Creative släpper Sound Blaster Z – nya ljudkort för spel och nöje

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Läkarn:

Man kan väll bara köra en ljudkälla i taget med ASIO drivers?
Så blir det i alla fall när jag kör ASIO4all med pro tools, alla andra ljudkopplingar "stängs av".

Fast då köper man knappast ett Sound Blaster från creative?

Nej, men frågan jag besvarade handlade inte om Creative heller, men för att besvara dig med så inhandlar jag mina ljudkort från renodlade musikaffärer och jämförelse med dem så är detta från Creative väldigt billigt med sina 2495kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Här är ett ljudkort som erkänts som riktig studiokvalitet av diverse olika audiofil/producent- sidor/personer:

http://www.creative.com/emu/products/product.aspx?pid=19007

Problemet är att E-MU/Creative är erkända för att vara värdelösa med drivrutiner. Kortet jag länkade till är flera år gammalt nu, och har fortfarande inte ens stöd för Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

Här är ett ljudkort som erkänts som riktig studiokvalitet av diverse olika audiofil/producent- sidor/personer:

http://www.creative.com/emu/products/product.aspx?pid=19007

Problemet är att E-MU/Creative är erkända för att vara värdelösa med drivrutiner. Kortet jag länkade till är flera år gammalt nu, och har fortfarande inte ens stöd för Windows 7

står ju Microsoft® Windows® XP (SP 3), Windows XP x64, Windows Vista® (SP1 or higher), Vista x64, Drivrutinerna för vista och win 7 är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Roland Interfacet kostar mindre än SB ZxR kortet...

Syftade på kortet du länkade till som är i runda slängar dubbelt så dyrt som SB.

Men framför alt menade jag att det är 2 olika saker som riktar sig till 2 olika typer av användare. Du kan snurra på mantorp med en Uno men det kommer gå fan så mycket fortare med en Gtr, samtidigt som det troligen är mer ekonomiskt att köra stadstrafik med en uno än med Gtr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

Här är ett ljudkort som erkänts som riktig studiokvalitet av diverse olika audiofil/producent- sidor/personer:

http://www.creative.com/emu/products/product.aspx?pid=19007

Problemet är att E-MU/Creative är erkända för att vara värdelösa med drivrutiner. Kortet jag länkade till är flera år gammalt nu, och har fortfarande inte ens stöd för Windows 7

Nähä och vad står det här då http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=95146

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Creative har under en längre tid visat att de inte längre är bäst på marknaden då deras drivrutiner är rena rama skämtet som ofta bidrar till klick och knaster -ljud..

Tacka vet jag ASUS.

Som är precis lika skit... Xonar är ett skämt.

Skrivet av Läkarn:

Man kan väll bara köra en ljudkälla i taget med ASIO drivers?
Så blir det i alla fall när jag kör ASIO4all med pro tools, alla andra ljudkopplingar "stängs av".

Njae du tänker nog på WASAPI.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Varför dömer en del ut detta kort INNAN de ens har testat det? Ni har ingen j*vla aning om hur drivrutinerna är till det...

Creative har funnits länge än vissa av er är födda och stått för bra ljud till datorn. Jag har inte haft några av de senare korten, men har ALDRIG haft problem med deras drivrutiner.

Det är ganska stor skillnad i ljudkvalitet på ett internt ljudkort och ett extra/externt. Problemet med interna är att de sitter nära bussar och VRM och där plockar upp störningar. Ljudkvalitet mäts inte i Hz (t.ex. 192kHz) utan i SNR och dynamik för er som inte vet.

I mitt eget fall har jag dålig erfarenhet med Creative när det kommer till något som heter ASIO. Kortfattat kan vi säga att det är latency för ljudkort som är viktigt om man producerar musik.

Tror detta kort är bra för någon som vill ha bra ljud för musik och spelande.

Jag har detta kort och är nöjd: http://www.alesis.com/io26

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag tror de har gjort en del designmissar:

1. Ingen 6.3mm uttag för hörlurar
2. Optisk ut på ett separat kort
3. Inte utbytbara (?) op-amps

Permalänk
Skrivet av hurtone:

3. Inte utbytbara (?) op-amps

ZxR har det.

Permalänk

Jag har ägt tillräckligt många Soundblaster-kort för att aldrig mer köpa något från Creative igen. Det har nästan bara varit problem, usla drivrutiner och support.

Köpte istället ASUS Xonar för några år sedan istället och det har fungerat klockrent sen dag 1, och ger ett riktigt härligt ljud i dyrare lurar. Detta kortet kommer jag inte släppa i första taget

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har kört på SB sedan SB Live släpptes. kan ju säga att det har varit en del strul med drivarna, dock inget som inte gått att lösa. Körde även med kX project drivarna på XP tiden, som var hur jävla bra som helst. (dock inte alltid stabila), saknar dom faktiskt.
Ska dock säga att när man väl har installerat rätt drivare så funkar det bra. (knepet är alltså att hitta rätt drivare, inte alltid så enkelt som det låter med alla olika produktnamn.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Jag har ägt tillräckligt många Soundblaster-kort för att aldrig mer köpa något från Creative igen. Det har nästan bara varit problem, usla drivrutiner och support.

Köpte istället ASUS Xonar för några år sedan istället och det har fungerat klockrent sen dag 1, och ger ett riktigt härligt ljud i dyrare lurar. Detta kortet kommer jag inte släppa i första taget

Det var längde sedan jag också sa aldrig någonsin mer en Creative produkt, aldrig haft så mycket problem med drivers och urusel support.

EDIT: Jag är inte direkt en nybörjare på datorer - kör vattenkylning + OC osv osv.

/DaC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Asus Xonar STX låter dig stoppa in den bakifrån, i ett 6.3mm jack.

Bakifrån är inte alltid bäst
Det är jävligt bekvämt att ha frontbayen med anslutningar och volymkontroll, för mig är det värt rätt mycket.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Lol. Vilket trams. Det integrerade ljudkorten är fullt tillräckligt för spel. Snarare om man håller på med ljud och musik som man behöver ett kraftfullt ljudkort.

Man får ju bättre ljud även i spel med ett "riktigt" ljudkort.

Det är som att säga att TN-paneler duger för att titta på film med även om det är trevligare med IPS.

Sen får man förutom andra funktioner som är trevliga i spel som Dolby Headphones, Dolby Pro logic, Dolby Digital Live, eko anullering och olika former av volym hantering.

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Creative släpper en drivrutin sedan skiter de i sin produkt. Tänker aldrig mer köpa något från det företaget.

Mmm, har ett Asus essence stx som de släppte senaste drivaren förra sommaren... Varför släppa en ny drivare om allt fungerar?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Lol. Vilket trams. Det integrerade ljudkorten är fullt tillräckligt för spel. Snarare om man håller på med ljud och musik som man behöver ett kraftfullt ljudkort.

Det är din åsikt. Skulle gissa på att du aldrig haft ett bra ljudkort+bra hörlurar/högtalare, am I right?

Jag kanske har skämt bort mig själv, men för mig så är skillnaden mellan moderkorts ljudet och ljudet från ett ljudkort enormt. Skulle lida rätt rejält utan ljudkort. Ett bra ljudkort underlättar extremt mycket, i alla fall för mig som FPS-spelare, som min kompis brukar säga "osynligt wallhack". Med bra ljud och lite vana så hör man exakt var nära fiender befinner sig och vart dom går. Musik/Film låter också bättre. Det är inte endast musiker och ljudtekniker som upplever fördelarna med ett ljudkort.

FLAC+Essence STX+Sennheiser lurar = <3

Skrivet av Bad Habit:

Mmm, har ett Asus essence stx som de släppte senaste drivaren förra sommaren... Varför släppa en ny drivare om allt fungerar?

Själv kör jag custom drivrutiner men senast jag använde Asus egna drivrutiner fanns det en hel del problem med dom.

Permalänk

om man ska märka skillnad mellan det integrerade ljudkortet och ett vanligt ljudkort så gäller det dock att man inte kör USB lurar vilket många gamers gör så varför riktas ljudkort mot gamers?

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

om man ska märka skillnad mellan det integrerade ljudkortet och ett vanligt ljudkort så gäller det dock att man inte kör USB lurar vilket många gamers gör så varför riktas ljudkort mot gamers?

Statistik på detta? Alla jag känner kör med vanlig plugg till ljudkortet..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Aldrig mera Creative. Och aldrig mera onboard audio chip. Bytte till ASUS ROG Xonar Phoebus. Vilken jäkla skillnad i ljudkvalitet. Skaffade ett par Razer Tiamat 7.1 oxo. Ljudet i Battlefield blir nåt helt galet bra. Man sitter ju och duckar för kulorna. Och risken att bli knivad är nu obefintlig. Nåt som stör mig i många nya spel är bristen på ljudinställningar. Det ska snabbt och lätt gå att byta mellan stereo, 5.1 och 7.1. Gärna oxo alternativ för Dolby. Ser att några talar om USB-lurar här. Mina personliga erfarenheter av sådana har varit usla. Brus och surr och allmänt kasst ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Fick ni pengar av creative för denna artikeln? Tänkte på orden som: "fenomenal ljudkvalitet" "enastående uppspelning". Eller är det verkligen så bra?

Säger samma sak som du. Innan att ens ha testat den så skriver Sweclockers (som alltid ska vara opartiska) att den är så grym hit och dit. Och om det är något som Creative sagt (skrivit) så kanske man kan klämma ur sig citationstecken.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Herr Kantarell:

Varför dömer en del ut detta kort INNAN de ens har testat det? Ni har ingen j*vla aning om hur drivrutinerna är till det...

Creative har funnits länge än vissa av er är födda och stått för bra ljud till datorn. Jag har inte haft några av de senare korten, men har ALDRIG haft problem med deras drivrutiner.

Det är ganska stor skillnad i ljudkvalitet på ett internt ljudkort och ett extra/externt. Problemet med interna är att de sitter nära bussar och VRM och där plockar upp störningar. Ljudkvalitet mäts inte i Hz (t.ex. 192kHz) utan i SNR och dynamik för er som inte vet.

I mitt eget fall har jag dålig erfarenhet med Creative när det kommer till något som heter ASIO. Kortfattat kan vi säga att det är latency för ljudkort som är viktigt om man producerar musik.

Tror detta kort är bra för någon som vill ha bra ljud för musik och spelande.

Jag har detta kort och är nöjd: http://www.alesis.com/io26

Så varför lägger du spaltmeter på att snacka om något du uppenbarligen har noll till ingen erfarenhet av?

Drivrutinerna till de senaste generationen av ljudkort från Creative är ett stort jävla skämt. Icke existerande till extremt dåligt fungernade så länge inte solen råkar vara i zenit med månen och man har exakt rätt kombination som någon på Creative kände för att ge stöd för det årtiondet.

Säger bara Windows Vista. Räcker så.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av zillio:

Säger samma sak som du. Innan att ens ha testat den så skriver Sweclockers (som alltid ska vara opartiska) att den är så grym hit och dit. Och om det är något som Creative sagt (skrivit) så kanske man kan klämma ur sig citationstecken.

Tror att du missade rubriken: Pressmeddelande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VagenTG:

Här är ett ljudkort som erkänts som riktig studiokvalitet av diverse olika audiofil/producent- sidor/personer:

http://www.creative.com/emu/products/product.aspx?pid=19007

Problemet är att E-MU/Creative är erkända för att vara värdelösa med drivrutiner. Kortet jag länkade till är flera år gammalt nu, och har fortfarande inte ens stöd för Windows 7

Detta kör jag på nu http://www.emusic.se/product/11125/RME-HDSP-9632 och då är det ändå ett billigt kort.
Funderar dock på att byta till detta http://www.emusic.se/product/11126/RME-HDSP-9652

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Undrar hur dem på Creative tänker, majoriteten av dem som köper ett separat ljudkort idag är antagligen Hifi-nördar, entusiaster eller håller på med ljud professionellt.
Ta bort den töntiga gejmer nischen och satsa på att bygga in en seriös DAC å förstärkare på korten. Sist men inte minst, FIXA DRIVRUTINERNA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Jag har ägt tillräckligt många Soundblaster-kort för att aldrig mer köpa något från Creative igen. Det har nästan bara varit problem, usla drivrutiner och support.

Köpte istället ASUS Xonar för några år sedan istället och det har fungerat klockrent sen dag 1, och ger ett riktigt härligt ljud i dyrare lurar. Detta kortet kommer jag inte släppa i första taget

ja ditt Xonar Essence STX med kombon Sennheiser PC360 måste vara bra skön förstår jag. Näst intill det bästa av båda världarna för vettiga pengar

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Säger samma sak som du. Innan att ens ha testat den så skriver Sweclockers (som alltid ska vara opartiska) att den är så grym hit och dit. Och om det är något som Creative sagt (skrivit) så kanske man kan klämma ur sig citationstecken.

Skrivet av Dinoman:

Tror att du missade rubriken: Pressmeddelande.

Hopplöst när folk inte läser ordentligt... Påminner om Bulldog i Frasier... och vet ni inte vad jag pratar om så är ni troligtvis för unga för att minnas =P *ironi är väl bäst att man lägger in för dem som inte förstår sig på det*

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hopplöst när folk inte läser ordentligt... Påminner om Bulldog i Frasier... och vet ni inte vad jag pratar om så är ni troligtvis för unga för att minnas =P *ironi är väl bäst att man lägger in för dem som inte förstår sig på det*

Riktigt dumt av mig att missa det där. Men måste även nämna att det var riktigt otydligt. Läste allat annat förutom just det där.

Större text med otydligare färg är inte det optimala jämnt Men får skylla på mig själv i slutändan iaf. xD

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Riktigt dumt av mig att missa det där. Men måste även nämna att det var riktigt otydligt. Läste allat annat förutom just det där.

Större text med otydligare färg är inte det optimala jämnt Men får skylla på mig själv i slutändan iaf. xD

jaja strunt samma inget jag hänger upp mig på hela kvällen =P

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Ni som gnäller på drivrutiner kan ju testa den här drivrutinen till ert kort.
http://www.asio4all.com/

Kom inte och säg att det finns något ljudkort utan ASIO!!! ? Så nu finns det "low latency" för dig också:

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Har haft Sound Blaster sedan Windows 3.11 tiden och nästan alltid varit nöjd med dem. Visst, drivrutinerna kanske inte alltid varit optimala men i säg vilken hårdvarutillverkare som inte har haft problem med drivrutiner. (minnes dock eländet med 511 olika Live kort och varje hade sin egen drivrutin). Men ni som klagar prova kort från Turtle beach, Aztek mm (eller vad nu eländes korten hette).

Creative är för ljudkort vad Intel är för CPU. Dvs måttstocken som alla jämför sig med och de som sätter standard.

Nä tacka vet jag ett Sound Blaster AWE32. Storleken får ett Raden 6990 eller GTX 690 bli gröna av avundsjuka. 15 min att installera det i datorn. 40 timmar att få rätt på IRQ och andra drivrutiner.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !