Linus Torvalds vill göra 2560 x 1600 pixlar till standardupplösning i persondatorer

Permalänk
Medlem

Och en annan sitter med 1680*1050

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd

Kan ju börja med att slänga alla gamla 60hz paneler först! och sedan köra 100-120hz och bättre upplösning.

Innan dess lär ni inte se denna upplösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Tvärtom. Vi mer "nördar" vill ha höga upplösningar och bra hårdvara, "gamers" eller inte. Jag kallar mig inte Gamers för jag spelar lite då och då för att det är kul i mellan åt.
Vanliga människor som min mamma vill sitta vid Facebook och vet inte vad upplösning är för något.

Vanlig skrev jag med citationstecken, eftersom de flesta Facebookare knappast räknar honom, Linus, som vanlig. Jag har egentligen ingen avvikande mening om att det främst intresserar teknikintresserade, nördar eller inte, men det beror på att vi mer än andra kollar specifikationer och med dem som grund drar slutsatser om varför det ser ut som det gör. Ändå påstår jag att den största gruppen som har nytta av höga upplösningar varken är nördar, programmerare eller gamers. Att vara bunden till arbete vid bildskärm, om det så är på en ekonomiavdelning, kan vara tröttande för ögonen och pixlar börjar till slut störa. Att vettigt kunna zooma in och ut med bibehållen skärpa skulle vara ett stort plus. De säger kanske inte "wow" när de ser specifikationen, men många kommer garanterat att vilja ha högre upplösning när de väl testat det.

[/slut_svar_till_RobCar]
...

Jag förstår faktiskt inte de (den?) få som menar att högre upplösning skulle bli ett problem. Tekniken att kunna zooma in och ut utan att behöva ändra skärmens upplösning finns ju redan, så vad är egentligen problemet?

Permalänk

Högre upplösning ger mycket bättre läsbarhet och estetik. Laptops etc känns omoderna för innehållet ser sämre ut, och datorn känns långsammare än en ipad med ssd.

Att Dell , Acer etc tappar är för att de inte utvecklar deras produkter. Gör en Ultrabook windows 8 med 2560x1600 touchskärm och snabbstartat moderkort. Om Surface pro hade varit med högre upplösning hade det varit perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jo, jag är medveten om att det. Men det har ju ingenting med hög upplösning på nya skärmar att göra!? Om man är nöjd med sin skärm så måste man väl inte köpa ny eller? Sen så kan man ju alltid uppdatera mjukvara, är det tillräckligt många som har problem så kommer företagen att göra det. Annars kan man som konsument använda andra program. Man är väldigt sällan låst till en tillverkare och ett program och är man det och utvecklaren inte kommer med uppdatering, så brukar det vara tredjepartsutvecklare som fixar en workaround. Även om den nya tekniken kommer så tar det ju många år innan ~22 tums skärmar med 1920*1080 försvinner (om de någonsin försvinner).

Det som diskuterades var 'behovet' av högre upplösning på skärmar om inte mjukvaran stödjer detta. Om man nu tar ett spel som exempel kan du kanske inte påverka att det har en maxupplösning på 1600x1200 särskilt mycket. Vad hjälper högre upplösning om mjukvaran du kör inte stödjer den? Det var nog det han menade från början av detta ämne. Uppskalering funkar ju sisådär.

Jag håller inte med dig om att företag fixar saker bara för att behovet av det är stort. Hur många gånger har inte motsatsen bevisats där? Du ska heller inte räkna med att någon tredjepartstillverkare kommer att lösa just dina problem.

Däremot håller jag med om att man inte är tvungen att köpa en skärm med högre upplösning om man inte vill. Precis som du säger så kommer det med all säkerhet dröja innan dessa upplösningar är standard och då har nog mycket annat hunnit komma ikapp.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Min gamla CRT från 1997 hade en upplösning på: 1600x1200 så jag är nog beredd att hålla med! xD

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Det borde väl gå att tillverka både 1920x1080, 2560x1600 och 3840x2160 i 16:9 och 16:10?
Dagens problem är att det inte finns några alternativ.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Jag kan tänka mig att ha en skärm med 2560x1600 i upplösning, men högre än så måste väl bara vara onödigt? Jag ser ju knappt ens pixlarna i min 1920x1080 skärm just nu.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Att vi ska ha högre upplösning borde vara givet. Hårdvaran klarar av det för de flesta tillämpningar (kan bli strul i spel, men annars funkar det) och tekniken för högupplösta skärmar finns. Att dra oanpassad-mjukvara-argumentet är att acceptera att utvecklare ska få vara dåliga på sitt jobb. Och jag har fått nog av dåliga utvecklare. Visst har man skrivit dålig kod själv ibland, men får man betalt för det och sprider det till allmänheten är det inte acceptabelt! Vi är ansvariga för att datorer ska bli ett användbart verktyg och det ska det vara oavsett vad du har för skärm.

