Ultrabook, köpråd och ideer vad som är viktigt

Permalänk

Ultrabook, köpråd och ideer vad som är viktigt

Tjena.

Jag ska köpa in en ultrabook till mig genom jobbet. Har några frågor, mer utförlig beskrivning av vad jag tänkt använda den till kommer längre ner.

Krav
Vikten från 1.1-1.6 kg är ok.
i5 eller i7 processor
Gärna SSD disk (men går ju att byta ut en mekanisk oavsett)
Bra batteritid
Behövs ej kunna användas som surfplatta (har sett hybriderna men det är inte viktigt för mig)
Skönt tangentbord. Provade skriva på acers S7 som var skit snygga men tangentbordet gillade jag inte alls. Samsung series 5 och 7 och 9 hade sköna tangentbord. Zenbook har jag inte hittat i någon butik för att prova.

1. Bör man sattsa på en 1920x1080 skärm kontra en 1366*768?
2. Touch skärm, är det viktigt? Kommer det bli viktigt?
3. Matt skärm viktigt?
4. RAM minne, är 4GB tillräckligt?

Skärmens upplösning
Jag kommer använda den i jobbet och reser en del, men när jag sitter på kontoret så är det tänkt att koppla in en 28 tums skärm till den. Därför gillar jag hellre 1920*1080 upplösningen, men det begränsar en hel del valmöjligheter på olika ultrabooks. Så frågan är då, är det värt det?

Touch skärm
Är det såpass mycket bättre? hör många säga att det är väldigt mycket bättre på Windows 8, men hur mkt kommer man sitta och pilla på skärmen när man har en mus och sitter med händerna på tangentbordet?
Jag har tittat på en del skärmar och datorer, men de som det står matt skärm på, med touch funktion, är ändå glansiga. Är det jag som ser/fattat fel eller är det så? Eller reflekteras det inte lika mycket i dessa utomhus, och därför kallas de "matta"?

Ram Minne
Många ultrabooks har max 4GB eftersom de använder endast ondboard dimm. Men det begränsar om man vill ha mer, eftersom max är 4GB. Behövs det mycket mer ram minne än 4 i framtiden? Är det då värt att sattsa på en som har

Lång lista, men har tagit med typ alla som för mig kan tänkas vara aktuella. Men kanske missat någon? Vilken är att rekommendera?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1652405,1449503,1385345,...

Jag har suttit och tittat massa, och letat infon, men nu är det i sista skedet med att bestämma mig för vad, och det är inte så lätt =). Tacksam för all hjälp!

//Markus

Permalänk

Ingen som har något råd alls? Jag ska inte ha datorn till gaming och det spelar ingen roll om den ksotar 10k eller 14k

Har uppdaterat länken med färre datorer som förslag....
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1652405,1449503,1385345,...

Permalänk
Medlem

Har en Zenbook. Grymt nöjd. 15" skärm, full HD, i7, 8GB internt, 128 GBx2 SSD.
Har den för rent privat bruk. Den är lätt, men en15" är kanske lite stor om man ska resa med den.
Har en jobbdator, Dell 14" skärm. Den är perfekt att resa med.

Är du i Sthlm kan du kolla på Inet på Sveavägen för klämma å känna på en Zenbook.