Nvidia ser ingen framtid för spelkonsoler – slår ett slag för Geforce Grid

Permalänk
Medlem

Rädsla för populära 'småspel' på internet/facebook/mobiler driver storbolagen i denna riktning. Hur ska de få tag i våra pengar framöver? Dessa försök till kontringar ger oss varken bättre eller billigare spel. Jag föredrar att betala för beräkningskapaciteten själv (=fortsätta köpa PC/konsoll) än att i en framtid vara HELT i händerna på prenumerationstjänster hos storbolag och spela de speltitlar de väljer att publicera!

Sen har jag så förb***at svårt att tro på snacket med stora "beräkningscenter" och streamad bild över internet. Hur snyggt blir det och hur rimmar det med gamers som idag betalar extra för 120Hz monitorer med 2ms G2G och bryr sig om inputlag?

Nä, detta kanske kan bli en nisch av nåt nytt slag men aldrig konsoll- eller PC-ersättare. Ok, KANSKE om 20 år - man ska aldrig underskatta tekniken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkOoze:

Varför skulle responstiden bli bättre med fiber ? Koppar och fiber har exakt samma överföringshastighet.

Nu är inte jag expert innom området, men jag är ganska säker på att ingenting rör sig fortare än ljuset, och att elektronerna i kopparkabeln har en massa (väldigt liten, men ändå), och rent logiskt sätt borde fiber därför vara ett snabbare alternativ?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Detta är framtiden inget snack om saken. Jag säger inte att Nvidia kommer vara den som lyckas men det är så det kommer bli. Det krävs inget Einstein för att förstå det. Det känns lite 80-tal att sitta med hårdvara hemma. Hur mycket kapacitet/beräkningskraft sitter inte vi gamers med hemma som aldrig kommer användas effektivt. Det är ett fruktansvärt slöseri av resurser och dessutom naturligtvis väldigt dåligt för miljön.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av 1up:

Nu är inte jag expert innom området, men jag är ganska säker på att ingenting rör sig fortare än ljuset, och att elektronerna i kopparkabeln har en massa (väldigt liten, men ändå), och rent logiskt sätt borde fiber därför vara ett snabbare alternativ?

Elektronerna rör sig faktiskt ganska långsamt framåt i en kabel. Dock är en elektrisk signal en vågrörelse och den vågen rör sig i typ två tredjedelar av ljusets hastighet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ljusets och elektronernas hastighet kommer dock såklart inte ändras,

Stämmer inte riktigt. Det är bara i vakuum som gränsen för ljusets hastighet är 300000 km/s. I vissa medium har man lyckats få ljuset att gå hundratals gånger snabbare:

http://www.cbc.ca/news/health/story/2000/07/20/speedlight0007...
http://en.wikipedia.org/wiki/Cherenkov_radiation

Sen vet jag inte om man nånsin kommer kunna dra nytta av det för att snabba upp datorer eller minska lagg eller nåt.

Skrivet av elajt_1:

Det är ett fruktansvärt slöseri av resurser och dessutom naturligtvis väldigt dåligt för miljön.

Sant, men det är bra för ekonomin. Om vi blir för effektiva, kommer resurser inte slösas så mycket, vilket innebär att tusentals fabriker går i konkurs och miljoner förlorar sina jobb, för att folk behöver inte köpa stora hårddiskar och kraftfulla datorer för spel. Men jag håller med, miljön är viktigare än ekonomin, för att om vi inte tar hand om miljön kommer vi dö, och om vi inte tar hand om ekonomin kommer vi överleva.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Stämmer inte riktigt. Det är bara i vakuum som gränsen för ljusets hastighet är 300000 km/s. I vissa medium har man lyckats få ljuset att gå hundratals gånger snabbare:

http://www.cbc.ca/news/health/story/2000/07/20/speedlight0007...
http://en.wikipedia.org/wiki/Cherenkov_radiation

Sen vet jag inte om man nånsin kommer kunna dra nytta av det för att snabba upp datorer eller minska lagg eller nåt.

Well, nu var det just i överföringar i fiber jag syftade på

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Dom avsätter alltså ca 30ms för "Network" i den totala responstiden. Det måste ju då inkludera BÅDA riktningarna också. Min knapptryckning måste till servern först på den tiden OCH bild skickas tillbaka, allt inom 30ms. Å bilden ska vara komprimerad utan mycket artefacts och i åtminstone 1920x1080 (hög bitrate).

Börja med få till en TV-streaming-tjänst som klarar 1080p utan synbara artefacts och frysningar under bästa sändningstid säger jag. SEN kan nån börja drömma om spel som konkurrerar med dagens konsoller/PC.

Permalänk

Onlive på android

jag har spelat tomb raider guardian of light och metro 2033 på min galaxy note via Onlive.funkade KLOCKRENT.
har 100mbit

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Det är nog mer än 5% och ja du tog det som ett exempel. Visst det är smidigt att köra det via online tjänsten och ja jag tycker det också att det är smidigt att bara köpa spel från Steam eller Origin. Men faktum är att det finns undantag då man heller vill äga fysisk kopia.
Bromsa eller inte bromsa? Tja digital är här för att stanna men åh andra sidan så tror jag inte dem kommer att strunta i fysiska skivor/omslag special utgåvor. Då det faktiskt finns folk som köper och oftast tar dem slut då folk förhandsbokar dem. Tror nog att företag tjänar en hel del på special utgåvor, mer än man tror.
Att valet finns där är väl bra? Vill du ha det via digital? Köp det där, vill du ha på en skiva? Köp. Smaken är som baken.

Alltså det är ju fortfarande upp till var och en om de vill köpa en fysisk kopia eller ej. Exempelvis kan du fortfarande gå in till media markt och köpa det nyaste spelet, trots att det går att köpa på Steam eller origin!

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Stämmer inte riktigt. Det är bara i vakuum som gränsen för ljusets hastighet är 300000 km/s. I vissa medium har man lyckats få ljuset att gå hundratals gånger snabbare:

http://www.cbc.ca/news/health/story/2000/07/20/speedlight0007...
http://en.wikipedia.org/wiki/Cherenkov_radiation

Sen vet jag inte om man nånsin kommer kunna dra nytta av det för att snabba upp datorer eller minska lagg eller nåt.

Nedersta länken beskriver ett fenomen där ljuset färdas 3/4 av ljusets hastighet och partiklar färdas snabbare än detta (men långsammare än ljusets hastighet i vakuum). Den översta länken fungerar inte för att sända information snabbare än ljusets hastighet. Det är inte själva signalen som de fått färdas snabbare än ljuset utan "grupphastigheten".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grupphastighet

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Alltså det är ju fortfarande upp till var och en om de vill köpa en fysisk kopia eller ej. Exempelvis kan du fortfarande gå in till media markt och köpa det nyaste spelet, trots att det går att köpa på Steam eller origin!

Det är upp till var och en, så länge det finns något så dumt som fysiska ex, det kommer naturligtvis att försvinna tids nog. Det är precis lika onödigt som cd/dvd skivor för musik. När det gäller musik kan man dock klaga på att det kanske fortfarande inte finns någon "ok" nerladdningstjänst som säljer eller strömmar i ett förlustfritt format. Allt går åt det håller. De som samlar på detta sätt kommer säkert alltid finnas, men de kommer bli färre (tror jag).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DarkOoze:

Det kan mycket väl hända att alla fiberägare oftast har lägre latenser, men det betyder inte att man kan dra ett likamed-tecken mellan fiber och latenser.
Rent fysiskt överför koppar och fiber med ljusets hastighet, det som drar ned hastigheten är när informationen stannar.

Om fiber har lägre latenser (kan inte säga att så är fallet då jag saknar data för det) så skulle en anledning kunna vara att ADSL byggdes ut tidigare vilket gör att deras swichar/routrar idag är mycket äldre och långsammare. Man kan dra hur många hypoteser man vill, men man ska passa sig för att dra slutsatser.

Din fråga var: Varför skulle responstiden bli bättre med fiber ? Koppar och fiber har exakt samma överföringshastighet.

Svaret på den är kanske då: Trots att kablarna överför data med samma hastighet i båda näten får man lägre latens med fiber pga att utrustningen i ADSL-nätet är äldre och långsammare än motsvarande utrustning i fibernätet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag föredrar att själv ha tillgång till mina spel när jag känner för det. Att komma åt dokument och liknande via internet är praktiskt, men jag vill inte komma åt mitt Final Fantasy 13 via internet också och på så sätt vara beroende av internetleverantör, fiberägare och alla femtiotolv switchar som trafiken passerar.
Hela lösningen borde även ställa lite krav på uppkopplingen. Fiber till alla kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

Snälla tänk lite, de menar att nästa generation blir den sista, det kan mycket väl stämma om man tänker efter. Om 720/ps4 kommer 2013/2014 och håller i 10 år som denne generation nästan kommer göra så kommer året vara 2024 när nästa generation dör ut. Då kommer internet att vara tillräckligt snabbt med 6g mobilt internet med 10ms. Alternativt kommer mobilerna vara så starka att man laddar ner konsol "mjukvaran" till mobilen som trådlöst kopplar upp sig mot TV'n

Men man kommer inte ha kvar stora tjocka boxar år 2024!"!

