat som en förolämpning till er som fastnar, jag bara undrar hur ni hade klarat er för 10-15 år sedan när spelen till alla genrer var betydligt svårare och med mycket mer pussel/letande involverat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

"Kul" och se hur många som fastnar på dom mest banala ställen där det räcker med att leta lite i en minut eller två för att hitta vidare.
Snacka om att moderna spel (i synnerhet konsolspel) har fördummat dagens gamer-generation med sina point-and-click eller "raka-spåret-fram"-spel.

Detta är inte menat som en förolämpning till er som fastnar, jag bara undrar hur ni hade klarat er för 10-15 år sedan när spelen till alla genrer var betydligt svårare och med mycket mer pussel/letande involverat.

Märker det också haha! dåtidens spel var faktiskt svårare o klara då man fick pussla mer, men nuförtiden är det bara o följa en linje! Ett undantag är Portal spelen, en av de få spelen nuförtiden som jag faktiskt gillar!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

"Kul" och se hur många som fastnar på dom mest banala ställen där det räcker med att leta lite i en minut eller två för att hitta vidare.
Snacka om att moderna spel (i synnerhet konsolspel) har fördummat dagens gamer-generation med sina point-and-click eller "raka-spåret-fram"-spel.

Detta är inte menat som en förolämpning till er som fastnar, jag bara undrar hur ni hade klarat er för 10-15 år sedan när spelen till alla genrer var betydligt svårare och med mycket mer pussel/letande involverat.

Haha, tänkte nyss samma sak. Förut var Half Life verkligen INTE bland de svårare spelen att klura ut, snarare lättare. Ändå har dagens moderna spelare problem med det. Ujj..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

"Kul" och se hur många som fastnar på dom mest banala ställen där det räcker med att leta lite i en minut eller två för att hitta vidare.
Snacka om att moderna spel (i synnerhet konsolspel) har fördummat dagens gamer-generation med sina point-and-click eller "raka-spåret-fram"-spel.

Detta är inte menat som en förolämpning till er som fastnar, jag bara undrar hur ni hade klarat er för 10-15 år sedan när spelen till alla genrer var betydligt svårare och med mycket mer pussel/letande involverat.

Det där är inte nödvändigtvis sant. Kolla på Quake tex (1996), det dyker upp en liten text ibland med "You can jump up here", "This opened the door on the first floor" osv. Så det är inte ett nytt fenomen med att få diverse olika hjälpmedel i spelen. Pusslen var inte alls så värst komplexa på den tiden heller, bara fler än idag. Det finns givetvis undantag där. Jag håller med om att spelen har blivit löjligt fördummade på vissa punkter dock, och alla dessa patetiska promptar överallt irriterar mig som fan. "Press E button rapidly" blä!...

Första Resident Evil kunde få de mest inbitna gamers att kasta in handduken. Det var oerhört krångligt att spela i största allmänhet, trots att det egentligen är ganska litet. Det var ett konsolspel i första hand. Den spelserien har inte förändrats så jättemycket egentligen, förutom att man har lagt mer fokus på action, och det kan man ju tycka vad man vill om. Men att kalla de spelen "enkla" är nog inte riktigt rätt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta om de som har problem med att de fastnar skriver det i en spoiler eller inte alls, kommer inte ihåg mycket från ettan och så roligt att uppleva saker på nytt, så inte så roligt om folk spoiler då.

Håller förövrigt med tidigare kommentarer att man inte skall hjälpa alls då det är en del av spelet att komma på saker själv.

Fastnade själv igår nästan ibörjan då jag inte fatta att man skulle hålla inne E på de röda rattarna, höll på leta i flera timmer vart jag skulle gå, när jag tillslut kom på det kända jag mig så efterbliven.

Kommer ihåg ett tillfäller i HL2 då jag i flera dagar höll på att stappla lådor som en trappa för att nå upp till en stege, efter 100 försök så märkte jag att det inte funka iaf, senare så upptäckte jag ett hänglås på stegen som man skulle skjuta på så att den ramla ner, den glädjen när man löser ett sådant problem går inte att beskriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det är faktiskt ganska krävande (eller o-optimerat) för att vara Source.
Med allt i högsta och i 1920x1080 så ligger det stabilt på 120fps (v-sync) för det mesta, men får väldigt ofta dippar ner till ~60-90 fps, med en GPU-usage på ~80%.

Dåligt gjorda kartor vad gäller optimeringen av dem, förmodligen. Source är rätt petig med sådant.

Förövrigt är det 30 minuter kvar innan min nedladdning är färdig. Kan knappt bärga mig, har säkerligen kört igenom HL1 15-20 gånger.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd

Hur fasen startar man spelet efter att ha stängt ner det?

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Inaktiv

Någon som testar i linux?

Permalänk
Medlem

... jag är imponerad, jävligt imponerad. Detta är inte bara en grafisk uppdatering av Half Life, utan en fullständig remake, nya områden, genomtänkta konversationer, nya röster och personer, fan vad vakterna låter som riktiga barney det är grymt välgjort!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Nivån av polish på moden är definitivt bättre än många retail-spel som släpps idag.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Roligt värre. Väntat en timme på att nerladdningen ska bli färdig, sedan visar det sig att 30% av filen blivit korrupt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Hedersmedlem

alla skriver att deras nedladninar går SÅ fort jag ligger på CA 200-250 KB/S

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

När jag laddade ner det igår så pendlade det ganska friskt mellan 10kb/s och 500kb/s.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Jag har kommit hit och fastnat (screenshot). Hur ska jag ta mig över?

Men varför söker du svaret här? Även om det tar en vecka eller ett par minuter, så ska väl du fixa det själv!

Jag undrar vart spelnyfikenheten tog vägen?

Det är väl inget roligt att fixa ett spel genom facit /eller för den delen, genom fusk. Gör det som är meningen, försök klara spelet, kan man inte det (och det kan alla, verktyget heter envishet) så ska man inte säga att "jag har spelat klart det"

[QUOTE=Du har en dörr där nere som du ska in igenom.
Den borde vara någonstans till höger om dig på bilden.
Sen får du hoppa på lådor )[/QUOTE]

Men varför hjälper du dom! klarar dom inte ut det, så ska dom inte komma vidare. Du vet själv hur lätt det var när du kom på det, och! Du vet själv hur fet det var när du klarade dert

Snällt av dig att hjälpa dom, men det måste kännas surt för dom som ville ha hjälpen, typ, grattis: du klarade inte spelet själv! Du är en sopa!!!!!!!!!

Skrivet av Minsc S2:

"Kul" och se hur många som fastnar på dom mest banala ställen där det räcker med att leta lite i en minut eller två för att hitta vidare.
Snacka om att moderna spel (i synnerhet konsolspel) har fördummat dagens gamer-generation med sina point-and-click eller "raka-spåret-fram"-spel.

Detta är inte menat som en förolämpning till er som fastnar, jag bara undrar hur ni hade klarat er för 10-15 år sedan när spelen till alla genrer var betydligt svårare och med mycket mer pussel/letande involverat.

Du ska inte ursäkta dig! Du har helt rätt.

Och som svar på din fråga: Dom hade inte klarat det! Så enkelt är det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

set ut till att torrent ger minst sagd varierande hastighet, så jag hämtade från den officiella sidan, gick så fort som min anslutning tillåter(850kB/s), inget att klaga på
spelet ligger för det mesta på 280-300fps, ser ut till att en cap kan vara "smart", det är väl fortfarande fps_max 101 som "gäller" för HL spel?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Hur fasen startar man spelet efter att ha stängt ner det?

Det ligger i din Steam library som en mod

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy:

Det ligger i din Steam library som en mod

Jag hittar inte .exe filen någonstans. Finns det en speciell flik för moddar i Steam?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Inaktiv

Om någon hittar speedrun på denna, vänligen posta

Permalänk
Medlem

Dags att damma av gamla steam, vart det nu ligger på hdd'n.
kommer seeda detta så länge jag kan iallafall, ingen monster hastighet men 1 MB/s suger dom konstant ut iallafall.
nostalgitripp det kommer bli!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ändå kul för folk som missa half-life 1 typ min lillebror som är 8, kommer ihåg när ja spela half-life fan va rädd man va haha

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Holmfrid:

Jag hittar inte .exe filen någonstans. Finns det en speciell flik för moddar i Steam?

Det är ingen exe.. Öppna steam så ligger den där bland dina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

ändå kul för folk som missa half-life 1 typ min lillebror som är 8, kommer ihåg när ja spela half-life fan va rädd man va haha

Detta kan bli det första Half Life spel jag spelar igenom. Köpte aldrig 1:an när det kom eftersom jag just då inte hade något dugligt grafikkort. Köpte Orange Box i fjol men är ännu bara i början av HL2. Dock finns det en risk att jag även lägger undan det här spelet om jag fastnar och inte kommer vidare direkt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK

1. Jag installerade i en annan mapp.
2. Hittar inget körbart progg "steam" i installationsmappen

Är Steam nånslags spelnedladdningsportalsapp som installeras separat?
Och isf måste jag alltså köpa Half-Life 2 där den finns att installera?

Komplicerat, risken e man blir spelnörd på kuppen....

Akyta dig jookeer! Risken finns att spelvärlden blir viktigare än hårdiskvärlden

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Tankade ner den ganska fort, laddade upp 15.2Gb, så lite delade jag med mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Dock finns det en risk att jag även lägger undan det här spelet om jag fastnar och inte kommer vidare direkt.

Fastnade du i 2an så lär du ju inte komma vidare i detta skulle jag tro.
Varför skulle du lägga ner spelet bara för att du fastnar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Fastnade du i 2an så lär du ju inte komma vidare i detta skulle jag tro.
Varför skulle du lägga ner spelet bara för att du fastnar?

Jag fick väl min dos av pusslande och evigt letande redan med Doom och Duke Nukem 3D. Som tur har man intenet idag och där finns det tutorials och walkthroughs att tjuvkika på.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Fastnade du i 2an så lär du ju inte komma vidare i detta skulle jag tro.
Varför skulle du lägga ner spelet bara för att du fastnar?

För att man är en dålig spelare

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64