Byte till SSD = långsam dator

Permalänk

Byte till SSD = långsam dator

Jag har gjort ett inköp av en Verbatim SSD 128GB och har bytt ut denna mot min vanliga bootdisk på datorn. Windows 7 är installerat på den och datorn fungerar fint tills jag t.ex ska surfa och har 3 eller fler fönster öppet samtidigt. Stup i kvarten kommer det upp massa meddelanden om att "******.com svarar inte, vill du återställa sidan?" och sidan fryser sig. Det jag då lägger märke till är att hårddisklampan lyser för fullt och det verkar som SSD disken blir överbelastad. Det syns tydligt också när jag ska scrolla på en sida som t.ex aftonbladet. Den kan haka upp sig mitt i scrollningen och sen så kommer meddelandet upp om att sidan inte svarar. Om jag väntar 10-15 sekunder så är allt normalt igen men det håller på så med 5-10 minuters mellanrum.
Problemet med att systemet hänger sig dyker ockå upp när jag t.ex spelar. När jag spelar så kan spelet frysas. Mus och allt går fortfarande att röra men allt är liksom fryst på bilden. Återigen så lyser hårddisklampan som om den arbetar för fullt. När väl frysningen släpper så har jag oftast blivit droppad eller så snabbspolas allt så att man "kommer ikapp" det som man missat under frysningen.

Jag har provat att byta tillbaka till min vanliga hårddisk och då fungerar maskinen som den ska utan problem. Jag har också checkat upp SSD disken på nätet och enligt alla tester jag läst så ska denna klara av och köras som C disk med OS på. Är det något jag missar eller är disken defekt? Har försökt läsa mig till en lösning men det verkar inte som om någon annan har detta problemet riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade du endast din SSD i när du installerade W7? Kör du med AHCI inställt i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hittar ingen inställnings som har med AHCI att göra i BIOS. Jag hade endast SSD disken i datorn vid installation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _ScraTch_:

Hittar ingen inställnings som har med AHCI att göra i BIOS. Jag hade endast SSD disken i datorn vid installation.

Så du ger upp sökningen?
För att underlätta för oss som inte kan se vad du har för prylar kanske lite info om detta varit bra

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har ju inte gett upp. Det är därför jag söker hjälp här

HP DV7-6150 Laptop

Processor Intel Core i7-2630QM 2.0 GHz
Minne 8 GB DDR3 RAM-minne
Grafikkort AMD Radeon HD6770M med 2048 MB GDDR5 VRAM
Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bit
Hårddisk 2x500GB 5400rpm (orginal)

Vad mer behöver du veta?

Permalänk

Har du uppdaterat drivrutiner?

Permalänk

Försökte kolla det med. Tänkte om det var så att man var tvungen att installera några drivisar med tanke på att det är ett helt nytt system men jag hittade inget på varken tillverkarens hemsida eller något om drivrutiner när jag söker på nätet. Alltså disken fungerar att föra över till/från med dom hastigheterna som är lovade men det är dom här irriterande stoppen och frysningarna som stör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ScraTch_:

Försökte kolla det med. Tänkte om det var så att man var tvungen att installera några drivisar med tanke på att det är ett helt nytt system men jag hittade inget på varken tillverkarens hemsida eller något om drivrutiner när jag söker på nätet. Alltså disken fungerar att föra över till/från med dom hastigheterna som är lovade men det är dom här irriterande stoppen och frysningarna som stör!

Det behöver inte vara hårddiskens drivrutiner utan alla andra drivrutiner i datorn.

Du gjorde en ren install av windows antar jag?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Stämmer. Total clean installation från DVD. Gjorde recovery av partitionen som ligger på den gamla disken, som jag sen installerade. Och som sagt med endast SSD disken inkopplad.

Permalänk
Medlem

Kan vara själva SSDn som är förstörd från redan början.

Testat att lägga in den i en annan dator och kollat om den funkar där?

Permalänk

Har en Laptop med 2 hårddiskmöjligheter. Jag bytte tillbaka till min andra disk och kör OS på den. Jag har kopplat ur slave disken och satt in SSD disken där istället. Överföringsmässigt så fungerar den fint och inga filer blir skadade och det ser ut som det fungerar felfritt den vägen men det är ju inte det ändamålet som hårddisken är tänkt för :-(. Testa på en ny dator blir ett jävla ståhej men det kanske är enda sättet att få den testat. Tror jag lämnar tillbaka denna och kör på en Kingston istället. Lite dyrare men troligen värt det!

Permalänk

uppdatera moderkorts drivisarna på intel auto update å se om det finns nya drivisar & kolla om Verbatim har några uppdateringar till ssd:n

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av _ScraTch_:

Har en Laptop med 2 hårddiskmöjligheter. Jag bytte tillbaka till min andra disk och kör OS på den. Jag har kopplat ur slave disken och satt in SSD disken där istället. Överföringsmässigt så fungerar den fint och inga filer blir skadade och det ser ut som det fungerar felfritt den vägen men det är ju inte det ändamålet som hårddisken är tänkt för :-(. Testa på en ny dator blir ett jävla ståhej men det kanske är enda sättet att få den testat. Tror jag lämnar tillbaka denna och kör på en Kingston istället. Lite dyrare men troligen värt det!

Intel är väll dom som det gått bäst för hittils i SSD världen. Rätta mig om jag har fel.
Tycker dom verkar ha haft minst problem med sina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ScraTch_:

Har en Laptop med 2 hårddiskmöjligheter. Jag bytte tillbaka till min andra disk och kör OS på den. Jag har kopplat ur slave disken och satt in SSD disken där istället. Överföringsmässigt så fungerar den fint och inga filer blir skadade och det ser ut som det fungerar felfritt den vägen men det är ju inte det ändamålet som hårddisken är tänkt för :-(. Testa på en ny dator blir ett jävla ståhej men det kanske är enda sättet att få den testat. Tror jag lämnar tillbaka denna och kör på en Kingston istället. Lite dyrare men troligen värt det!

Gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump med resultatet här så vi se om det är något grundläggande som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ScraTch_:

Stämmer. Total clean installation från DVD. Gjorde recovery av partitionen som ligger på den gamla disken, som jag sen installerade. Och som sagt med endast SSD disken inkopplad.

Recovery? Det är väl inte en clean install?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Har en exakt likadan SSD från Verbatim, upplever samma problem. Bytt till nytt moderkort utan att det blev bättre. Fått disken utbytt utan förbättring. Något är jäkligt skumt med Verbatims SSDs... I butiken körde de det vanliga "vi får nästan aldrig tillbaka några av de här"-skitsnacket.