Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

En fråga till er andra, har ni problem med stabiliteten med SSD?

Min dator var helt stabil tills jag installerade SSD, en Samsung 830, nu har jag bluescreen sisådär en gång om dagen. Jag trodde det var för att jag klonade över OS'et och att nåt blivit korrumperat, så jag testade att formattera SSD'n och göra en nyinstallation, men jag får fortfarande bluescreens då och då.

Har du senaste firmwaren för SSD:n installerad?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tänker köpa dator och ska jag skaffa en 128GB SSD eller en 1TB HDD m. dual proccesor.

Tänker mest spela och surfa med den....har bara råd med en och nej jag har ingen hårddisk nu.

Antingen SSD eller HDD

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Har du senaste firmwaren för SSD:n installerad?

Japp. Har inte kommit nån ny firmware för 830 sen februari 2012.

Så ni får inte bluescreens?

Skrivet av 420GBGlass:

Tänker köpa dator och ska jag skaffa en 128GB SSD eller en 1TB HDD --- .har bara råd med en --- Antingen SSD eller HDD

I såna fall skulle jag säga HD, eftersom lagringsutrymme > hastighet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Japp. Har inte kommit nån ny firmware för 830 sen februari 2012.

Så ni får inte bluescreens?

I såna fall skulle jag säga HD, eftersom lagringsutrymme > hastighet.

Okej,Tack!

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Japp. Har inte kommit nån ny firmware för 830 sen februari 2012.

Så ni får inte bluescreens?

I såna fall skulle jag säga HD, eftersom lagringsutrymme > hastighet.

Okej har du aktiverat AHCI i ditt BIOS för din SSD?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tar de nästan 1min att ladda windows med HDD? min tar 15sek med SSD de tycker jag är ok. Värst vad fartblind man blev snabbt

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej har du aktiverat AHCI i ditt BIOS för din SSD?

Jäpp. Senaste BIOS och drivrutiner för moderkortet också. Felmeddelandet på bluescreen är 0x00000124, vilket är ett "general hardware error". Jag kör just nu utan hölje på datorn för att se om det kan bero på överhettning.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

kom på en liten idé nu när du skrev de, är det möjligt att skaffa en te.x 60gb ssd för enbart OS sen en 250gb för spel osv?
sen om systemet kraschar så behöver man bara installera om det men spelen finns kvar på den andra?

Jag skulle avråda från det. Jag köpte först en disk på 60GB och tänkte att den enbart ska hålla Windows 7, men snabbt hittar en massa trams till C: utan att du någonsin ber om det eller får information om det. Väldigt fort rusar det upp till att ta upp och behöva just något över 60GB. Därför rekommenderar jag minst 90GB för OS-disk, med tanke på att du vill hålla en viss volymkaka ledig hela tiden också så att den går optimalt fort hela tiden. Se den tråd jag skapade i februari:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1087193-okant-utry...

Mitt råd för enbart OS, och ingenting mer, är minimum 90 GB. Windows7 tar bara 20GB, men pagefil (och hibernate som du sannolikt vill stänga av på en stationär dator) och en massa annat strunt kommer att hitta till din OS-volym oavsett hur noggrann du som användare än nr du installerar mjukvara. Därför blir 60GB just litet för litet.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Har du gjort regediten då ? från 3 till 0 ? Har du ändrat i bios til ACHI ? Finns det någon ny firmware som du kanske skall updatera? Finns en del saker att kolla på.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seetela:

tja, sitter och funderar på att köpa med en SSD till min nya rigg och jag har ett par frågor om dom.

* blir spel snabbare i uppstart om man har dom på SSD enheten?

* hur mycket tar ett OS upp på en SSD?

* hur många GB är rekommenderat om man ska ha OS och ett antal spel?

* hur stort skillnad är det egentligen på HDD och SSD?

Det beror på spelet, dom flesta spelen startar inte snabbare då dom har begränsat antal trådar som körs. Finns många exempel på enkeltrådade spelmotorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDBoy:

Det tar exakt 11 sek från bios pip ljud till windows, 11 sek med en Intel 330 120gb, och så klart är inte bara uppstarten som är snabbt, allt annat är också extrem snabbt när SSD läser 500mb/s, när den bästa HDD läser runt 120mb/s, 11 SEK WOTTTTTTTT, go SSD!

Det är ju dock inte läshastigheten som gör en SSD snabb utan accessstiden.
Om en HDD hade 0,1ms i accesstid men fortfarande 120MB/s i read så hade den ändå varit nästan lika snabb som en SSD

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jäpp. Senaste BIOS och drivrutiner för moderkortet också. Felmeddelandet på bluescreen är 0x00000124, vilket är ett "general hardware error". Jag kör just nu utan hölje på datorn för att se om det kan bero på överhettning.

Vad har du för moderkort? (Ursäktar om det står i sign, men ser inte det i mobilen. )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nanananaBatman:

Jag skulle avråda från det. Jag köpte först en disk på 60GB och tänkte att den enbart ska hålla Windows 7, men snabbt hittar en massa trams till C: utan att du någonsin ber om det eller får information om det. Väldigt fort rusar det upp till att ta upp och behöva just något över 60GB. Därför rekommenderar jag minst 90GB för OS-disk, med tanke på att du vill hålla en viss volymkaka ledig hela tiden också så att den går optimalt fort hela tiden. Se den tråd jag skapade i februari:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1087193-okant-utry...

Mitt råd för enbart OS, och ingenting mer, är minimum 90 GB. Windows7 tar bara 20GB, men pagefil (och hibernate som du sannolikt vill stänga av på en stationär dator) och en massa annat strunt kommer att hitta till din OS-volym oavsett hur noggrann du som användare än nr du installerar mjukvara. Därför blir 60GB just litet för litet.

Kanske borde prova använda Windows Diskrensning för att få bort temporära installationsfiler?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

En annan fördel jag inte hört här är att en SSD inte blir STEKHET då det är en flash som en HDD har en tendens av att bli.

Så perfekt med en SSD till sin bärbara dator och köra en extern HDD på sidan om för lagring då man sänker tempen oootroligt mycket i en bärbar och därmed förhoppningsvis förlänger livslängden på datorn.

Jag kör själv en Samsung SSD och den är SJUKT stabil, NO bluescreens och sånt skit. Och är snabb som brunögat, prefekt

Stekhet? Mina hårddiskar brukar ligga på runt 25 grader.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tapi0:

En annan fördel jag inte hört här är att en SSD inte blir STEKHET då det är en flash som en HDD har en tendens av att bli.

Så perfekt med en SSD till sin bärbara dator och köra en extern HDD på sidan om för lagring då man sänker tempen oootroligt mycket i en bärbar och därmed förhoppningsvis förlänger livslängden på datorn.

Jag kör själv en Samsung SSD och den är SJUKT stabil, NO bluescreens och sånt skit. Och är snabb som brunögat, prefekt

Fast nu blir ju SSD varmare än HDD så hur tänkte du där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

En fråga till er andra, har ni problem med stabiliteten med SSD?

Min dator var helt stabil tills jag installerade SSD, en Samsung 830, nu har jag bluescreen sisådär en gång om dagen. Jag trodde det var för att jag klonade över OS'et och att nåt blivit korrumperat, så jag testade att formattera SSD'n och göra en nyinstallation, men jag får fortfarande bluescreens då och då.

Testat att uppdatera frimwaren?

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fast nu blir ju SSD varmare än HDD så hur tänkte du där?

Skickades från m.sweclockers.com

en SSD blir verkligen inte varmare än en HDD

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Hejsan Seetela,

Skrivet av Seetela:

tja, sitter och funderar på att köpa med en SSD till min nya rigg och jag har ett par frågor om dom.

* blir spel snabbare i uppstart om man har dom på SSD enheten?

* hur mycket tar ett OS upp på en SSD?

* hur många GB är rekommenderat om man ska ha OS och ett antal spel?

* hur stort skillnad är det egentligen på HDD och SSD?

Jag stoppade nyligen in en 840 Pro på 128 GB i min spelburk.
Jag kör Win7 64bit och XP 32 bit i den.
Bootar jag upp i Win 7 kör jag på SSDn.

De största skillnaderna jag märker är uppstartstiden är mycket kortare om du har SSD. Allt "nätverks-tjafts" tar fortfarande tid med boot-tiden är markant kortare. Det märker man framförallt varenda gång man bootar från en HDD...

Jag har BF3 på SSDn och där har laddtiderna kortats ner avsevärt.

Jag har även en boot för XP 32bit som ligger på HDD (WD Black på 1TB). Där har jag lagt alla "gamla" spel, Steam, F3, PS2 etc.

Storlek på SSD; det beror nog på hur många spel och annan mjukvara du vill ha i din SSD.
SSDerna är mångfaldigt dyrare per GB jämfört med en HDD, runt 5:- per GB på en SSD och under 1:- per GB på en HDD.
För mig kändes det lite grand som på den tiden när man hade en HDD på 80GB, man får inte plats med allt, men å andra sidan skadar det inte att vara lite restriktiv med vad man lägger på sin C: !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fast nu blir ju SSD varmare än HDD så hur tänkte du där?

Skickades från m.sweclockers.com

En SSD blir ju aldrig varmare än luften i datorn medans en HDD kan gå så högt som 50-60 grader om man har dålig ventilation.
Om du syftar på att alla program oftast visar 128 grader på en SSD så är det för att den inte har någon värmesensor eftersom den inte behöver någon.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Jäpp. Senaste BIOS och drivrutiner för moderkortet också. Felmeddelandet på bluescreen är 0x00000124, vilket är ett "general hardware error". Jag kör just nu utan hölje på datorn för att se om det kan bero på överhettning.

x124 är väldigt ofta att man har för låg Vcore.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AMDBoy:

Det tar exakt 11 sek från bios pip ljud till windows, 11 sek med en Intel 330 120gb, och så klart är inte bara uppstarten som är snabbt, allt annat är också extrem snabbt när SSD läser 500mb/s, när den bästa HDD läser runt 120mb/s, 11 SEK WOTTTTTTTT, go SSD!

15k RPM diskar kan du komma up i runt 500-600 external hastighet.
Prestanda
Hårddiskens överföringshastighet 600 MBps (extern)
Intern datafrekvens 202 MBps
Söktid 2.6 ms (medel)
Genomsnittlig åtkomsttid 2 ms
Spindelhastighet 15000 rpm
Pålitlighet
MTBF (genomsnittstid mellan fel) 2,000,000 timmar
Oåterkalleligt fel 1 per 10^16
Expansion och anslutningar
Gränssnitt Serial Attached SCSI 2
Kompatibla (enhets)fack 1 x intern - 2.5" SFF

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag kan inte sitta vid datorer längre som inte har en SSD. Bara dom 3-5 sekunderna det tar att starta Chrome/Firefox på en HDD får mig att slita av mitt hår.

Super nöjd med mitt Intel 520 Köp, därför köpte jag en extra så jag kan installera spel på ena och program på den andra X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag kan inte sitta vid datorer längre som inte har en SSD. Bara dom 3-5 sekunderna det tar att starta Chrome/Firefox på en HDD får mig att slita av mitt hår.

Super nöjd med mitt Intel 520 Köp, därför köpte jag en extra så jag kan installera spel på ena och program på den andra X]

samma här man blir rejält kräsen när man vant sig vid SSD

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

dagens människor är äckligt stressade helt klart om man dampar för några sek längre väntetid...riktigt illa

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det beror på spelet, dom flesta spelen startar inte snabbare då dom har begränsat antal trådar som körs. Finns många exempel på enkeltrådade spelmotorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehhh va? Vad har antalet trådar med saken att göra? Kan verkligen trådar läsa data parallellt från SSD-disk?

Edit: Nu syftar jag på det engelska begreppet parallell och inte concurrently...

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jäpp. Senaste BIOS och drivrutiner för moderkortet också. Felmeddelandet på bluescreen är 0x00000124, vilket är ett "general hardware error". Jag kör just nu utan hölje på datorn för att se om det kan bero på överhettning.

Kör du överklock på cpu? Isf brukar 124 betyda att du behöver höja Vcore.

Aldrig fått BSOD pga. SSD(har 2st 830) enda gångerna jag får BSOD är när jag fipplar med benchmarks/klock å sånt.