[Guide] Multiboot USB med Yumi

Permalänk
Medlem

[Guide] Multiboot USB med Yumi

Jag tror många här på forumet har fimpat sina DVD-läsre till förmån för tjänster som Steam, Origin etc. Men fortfarande behöver ett fysiskt medium för att installera sitt operativsystem. Om man bara ska installera ett operativsystem (Windows) fungerar Sweclockers officiella guide utmärkt. Men när floran av system växer stöter man på två problem.

  • En hel hög med minnen av blandad kvalité som har ett operativsystem vardera.

  • Du får skriva över ditt minne varje gång du ska installera ett annat operativsystem.

Lösningen kallas Yumi eller någon annan form av programvara som klarar av att hantera flera operativsystem på ett minne. När det kommer till operativsystem som bygger på Unix är lösningen enkel men i fallet Windows krävs det en liten handpåläggning vid byte av operativsystem.

Till att börja med behöver vi ett USB-minne modell större. Jag valde ett A-Data N005 Pro på 32GB. Det minnet har även USB3 vilket egentligen inte går att boota ifrån, men i en USB2-port fungerar det som ett vanligt hederligt USB-minne. Jag kan alltså nyttja prestandan av USB3 när jag skapar mitt minne eller lagrar andra filer där. En annan fördel med att köra endast ett snabbt minne framför många små är just att hastigheten på det större lite lyxigare minnet är bättre.

Det första vi gör är att tanka ner programvaran från följande länk. Programmet kräver ingen installation vilket gör att vi alltid kan bära med oss programmet på minnet om vi skulle behöva utöka installationsbiblioteket.

Installera operativsystem
Det första vi ser när vi startar programvaran (som även ska köras som administratör) är ett licensavtal, acceptera det för att komma vidare och se till att minnet är monterat i datorn.

Det första vi gör när du startat programmet är att välja ditt minne i en den (på min bild) orangefärgade rutan. Sedan kryssar du för att minnet ska formateras rätt (markerat rött). I den grönmarkerade rutan väljer du det operativsystem du vill lägga till på minnet.

När du valt operativsystem har du möjlighet att välja om du vill ladda ner imagen automatiskt (blått) eller om du vill välja den som en fil på datorn (gult). Jag föredrar det sista eftersom jag därigenom får senaster versionen, kan tanka med torrent eller välja en mirror som har bra prestanda. När jag browsar efter filen på datorn ligger det ett filter som gör att du inte kan välja filer som heter helt galet mot vad imagen egentligen ska heta. Tryck create för att skriva ändringar till minnet.

Windows workaround
När den har skrivit klart så frågar den om du vill fortsätta att lägga på mer operativsystem. Oavsett vad du svarar kan du återkomma, men svarar du ja så sparar du några musklick. Denna gången väljer jag att lägga in Windows 7. Det är här den lilla handpåläggningen kommer in i bilden. Säg att du vill ha flera versioner till exempel utan servicepack 1, modifierad med 7lite, Vista, Windows server 2008>nyare och liknande. Varför jag inte nämner versioner(basic, hp, pro osv.) eller arkitektur(x86/64) kommer jag till senare. Men när den är klar öppnar du utforskaren och ditt minne.

De filer och mapparna som är inringade i rött på bilden ovan hör till operativsystemet, i mitt fall Windows server 2012. Det jag gör är då att skapa en mapp med valfritt namn som beskriver operativsystemet, vilket jag redan gjort med Windows 7(w7). Genom att montera iso-filen med den inbyggda monteringen i Windows 8 eller annan programvara likt Daemantools eller Virtualclonedrive kan jag kopiera allt på skivan och lägga det i en mapp på minnet för det aktuella operativsystemet. Den mapp på minnet som är tom motsvarar det operativsystem som ligger i rooten. Bytet av operativsystem som installeras sker på några sekunder genom att klippa ut filerna och skifta så att det ligger i rooten.

Flera Windowsversioner på ett minne
Den större skaran känner till att man kan ta bort filen ei.cfg för att få en operativsystems image som inne håller alla sku:er/utgåvor (starter, hp, pro, ult. osv) av Windows. Vill du bara göra det enkla steget så letar du bara upp filen på minnet och raderar den. Vill du däremot även göra om din image att passa både 32 och 64-bitars installationer och spara utrymme på minnet så använde jag mig av den här guiden och "imagex" tankades här.

Sist men inte minst så finns det möjlighet att plocka bort installationer från minnet med hjälp av programvaran. Kryssa för checkboxen så ser du att listan över operativsystem minskas drastiskt.

Avslutning
När du har skapat ditt minne är det bara att boota från det som vanligt. Du kommer då få upp en meny där du väljer vilket operativsystem som du vill starta installationen av. Jag vill inte att det diskuteras hur man bootar USB-minnen i tråden, vet du inte hur man bootar ett minne har du inte riktigt behovet av att ha en multiboot-USB.

Permalänk
Hedersmedlem

Nice! Hur stor sticka måste man ha för att det skall funka? Räcker en två GB:s?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Härlig guide!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jalle64:

Nice! Hur stor sticka måste man ha för att det skall funka? Räcker en två GB:s?

För vista och uppåt krävs ju 4GB men resterande beroende på hur många installationer kanske 2GB räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nice! Hur stor sticka måste man ha för att det skall funka? Räcker en två GB:s?

Beror helt på vilken kombination av operativsystem du tänker lägga in på minnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

För vista och uppåt krävs ju 4GB men resterande beroende på hur många installationer kanske 2GB räcker.

Skrivet av jocke92:

Beror helt på vilken kombination av operativsystem du tänker lägga in på minnet.

Ok och tack än en gång för en fin guide!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att skapa usb med en flera live operativssystem och sen ubuntu med persistence så man kan spara inställningar i ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rege:

Är det möjligt att skapa usb med en flera live operativssystem och sen ubuntu med persistence så man kan spara inställningar i ubuntu?

Kan faktiskt inte svara på om man kan köra operativsystem där man han möjlighet att spara sina filer och inställningar. Men du menar att du först kör en installation av ubuntu och sedan kör in multibooten? Det går säkert om man har lite koll på hur man modifierar conf-filen för grub