Det enda som av naturliga anledningar måste vara statiskt är video och bild. Så det som ska diskuteras ärr upplösningar och bildförhållanden som fungerar bra för sådant material. I dagsläget skulle jag säga att 16:9 och en multipel av 1080p (läs 3840*2160 för större skärmar) är det bästa formatet på skärmar. 16:9 är inte perfekt, passar inte helt med filmer till exempel, men 16:10 borde bara dö.

Permalänk
Medlem

Anledningen att skärmar har låg upplösning idag beror väl på att det kostar mycket? Det finns ju skärmar som har så hög upplösning men de kostar mycket mer än vanliga skärmar.

Att ha hög upplösning på en datorskärm är mycket viktigare än att ha 1080p upplösning på en smartphone, så det vore verkligen nice att se.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Anledningen att skärmar har låg upplösning idag beror väl på att det kostar mycket? Det finns ju skärmar som har så hög upplösning men de kostar mycket mer än vanliga skärmar.

Att ha hög upplösning på en datorskärm är mycket viktigare än att ha 1080p upplösning på en smartphone, så det vore verkligen nice att se.

Kommer dock att bli samma pris som dagens skärmar om alla höjer upplösningen

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuggmate:

1920x1080 är utmärkt på en 11-tumsskärm om man sitter på normalt avstånd. Passar dessutom bra till film, då man eftersträvar att källa och skärm har samma upplösning (eller dubbla/halva i förhållande till varandra).

Men naturligtvis är all utveckling bra, och även jag vill förstås att skärmar ska bli mer högupplösta. Men att 1920x1080 skulle vara skit på en ELVAtumsskärm kan jag inte förstå.

Jag kör 1920x1080 på en 27-tummare, och det är i såna storlekar det verkligen hade behövts högre upplösning, men jag ska förklara varför jag inte har det: Jag har inte råd.

I feel ya, bro. Jag håller med dig.

Däremot tror jag att om massproduktionen börjar på allvar i 2560x1600 ligger kostnaderna i slutet på en marginellt högre nivå. Det är något jag önskar att industrin strävar efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja tack, om min mobil har 1280x720 på 5" så retar det mig extremt mycket att många skärmar på 27" sitter på ruttna 1920x1080 och skall du högre börjar det kosta väldigt mycket väldigt snabbt, samma pixeltäthet som använda på en 5" skärm med 720p skulle ge en 27" skärm 6912x3888 i upplösning, varför går det så fruktansvärt trögt på datorskärms fronten, förstår inte att det skall vara så fruktansvärt dyrt att producera skärmar med enbart 2560x1440 i upplösning, massproducera skiten som standard så kommer inte priserna vara 5k och upp...

Tråkigt och jag vill ha högre upplösningar nu.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha högre upplösning. Men bara för att Linus Torvalds vill ha det så kommer inte tillverkarna genast och gör som han säger väl? Å andra sidan så har han ju rätt i att tekniken redan finns så det är väl bara att pluppa i prylarna i en laptop och sälja för den som vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Som sagt, vad Apple har på sina produkter är tämligen ointressant. Det är enkelt att göra ny mjukvara till sina egna apparater när det knappt finns någon mjukvara alls. Apples produkter är extremt inskränkta och begränsade och det är därför de är så fullkomligt ointressanta. Majoriteten av användarna använder en dator med Windows som OS, OS X är någon liten procent i marginalen.
Nya skärmar med mycket högre pixeltäthet skulle ge stora problem för Windowsdatorer på grund av dess enorma befintliga program/spelbibliotek. Snälla förstå detta och tramsa inte om Apples produkter.

Högre pixeltäthet innebär oläsbar text och minimala ikoner i många program, där har ni problemet svart på vitt. Men allt det här har jag ju redan påpekat, om du väljer att läsa det eller ej är upp till dig. God kväll!

Men herrejisses vilken dryg skogstomte du är.
Hoppas på riktigt att du endast är ett troll med väldigt seriös ton, som endast väljer delar av argument för att skapa konflikter. Om du ska försöka fiska poäng någonstans så rekommenderar jag att läsa och svara på hela inlägget, eller i alla fall de viktiga delarna.
Att älta om att duuu upplevde det som fantastiskt dåligt optimerat på din tid när duuu använde en skärm med hög upplösning är helt förfärligt. Att duuu inte vill ha minimal text på så hög upplösning och att duuu tycker att det ser så förbannat fult ut.
Tycker du själv att det är någon direkt överraskning, när inget du har använt har varit optimerat eller byggt för att direkt visa så skarp bild som vi är ute efter?

Du verkar ha svårt att greppa poängen.
Du säger att allt hade blivit skräp och pannkaka av så hög upplösning. Texten skulle bli minimal, oläslig och ful. Du säger att inga program skulle vara anpassade för att visa en normalstor skarp text och bilder istället för att ta nytta av pixeltätheten och göra bilden skarp istället.
Det är precis därför vi vill standardisera det, för att göra det bra. Bättre!
Ja, standardisera. Det är nyckelordet. Standardisera. För att såväl hårdvarutillverkare som programmerare ska hänga med och göra det möjligt. Igen, läs högt för dig själv, stan-dar-di-ser-a. Standardisera.
Ett ord du väljer att inte läsa, ett ord som hela ditt upplägg faller på.

När jag nämner Apples produkter har jag det som poäng;
Det är redan gjort. Det finns redan. Det fungerar. Det är fullt möjligt och funktionellt till allra högsta grad.
Hur Apples produkter är annars eller hur din syn på Apple som företag är, betyder ingenting i denna diskussion. Det jag säger är att hög upplösning finns och det finns programvara som stöttar det. Så häng inte upp dig på att jag nämnt Apple, poängen är att det finns. Och därmed skulle det vara möjligt även för Microsoft att stötta det i framtiden, när det blir mer aktuellt.
Eller hur?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Apple fixar ju högre upplösning i sina laptops nu så då kanske andra hakar på det...fast säkert bara med laptops.

Har min gamla skärm från 2008 som jag mer än gärna byter till något större men då vill jag för f*n ha högre upplösning är en jä**a platta på knappt 10 tum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Vad gör man med de spelen och programmen som redan är släppta där det inte går att ändra skalningen då? Bakåtkompatibiliteten är ju minst sagt usel med en sådan skärm. Varför skulle man skippa AF med högre upplösning? Det låter inte vettigt någonstans. Att stänga av AA kommer inte "ge tillbaka" prestanda i närheten av den förlust man får från att ta klivet upp från 1080p.
Men som sagt, det låter ju onekligen som att höga upplösningar främst förespråkas av otekniskt folk

Seriöst? Tekniskt okunnigt folk? Är du medveten om att du precis generaliserar in majoriteten av Sweclockers medlemmar som tekniskt okunniga. Och har du ens sett en iPhone 4-5, en iPad 3 (nya iPad), eller valfri androidtelefon med 300+ ppi? I så fall hade du kanske förstått att högre upplösning inte behöver betyda mindre text och ikoner, snarare att allt blir skarpare och mer lättläst. För en person som dagligen arbetar med att läsa och skriva mängder av text via en skärm är en högre ppi otroligt mycket värt!

Om du är orolig för prestanda i spel är det ingen som tvingar dig att köpa en nyare skärm heller och dessutom tror jag att tillverkare av grafikkort kommer att haka på rätt snabbt. Och ja, jag såg din smiley men tycker fortfarande att inlägget känns enormt bakåtsträvande...

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Som sagt, vad Apple har på sina produkter är tämligen ointressant. Det är enkelt att göra ny mjukvara till sina egna apparater när det knappt finns någon mjukvara alls. Apples produkter är extremt inskränkta och begränsade och det är därför de är så fullkomligt ointressanta. Majoriteten av användarna använder en dator med Windows som OS, OS X är någon liten procent i marginalen.
Nya skärmar med mycket högre pixeltäthet skulle ge stora problem för Windowsdatorer på grund av dess enorma befintliga program/spelbibliotek. Snälla förstå detta och tramsa inte om Apples produkter.

Högre pixeltäthet innebär oläsbar text och minimala ikoner i många program, där har ni problemet svart på vitt. Men allt det här har jag ju redan påpekat, om du väljer att läsa det eller ej är upp till dig. God kväll!

Jag kan erkänna att jag inte kan nått om Windows längre då jag har kört Linux i 10+ år nu men nog tusan finns det väl en DPI-inställning i Windows, och nog tusan kommer väl majoriteten av dina applikationer att använda den inställningen (pratar nu inte om spel som tar över hela skärmen och därmed inte använder systemets widgetar) ?

Sedan vad gäller att det ser ut som as när man kör icke-native upplösning på en lcd så handlar det mestadels om att det sitter skitscalers i de alla skärmar. T.ex finns det chip i vanliga billiga Blu-Ray spelare som utan problem klarar av att skala upp t.ex 720x576 till 1920x1080 och får det att se bättre ut än vad en native 720x576 skärm skulle visa. Det är bara det att vi i datorsegmentet har accepterat att non-native ser för jäkligt ut medan man i hemmabiosegmentet aldrig skulle acceptera det.

Så in med en riktig scaler i skärmen och du skulle kunna köra 160x320 om du vill det och det skulle fortfarande se bra ut.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Jag håller med Linus. 2560x 1600 eller 2560x1440 borde vara standard på alla PC-monitorer från laptops till stationära. Pumpar man upp volymerna går det också att pressa priserna. Koreranska IPS-monitorer på 27 tum och den här upplösningen går på runt tre tusen så det är ju möjligt. Det är ett skämt att laptops har 1366x768 samtidigt som en sketen telefon på 4-5 tum har 1280x720 (oftast pentile men ändå...)

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Jag tycker standarden på stora desktopskärmar borde vara 3840x2160. Undrar när Sharp släpper sina 32 tums paneler med den upplösningen?

http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20120415/212790/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Det blir lite tråkigt att 99% av alla hemsidor som inte är skalbara kommer att se väldigt pluttiga ut på sånna höga upplösningar. Idag håller man sig väl omkring 940-1200px på bredden om man bestämmer sig för en fast bredd.

Visst på bredden ser det cp ut om man kör fullscreen, men surfade inte ens fullscreen på en 1920x1080 skärm

Skulle lätt kunna ta 1440pixlar till på höjden, kanske man inte nöter ut scrollen så fort

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Good luck säger jag bara.

Permalänk
Medlem

Labaar lite med remotefx och det hör och häpna stöder 2560x1600. Det är max värdet. Så ms lär backa up det i alla fall. (sen att remotefx har en held del proster är något för en annan tråd)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Såklart vi måste ha högre upplösningen sedan lång tid tillbaka, men vi behöver knappast göra något drastigt byte utan man kan börja med att byta ut ena skärmen. Har man då ett program som är hårdkodad för en viss upplösning, ja ge då tusan i att använda programmet på denna skärm.

Sedan upplever jag upplösningsproblem redan idag, främst då få nya projektorer stöder 1920*1080 och man ska visa progamvaror som kräver denna upplösning. Jag tycker det inte borde vara så märkvärdigt för någon (typ AMD/Nvida) att koda ihop något skalningsprogram, som kunde fixa detta åt en. Visst en hel del systemresurser borde försvinna, men samtidigt brukar gamla programvaror ej vara så krävande.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Hmm, är inte 16:10 utdött?

16:9 har mindre skärmyta än 16:10 vid samma storlek, alltså billigare att tillverka vilket lett till att folk köper 16:9 i allt större utsträckning då många kanske inte tänker på det. Alltså blir 16:10 ovanligare, tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

16:9 eller 16:10 , skitsamma för min del.

Men gärna högre upplösningar i 120hz med IPS . börjar bli lite trött på att skärmarna blir större och större utan att öka upplösningen.

Permalänk
Inaktiv

Självklart högre upplösning.
Jag har haft förmånen att sitta vid en 6MP skärm och arbeta. Då kan vi börja tala om upplösning.
se länk --> http://www.barco.com/en/products-solutions/displays-monitors-...

Synd bara på priset...

Permalänk
Entusiast

Hela marknaden har på något magiskt sätt fastnat på 1920×1080 (Full HD). Ytterst få har en högre upplösning, och dem ytterst få som finns kostar löjligt mycket.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Varför skulle grafikkorten bli dyrare för att upplösningen blir högre? Om högre upplösning blir standard, så kommer grafikkorten att följa efter eller hur?

Så du tror vi kan börja ställa högre krav på grafikkorten utan att betala mer? Det låter osannolikt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Där är iallafall Apple i framkant med sina macbook's. Kan bara hålla med Linus Torvalds. Släppa ny hårdvara idag med low-def skärmar ala Microsoft Surface med flera är pinsamt dåligt.