Linus Torvalds vill göra 2560 x 1600 pixlar till standardupplösning i persondatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Hela marknaden har på något magiskt sätt fastnat på 1920×1080 (Full HD). Ytterst få har en högre upplösning, och dem ytterst få som finns kostar löjligt mycket.

De följer väl HD-TV formatet så nästa standard kommer kanske att bli 3840 × 2160 för datorskärmar, jag skulle inte klaga på det iaf.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Och om vi ska kunna lösa det måste vi införa en ny standard, nån gång måste vi gå ut ur grottan! Neeej men det är ju skööönt i grottaan! Jo men ja tänkte att vi kanske skulle gå ut och inte vet jag kanske göra några fåror i marken och plantera frön så får vi mat till vinter. NEJ nej neej vi har det så braaa i grottaaaan, vi kan äta mossa,svamp och rötter! Men ja tänkte att vi kanske skulle gå ut och jaa, kanske börja hacka i berget och göra metaller och fixa massor med Ipods så vi kan lyssna på musik. Neeeej nej nej neeej, Per-olof kan ju spela flöjt på gamla ben! Inte är det nått fel på Per-olof!

Haha, du fick mig att flina lite.

Du har helt klart en poäng här, och jag håller med.
Vill ha högre upplösning igår!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

http://vr-zone.com/articles/sharp-is-ready-for-intel-s-3840x2...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Well, sålänge folk köper crap (Läs låg upplösning/skitiga TN paneler) så kommer det inte lösa sig själv.
Folk måste förstå att om de vill ha bra shit så måste det få lov att kosta. Problemet är ju att majoritet antingen är supersnåla eller bara rent av tröga och inte förstår fördelarna med bra färger/hög upplösning.
Men ja, det är som inom allt annat.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av yoggan:

Well, sålänge folk köper crap (Läs låg upplösning/skitiga TN paneler) så kommer det inte lösa sig själv.
Folk måste förstå att om de vill ha bra shit så måste det få lov att kosta. Problemet är ju att majoritet antingen är supersnåla eller bara rent av tröga och inte förstår fördelarna med bra färger/hög upplösning.
Men ja, det är som inom allt annat.

Jag tänker inte dega 5 lök för en 1920x1200-skärm om jag kan få en för 1300kr. Jag ser då inte skillnad på dem tror jag.

"Ja men du får ju 360 graders betraktningsvinkel om du betalar 3000kr till!"
Jaha? Jag sitter då rakt framför min skärm. Och färger? Majoriteten av skärmanvändarna sitter framför en webbläsare...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

så jäkla rätt linus !

blir så irriterad att det bara är apple än så länge som fattat vad konsumenterna vill ha.

sist jag köpte en pc maj 2010 var detta redan en stor grej för mig. jag köpte då en asus 17" med 1920x1080 något lägre än fullHD var inte att tänka på.
Nu snart 2013 så är det alldeles för lågt ser väldigt mkt pixelering på den skärmen. tycker att fullHD är acceptabelt på en 11" skärm kanske 13 i värsta fall men absolut inte större.

Då jag inte vill ha en apple så kommer jag inte köpa en ny pc innan tillverkarna tar sig i kragen. sen så är även skärmtekniken viktig kanske dags att överge tn helt och hållet.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

16:10 är inte tillräckligt x1600 i 4:3 tack.=)

Permalänk
Medlem

Jag tror detta beror väldigt mycket på att marknaden inte haft den efterfrågan för högre upplösningar. Nu har inte jag några siffror men kan nästan svära på att folk inte prioriterar bättre skärmar över resterande hårdvara.

De stora datortillverkarna tjänar säkerligen bra mycket mer pengar på att inte pusha ut bättre och dyrare skärmar. Just för att dagens säljer bra och de har garanterat siffror på att även om de skulle sätta in en bättre skärm skulle de inte sälja fler datorer.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Skrivet av landahl:

Fel! Kolla på prisjakt så ser du att det dyker upp nya 16:10 skärmar titt som tätt. Snart kommer Dell ut med nya 30 (16:10) 2560x1600 & 24 (16:10) 1920x1200. Så 16:10 kommer att finnas väldigt länge till om det ens kommer att försvinna.

