Sony presenterar Playstation 4

Permalänk

microfon och kamra... jahaja! nejtack.

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Att jämföra med Titan är ju bara löjligt.
Minnet har mindre betydelse när beräkningscapaciteten inte är högre än ett 6970.
Personligen förstår jag inte vad de ska ha så mycket grafikminne till. Känns lite overkill för 1080p.

Ännu en gång så är dom 8GB för HELA SYSTEMET dvs både CPU och GPU då dom delar samma minne.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

blabla vem bry sig. huvudsaken är att alla konsolspel (90% av alla spel idag) får bättre grafik så att PC kan njuta lite mer iallafall och inte få grafiken nerfad i alla spel pga konsollerna

Så sant.

Skrivet av Buio:

Trevligt att de ploppade i 8GB RAM.

8 gig bara är ju rätt tamt med minne för både gpu och cpu.

Skrivet av Wasp:

Men,då kommer ju ps4:an ha 8 cpu's med max frekvens på 1.8 ghz. Vad för djävla spel kan man göra som kan utnyttja ÅTTA kärnor!?

1.8 går inte att spela med 60 fps på ju

Skrivet av backfeed:

Muskelmaskin? GPU motsvarande 7850?

Slött värre i så fall så det hoppas jag inte.

Jag skrattgråter.

Jag med.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Kanske.
Men det ger ett mer begränsat spelutrymme än vad jag hade väntat mig.
Jag har en väldigt grundläggande och ytlig förståelse för programmering osv, men det man märker på PC är att vissa saker paralleiseras väldigt dåligt.
Svårt att säga om du är kunnig på ämnet eller bara störig.

Vad ser du som fördelen att ha 8st svaga kärnor istället för t.ex. 4st svaga och 2 starkare?
Vad ska de ha så många svaga kärnor till?

För att du får ut mer prestanda per watt med Jaguar kärnor.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

För att du får ut mer prestanda per watt med Jaguar kärnor.

I vissa fall ja, i andra fall nej.

Frågan handlar om spel dom närmsta 5-åren kommer att klara sig så bra med så dålig enkeltrådig prestanda samtidigt som dom faktiskt behöver så mycket parallellisering.

Jag tror, med min ytterst begränsade kunskap, att PS4an kommer att ha lite för mycket tillgänglig paralell prestanda men lite för lite enkeltrådig.

Alltså, flaskhalsen som kommer stötas på först kommer eventuellt att vara den enkeltrådiga prestandan är min spekulation.
Och jag är ganska övertygad om att den enkeltrådiga prestandan kommer att vara mycket mer begränsande än den totala parallella prestandan.

Kommer detta vara ett stort problem? Nej, absolut inte.
Kommer detta vara ett litet problem framöver? Ja, jag tror det.

Om du har mer kunskap än mig så upplys mig gärna, men jag börjar tröttna på att folk kommer och säger saker på ett sätt som implicerar att dom faktiskt vet vad dom pratar om men inte bjuder på någon som helst information eller ens argumentation, bara tomma påståenden.

Och åter igen, jag kan mycket möjligen ha fel. Jag är väldigt okunnig inom programmering och parallellisering av sammanhängande funktioner är på en nivå som nästan känns som magi för mig.
Så om man faktiskt har lite koll så kan man lära mig mycket, och det skulle jag uppskatta!

Permalänk
Avstängd

8GB delat minne.
Idag sitter jag med 16+2GB så totalt 18GB Undra hur det ser ut om 7 år? för det är väl ungefär så länge som en konsol håller. Hur mycket minne hade man för 7 år sen? 1 eller 2GB?
Minne är ju så billigt så det är synd att dom snålar på det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

I vissa fall ja, i andra fall nej.

Frågan handlar om spel dom närmsta 5-åren kommer att klara sig så bra med så dålig enkeltrådig prestanda samtidigt som dom faktiskt behöver så mycket parallellisering.

Jag tror, med min ytterst begränsade kunskap, att PS4an kommer att ha lite för mycket tillgänglig paralell prestanda men lite för lite enkeltrådig.

Alltså, flaskhalsen som kommer stötas på först kommer eventuellt att vara den enkeltrådiga prestandan är min spekulation.
Och jag är ganska övertygad om att den enkeltrådiga prestandan kommer att vara mycket mer begränsande än den totala parallella prestandan.

Kommer detta vara ett stort problem? Nej, absolut inte.
Kommer detta vara ett litet problem framöver? Ja, jag tror det.

Om du har mer kunskap än mig så upplys mig gärna, men jag börjar tröttna på att folk kommer och säger saker på ett sätt som implicerar att dom faktiskt vet vad dom pratar om men inte bjuder på någon som helst information eller ens argumentation, bara tomma påståenden.

Och åter igen, jag kan mycket möjligen ha fel. Jag är väldigt okunnig inom programmering och parallellisering av sammanhängande funktioner är på en nivå som nästan känns som magi för mig.
Så om man faktiskt har lite koll så kan man lära mig mycket, och det skulle jag uppskatta!

Då det gäller spel så är det ju kraftfullla GPU kärnor viktigare och hela arkitekturen är gjord på ett sånt sätt att om det är skrivet rätt så är dom inte så himla svaga kärnor som folk här tror. Utöver det kan man då använda GPU för beräkning med till vissa saker.
Det är hela AMD's ide med arkitekturen.
Sen slopande av DirectX och fönster i bakgrunden gör ju som sagt det hela inte behöver lika mycket resurser heller.
Spel på Linux med OpenGL t.ex är betydligt snabbare än på fönster med DirectX.
Jag kommer inte alls bli förvånad om det visar sig att spelen kommer vara betydligt snabbare på AMD APUs om ett par år då spelen är mer optimerade för den arkitekturen.
Sen med lär det ju bara antingen nån form av BSD/Linux kärna i bakgrunden och den kan hantera många kärnor bättre än vad fönster kan då dom är gjorda för att köras i system med många kärnor.
Xboxen lär ju köra med sitt W8/DirectX som grund lär däremot få det tuffare om den kommer ha liknande hårdvara som allt pekar på.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Då det gäller spel så är det ju kraftfullla GPU kärnor viktigare och hela arkitekturen är gjord på ett sånt sätt att om det är skrivet rätt så är dom inte så himla svaga kärnor som folk här tror. Utöver det kan man då använda GPU för beräkning med till vissa saker.
Det är hela AMD's ide med arkitekturen.
Sen slopande av DirectX och fönster i bakgrunden gör ju som sagt det hela inte behöver lika mycket resurser heller.
Spel på Linux med OpenGL t.ex är betydligt snabbare än på fönster med DirectX.

Ja, men GPUn och saker som kan räknas på GPUn är en helt annan sak, det jag pratar om är just CPU-delen och fördelen med 8 svaga gentemot 4 starkare.
Att börja prata om saker som GPUn kan göra då är totalt irrelevant.

Och det du pratar om gör inte så mycket alls för att optimera ren enkeltrådig prestanda, framförallt inte med 8 kärnor tillgängliga vilket gör att det alltid finns fria kärnor som kan maxas åt enskilda entrådade uppgifter.

Problemet jag har haft med alla jag diskuterat med i den här tråden är att jag vet för lite för att verkligen förstå grejen, men alla som argumenterar emot mig vet uppenbarligen mindre än vad jag gör.

Permalänk

Problemet med dig är att du har hakat upp dig på enkeltrådig prestanda vilket inte behövs och om ett par år som du pratar om att det inte skulle räcka till då har spelutvecklarna lärt sig hantera flertrådig prestanda bättre än idag.
Om det skulle blivit ett problem som du säger då skulle varken Microsoft eller Sony valt den här arkitekturen.
Kan jämföra det med min gamla A4000 som fortfarande är snabbare än en många gånger snabbare PC med fönster på. Den är det för att OS är optimerat just för den hårdvaran och därför är OSet blixtsnabbt.
Ta och läs lite om AMD's HSA så kanske du förstår lite bättre.
Här har du en länk bla http://developer.amd.com/resources/heterogeneous-computing/

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, men GPUn och saker som kan räknas på GPUn är en helt annan sak, det jag pratar om är just CPU-delen och fördelen med 8 svaga gentemot 4 starkare.
Att börja prata om saker som GPUn kan göra då är totalt irrelevant.

Och det du pratar om gör inte så mycket alls för att optimera ren enkeltrådig prestanda, framförallt inte med 8 kärnor tillgängliga vilket gör att det alltid finns fria kärnor som kan maxas åt enskilda entrådade uppgifter.

Problemet jag har haft med alla jag diskuterat med i den här tråden är att jag vet för lite för att verkligen förstå grejen, men alla som argumenterar emot mig vet uppenbarligen mindre än vad jag gör.

virtual_void har skrivit rätt många bra poster, den dialog han haft med andra i tråden var rätt intressant&lärorik. Känner med dig, men du får tyvärr inse att de flesta människorna som är teknikintresserade här är varken programmerare eller bildade inom parallellprogrammering...;)
Det enda folk hinner göra är ju att kolla på wikipedia&anandtech&googla isf, de saknar tid för att kunna läsa in mycker mer. Vilket är det man kan förvänta sig.

Är också rätt intresserad av hur det här utvecklar sig de närmsta åren. Har egentligen ingen koll på vad som tar mycket tid (samt dess parallellisering) i en spelmotor idag (antar AI, fysik, etc som nämnts tidigare i tråden) eller hur det kan komma att ändras (utveckling inom AI, fysik, mer overhead, who knows). Klarar vi oss på denna entrådiga prestanda om några år? Ur ett rent egoistiskt perspektiv så betyder detta iaf att jag troligen inte kommer behöva uppgradera min processor på 4-5 år för att hänga med:P

Permalänk

Ser ut och kunna bli rätt saftiga spel med också med tanke på att dom slängt in en Bluray spelare som klarar 100GB skivor (BlDXL)

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Spel är oerhört mycket billigare på PC. Efter ett par år har man tjänat in pengarna på PC-utlägget. Ju fler spel man köper desto dyrare blir konsolen. Många brukar glömma bort sånt när det pratas pris.

Det beror ju på. Personligen köper jag aldrig spel som kostar över 500 är man så dum i skallen att man köper på Game eller dyligt för 599-699-749 så får man skylla sig själv. Men en budget dator som iaf skall hålla likvärdig klass medium graphic om det nu är det som konsoler överlag har så får man nog vara beredd på att lägga en 7000:- + . Då kommer man kanske med lite tur kunna spela utan upgrades i sådär ett år sen åker man på att byta grafikkort och får lägga en sisådär 2000-2500 igen om man går på budget än en gång. Säg då att Person A köper en konsol a 5000 och 10 spel under en 2 års period då lägger han 10000 på det totalt förutsatt att han köper spel för 500:-/st . Person B istället köper budget dator alla spela nätt och jämt men inte mer 7000:-+ och sen 10 spel a 400:-/st då eftersom att dom är lite billigare då är han uppe i 11000:- redan där sen kommer nästa period år 3-4 . Person A köper 10 spel till a 5000 kr totalt. Medans person B nu tvingas på grund av prestanda krav uppdatera sitt grafikkort a 2000 + 10 spel a 4000 totalt vilket resulterar i att den perioden lägger han mer pengar. Person A sparar alltså pengar och behöver inte för att kunna spela uppgradera något medans person B i bästa fall åtminstone åker på nytt grafikkort. Men i verkligheten har person B nog bytt mer än så så som moderkort, cpu , ramminnen kanske till och med en ny hårddisk och psu. PC regerar på grafik fronten no doubt när det läggs mer pengar på ett grafik kort än vad en konsol kostar men konsoler har bara en initial kostnad och sen är det bra fram tills den läggs ner.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

8GB delat minne.
Idag sitter jag med 16+2GB så totalt 18GB Undra hur det ser ut om 7 år? för det är väl ungefär så länge som en konsol håller. Hur mycket minne hade man för 7 år sen? 1 eller 2GB?
Minne är ju så billigt så det är synd att dom snålar på det.

8GB GDDR5 är allt annat än billligt. Det borde väl ändå vara allmän kunskap på en sajt som Sweclockers.
I dessa sammanhang är det på gränsen till galet, ska bli intressant att se hur Sony tänkt sig lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ser ut och kunna bli rätt saftiga spel med också med tanke på att dom slängt in en Bluray spelare som klarar 100GB skivor (BlDXL)

Var har du källan för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jeopard kan max ha 1.8ghz. Annars drar elförbrukningen iväg som satan.

PS4:an har naturligtvis ingen av listmodellerna som Swec listade med 5-25 W, dom kan mycket väl ha en 50 W modell med högre klocka. Men men, vi får väl se helt enkelt, dom kanske inte ens har bestämt sig vilken klockfrekvens som blir bäst än...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

8GB delat minne.
Idag sitter jag med 16+2GB så totalt 18GB Undra hur det ser ut om 7 år? för det är väl ungefär så länge som en konsol håller. Hur mycket minne hade man för 7 år sen? 1 eller 2GB?
Minne är ju så billigt så det är synd att dom snålar på det.

Att en dator förbrukar mycket ram är ju ingen nyhet. Konsoler å andra sidan har inte ett lika bloatigt OS och föväntas inte multitaska på samma vis . Sen så kör dom GDDR5 och inte DDR3. Men som sagt vi lär ju får se när det kommer hur bra / dåligt det är. Jag tror iaf att det kommer bli rktigt trevligt. Jag tycker själv att spela på PS3 än idag är många gånger roligare än på dator. Nog för att grafiken är sämre om man jämför med de flesta datorer. Men sättet att spela med kontroll är mycket mer laid back och trevligt samt att man sitter på större skärm (överlag) och slipper böka med updates av filer och upgrades av hårdvara titt som tätt för att ens kunna spela. Men som sagt det är olika segment.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej det stämmer inte alls faktiskt. Köper man 10 spel så har man minskat skillnaden väl över 2000:- redan.

1000 kr skulle jag säga snarare, för att PC spel brukar oftast vara 100 kr dyrare ungefär.

Citat:

Vilken gamer säljer sina spel? Skulle se det som helgerån personligen. Har till och med kvar Doom i original uppe på vinden.

det händer ofta att jag köper spel som jag inte orkar spela, för att de visade sig inte vara så bra. det är svårt att veta nuförtiden om spel är bra för att det finns sälla några demos, så jag skulle kunna tjäna en del om jag hade möjligheten att sälja.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Jimmy Fallon spelar Killzone på PS4.

Visa signatur

/RobbZ

Permalänk
Medlem

för jävligt att dom aldrig kan ändra placeringen på analogspaken... den borde vara där det digitala styrkorset är. både nintendo och microsoft har fattat att det är bättre att styra om den är där, men av någon anledning fortsätter sony ha analogspaken på fel ställe. digitalen används ju inte så mycket längre, för att de flesta spel är 3D.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Första PS3 var stort som ett hus, synd att de inte visade upp hur den såg ut.
Bättre att den är stor med större kylare än en liten som tjuter.

Jag har det första ps3 här hemma, det är stort men det låter ingenting. (till skillnad från mitt xbox som överröstar filmer om jag försöker kolla på någon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Problemet med dig är att du har hakat upp dig på enkeltrådig prestanda vilket inte behövs och om ett par år som du pratar om att det inte skulle räcka till då har spelutvecklarna lärt sig hantera flertrådig prestanda bättre än idag.
Om det skulle blivit ett problem som du säger då skulle varken Microsoft eller Sony valt den här arkitekturen.
Kan jämföra det med min gamla A4000 som fortfarande är snabbare än en många gånger snabbare PC med fönster på. Den är det för att OS är optimerat just för den hårdvaran och därför är OSet blixtsnabbt.
Ta och läs lite om AMD's HSA så kanske du förstår lite bättre.
Här har du en länk bla http://developer.amd.com/resources/heterogeneous-computing/

Problemet med dig är att du inte kan programmering osv nog för att veta på vilket sätt man behöver enkeltrådig prestanda.
Det spelar ingen roll hur bra man lär sig hantera parallelisering, vissa saker kräver enkeltrådighet.
Hur stor roll spelar det in i spel?
Det vet jag inte, men jag vet att väldigt skickliga programmerare och spelutvecklare har pratat om det på ett sätt som att det är ett problem.

När du länkar till Heterogeneous Computing så suckar jag djupt, det är inte relevant och ytterligare ett bevis för att du inte vet vad du pratar om.

Grejen är att jag inte heller vet vad jag pratar om, men jag vet tillräckligt mycket för att veta att du vet mindre än vad jag gör om det här och att du inte bemöter dom bristerna som finns.
Det blir väldigt svårt att diskutera kring någonting som ingen av oss faktiskt vet någonting om.

Skrivet av osmig:

virtual_void har skrivit rätt många bra poster, den dialog han haft med andra i tråden var rätt intressant&lärorik. Känner med dig, men du får tyvärr inse att de flesta människorna som är teknikintresserade här är varken programmerare eller bildade inom parallellprogrammering...;)
Det enda folk hinner göra är ju att kolla på wikipedia&anandtech&googla isf, de saknar tid för att kunna läsa in mycker mer. Vilket är det man kan förvänta sig.

Ja, jag kollade upp hans poster, har inte läst hela den här tråden så mycket så hade missat det. Han tar upp mycket bra saker kring hur mycket prestanda det kostar för kärnorna att kommunicera med varandra.
Sen så var han lite överdrivet negativ till prestandan av Jaguar som någon annan påpekade.

Men grejen är att jag inte förväntar mig att folk är så kunniga, däremot förväntar jag mig att folk faktiskt har lite koll om det är så att dom börjar argumentera emot mig.
Det blir tröttsamt när dom inte har det och inte kan argumentera för sin sak öht utan pratar om och länkar till helt ovidkommande saker.

Skrivet av osmig:

Är också rätt intresserad av hur det här utvecklar sig de närmsta åren. Har egentligen ingen koll på vad som tar mycket tid (samt dess parallellisering) i en spelmotor idag (antar AI, fysik, etc som nämnts tidigare i tråden) eller hur det kan komma att ändras (utveckling inom AI, fysik, mer overhead, who knows). Klarar vi oss på denna entrådiga prestanda om några år? Ur ett rent egoistiskt perspektiv så betyder detta iaf att jag troligen inte kommer behöva uppgradera min processor på 4-5 år för att hänga med:P

Jo, min 3 år gamla dator har mer CPU-prestanda än PS4 även vid 8 trådar, så den lär knappast vara flaskhalsen på länge, även om saker är slimmade och optimerade.

Jag tror att PS4an kommer klara sig utmärkt med den prestanda den har, men det kommer att begränsa spelutvecklarna genom att inte låta dom ta med saker som antingen kräver enkeltrådig prestanda eller skapar för mycket cross core communication med så svaga kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det värsta som finns för en person som vet mycket om ett ämne är att läsa inlägg från personer som tror att de vet mycket men knappt vet något. Du behöver läsa sanningen, och andra behöver hindras från att tro på ditt nonsens.

Det viktigaste för prestandan i konsoler är inte hårdvarans kraft, utan hur enkelt det är för utvecklare att optimera sina spel för att utnyttja den kraft som finns. Sony skulle kunna använda en mycket svagare processor än den de förmodligen valt för PS4 och ändå uppnå samma prestanda som cell-processorn i PS3 kan ge även från de mest begåvade utvecklarna idag, tack vare den avancerade processen att optimera mjukvara för denna arkitektur. PC spel är långt ifrån så optimerade som de skulle kunna vara, eftersom utvecklarna har miljontals olika kombinationer av hårdvara att tänka på. Om det bara fanns en processor-producent, en GPU-producent, en moderkorts-producent etc för PC plattformen så skulle även den kunnat köra nya spel med mycket äldre och svagare hårdvara än idag, tack vare mjukvaruoptimeringarna.

PS4 kommer göra det mycket enklare för utvecklarna att skapa riktigt snygga och snabba spel, vilket betyder bättre och fler spel. Hade jag varit utvecklare hade jag skitit på mig av spänning efter att jag sett Sony konferensen i natt. x86 arkitekturen måste fått de flesta utvecklare att dra en djup suck av lättnad.

Med tanke på att cell-processorn i PS3 som sagt var långt ifrån ett bra val från en mjukvaruproducents vy, och spelen idag trots allt flyter på fint, så ska du se att en x86 processor med mindre rå-kraft än den i PS3 kommer göra under för konsolen. Det behövs mycket arbete för att ens uppnå 20% av kraften som finns i en cell-processor. Det är som att sätta in en utomjordisk processor i en konsol och förvänta sig att utvecklarna ska ha en aning om hur de ska kunna utnyttja den. Det är just detta som a) ingen visste hur man skulle göra under PS3:ans första år och b) endast ett fåtal företag haft resurser till att faktiskt kunna göra när de väl lärde sig. Naughty Dog är det enda företag jag känner till, utanför Sonys egna divisioner, som verkligen lagt ner åratal av arbete för att lära sig maxa utnyttjandet av cell-processorn i PS3 för sina spel (Uncharted). Och även deras arbete är långt ifrån färdigt. Tack och lov behöver de snart inte tänka på detta fiasko till arkitektur-val.

Om PS4 kommer att påverka PC-industrin så kommer det att vara positivt eftersom de delar arkitektur och därmed kan "dela med sig" utav framgångarna i optimeringen. x86-arkitekturen kommer ju inte att göra att utvecklarna inte jobbar vidare på att optimera mer och mer. Det är som sagt tack vare att det är samma hårdvara i en konsol i många år som är anledningen till varför spelen blir mer och mer optimerade.

I PC-industrin så struntar många utvecklare att optimera eftersom de vet att gamers lägger ner så mycket pengar på att köpa nya komponenter hela tiden att råkraften från komponenterna tar hand om jobbet. För konsolerna behöver utvecklarna jobba lite hårdare, vilket är bra både för konsumenterna och för hela industrin. Speciellt nu när de kommer att lägga ner extra mycket tid på att optimera just för x86-arkitekturen som vi ju alla sitter på med våra datorer.

Har du sett ljuset nu, tro? Det är inget personligt. Men någon måste rätta felaktigheter. I detta fall försökte jag.

Intressant läsning! En fråga, när de säger x86 innebär det att de inte kommer optimera för 64-bitars antar jag? Eller har inte det med saken att göra?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Problemet med dig är att du inte kan programmering osv nog för att veta på vilket sätt man behöver enkeltrådig prestanda.
Det spelar ingen roll hur bra man lär sig hantera parallelisering, vissa saker kräver enkeltrådighet.
Hur stor roll spelar det in i spel?
Det vet jag inte, men jag vet att väldigt skickliga programmerare och spelutvecklare har pratat om det på ett sätt som att det är ett problem.

När du länkar till Heterogeneous Computing så suckar jag djupt, det är inte relevant och ytterligare ett bevis för att du inte vet vad du pratar om.

Grejen är att jag inte heller vet vad jag pratar om, men jag vet tillräckligt mycket för att veta att du vet mindre än vad jag gör om det här och att du inte bemöter dom bristerna som finns.
Det blir väldigt svårt att diskutera kring någonting som ingen av oss faktiskt vet någonting om.

Ja, jag kollade upp hans poster, har inte läst hela den här tråden så mycket så hade missat det. Han tar upp mycket bra saker kring hur mycket prestanda det kostar för kärnorna att kommunicera med varandra.
Sen så var han lite överdrivet negativ till prestandan av Jaguar som någon annan påpekade.

Men grejen är att jag inte förväntar mig att folk är så kunniga, däremot förväntar jag mig att folk faktiskt har lite koll om det är så att dom börjar argumentera emot mig.
Det blir tröttsamt när dom inte har det och inte kan argumentera för sin sak öht utan pratar om och länkar till helt ovidkommande saker.

Jo, min 3 år gamla dator har mer CPU-prestanda än PS4 även vid 8 trådar, så den lär knappast vara flaskhalsen på länge, även om saker är slimmade och optimerade.

Jag tror att PS4an kommer klara sig utmärkt med den prestanda den har, men det kommer att begränsa spelutvecklarna genom att inte låta dom ta med saker som antingen kräver enkeltrådig prestanda eller skapar för mycket cross core communication med så svaga kärnor.

Anledningen till att jag länkar till HSA är att det har betydelse för just spelen och att det är en helt annan arkitektur som du inte kan jämföra med era Intel processorer. Då det börjar programmerar för HSA så kommer den inte ehöva lika mycket CPU resurser var det jag ville ha sagt. Och som sagt en konsol behöver inte lika mycket prestanda som en slukande fönster maskin. Bara slopande av DirectX snabbar upp mycket. Med HSA ändras hela sättet att programmera spel på. Vilket kan ge ett stort lyft i prestanda för AMD's nya arkitektur på sikt.
Sen så har jag mycket väl lite grundläggande programmeringskunskaper men är ingen expert utan bara göra enklare saker.
Vad vet du mer än vad AMD, Sony och Microsoft som tillverkar grejerna inte vet?

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Anledningen till att jag länkar till HSA är att det har betydelse för just spelen och att det är en helt annan arkitektur som du inte kan jämföra med era Intel processorer. Då det börjar programmerar för HSA så kommer den inte ehöva lika mycket CPU resurser var det jag ville ha sagt. Och som sagt en konsol behöver inte lika mycket prestanda som en slukande fönster maskin. Bara slopande av DirectX snabbar upp mycket.
Sen så har jag mycket väl lite grundläggande programmeringskunskaper men är ingen expert.
Vad vet du mer än vad AMD, Sony och Microsoft som tillverkar grejerna inte vet?

Nej, HSA är inte relevant på det sättet.
Nej, det är inte en helt annan arkitektur.
Ja, det blir oerhört mycket effektivare när man kodar för konsol än när man kodar till PC för att man skriver och optimerar saker så mycket närmre hårdvarunivå än man gör med PC.
Men det spelar ingen roll, att du hela tiden jämför med PC är helt irrelevant, om du får ut mer prestanda av en svag kärna får du även ut mer av en stark kärna.
Att du fortsätter upprepa dig vad gäller hur mycket effektivare det är jämfört med PC fortsätter bara visa att du inte förstår problemet jag pratar om.
Allt jag pratar om är flera svagare mot färre starkare kärnor, det är allt du behöver prata om.
Trots det fortsätter du babbla om slopande av DirectX osv, det spelar ingen som helst roll för det jag pratar om.

Som exempel, jag visste att Cell var en i teorin väldigt bra processor men att den skulle vara dålig i praktiken.
Jag hade rätt, Sony hade fel.
Det var dumt av dom att satsa på Cell, det gjorde PS3 onödigt dyr och skapade bra mycket mer problem än det gav möjligheter.

Men det beror också på perspektiv och planer, jag säger inte att jag har rätt. Jag säger att jag vill veta mer.
Sen säger jag att PS4ans värsta flaskhals är den entrådade prestandan, det är fakta. Om man rabblar upp all teoretisk prestanda och möjligheter i PS4 är entrådsprestandan det som verkligen står ut som gravt i underkant.

Frågan är hur mycket det spelar in, HSA och slopande av directx osv som du pratar om har ingen som helst betydelse för det, vissa saker kräver entrådsprestanda.

Men även om mina spekulationer om att entrådsprestandan är i underkant stämmer så kanske det är en kompromiss som är värd att göra pga andra saker som pris, energieffektivitet, hur den hanterar funktioner och upplägg som Sony planerat osv.

Grejen är att jag inte vet hur Sony och AMD har tänkt med Jaguar och jag vill veta mer om det.
Jag vill veta hur dom har tänkt kring avsaknaden av entrådsprestanda.
Kan du tala om det för mig så kan jag bemöta det dom sagt och påstå att jag vet bättre än dom eller inte, men jag har inte hört dom säga någonting om det.

Permalänk

Ok annan arkitektur kanske är fel ordval men HSA gör det möjligt till mycket snabbare kommunikation och det tillsammans med GDDR5 minne kan den mycket väl kunna genomföra lika mycket som en starkare kärna även i enkeltrådat som du hela tiden hakar upp dig på.
Visst hade dom kunna slänga i Piledriver i nån form men hade ju gett betydligt större prislapp som ingen här vill betala och ström och ljudnivå hade dragit iväg.
Sen är det ju inte jag som hela tiden jämför med PC för prestandan på en PC är helt orelevant för vad konsolen kommer prestera.
Jag menar bara att du bättre kan optimera och därför behöver du inte lika starka kärnor och som sagt HSA hjälper till en hel del så framtiden ser ljus ut för AMD. Spel kommer optimeras för AMD's arkitektur så Intel kan mycket väl hamna på efterkälken om ett par år även om ren CPU prestanda är bättre.
Vet inte heller om jag skulle kalla Cell för en dålig CPU utan var ju mer att den kostade för mycket och det misstaget gör inte Sony om.
Jaguar är effektiv och billig att tillverka konsoler på så det kommer gå mycket bättre den här gången.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite.

Trodde inte att något pris var sagt än.
Spelbutiken.se

Webbhallen.se

Webbhallens spec's.
Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras.
OBS! Pris samt releasedatum är preliminärt tills vi fått det bekräftat från vår leverantör.

Specs enligt Sonys pressrelease:
Main Processor:
Single-chip Custom processor
CPU: x86-64 AMD "Jaguar" 8 cores
GPU: 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon based graphics engine
Memory
GDDR5 8GB
Hard Disk Drive
Built-in
Optical Drive
BD 6xCAV
DVD 8xCAV
I/O
Super-Speed USB (USB 3.0) AUX
Communication
Ethernet(10Base-T, 100Base-TX, 1000Base-T)
IEEE 802.11 b/g/n
Bluetooth 2.1 (EDR)
AV output
HDMI
Analog-AV out
Digital Output (optical)
PRODUKTSPECIFIKATION
Releasedatum 4:e kvartalet 2013
Vårt artikelnr 135975
Utvecklare Sony Computer Entertainment

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk

Har sett priser på mellan $399-499 så jag gissar på att dom där 5000:- stämmer ganska bra med vad den kommer kosta i början sen kan den säkert sjunka till 4000-4500:- efter ett tag.
Med kraftigare grejer som vissa här på forumet vill ha skulle konsolen ha kostat 7-8000:- minst och det hade inte fungerat.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av ipac:

Var har du källan för det?

Finns i specifikationen som finns ute lite här och där även om inte alla är lika utförliga.
Dom är väl iofs noga att poängtera att slutgiltiga konsolen kan innebära en del modifikationer men jag tror inte speciellt mycket kommer ändras nu.

http://www.fudzilla.com/home/item/30534-sony-releases-ps4-tec...

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

för jävligt att dom aldrig kan ändra placeringen på analogspaken... den borde vara där det digitala styrkorset är. både nintendo och microsoft har fattat att det är bättre att styra om den är där, men av någon anledning fortsätter sony ha analogspaken på fel ställe. digitalen används ju inte så mycket längre, för att de flesta spel är 3D.

Personligen tycker jag och mina kollegor på jobbet tvärt om, att PS3 dosan är skönare just pga placeringen av den vänstra analoga spaken.
Vi får alla ont i vänsta tummen efter att vi spelat ett tag med 360 dosorna.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

8 gig bara är ju rätt tamt med minne för både gpu och cpu.

Jämnfört med 256mb var för dagens PS3?