Varför all denna hets om att man kommer spela på mobiler istället. Är det Nvdia som har lurat i dig/er det också? Ja mobiler kommer komma ifatt dagens spelmaskiner. Problemet är bara att då kommer datorerna (grafikkorten) vara än mycket kraftfullare och således fortfarande ligga långt före mobilerna.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Varför all denna hets om att man kommer spela på mobiler istället. Är det Nvdia som har lurat i dig/er det också? Ja mobiler kommer komma ifatt dagens spelmaskiner. Problemet är bara att då kommer datorerna (grafikkorten) vara än mycket kraftfullare och således fortfarande ligga långt före mobilerna.

Läsa artikeln kanske?
När internetuppkopplingar blir snabba nog för att kunna streama bilden från spelet från stora centala datorhallar kommer hemdatorernas prestanda bli utdaterad på några dagar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

NI MÅSTE JÄMFÖRA INTERNETHASTIGHETEN FÖR 10 ÅR SEDAN MED DEN IDAG, och sedan ränka hur den kommer se ut om 10 år och ta med den exponentiella förbättringen, då kan man absolut tänka sig att alla i världen kommer ha 10g mobilnät med 1tb/s ner och 2ms på hela jordklotet år 2024 när nästa generation är slut, då kommer datorerna att sitta i mobilen och man kopplar upp mot sina tillbehör vart man än är, och världen kommer att styras av robotar.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant koncept. Frågan är hur det blir. Idag är det ju skit. Sitter på 2mbit men får inte spela alls på Gaikai. Lite overhead genom the great firewall of China dock.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Rätt ironiskt att folk, sittandes på ett datorforum, inte vet skillnaden mellan latens och överföringshastighet ("bandbredd").

Hur ska man komma förbi det faktum att latensen är beroende av avståndet till tjänsten då signalen faktiskt har en begränsad hastighet rent fysiskt ?

Att komma upp i 100ms är faktiskt en fullt märkbar fördröjning i ett skeende i verkliga livet. (jag programmerar robotar inom plastindustrin och använder mig av fördröjningar för att få "verkligheten" att fungera, egen erfarenhet)

Det man försöker förbättra gällande latensen är självfallet genom att förbättra hårdvaran som hanterar de optiska signalerna. Faktum är att vi tyvärr än inte har några optik-transistorer detta innebär att de optiska signalerna måste konverteras till elektriska signaler för att kunna läsa av informationen och på så sätt veta vart den ska skickas vidare. Som referens kan det vara värt att nämna att det tar ca 2 microsekunder för ljuset att färdas sträckanf stockholm - new york. Så det finns brutalt mycket att förbättra vad gällande latenser.
Roligt att du boastar med att vara robotprogrammerare när du inte ens förstår detta.

Permalänk
Skrivet av eekoren:

Som referens kan det vara värt att nämna att det tar ca 2 microsekunder för ljuset att färdas sträckanf stockholm - new york. Så det finns brutalt mycket att förbättra vad gällande latenser.
Roligt att du boastar med att vara robotprogrammerare när du inte ens förstår detta.

ca 25 millisekunder får jag det till. men jag kanske tänker helt galet såhär strax innan eftermiddaskaffet.

Edit: Tänkte galet gjorde jag ju såklart. Runt 45ms.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

NI MÅSTE JÄMFÖRA INTERNETHASTIGHETEN FÖR 10 ÅR SEDAN MED DEN IDAG, och sedan ränka hur den kommer se ut om 10 år och ta med den exponentiella förbättringen, då kan man absolut tänka sig att alla i världen kommer ha 10g mobilnät med 1tb/s ner och 2ms på hela jordklotet år 2024 när nästa generation är slut, då kommer datorerna att sitta i mobilen och man kopplar upp mot sina tillbehör vart man än är, och världen kommer att styras av robotar.

10G? Om 12 år? Vi har ju inte ens 4G som uttnytjar kapaciteten....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

NI MÅSTE JÄMFÖRA INTERNETHASTIGHETEN FÖR 10 ÅR SEDAN MED DEN IDAG, och sedan ränka hur den kommer se ut om 10 år och ta med den exponentiella förbättringen, då kan man absolut tänka sig att alla i världen kommer ha 10g mobilnät med 1tb/s ner och 2ms på hela jordklotet år 2024 när nästa generation är slut, då kommer datorerna att sitta i mobilen och man kopplar upp mot sina tillbehör vart man än är, och världen kommer att styras av robotar.

Du glömmer en ganska fundamental regel här: Supply and demand, och vart är detta "demand" i detta fall?

Klart att det har gått fort frammåt, det är lätt att rättfärdiga en riktigt skituppkoppling till något OK, Som modem till ADSL, eller 3G. Men långt mycket svårare när man redan har nått något som folk är nöjda med.

Om svensson som inte vet så mycket om teknik redan sitter på en uppkoppling som han är nöjd med, hur försvarar du i så fall en investering i, säg, 100mb/s till 1gb/s? Svensson förstår inte vad han tjänar på det om han knappt använder den bandbredd som han har och är helt nöjd med sitt youtubande.

Tänk efter nu, vi har nu nått en punkt när vi har 4G, vilket är mer bandbredd än många (svenssons) någonsin kommer att utnyttja. Hur tänkte du i så fall marknadsföra en inkörning med, säg, 5G? Det är som att redan ha en ny bil som är polerad och vaxad, och sedan försöka sälja dem en ny bil.

Nej du, med 4G har vi nått en kapacitet som vi kommer att stanna vid ett bra tag.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Reaktions tid är en sak.
Det tar tid från det att man uppfattar att rutan blir grön tills dess att musen faktiskt klickar.
Uppfattningen är ju alltid mycket snabbare än reaktionstiden.

Därför så kan man ju inte jämnföra reaktionstid med att uppfatta inputlag. därför att rollerna är ombytta, systemet reagerar på din signal, men har en reaktionstid, den reaktionen är något som du får vänta på efter att du har givit din signal, och uppfattar som inputlagg.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Reaktions tid är en sak.
Det tar tid från det att man uppfattar att rutan blir grön tills dess att musen faktiskt klickar.
Uppfattningen är ju alltid mycket snabbare än reaktionstiden.

Därför så kan man ju inte jämnföra reaktionstid med att uppfatta inputlag. därför att rollerna är ombytta, systemet reagerar på din signal, men har en reaktionstid, den reaktionen är något som du får vänta på efter att du har givit din signal, och uppfattar som inputlagg.

Jo. Jag vet att testet inte går att jämföra med inputlag och jag påstod inte att det gjorde det heller. Jag svarade bara på ett inlägg om mänsklig reaktionstid.

Permalänk
Skrivet av kastrix:

NI MÅSTE JÄMFÖRA INTERNETHASTIGHETEN FÖR 10 ÅR SEDAN MED DEN IDAG, och sedan ränka hur den kommer se ut om 10 år och ta med den exponentiella förbättringen, då kan man absolut tänka sig att alla i världen kommer ha 10g mobilnät med 1tb/s ner och 2ms på hela jordklotet år 2024 när nästa generation är slut, då kommer datorerna att sitta i mobilen och man kopplar upp mot sina tillbehör vart man än är, och världen kommer att styras av robotar.

Men alla i världen har inte ens internetuppkoppling idag och långt ifrån alla har ens fiber och endast ett fåtal har mellan 100 och 1000 mbits uppkoppling. Detsamma gäller den mobila uppkopplingen. Långt ifrån alla i världen har ens 3G och endast ett fåtal har 4G.
Så att se till att "alla" har en stabil uppkoppling med fullgoda hastigheter är väl kanske prio 1 innan man börjar funderar på 10G om man vill att världen ska använda molntjänster till allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Men alla i världen har inte ens internetuppkoppling idag och långt ifrån alla har ens fiber och endast ett fåtal har mellan 100 och 1000 mbits uppkoppling. Detsamma gäller den mobila uppkopplingen. Långt ifrån alla i världen har ens 3G och endast ett fåtal har 4G.
Så att se till att "alla" har en stabil uppkoppling med fullgoda hastigheter är väl kanske prio 1 innan man börjar funderar på 10G om man vill att världen ska använda molntjänster till allt?

Väldigt konstigt resonemang.
Hur ska nvidia kunna påverka utvecklingen av mobiltelefongenerationer nämnvärt? Ska de satsa FOU på mobiltelefoni innan de "får" satsa på molntjänster?! Knäppt, om du frågar mig. Som att coca cola inte får utveckla en ny smak innan det finns rent vatten för hela världens befolkning.

Varför skulle inte vi västvärlden kunna använda "ny" teknik bara för att andra länder ligger efter? Ska vi inte ha smartphoneförsäljning här bara för att visa delar av världen inte har mobiltelefoner?!

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Du glömmer en ganska fundamental regel här: Supply and demand, och vart är detta "demand" i detta fall?

Klart att det har gått fort frammåt, det är lätt att rättfärdiga en riktigt skituppkoppling till något OK, Som modem till ADSL, eller 3G. Men långt mycket svårare när man redan har nått något som folk är nöjda med.

Om svensson som inte vet så mycket om teknik redan sitter på en uppkoppling som han är nöjd med, hur försvarar du i så fall en investering i, säg, 100mb/s till 1gb/s? Svensson förstår inte vad han tjänar på det om han knappt använder den bandbredd som han har och är helt nöjd med sitt youtubande.

Tänk efter nu, vi har nu nått en punkt när vi har 4G, vilket är mer bandbredd än många (svenssons) någonsin kommer att utnyttja. Hur tänkte du i så fall marknadsföra en inkörning med, säg, 5G? Det är som att redan ha en ny bil som är polerad och vaxad, och sedan försöka sälja dem en ny bil.

Nej du, med 4G har vi nått en kapacitet som vi kommer att stanna vid ett bra tag.

Det är inte särskilt svårt att få konsumenter att köpa nästan samma produkt två gånger. Se på dem som tror att LED är det häftigaste som hänt TV-industrin. Eller de som bara måååååååååååste ha den senaste mobilen för att den de hade innan är så gammal (<1 år). Eller varför inte CODMW1-3.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk

"De är undermänsikor som inte har rätt o ha sån hastighet ändå.

Tja jag har inte ens den hastigheten skälv så tycker jag håller med att de han dillar pr skitsnack som alla andra angående dessa saker.
känslan jag har av konsoller är döda är att de är griniga för att sony och microsoft vill inte ha med dem o göra med sina konsoller, sony överger nivida för ati till kommande konsoller samt ms gjorde desamma när 360 utveklades, och av spekulationer är att nivida chippen var orealistiskt dyra emot ati när de prestera presis likadant.

Plus, 360 kan ha en tendens till en försening av knappen trycks, de noteras i capcoms 2d platforms titlar (i andra är den knappast märkbar), testa samma titel på wii och förseningen existera inte, sedan kommer vi till en annan detalj och de är monitorn kan även den ge en försening.

Även om vi har redan i sverge exeptionellt internet så kom ihåg, amrekanarna har en stor majoriteten fortfarande dialupp modem och här säger de jag kan få 4g men jag kan knappast få signal på min mobil i vanligt nät, och jag bor i mitten av landet, och bara få byggnader har fiber, "det kostar för mycket" säger telia om att ge hela byggden det.

Ne jag föredrar fysisk kopia eller kunna ha spelet på min hårdisk. för då vet jag att jag kan anvädna de presis när jag vill o inte blir sittandes när internet strular.

Permalänk
Avstängd

cloud gaming framtiden?

blir förkrossad om det blir framtiden inga mods ingenting

Permalänk

Inte så att Cloud gaming kommer ta över allt.
ifall cloud gaming blir mer vanligt så är det väll de "casual gamers" som kommer skaffa det.
Jag som är mer av en entusiast kommer inte att skaffa det.

Permalänk

Mycket skeptisk

När jag sätter mig ner i soffan för att spela, så kanske jag inte vill spela ensam. Dessutom så tycker jag att det är riktigt praktiskt med dessa trådlösa handkontroller.

Jag ser fram emot nästa generation spelkonsoler, som borde komma ut när som helst. Dom kommer säkert att sopa banan med pc som vanligt.

Varför ska jag koppla datorn till Tv:n och krångla med att starta upp Windows, logga in här och där och behöva köpa kringutrustning, när jag bara behöver trycka på en knapp på spelkonsolen, för att allt ska vara klart?

Kan man verkligen jämföra en xbox360 som kostar 1500 kr med en dator där bara grafikkortet kostar närmare 5000 kr?

Visa signatur

Intel Xeon E5520 LGA 1366
Brave new world: O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world, That has such people in't.