16:10 eller 8:5 som det borde kallas har nästan försvunnit dock har jag inget emot att det finns och att det kommer nya skärmar för dom som vill ha det är väl bara bra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kunzite;:

Massa text i olika inlägg

Eftersom du fick sånt liv i diskussionen så antar jag att du tjuvtrollar lite eftersom det krävs att man skriver genomtänkta inlägg för att få igång det på det sätt du gjorde, det tyder på att du antagligen även inser fördelarna med högre upplösning för alla så idag kan du väl komma ut ur skrubben och bekänna att du egentligen älskar högupplösta skärmar och de fördelar de ger för alla ?

Skrivet av bicepscurl:

Kan ju börja med att slänga alla gamla 60hz paneler först! och sedan köra 100-120hz och bättre upplösning.

Jag hade gärna sett skärmar som även bara uppdaterar bilden när det behövs, 0 Hz när man läser text är mycket bra, och det finns på en del läsplattor

Skrivet av backfeed:

Håller inte med, och jag är nog minst lika "teknisk" som du.

Tänk så här istället: 2560x1440 är jämnt delbart med 2 både horisontellt och vertikalt, vilket innebär att du kan köra spel i 1280x720 (720p if you will) med pixelperfekt skalning till fullskärm. Med så mycket AA du vill. Det kommer alltså att bli identiskt med en skärm som har 1280x720 native, men med den STORA fördelen att du kan köra desktopen i 2560x1440.

Men visst, 1280x720 är lågt, så vi måste upp i 4K-upplösning för att kunna köra spel i 1920x1080 med pixelperfekt skalning.

Således: ju högre upplösning skärmen har, desto bättre. För alla, i alla kategorier.

Tillägg: Vad gäller ikoner etc, så är det enkla svaret "vektorgrafik". Då spelar det ingen roll vilken upplösning man har längre, det blir bara bättre kvalité ju högre man har. Har väntat på att alla operativ ska gå över till detta som standard i mer än 10 år nu... men det verkar gå vansinnigt trögt på den fronten tyvärr...

Tillägg 2: Öppet förslag till Microsoft: utöka ico-formatet med ett frivilligt vektorlager. Borde väl vara både enkelt och gulligt bakåtkompatibelt, no? Alternativt till alla: skapa ny ikonstandard baserad på svg?

En som förstår att alla kan få det bättre med högre upplösning.
Jag tillhör själv denna kategori som anser att alla vinner och ingen förlorar på mera pixlar. Det är trist att det finns en del som påstår att högupplösta skärmar är problem, är upplösningen tillräckligt hög så kan man välja mellan bättre bild eller samma spelprestanda som förr med den gamla bildkvaliten, man får både och, inte bara ett av alternativen, de som vill spela lågupplöst kan fortsätta med det men kan ändå köra högupplöst på skrivbordet, gamla prog faller bort som argument eftersom det kan os et ta hand om, gammalt "uselkodat" blir iofs inte snyggare, men det behöver inte heller bli sämre än det var från början.
Och programmerarna ska väl nån gång piskas att lära sig att koda snyggt å smart och inte låsa sig till olika konstruerade begränsningar, det är inte bara upplösning det handlar om, active x och liknande missfoster är ju sånt som borde avskräcka så här med facit i hand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

16:10 eller 8:5 som det borde kallas har nästan försvunnit dock har jag inget emot att det finns och att det kommer nya skärmar för dom som vill ha det är väl bara bra?

16:10 verkar fortfarande vara det mest förekommande formatet på företagsmodeller. Då menar jag lösa bildskärmar, inte bärbara datorer. Det är bara en observation som jag inte har några som helst belägg för.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Linus är kung!!!!

Skrivet av Supermotard:

Ja i full HD men inte i 2560x1600.

Skrivet av soderkvist:

Blir dyrt med grafikkort för spel i så hög upplösning. Annars hade det varit trevligt.

Av en händelse så testar sweclockers i just den upplösningen, ett GTX 690 snittar 90fps, BF3 på Ultra@1600p.

