Miniprojekt - styra Windows 8 på HTPC med Wiimote som mus

Permalänk
Medlem

Miniprojekt - styra Windows 8 på HTPC med Wiimote som mus

En av mina första tankar när jag såg Metrointerfacet i Windows 8 var att det här skulle förmodligen funka grymt bra att köra med en Wiimote. Startade en tråd där jag frågade om någon testat, men där fick jag inget direkt konkret svar till en början.

Hursomhelst, när jag byggde ny HTPC under senhösten valde jag att köra W8 på den bara för att kunna testa loss, det har ju funnits projekt för att köra Wiimote under tidigare Windowsversioner och även Linux. Efter många timmars knycklande gav jag upp, lyckades kort och gott inte få Windows 8 att hooka wiimoten med den programvara som fanns då.

Flera månader senare postade användaren iSimon ett inlägg i tråden om att han satt ihop ett programvarupaket för detta.

Bestämde mig för att testa, och beställde hem en billig sensorbar från Dealextreme. Bluetoothdongle hade jag sedan gammalt, också den beställd på DX, för det facila priset av 90 cent. Nu kostar den förvisso det dubbla, men det är ju inte så man behöver sälja sig på stan för att få råd det heller

Det hade säkert gått med en bluetoothdongle till något tangentbord eller så också.

Detta är grejerna jag kör med:

Sensorbar
Bluetoothdongle

Totalkostnad 6.50 USD. Knappt ens en öl på en någorlunda respektabel sylta. Ja, och så är det väl förstås Wiimoten då, men jag utgår från att ingen köper en sådan bara för att trixa runt med detta, utan det har säkert den nyfikna liggande hemma redan. Vill man bara testa först kan man ju använda en omodifierad sensorbar också, men då får man ha Wiin igång parallellt med HTPC:n för matningens skull, eller bygga en adapter (vilket nog inte är supertjurigt heller, kontaktdonet mot Wiin är ganska simpelt).

Utöver det behöver man tanka hem och installera Touchmote, en enligt min åsikt mycket smidigare lösning på mjukvaruproblemet än vad som funnits tidigare. För bara ett halvår sedan innebar det installation av en fullsize blåtandstack, massa scriptmotorer, osv, om man ville köra Wiimote under Windows. Touchmote är mycket prydligare, 5 MB installer, och helt self contained. För att inte tala om hur löjligt lätt det var att konfigurera. Me like!

Tänkte mig detta främst som någon slags guide för den som känner för att testa samma sak. I korthet är det två saker som behöver göras, 1) sätta en USB-kontakt på sensorbaren, och 2) installera och konfigurera Touchmote.

Jag förutsätter lite förkunskaper i och med att detta trots allt är ett IT-forum. Går exempelvis inte igenom installationen av Touchmote, vilken borde vara självförklarande för den som inte är helt IT-handikappad. Jag är inte heller överdrivet detaljerad för att hålla omfattningen nere lite. Är det några oklarheter är det bättre att ni frågar i galleritråden.

Miniprojekt - styra Windows 8 på HTPC med Wiimote som mus

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Känner att jag måste försöka själv. Behöver få tag på en sensor bara!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

5 stjärnor för att jag hoppas att det var whiskey på första bilden

Visa signatur

GPU: AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G | CPU: Intel Core i7-6700k 4.0 GHz| RAM: HyperX 16 GB 2133 MHz| PCB: MSI Z170A-S02| PSU: EVGA Supernova G2 750 W | Monitor: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS| Hörlurar: AKG K7XX | Mick: ModMic v5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBearSpy:

5 stjärnor för att jag hoppas att det var whiskey på första bilden

Laphroaig Quarter Cask, en solklar femma om det bara är whiskyn som avgör betyget

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Blir ju lätt ett måste till min htpc när/om det blir byggd

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Solklar femma! Nu blev man sugen på att göra detsamma!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Då skulle ha tagit ut sensorn i kontrolle och gjort ett armband Hade varit Som Tony Stark i Ironman

Permalänk
Medlem

Grym guide!
Men jag undrar, måste inte sensorn under TVn ha någon form av anslutning till datorn? Eller ansluts den också via blåtand?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Wow! bra jobbat!

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Grym guide!
Men jag undrar, måste inte sensorn under TVn ha någon form av anslutning till datorn? Eller ansluts den också via blåtand?

En wiimote fungerar så att i själva wiimoten sitter en IR-kamera som bara ser IR-ljus.
I IR-baren (som i detta fallet sitter på tvn) är det fyra IR-dioder som bara lyser med ett konstant sken, det är för att wiimoten ska ha något att snappa upp och räkna ut positionen med, man kalibrerar ju Wiimoten (kameran i wiimoten) så att den ska veta hur "bilden" i irkameran är när man siktar på vissa saker, sen kan mjukvaran räkna ut resten om var man "pekar någonstan"

Så IR-baren kan stå varsomhelst, sålänge wiimoten kan se den, och för att svara på din fråga så drivs den bara med USB, den kontakten TS lödde på

Ett knep när IRbaren är trasig är att ställa upp två st ljusstakar vid varsin sida om tv, då en eldlåga skickar ut IR-ljus när det brinner så fungerar det likabra som irbaren

blev lite luddigt men hoppas det dög lite

mvh

Permalänk
Avstängd

Snyggt!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Riktigt ballt!
Solklar femma och jag kommer antagligen göra detta själv med då ag har ett wii liggandes som jag inte använder ändå.

Permalänk
Medlem

Ok, testade nyss själv! Sensorn fick sitta i konsolen, men det fungerade fint!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Så finurligt, detta måste man ju testa.
Jag köpte en trådlös sensormackapär på Elgiganten för nåt år sedan, det måste väl fungera.

Sen undrar jag ju vad det är för platt NES du har bredvid teven?

Hursomhelst, tack för idén

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra guide! Välskrivet är det dessutom, 5 stjärnor på bara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schattiz:

Så finurligt, detta måste man ju testa.
Jag köpte en trådlös sensormackapär på Elgiganten för nåt år sedan, det måste väl fungera.

Sen undrar jag ju vad det är för platt NES du har bredvid teven?

Hursomhelst, tack för idén

Det kommer funka utmärkt med en trådlös sensorbar, den är i princip bara en lampa som sagt

Ah, det är en NES jag moddade för längesen, tyckte det var rätt mycket luft i NES i originalskick, så slimmade den. Ganska perfekt nu när det är fullt i mediamöbeln och den måste stå under TV:n.

Det är fortfarande en del luft i den. När jag får tag på en ny NES att leka med tänkte jag slimma den ännu mer, och den gången kommer jag inte lägga så stor vikt vid att lämna moderkortet intakt och att bara använda originaldelar, så den kommer nog bli bra mycket mindre. Kommer dessutom försöka bibehålla originallooken bättre på den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag gillar visningen av konsolerna mest <3

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Laphroaig Quarter Cask, en solklar femma om det bara är whiskyn som avgör betyget

Kudos, kul att se en man som gillar fin whisky!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Kudos, kul att se en man som gillar fin whisky!

Fast det är ju inte svårt att gilla Laphroaig (eller för all del islaywhisky överlag) om man alls gillar whisky

----

I övrigt, som vanligt är det skitkul att så många verkar bli tända på att göra samma sak själva. Att folk blir inspirerade till något eget är den högsta formen av beröm, och kanske det största skälet till att de senaste gallerierna mest blivit den här sortens projekt som de flesta klarar av att fixa, än den sortens byggen man postar bara för att få credits för

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag diggar din setup av spelkonsoler äkta gamer!

Permalänk
Medlem

Coolt!

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

går det använda det programmet för att kunna styra musen med en usb-handkontroll?

Permalänk
Medlem

Det här var inte dumt hörru.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBearSpy:

5 stjärnor för att jag hoppas att det var whiskey på första bilden

Tack för att du klarade upp det, tydligen ska man ha så mycket alkohol och orelaterat det bara går på SweClockers galleri för att få poäng

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubbää:

går det använda det programmet för att kunna styra musen med en usb-handkontroll?

Tror det kan göras med GlovePIE. Krävs att du hittar eller skriver ett script dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det är ju inte svårt att gilla Laphroaig (eller för all del islaywhisky överlag) om man alls gillar whisky

----

I övrigt, som vanligt är det skitkul att så många verkar bli tända på att göra samma sak själva. Att folk blir inspirerade till något eget är den högsta formen av beröm, och kanske det största skälet till att de senaste gallerierna mest blivit den här sortens projekt som de flesta klarar av att fixa, än den sortens byggen man postar bara för att få credits för

Hej där, verkligen kul läsning!

Blir dock sjukt nyfiken, kan man spela med wiimoten? Funderar själv på att köpa hem grejer och testa lira bf3 typ (sätta wiimoten på ett plastgevär eller nått^^) men är tveksam till att det funkar. På bilden har du ju mer som ett sikte än en muspekare, men funkar den på samma sätt?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubbää:

går det använda det programmet för att kunna styra musen med en usb-handkontroll?

Nä, det tror jag inte, men den prylen måste det ju finnas mängder av lösningar på. Glovepie som föreslogs skulle du ju kunna använda, och mappa upp tangenttryckningar till handkontrollen. Ska du köra XBMC med handkontroll (vilket många gör), så är det bara frågan om att hacka loss lite i en konfigurationsfil.

Skrivet av Najsisen:

Hej där, verkligen kul läsning!

Blir dock sjukt nyfiken, kan man spela med wiimoten? Funderar själv på att köpa hem grejer och testa lira bf3 typ (sätta wiimoten på ett plastgevär eller nått^^) men är tveksam till att det funkar. På bilden har du ju mer som ett sikte än en muspekare, men funkar den på samma sätt?

Japp, men det verkar bara vara så att sjäva cursorgrafiken byts ut när du styr den med Wiimoten. Det är fortfarande muspekaren så att säga.

Dubbelkollade genom att dra igång Diablo3 och använda Wiimoten för att traska runt lite i stan. Funkade prima

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det man skulle vilja göra för att kunna spela större spel som bf3 vore väl att kunna använda en nunchuck för att gå runt med spelaren. Det går inte att göra det med Touchmote för tillfället, men det kommer definitivt stöd för det i en framtida version!

Däremot finns det stöd just nu för att konfigurera knapparna på wiimoten som tangentbordsknapptryckningar. Det är inte så dokumenterat men det finns ett exempel på en konfiguration för att spela ett spel kallat "Super Crate Box". Kolla i Touchmote mappen och en mapp som heter Keymaps. Det går också konfigurera så att det styr muspekaren istället för en touch pekare, om det skulle krävas av någon app eller spel.

Det jag håller på och implementerar just nu är att ge stöd för att ansluta flera Wiimotes samtidigt. Efter det antar jag att jag ska kolla på hur det skulle gå att emulera en handkontroll med en nunchuck eller classic controller. Ge gärna förslag på om det är nåt annat ni vill se

Tips: Alla touch guestures som finns i Windows 8 går att göra med Touchmote. Svep från kanterna för att få upp "charm bar menu" till höger, aktivitetslistan till vänster etc. Använd B knappen för att lägga till en andra touchpunkt och dra sedan med A knappen för att zooma eller rotera

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSimon:

Det man skulle vilja göra för att kunna spela större spel som bf3 vore väl att kunna använda en nunchuck för att gå runt med spelaren. Det går inte att göra det med Touchmote för tillfället, men det kommer definitivt stöd för det i en framtida version!

Däremot finns det stöd just nu för att konfigurera knapparna på wiimoten som tangentbordsknapptryckningar. Det är inte så dokumenterat men det finns ett exempel på en konfiguration för att spela ett spel kallat "Super Crate Box". Kolla i Touchmote mappen och en mapp som heter Keymaps. Det går också konfigurera så att det styr muspekaren istället för en touch pekare, om det skulle krävas av någon app eller spel.

Det jag håller på och implementerar just nu är att ge stöd för att ansluta flera Wiimotes samtidigt. Efter det antar jag att jag ska kolla på hur det skulle gå att emulera en handkontroll med en nunchuck eller classic controller. Ge gärna förslag på om det är nåt annat ni vill se

Tips: Alla touch guestures som finns i Windows 8 går att göra med Touchmote. Svep från kanterna för att få upp "charm bar menu" till höger, aktivitetslistan till vänster etc. Använd B knappen för att lägga till en andra touchpunkt och dra sedan med A knappen för att zooma eller rotera

Vill man gå händelserna i förväg lite och lira BF innan du fått till nunchukstödet kan man ju sitta med ett tangentbord i knäet och styra på det viset. Visst, blir ju klurigt om man vill använda nåt av de gevärsaktiga prylar som finns till Wii, som man både har nunchuk och Wiimote i, men med en pistol för bara Wiimoten går det ju fortfarande

Själv är jag väldigt nöjd med de features som finns nu för det jag har Touchmote till (därmed säger jag absolut inte att du inte ska implementera mer!), det enda jag skulle kunna tänka mig nu vore väl någon slags smoothingfunktion, som man kan slå på om man vill kompensera för att man oundvikligen är lite skakig på handen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kul projekt! Vore intressant om du testade ett FPS-spel. Jag har själv provat förut med GlovePie, men det fungerar inte så bra eftersom siktet alltid är i mitten av skärmen. Denna "touch"-variant kanske fungerar annorlunda?
Om det skulle fungera borde det betyda att de som har en touchskärm skulle kunna skjuta genom att peka på en fiende på skärmen...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED