Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk

Min familj har betalt denna avgift i 15 år nu "frivilligt", dock nämnde pappsen vid matbordet för ett par dagar sedan att han kommer inte sponsra en maffia-organisation som påtvingar folk att betala för något de inte använder. T.ex ett exempel från min sida, fattiga studenter som lever på 1000:- efter hyra, det ska de ha för mat och andra saker t.ex hygienartiklar mm. att ta bort ~170:- på den summan i månaden, vilken stackare KAN leva på dryga 830:-?! En student idag KRÄVER en dator och internet för sina studier. Ska de bli tvungna att ta ett lån från CSN pga att har råd till SVT?. Hell no, undrar vad CSN skulle tycka om det.

Mobil har nog majoriteten av allihopa i landet, smartphones har nog hälften av befolkningen är jag säker på, tom. min mormor på 81 år har en Iphone 4S med "internet".

Idioter och åter idioter. Jag kommer aldrig betala skitet. Bara neka gott folk!

Permalänk
Medlem

Demonstration, någon?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Hjälper ju inte eftersom du är skyldig att betala iaf även om det är abbonemang.
SVT skulle kunna lägga ner webbsändningarna helt men du är ändå skyldig att betala eftersom du kan ta emot TV4's sändningar på nätet trots att pengarna går annanstans.
Sen så är det ju även radion som finanseras av TV llicensen även fast den inte är licenspliktig idag.

Fattar inte det där med tv4a, i texten står det ju att avgiften skulle betalas sen tv4 introducerade betaltv på nätet, så jag ska betala för att man får betala för något annat på nätet?

Tv4 är ju reklamkanal, varför har de med tv-boten att göra?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Lägg avgiften på skatten så är det klart... PS behövs och bör därmed ligga på skatten.

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Anlednignen att jag just nämner Stockholms motorvägsbygge är att det första nuvarande regering gjorde var rev upp beslut om påbörja med sista delen av botniabanan som redan var beslutat att 2010 men revs upp och istället satsades på motorvägsbygg i Stockholm.
Och regeringen är fortfarande emot satsning av norrbotniabanan trots att kommunerna och EU stöd kommer stå för det mesta och behöver inte lägga ut ett enda öre för att påbörja bygge men det krävs EU stöd och då måste regeringen ställa sig bakom vilket dom inte gör.
Svenska Näringsliv, EU och många andra är positiva och vill bygga banan dom enda som är emot den är nuvarande regering.
Så då ska inte mina pengar gå till några vägar i Stockholm heller.

Länka gärna till beslutet de rev upp, då det mig veterligen inte fanns något beslut på bordet i 2010. EU erbjöd sig bistå med 20% av utbyggnadskostnaden i 2011 och vill ha det färdigutbyggt 2030 medans regeringen (och oppositionen) har sagt att utbyggning kommer ske runt 2020.

Skrivet av Bellerefon:

Fattar inte det där med tv4a, i texten står det ju att avgiften skulle betalas sen tv4 introducerade betaltv på nätet, så jag ska betala för att man får betala för något annat på nätet?

Tv4 är ju reklamkanal, varför har de med tv-boten att göra?

På grund av "Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235)." Dock faller det hela samman lite längre ned i lagtexten där det definierar en mottagare som en enhet som är avsedd för mottagning - vilket en dator, surfplatta eller telefon inte är. En AppleTV (eller Boxee osv) kan dock diskuteras eftersom den faktiskt ÄR avsedd för TV tittande.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja se detta i en domstol då det är en tolkningsfråga av lagen.

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Fattar inte det där med tv4a, i texten står det ju att avgiften skulle betalas sen tv4 introducerade betaltv på nätet, så jag ska betala för att man får betala för något annat på nätet?

Tv4 är ju reklamkanal, varför har de med tv-boten att göra?

Ja det är en reklamkanal men det är fortfarande TV sändning dvs tvavgift pliktig även fast pengarna går annanstans.
Så att du inte kan se SVT i nån form hjälper inte så mycket. Kan du se TV sändningar oavsett om det är betalkanal eller inte så är du skyldig att betala.
Sen säger jag inte att jag försvarar det utan det är så tv licensen fungerar.
Du kan se TV sändningar genom Magine, Viaplay t.ex också så egentligen så har allt som kan ta emot dom sändnigarna varit licenspliktig redan oktober med.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassius666:

Lägg avgiften på skatten så är det klart... PS behövs och bör därmed ligga på skatten.

Det är ju det dom har gjort nu, hur många har inte något av det som Radiotjänst anses vara licens pliktigt ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Varför är det inte skatt på alla vardagsprodukter man köper på Ica? Jag kan ju bygga en fissionsreaktor med sådana och producera egen energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannoren:

Är inte så haj på sånt. Men om någon tipsar mig om hur och vart man skapar ett smidigast så gör jag mer än gärna det

Länken förekom tidigare i tråden, men jag tänkte bara slänga upp den igen så att fler förhoppningsvis ser den.

Namninsamling mot TV-avgiften: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7458

Permalänk
Skrivet av Burtas:

Det är ju det dom har gjort nu, hur många har inte något av det som Radiotjänst anses vara licens pliktigt ?

Förutom att ett fast årsbelopp är allt annat än en skatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Har man inte råd med tv, smartphone, dator etc... jag då är man inte betalningsskyldig, enkel matematik.

Kan ju faktiskt vara så att man har släkt eller vänner som skänkt någon gammal dator till en som man har för att betala räkningar, läsa lite nyheter osv med. Jag skänkte själv bort en 4år gammal dator till min svärfar nyligen som var fullt fungerande för sådana ändamål. Så det jag menar är att man kan ha en dator trots att man knappt har några pengar alls.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Asså den på SweC som la till bilden till artikeln här borde få löneförhöjning befodran och godis.

Om man ska ge sin lilla åsikt om detta så är det här med att "kräva" på pengar extremt drygt. Speciellt eftersom att SVT är en tjänst som många faktiskt inte använder. Nu antar jag att de flesta redan betalar denna avgift eftersom att man har ofta en TV, men det blir en principsak.

Varför springa omkring och jaga folk på pengar? Har man så dåliga tjänster att man inte kan få in pengar annars så kanske man borde kolla över sin marknadsföring eller vad det är man faktiskt gör. Det är ju inte gigantiska summor vi snackar om men ändå.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odessy:

Varför är det inte skatt på alla vardagsprodukter man köper på Ica? Jag kan ju bygga en fissionsreaktor med sådana och producera egen energi.

Moms är en skatt vi betalar på nästan all konsumtion av varor och tjänster.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odessy:

Varför är det inte skatt på alla vardagsprodukter man köper på Ica? Jag kan ju bygga en fissionsreaktor med sådana och producera egen energi.

Det är mellan 12% och 25% skatt på alla varor du kan köpa på ICA, kallas för moms.
Förstår dock inte vad eventuella avgifter för energigenerering m.h.a fissionsreaktorer har att göra med att betala licensavgifter för att äga teknisk utrustning som kan ta emot TV-signaler.

ONT:
Definitionen på TV-mottagare: 2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Är det någon som har definitionen på vad en "utsändning/vidaresändning av TV-program" är?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av Odessy:

Varför är det inte skatt på alla vardagsprodukter man köper på Ica? Jag kan ju bygga en fissionsreaktor med sådana och producera egen energi.

Det betalar du redan i form av moms.
Däremot skulle jag vilja se mer rörlig momssats där onyttig mat har högre moms och nyttigare mat har lägre moms.
Lokalproducerat skulle behöva extra stöd också för att kunna konkurera med allt skit som kommer in från EU som håller på ta död på lokalproducerat som det är idag.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassius666:

Lägg avgiften på skatten så är det klart... PS behövs och bör därmed ligga på skatten.

Hellre det än den här sörjan.

Helt otroligt att radiotjänsten får göra lite som dom vill känns det som.

Otroligt med tanke på att vi lever i Sverige...

Permalänk
Skrivet av andkem:

Länken förekom tidigare i tråden, men jag tänkte bara slänga upp den igen så att fler förhoppningsvis ser den.

Namninsamling mot TV-avgiften: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7458

Hur många har skickat in?

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad alla grinar över, neka att ni har en tv, smartphone eller dator ens. Säger dom annat, eller att en kontrollant sett det säger du bara att du sålde den dagen efter, eller att det var ett lån och du lämnat tillbaka tvn. Annars OM jag mot förmodan skulle få en faktura skulle jag bestridit den och tagit det till rätten och fått det prövat.
Såvitt jag vet så har ingen hittills blivit tagen till rätten vid en bestridan. Det går rykten om att tv avgiften i sig är olagligt samt att den inte uppfyller det förordningen kräver. Jag hatar tv avgiften men bryr mig inte om vad dom hittar på, jag kommer inte betala för det som SVT är idag, gör dom om SVT så att det förljer förordningen betalar jag gladeligen.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Känns något larvig att ha en avgift som i princip alla ska betala oavsett inkomst.
Finns väl massvis med studenter som enligt Radiotjänst tolkning ska betala men som kanske inte har råd.
Det borde trots allt vara en rättighet att få tillgång till radio och tv utan alltför stora kostnader, det ger trots att en viss bildning och tittaren hänger med i samhällsutvecklingen förutsatt att man inte bara kikar på Glamour.

Vore därför bättre med en inkomstbaserad skatt men tappar väl 150 personer i Kiruna jobbet, snacka om konstgjord andning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andkem:

Länken förekom tidigare i tråden, men jag tänkte bara slänga upp den igen så att fler förhoppningsvis ser den.

Namninsamling mot TV-avgiften: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7458

Problemet är att det sägs att rösten bara räknas om både för och efternamn samt ort finns med, men man vill ju inte gärna gå ut med detta så att Radiotjänst ännu enklare kan hitta en.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Min dator ägs av mitt jobb och jag använder min jobbmobil (iphone5). Behöver jag betala tv-avgift?
Jag har ingen TV men har internetuppkoppling hemma.

Du får låna utrustning i 14 dagar sen måste du betala licens för tv-mottagaren.
Sen är inte en dator eller mobil en tv-mottagare även om det har varit med i förslaget på att göra dom till det.
Radiotjänst(om jag får tro på det) har tagit förslaget på att utrustning som kan användas för mottagning av tv-program ska anses vara tv-mottagare.
Den delen kom aldrig med i lagändringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du får låna utrustning i 14 dagar sen måste du betala licens för tv-mottagaren.
Sen är inte en dator eller mobil en tv-mottagare även om det har varit med i förslaget på att göra dom till det.
Radiotjänst(om jag får tro på det) har tagit förslaget på att utrustning som kan användas för mottagning av tv-program ska anses vara tv-mottagare.
Den delen kom aldrig med i lagändringen.

Om så är fallet så lånar man den bara över kvällen natten, tar sedan tillbaka den till jobbet, lånar den igen nästa kväll osv...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Problemet är att det sägs att rösten bara räknas om både för och efternamn samt ort finns med, men man vill ju inte gärna gå ut med detta så att Radiotjänst ännu enklare kan hitta en.

Vaket av dig! Så att Radiotjänst lättare skall hitta dig!

Uppge namn och adress tack, så skickar vi faktura.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Man blir så arg att man inte vet vad man ska skriva typ...!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Problemet är att det sägs att rösten bara räknas om både för och efternamn samt ort finns med, men man vill ju inte gärna gå ut med detta så att Radiotjänst ännu enklare kan hitta en.

Tror knappast Kulturdepartementet har tid eller ork att sammanställa all namn och skicka en lista med alla namn plus ort till Radiotjänst.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

lol, from idag äger jag bara en nokia 3310

Min heter 3510i, ska visst vara en display som kan hantera grafik, kanske går att använda för att se tv.
Har en äldre modell som bara tar text också, modellnr börjar på 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Tror knappast Kulturdepartementet har tid eller ork att sammanställa all namn och skicka en lista med alla namn plus ort till Radiotjänst.

Kanske jag är paranoid, men jag tar det säkra före det osäkra

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Chilla. Det här är bara för att bereda väg för en allmän public service skatt/avgift. Med sådana här otrevligheter färskt i minne hos folket så ser plötsligt en allmän skatt ut som ett bättre alternativ. Kommer runt 2014. Svensken är inte svår att manipulera, att ni aldrig lär er hur de jobbar...

Absolut, men om tv-avgiften läggs på skatten så försvinner antagligen Radiotjänst. Varför skulle Radiotjänst vilja ta död på sig själva? Jag tror banne mig att dom inte har tänkt så långt, utan bara verkställer lagen som den är skriven. Precis som dom hävdar mao.

Permalänk

"Spärra in alla män i fängelse för dom har utrustning som kan användas till att våldta med..."
Precis samma logik, eller?