Om du sänker till high @1600p så får du på ett ungefär samma fps som ultra @1080p.

Och med såpass hög PPI(säg 1600p på 24") så kommer det inte se ut som skit om du kör lägre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Linus har ju helt rätt i det han säger, dags för världens skärmar att bli lite moderna tycker jag själv!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Ingetdera

Alla spelar inte, men jag pratade inte om alla heller. Jag skrev att JAG inte vill ha högre än 1080p upplösning ännu. Jag tycker tvärtom att det är alla som ska ha dessa höga upplösningar som är trångsynta, det behövs inte på något sätt. Känns som om det är samma lurade personer som köper appleprodukter som vill ha högre upplösningar, personer som totalt saknar tekniskt kunnande.
Dessutom, de senaste åren är det grafikkorten som har begränsat prestandan i så gott som alla spel. Det är därför en Bulldozer kan prestera lika bra som en 3570k i 1080p. Än så länge så är grafikkorten för svaga för att kunna dra nytta av den processorkraft som finns, 2560x1600 skulle göra att det problemet skulle bli kvar i 10 år till.

Ja det stämmer. Man kan inte läsa text eller se ikoner m.m. Då brukar det komma kommentarer som att det är bara öka storleken på text ikoner m.m.
Men det är här problemet med för hög upplösning kommer in, det går inte att ställa in sånt i alla spel/program/etc. vilket kommer göra dem oanvändbara. Därför är 2560x1600 på någonting mindre än 27" dåligt.

Rätta mig om jag har fel men jag tvivlar lite på att du har bättre teknikkunskaper än Linus Torvalds.

Edit: Jag tycker att 3840x2160 borde bli den nya standarden. Då kan man även köra i 1080p för bakåtkompatibilitet och bakåtsträvare; då native upplösning/2 ser bra ut det också. Jag brukar dra ner upplösningen på min 1440p skärm i vissa spel till 720p när jag vill ha mer FPS, visst ser det oerhört mycket sämre ut än 1440p men det blir inte samma suddiga bild som när man kör i annan icke-native upplösning.

Edit 2:

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag håller med Linus, men vi ska absolut inte glömma IPS och 120 hz också, som är minst lika viktigt tycker jag.

Det är nog mer skamligt faktiskt då det inte finns några tekniska limiteringar där alls. Jag sitter på en 27" 1440p S-IPS skärm som går i 120hz just nu, vad jag vet så är det dock den enda skärmen som klarar av det och är inte alls enkel att få tag på. En Yamakasi Catleap 2B, går stundvis att få tag på genom http://www.120hz.net

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk

Skulle vara trevligt ifall det fanns ett produktsegment för varje marknad.

1080p-skärmar för dom som vill game:a och kolla på film.

2560*1600 + för dom som kör kontorsprogram/bildbehandling/cad/3d...

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Kan tipsa om denna artikel: http://www.sweclockers.com/nyhet/15300-intel-planerar-for-4k-...

Intel går mot 4k, alla kommer följa efter.
Att tro att det kommer bli dyrare är bara löjligt, finns det någon datorkomponent som blivit dyrare trots bättre prestanda genom åren?

Ett tips till er som har svårt att läsa små fonter: zooma, håll in ctrl och rulla på mushjulet. Funkar i de flesta program där text visas.
Vill du ha större text i Windowsdialoger så finns inställningar för det med i kontrollpanelen, sedan Windows 95 åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Sitter på en Phenom och ett HD 6950 och jag har inga problem med BF3 64 players i Ultra, jag har 40-60FPS

Upplösning? Möjligtvis ultra utan FSAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag tänker inte dega 5 lök för en 1920x1200-skärm om jag kan få en för 1300kr. Jag ser då inte skillnad på dem tror jag.

"Ja men du får ju 360 graders betraktningsvinkel om du betalar 3000kr till!"
Jaha? Jag sitter då rakt framför min skärm. Och färger? Majoriteten av skärmanvändarna sitter framför en webbläsare...

Tänkte jag också, till jag köpte en billig e-ips skärm, nog fan är det skillnad, även om jag för det mesta sitter rakt framför och med endast en webbläsare öppen, den tusenlappen den var dyrare än min förra TN skärm var helt klart värt det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att någon vill ha 16:10!

Det är det enda riktiga format för dator skärmar.

Permalänk
Medlem

Ja genast tack. Var helt omöjligt att hitta en laptop med vettig upplösning till ett bra pris när jag skulle köpa ny tidigare i år. Rätt löjligt när min lilla mobil på 4.5" har lika hög upplösning som min laptop på 13.3".

Permalänk
Medlem

Med så pass hög DPI så behöver man väl inte ens ha AA på slaget? Eller blir det kantigt ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Med så pass hög DPI så behöver man väl inte ens ha AA på slaget? Eller blir det kantigt ändå?

PPI, DPI är något som endast används i trycksammanhang.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Att det inte finns i någon större uträckning idag är ju att det inte efterfrågas. Apple har ju marknadsfört detta med Retina som varumärke och således skapat ett behov för handhållna enheter som sedan andra tillverkare har varit tvungna att följa efter. Upplösningen fick ju ett uppsving i samband med Full HD varumärket och det är ju fortfarande aktuellt idag, tar ingen initiativet och marknadsför hög upplösning för att skapa en efterfrågan så kommer vi sitta kvar med FullHD. Nu har ju förvisso Apple kört igång detta på mer allvar, kommer nog inte ta allt för lång tid innan övriga tillverkare tvingas att anpassa sig för att kunna ha konkurrenskraftiga produkter. Intel med Ultrabook konceptet innebär också högupplösta paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Det är det enda riktiga format för dator skärmar.

Nja, 4:3/5:4 är ju annars det som stämmer bäst med våran synvinkel, så jag kollade lite efter någon 4:3 högupplöst och hittade den "perfekta" skärmen.
2048x2560 och 170 grader betraktningsvinkel, Eizo RadiForce GS521CLP, liiiten nackdel vid priset dock....

Utöver sitt tänkta användningsområde är det nog inget realistiskt alternativ(svart/vit är inget kul), men pixeltätheten är det inget vidare fel på.
(om jag inte räknade helt fel så blir det 53pixlar/cm, mot 35pixlar/cm på min skärm)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blitz86:

Upplösning? Möjligtvis ultra utan FSAA.

Kan tyvärr inte testa med men testade med AMDs tvingade AA och fix ungefär 10-15FPS mindre Men då blev texten muppad...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det är rent ut sagt störtlöjliga priser på högupplösta skärmar nu för tiden. Jag förstår inte varför en surfplatta med 2560x1600 upplösning kan vara så mycket billigare än en 30 med samma upplösning? Det måste ju vara betydligt svårare att packa dem pixlarna i en liten surfplatta jämfört med en stor skärm?
24 tums skärmar borde ha 2560x1600 som standard och sedan borde man öka upplösningen med ännu större skärmar, hur svårt kan det va? Det finns väl betydligt större behov av desktopskärmar än surfplattor eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att någon vill ha 16:10!

Ja!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Gillar inte linus macbook pro ?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Gillar inte linus macbook pro ?

Linux vs Mac - vad skulle du gissa på att svaret blir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

1080p duger väl? Jag har jobbat som designer för både webb och spel och ser ingen större nytta med större upplösningar. Fler skärmar är ett måste. Men att ge en skärm så hög upplösning att den så att säga rymmer två skärmar är ingen bra lösning.

De flesta som vill ha högre verkar bara vilja det för att de tycker att det är häftigt, inte för att de arbetar med datorer och faktiskt skulle behöva det.

Här har vi JUST en sådan människa som Linux Torvalds vill ge en känga!

Förstår du inte VARFÖR man ska ha högre upplösning?
Jag sitter nu med en Dell skärm IPS-panel med en upplösning på 1920*1200 på 24".
Jag SER just nu att texten består av pixlar!!!

Om min skärm hade haft 2560*1600 pixlar hade jag haft mycket svårare att se pixlarna i texten, den hade blivit MYCKET skarpare!
Man ska alltså INTE som du felaktigt missuppfattar ha högre upplösning för att göra allt mindre.
Man ska göra det så man får högre DPI så att allt blir skarpare.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |