Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Avstängd

Håller med Robin2

För de flesta duger detta och blir över. Lite synd bara om de kommande konsolerna blir för populära och det går ut över PC. Jag ser PC-överlevnaden, för var man, enda chans är just med spel. Men skulle konsol duga kan det gå hur som haver. Jag är inte emot konsol som spelform. Det är inlåsningen jag inte är överlycklig över.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Men ärligt talat. Det är väl knappast många som kommer sitta med 4K apparater inom de närmsta fem åren? Den enda verkliga poängen med en så hög upplösning är att kunna producera TV apparater större än 50 tum. De är extremt dyra och de måste vara mycket större än vad de flesta vill att deras TV ska vara för att upplösningen ska spela någon roll. Jag känner inte någon som har en TV större än 45 tum eller som har lagt mer än 10,000 på dem. Jag tror snarare det är om fem år som 4K ens kommer att börja köpas av vanliga konsumenter. Bara entusiasterna med för mycket pengar som ens tänker på 4K idag.

Sonys uppdrag är att tänka på mainstreamkonsumenten. Inte miljonärerna med villor som har vardagsrum på 50 kvm där en 70 tum TV ens får plats.

Sony är ju ganska pushiga när det gäller 4K (CES)? De ska ju släppa tv-apparater m.m. Och jag tror att 4K kan ligga runt hörnet. Kanske 3år. Ska PS4 redan vara gammal om 3år?

En sak är säker vissa länder måste bygga ut sitt internet. Sverige har det ganska bra. Men de flesta länderna kommer inte kunna streama utan lagg.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Skulle tro att den kommande generationen konsoler är designad för en livslängd på ca 5 år. Det är en brygggeneration till 4K blir betydligt mer vanligt. Hem skulle köpa en konsol för 7000 som klarar 4K om spelen ser ut ungefär som på kolonilotten för 3000? Genom att anpassa dem för 1080p får branschen den injektion som behövs ( ny HW) utan att skrämma kunder med ett alltför högt pris. Nästa generation blir det fullt ös igen. Till dess har vi nu fått ett rejält lyft och spelutvecklare får t.ex 16 gånger så mycket minne att leka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara jäkla kradtfull för en konsoll.
Kommer den inte låta som ett jetplan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Den viktigaste frågan är om de tagit bort bluray läsaren eller inte. Man kan hoppas att de övergår tiill USB-minnen isätllet.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Skulle tro att den kommande generationen konsoler är designad för en livslängd på ca 5 år. Det är en brygggeneration till 4K blir betydligt mer vanligt. Hem skulle köpa en konsol för 7000 som klarar 4K om spelen ser ut ungefär som på kolonilotten för 3000? Genom att anpassa dem för 1080p får branschen den injektion som behövs ( ny HW) utan att skrämma kunder med ett alltför högt pris. Nästa generation blir det fullt ös igen. Till dess har vi nu fått ett rejält lyft och spelutvecklare får t.ex 16 gånger så mycket minne att leka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan förstå att den inte kan spela 4K. Men den borde kunna visa 4K filmer. Av alla åsikter jag har läst och lyssnat på nu så verkar det vara lite som du säger, ingen WOW! känsla när det gäller spelen. Utan mer av ett åh, det är lite snyggare med lite mer detaljer.

Skrivet av lolflakes:

Den viktigaste frågan är om de tagit bort bluray läsaren eller inte. Man kan hoppas att de övergår tiill USB-minnen isätllet.

Det ska vara bluray vad man har läst på specs.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Inte för att jag bryr mig om konsoler nuförtiden, men det är bra för spel till pc om de blir snabbare. Och stort grattis till AMD, förståss

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men,då kommer ju ps4:an ha 8 cpu's med max frekvens på 1.8 ghz. Vad för djävla spel kan man göra som kan utnyttja ÅTTA kärnor!?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. En grafikprocessor något bättre än ett 7850 med 1,84 teraflops, och det släpps i jul??? Vad är grejen? Ett 7970 presterar liksom 3,79 teraflops i jämförelse. Då är det ju redan nu gammalt skit, nästan ett år innan lansering! Spelar ingen roll hur specialdesignade komponenterna är, kommer ändå inte ens i närheten av vad en PC kan åstadkomma IDAG. Helt sjukt, jag hajar inte alltså. Varför kan dom inte brassa på ordentligt? Ja, det blir dyrare, men dom borde fan tjäna på det i slutändan med tanke på hur satans länge dagens PS3 varit ute på marknaden. 7 år blir det exakt nu i november, 7 ÅR!!! Under den tiden hinner ett barn födas, gå ut dagis och börja grundskolan för bövelen!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Jag förstår inte. En grafikprocessor något bättre än ett 7850 med 1,84 teraflops, och det släpps i jul??? Vad är grejen? Ett 7970 presterar liksom 3,79 teraflops i jämförelse. Då är det ju redan nu gammalt skit, nästan ett år innan lansering! Spelar ingen roll hur specialdesignade komponenterna är, kommer ändå inte ens i närheten av vad en PC kan åstadkomma IDAG. Helt sjukt, jag hajar inte alltså. Varför kan dom inte brassa på ordentligt? Ja, det blir dyrare, men dom borde fan tjäna på det i slutändan med tanke på hur satans länge dagens PS3 varit ute på marknaden. 7 år blir det exakt nu i november, 7 ÅR!!! Under den tiden hinner ett barn födas, gå ut dagis och börja grundskolan för bövelen!

spelen kommer byggas för den hårdvaran och slipper gå igenom direkt x som på en dator således blir prestandan riktigt bra! kolla på ps3 samt xbox, skulle den hårdvaran sitta i en dator skulle den knappt sunna snurra igång windows och den lyckas fortfarande köra moderna spel.

dator kan inte jämnföras med konsoll.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om det här äntligen får fart på parallellisering av spelmotorerna iom många klena kärnor, det kommer AMD tjäna på även på desktop isf.

Skrivet av lolflakes:

Den viktigaste frågan är om de tagit bort bluray läsaren eller inte. Man kan hoppas att de övergår tiill USB-minnen isätllet.

Att ha spel på USB vore ju smidigt, men jag hoppas verkligen de inte tar bort spelaren bara för det, då måste jag ju skaffa en separat spelare till alla våra filmer.
Bluray till film var ju en av de stora punkterna som gjorde att jag valde PS3. Det och Katamari

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Men,då kommer ju ps4:an ha 8 cpu's med max frekvens på 1.8 ghz. Vad för djävla spel kan man göra som kan utnyttja ÅTTA kärnor!?

Alla spel kan utnyttja 8 kärnor om man gör spelen så att dem utnyttjar 8 kärnor.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Blir lätt en bokning när priserna släpps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

PC ftw!! Men de blir nog en ps4 ändå

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Avstängd

Kanske ser den ut så här??

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

PS3-nylanseringspris*1.337 = PS4-nylanseringspris.

Asien, Australien, Afrika, Sydamerika, Sverige, (Europa) och Nordamerika är fattiga, men det är inte de enda marknaderna..

En stor marknad finns på Syd- och Nordpolen där det är kallt och skönt för detta kommande designretarderade värmemonster.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant att se vad MS har att komma med!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

om specsen stämmer så är detta en så stor flopp, när ps3 släpptes var det väldigt bra prestanda i den och nu släpps ps4 med teknik som man kan få i el gigantens "monster datorer".. hur ska detta hålla 10år? They fucked up..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReverenD:

den kommer ju kosta som en budgetdator oxå
tror inte många skulle köpa en PS4 om den kostade som ett monster, oavsett specs.
lille kalles pappa köper inte en konsoll för 10kkr till sin unge.. han skiter ju i specsen, det är vi nördar som bryr oss om sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan du ens uttala dig om priset?
Är konsoller allmänt kända för att säljas billigt?

Med tanke på att det tar 8(?) år för nya konsoller att komma ut på marknaden tycker man ju att dom borde satsa på det bästa.
Att det skulle bli för dyrt är isf för att företagen är giriga.
Kostade inte en ps3 runt 10k när den lanserades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Sony är ju ganska pushiga när det gäller 4K (CES)? De ska ju släppa tv-apparater m.m. Och jag tror att 4K kan ligga runt hörnet. Kanske 3år. Ska PS4 redan vara gammal om 3år?

Visserligen. Men Sonys TV-division är ju egentligen helt separat från SCE. Den officiella Playstation TVn de släppte var ju på ca 30 tum om jag minns rätt. Jag tror de själva fattar att inte många kommer sitta med 4K TV för att spela konsol spel under den kommande generationen. Som skrivits tidigare i tråden så skulle de konsolerna säkert kosta dubbelt så mycket för att orka det redan från release-dagen. Men som sagt; varför släppa en extremt dyr konsol kapabel att användas för en marknad som endast existerar för miljonärer/galningar än på länge? Pris är en väldigt viktig faktor för de flesta gamers, vilket de som spenderar mer pengar på elektronik än vad ett fläskberg spenderar på skräpmat varje månad kanske behöver påminna oss om ibland.

För den delen så är det inte en så konstig tanke att även Sony hoppar på Apples tåg och börjar släppa snäppet bättre produkter med kortare perioder emellan. Konsoler med livscykler på tre-fyra år tycker jag inte låter så dumt med tanke på att det är x86 arkitektur denna gång, vilket betyder att en eventuell PS5 om fyra år inte skulle behöva skapa några hinder för utvecklarna att byta konsol så snabbt.

1080p upplösning kommer säkert se bra ut även på 4K apparater ändå.

Permalänk
Medlem

Väldigt snabbt den här nyheten kom upp, sover aldrig dom som skriver artiklarna här på Sweclockers? Tummen upp för trevlig morgonläsning i alla fall.

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

den kommer ju kosta som en budgetdator oxå
tror inte många skulle köpa en PS4 om den kostade som ett monster, oavsett specs.
lille kalles pappa köper inte en konsoll för 10kkr till sin unge.. han skiter ju i specsen, det är vi nördar som bryr oss om sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt, det är nog bara vi nördar på sweC som ser problem med specen. Vet att vanliga människor skiter i upplösning och spec bara dom får ha roligt.

Jag känner en hel del som fortfarande bara använder medföljande skit scart kabeln till ps3 och 360 och inte alls tänker på kvalite, jag själv önskar jag tillhörde den skaran att inte bry mig för mycket, men tyvärr är jag lika nördig som ni flesta här inne som bara letar fel och labbar med inställningar istället för att njuta som vanliga svenssons.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Men,då kommer ju ps4:an ha 8 cpu's med max frekvens på 1.8 ghz. Vad för djävla spel kan man göra som kan utnyttja ÅTTA kärnor!?

Väl optimerade konsolspel, som Uncharted. Många spel är gjorda främst för konsolerna och portas sedan till PC. De första spelen till både PS1, PS2 och PS3 såg ut som skit och flöt lika bra, och den sistnämnda med en processor på 3,2 Ghz, innan utvecklarna lärde sig programmera för hårdvaran. PS4:ans spel ser jävligt bra ut redan nu, förmodligen just tack vare x86 arkitekturen. Om Killzone demot kunde flyta på med 1.8Ghz som det gjorde under konferensen så lär framtiden se ljus ut vad gäller spelens prestanda/optimering.

Permalänk
Medlem

De sålde ju ps3anmed förlust för att få in blurayspelare till så många hem som möjligt, inte en chans att det inte sitter en på Ps4 också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

"Stock Crashes"? Det var den klenaste krash jag sett... Här har Sony gått upp: https://www.google.com/finance?cid=33095

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Bleh.
I Jul har Intel Haswell (samt i bästa fall AMD Steamroller) rullats ut och en ny generation graffekort lär vara runt hörnet. Skillnaderna mellan en konsol och en gaming-pc kommer som vanligt att vara huge. Hur tänkte man på sony?
Känns inte som PS4:an fokuserar på spel utan allt runt omkring(stream, facebook, trådlös bla bla).
En bra sak är dock att alla spel blir multicore-optimerade....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Men,då kommer ju ps4:an ha 8 cpu's med max frekvens på 1.8 ghz. Vad för djävla spel kan man göra som kan utnyttja ÅTTA kärnor!?

Var får du 1.8 GHz från?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Även om infot om ps4 var rätt litet , fick iaf inget sug...hmm.
dags och sluta med konsoler för min del

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

8Gb minne i 5500MHz med 170Gb/s minnesbuss! Jo man tackar:) och folk jämför med sina egna PCs? Hälften av er som klagar om grafik har ju datorer som inte kan maxa dagens spel? Detta kommer bli ett stort hopp i grafiken, herregud jämför med hårdvaran i nuvarande konsoller..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Intressant. Vi får ta och kolla på det viktigaste. X86, äntligen, hoppas att spelen blir bra bara. Men kanske det allra viktigaste är
CPU : x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
GPU : 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon™ based
graphics engine

Vårt kära företag får chansen att återhämta sig så att det är redo att slåss mot Intel igen.