Windows 7 systemlåsning

Permalänk
Medlem

Windows 7 systemlåsning

Hej

Jag flyttade igår, när jag på kvällen ställt i ordning min dator (fint hemmabygge, noggrant nerställd i chassit's originalkartong och emballage ett Fractal design Define R3) så att den inte skulle få några smällar etc.
Vet ej om det har med flytten att göra, men jag kunde tyvvär inte bruka den som vanligt.

När jag startade datorn upptäckte jag först att mina 2 enda gadgetar som jag har på skrivbordet var borta, klockan och datum/almanackan.
Täntke inte på det utan försökte starta ett par program varpå jag märker att endast vissa applikationer öppnas, och de andra inte alls. Den runda blå ringen "timglaset" ser ut som datorn laddar men nepp händer nada. Efter detta fryser och startmenyn men musen går att röra, Ctrl + Alt + Delete funkar så får starta om via den vägen...

Vad kan ha hänt?

Nicke

Permalänk
Medlem

Inte mycket att gå på.. Men det hade kunna varit en trasig hårddisk...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Inte mycket att gå på.. Men det hade kunna varit en trasig hårddisk...

Nej, men det är också de enda uppgifter jag har. Det är en SSD. Får starta i felsäkert och kopiera de filer jag vill spara. Sen köra nyinstallation av Windows 7? Sen se hur den beter sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag lyckades lösa det hela genom att via felsäkert läge göra backup och sedan ge upp genom att köra en totalt nyinstallation. Nu flyter det på fint utöver att bara en av mina 2 lagringsdiskar syns. Hittar båda i BIOS och i listan från enhetshanteraren men inte i "Dator" why?

Nicke

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ApeviaX:

Jag lyckades lösa det hela genom att via felsäkert läge göra backup och sedan ge upp genom att köra en totalt nyinstallation. Nu flyter det på fint utöver att bara en av mina 2 lagringsdiskar syns. Hittar båda i BIOS och i listan från enhetshanteraren men inte i "Dator" why?

Nicke

Tilldela enhetsbokstav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tilldela enhetsbokstav.

Tackar

Hahaha, tänkt att man kan missa så enkla saker. Fattar inte varför jag inte kollade det
Förstår dock eller ej varför enhetsbokstavet trillat bort från just denn HDD?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ApeviaX:

Tackar

Hahaha, tänkt att man kan missa så enkla saker. Fattar inte varför jag inte kollade det
Förstår dock eller ej varför enhetsbokstavet trillat bort från just denn HDD?

Du har ju ominstallerat och då kan det bli så.