Tips på bra video-redigeringsprogram?

Permalänk

Tips på bra video-redigeringsprogram?

Hej

Jag letar efter något videoredigeringsprogram. För 5 år sedan använde jag Windows Movie Maker på WinXP, och det fungerade jättebra.
Idag finns det knappt och den har inte stöd för 720 och 1080 (vad jag vet hittils)
Det finns ju en i Win7 men den är ju lite tråkig.

Så jag söker ett videoredigeringsprogram med WMM:s enkelhet. Jag har sett vissa program som är superkomplexa som man knappt förstår även om man läst manualen.
Så jag letar efter något som är rätt så enkelt men ändå har jättemånga möjligheter. Dvs inte är förvirrande vid första anblicken utan rätt så självklar GUI vart efter. TYP

Någon som har några tips om program? Och kanske kan nämna lite om vad just nu tycker är bra med det?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Den gamla XP-Movie Maker hittar du här

Fungerade på Windows 7 för mig iallafall.

Du kan ladda ner gratisversionen av Lightworks (registrering krävs).

Permalänk
Medlem

Jag kör med Sony Vegas Pro 11. Ett avancerat program men ändå väldigt enkelt att lära sig.
Jag tycker själv att GUI:et är oslagbart jämfört med t ex Adobe Premiere. Det är väldigt logiskt och snabbt att använda helt enkelt.
Man kommer ganska långt bara på trial and error faktiskt.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Körde Sony Video vegas tidigare men köpte CyberLink PowerDirector 11 efter ha läst denna sida:

http://video-editing-software-review.toptenreviews.com/

Supernöjd!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Alltid kört Final Cut eller Premiere Pro men för någon vecka sen hade jag en föreläsare på skolan som ville att vi skulle jobba i Avid Media Composer. Kan rekommendera det varmt! Jag var fast direkt. Mycket smidigt program som jag lärde mig jäkligt snabbt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB