Jakten på den perfekta musen [Ytterligare en tråd]

Permalänk

Jakten på den perfekta musen [Ytterligare en tråd]

Hejsan.
Eftersom min älskling Tt eSports Black håller på att dö så tänkte jag köpa en ny mus (precis som alla andra just nu). Den här gången så funderar jag på hur mycket pengar jag borde lägga. Min första fundering var att antingen köpa en till likadan mus eller gå på G400, men så tänkte jag att jag kanske borde skämma bort min hand lite. Budget spelar ingen jättestor roll har jag bestämt mig för, men inom rimliga gränser givetvis (inget över 1000 kr, om det inte är mycket välmotiverat). Musen jag har nu är aningen för kort, men i övrigt känns den bra i min hand. Jag använder någon form av blandning mellan "Claw" och "Palm" greppen, alltså har jag fingrarna böjda väldigt lite men håller musen i övrigt som palm.

Jag kör just nu musen med 2300 DPI, så lägre än så är väl inte att föredra (skulle säga MINST 3000 DPI upplösning). Mina händer är ganska mellanstora, så någon Feenix Nascita är inget allternativ, och inte heller Razer Naga. Så vad letar jag efter?
En trådad mus som gör vad den ska, har INGET behov av 439857234897689234762479 tumknappar eller lysande bling-bling som bara förstör.
Musen ska vara ergonomisk och ska passa bra med alla mina tygmattor, Tt eSports Dasher, SteelSeries QcK+ Fnatic och QcK mini. Justerbar vikt är ytterst positivt, då jag gillar den flexibiliteten.
Så vad har jag kollat på?
FunC MS-3
Mionix Naos 3200
Corsairs M-serier
SteelSeries Kana och Sensei
Logitechs G-Möss
Razer DeathAdder 2013 (mindre sugen, om inte alla problem fixats)
Mionix oxh FunC vet jag inte om jag gillar formen på, men det får jag helt enkelt testa.

Jag vill att musen ska finnas att känna på hos Elgiganten, Teknikmagasinet, Kjelle alternativt Netonnet eller siba för att känna på. Kan man använda nån form av bytesrätt om man vill känna på en mus?

Så, vad tycker ni?

Hoppas att texten var förståelig och inte för lång!

P.S Värt att nämna kan vara att jag är högerhänt :>

Permalänk
Medlem

Qpad 5k , mionix , func

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Qpad 5k , mionix , func

Okaj, de verkar ha väldigt lik design allihopa. Jag får väl helt enkelt åka och känna på de, de är ett högt stående alternativ om de inte är för tunga med sid-grejen

Permalänk

Intellimouse 3.0 verkar perfekt för dig! Utdöende art men ack så grym http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94897

missade DPI kravet.. sry

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Köpte en Mionix och den är makalöst skön för handen. Testa!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Intellimouse 3.0 verkar perfekt för dig! Utdöende art men ack så grym http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94897

Har sett den med, men jag tror att upplösningen kommer bli ett problem, jag kan inte använda möss/musar med låg DPI, det passar mig inte alls.

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Har sett den med, men jag tror att upplösningen kommer bli ett problem, jag kan inte använda möss/musar med låg DPI, det passar mig inte alls.

Missade att du önskade hög DPI. My bad!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Missade att du önskade hög DPI. My bad!

Inga problem, alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag R.A.T. 7 är en riktigt bra mus.
Jag har varit på en hel del andra möss, Razer Deathadder och Mamba, Mionix Naos-någonting, Steelseriesvarianter etc.
Visserligen inte ägt många men testat vänners etc. och för varje ny jag är på och prövar så fastnar jag bara mer och mer för min R.A.T.

Det som för mig talar mest för R.A.T. 7 för min del är vikten. Varje gång jag är på och petar på en ny "gamingmus" så blir jag lika förvånad varje gång över att även med samtliga vikter på (om det är justerbart) så väger de knappt någonting. Jag vill ha lite tyngd i musen, och R.A.T. är det tyngsta jag hittat. Inte så många andra möss som kör med stålstomme på så sätt.

Sedan rent komfortmässigt kan jag dock inte säga mycket. Personligen är jag lite negativ till den släta, mjuka utformningen som t.ex. Mionix Naosmössen och Qpad 5k har, men det är bara en smaksak. Blir för mjukt och lent för min del med alla kurvor. Inget fel på att ha en slät mus, men jag tycker det blir för mycket. Deathadders, Intellimouse etc. har jag dock inga problem med så. Jag gillar dock defenitivt lite mer hur utformningen på R.A.T. känns, det är lite annorlunda. Den är även justerbar, men under de två åren jag ägt den har jag justerat två gånger, så det är liksom ingen jättegrej. Man ställer in den efter sin hand en gång, och sen låter det vara. 5600 DPI kommer min upp i, tror det har släppts någon mer revision sedan jag köpte min för två år sedan som ger upp till 7200 om jag inte minns fel. Alldeles för overkill i min mening.

Kanske inte är något för dig, men jag tycker defenitivt du borde kolla upp den.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Personligen tycker jag R.A.T. 7 är en riktigt bra mus.
Jag har varit på en hel del andra möss, Razer Deathadder och Mamba, Mionix Naos-någonting, Steelseriesvarianter etc.
Visserligen inte ägt många men testat vänners etc.

Det som för mig talar mest för R.A.T. 7 för min del är vikten. Varje gång jag är på och petar på en ny "gamingmus" så blir jag lika förvånad varje gång över att även med samtliga vikter på (om det är justerbart) så väger de knappt ingenting. Jag vill ha lite tyngd i musen, och R.A.T. är det tyngsta jag hittat. Inte så många andra möss som kör med stålstomme på så sätt.

Sedan rent komfortmässigt kan jag dock inte säga mycket. Personligen är jag lite negativ till den släta, mjuka utformningen som typ Mionix Naosmössen och Qpad 5k har, men det är bara en smaksak. Då gillar jag det lite mer hur utformningen på R.A.T. känns.
Är även justerbar, men under de två åren jag ägt den har jag justerat två gånger, så det är liksom ingen jättegrej.

Värd att kolla upp i alla fall, vill du ha något lätt dock så är det fel mus.

Tack för ditt utförliga svar!
Med det du nämner så verkar inte just den musen passa mig, då jag föredrar släta möss över "skrovliga" som jag förstår det. Jag kan visst uppskatta en tung mus, men inte en som är tung "alltid" eftersom jag byter tyngderna i min Black varannan dag för att passa mitt humör. Om musen passar perfekt i mitt grepp så blir det så klart ett mindre problem, eftersom jag kan använda hela handen i mina rörelser så att säga. När jag skulle köpa min Black så snackade jag med några i affärer etc om just R.A.T serien, och de sade att man nog inte borde justera de så ofter, då de inte är superhållbara.
Jag får åka och känna på den iaf, tack för tipset!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marreboy:

Qpad 5k , mionix , func

Skrivet av BrutalOddball:

Okaj, de verkar ha väldigt lik design allihopa. Jag får väl helt enkelt åka och känna på de, de är ett högt stående alternativ om de inte är för tunga med sid-grejen

Mer eller identiska, Fuc verkar helt klart trevligast. Hört att Mionix tidigare har haft problem med programvaran till sina tidigare möss.

Själv funderar jag på en Func men känner att 700kr inte går att motivera när jag redan äger en Corsair M90.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Får säga som Make.Sense, R.A.T 7!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak att göra, känn på så många möss du kan. Har själv beställt flera dyra möss som sedan bara ligger i hyllan (Abyssus, Logitech Performance Mouse MX mf.)

Nu kör jag en Logitech G9x som har ett litet speciellt grepp. Musen är ganska platt och bred vilket funkar bra om man har under-armarna horisontella med bordsskiva/armstöd. Jag kör det lilla skalet med ett "claw" grepp, dvs att mitt ring- och lill-finger är nästan helt rundade, tumme, pek- & lång-finger ganska utsträckta. Musen hålls fast med tumme och lillfinger.

Har tidigare kört G500 och dess föregångare, innan dess MS Intellimouses. Då använde jag "mer" palm grepp men tycker att man har för lite känsla/precision med det. Kanske är bättre för folk som kör FPS.

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Mer eller identiska, Fuc verkar helt klart trevligast. Hört att Mionix tidigare har haft problem med programvaran till sina tidigare möss.

Själv funderar jag på en Func men känner att 700kr inte går att motivera när jag redan äger en Corsair M90.

jo, det känns så. Bara inte musen är för tung, för då tror jag inte att jag kommer kunna använda den med alla (säkert grymt ergonomiska) "sidostycken". Blir väl att testa, men inte många fysiska butiker har FunC-musen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BrutalOddball:

jo, det känns så. Bara inte musen är för tung, för då tror jag inte att jag kommer kunna använda den med alla (säkert grymt ergonomiska) "sidostycken". Blir väl att testa, men inte många fysiska butiker har FunC-musen

Annars kan jag personligen rekommendera Corsair M90 som visserligen har en miljon knappar och man använder bara några av extra knapparna. Men den är extremt behaglig. Lite mindre än Qpad och funC formen men helt klart skön att hålla i.
Stabil metallbas gör den tålig och lite tyngre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Master of Overkill

http://www.feenixcollection.com/
Bästa musen jag någonsin har ägt.

Fy fan värd var enda krona du kan byta vikter och du får med glides och den funkar bra på alla mattar jag har 7 olika typer av musmattor.

Dock kostar den ju 1100 kronor med frakt och tull

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Mionix Naos 5000 är den bästa mus jag någonsin använt. Sitter så fruktansvärt gött i handen och klickljuden är så jädra sköna.

Mvh en som är kräsen med möss

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Deathadder 2013 nyligen och jag har inte haft några problem alls med den. Inget skit med sensorerna heller. Hade en RAT 9 tidigare som pensionerades nyligen och jag måste säga att Deathaddern är mycket skönare, jag har också ganska stora händer så små möss uppskattas inte!

Permalänk
Medlem

Zowie EC1 Evo är bästa skiten som hänt mig.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Hejsan.
Eftersom min älskling Tt eSports Black håller på att dö så tänkte jag köpa en ny mus (precis som alla andra just nu). Den här gången så funderar jag på hur mycket pengar jag borde lägga. Min första fundering var att antingen köpa en till likadan mus eller gå på G400, men så tänkte jag att jag kanske borde skämma bort min hand lite. Budget spelar ingen jättestor roll har jag bestämt mig för, men inom rimliga gränser givetvis (inget över 1000 kr, om det inte är mycket välmotiverat). Musen jag har nu är aningen för kort, men i övrigt känns den bra i min hand. Jag använder någon form av blandning mellan "Claw" och "Palm" greppen, alltså har jag fingrarna böjda väldigt lite men håller musen i övrigt som palm.

Jag kör just nu musen med 2300 DPI, så lägre än så är väl inte att föredra (skulle säga MINST 3000 DPI upplösning). Mina händer är ganska mellanstora, så någon Feenix Nascita är inget allternativ, och inte heller Razer Naga. Så vad letar jag efter?
En trådad mus som gör vad den ska, har INGET behov av 439857234897689234762479 tumknappar eller lysande bling-bling som bara förstör.
Musen ska vara ergonomisk och ska passa bra med alla mina tygmattor, Tt eSports Dasher, SteelSeries QcK+ Fnatic och QcK mini. Justerbar vikt är ytterst positivt, då jag gillar den flexibiliteten.
Så vad har jag kollat på?
FunC MS-3
Mionix Naos 3200
Corsairs M-serier
SteelSeries Kana och Sensei
Logitechs G-Möss
Razer DeathAdder 2013 (mindre sugen, om inte alla problem fixats)
Mionix oxh FunC vet jag inte om jag gillar formen på, men det får jag helt enkelt testa.

Jag vill att musen ska finnas att känna på hos Elgiganten, Teknikmagasinet, Kjelle alternativt Netonnet eller siba för att känna på. Kan man använda nån form av bytesrätt om man vill känna på en mus?

Så, vad tycker ni?

Hoppas att texten var förståelig och inte för lång!

P.S Värt att nämna kan vara att jag är högerhänt :>

SteelSeries Kana är en underbar mus. Testat många olika möss genom åren men Kana ligger som en slimmad mus i handen och passar MIG perfekt. Kör den både på jobbet och hemma numera. Prisvärd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag vill att musen ska finnas att känna på hos Elgiganten, Teknikmagasinet, Kjelle alternativt Netonnet eller siba för att känna på. Kan man använda nån form av bytesrätt om man vill känna på en mus?

Beställer du musen online så har du ju 2 veckors ångerrätt även om du öppnat och provat musen, och på netonnet har du 2 veckors ångerrätt vare sig du köpt den i butik eller inte (tror inte det är några fler elektronik kedjor som erbjuder öppetkör om man handlar i butiken men jag har ingen större koll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

http://www.feenixcollection.com/
Bästa musen jag någonsin har ägt.

Fy fan värd var enda krona du kan byta vikter och du får med glides och den funkar bra på alla mattar jag har 7 olika typer av musmattor.

Dock kostar den ju 1100 kronor med frakt och tull

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5738

Typ samma mus fast billigare.

Ont: Bästa musen har inte släppts ännu, BSTs mus ska förbokas dock såfort det blir möjligt, äntligen en mus med bra form, sidoknapp och sensor.
Så trött på alla möss med skitsensorer, 500 knappar, vikt på löjliga 150+g, stora som dassalock etc.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nivity:

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5738

Typ samma mus fast billigare.

Ont: Bästa musen har inte släppts ännu, BSTs mus ska förbokas dock såfort det blir möjligt, äntligen en mus med bra form, sidoknapp och sensor.
Så trött på alla möss med skitsensorer, 500 knappar, vikt på löjliga 150+g, stora som dassalock etc.

Typ samma fast inte samma

Jag har faktiskt testat den och den funkar inte bra på soft musmattor typ QCK QPAD.

Men Feenix gör

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Okej, just nu verkar det som om jag ska ner till mediamarkt och kjelle samt teknikmagasinet för att känna på möss, samt beställa hem en MS3 för att testa.
Feenix har jag uteslutit pga priset samt den enorma storleken som med säkerhet inte passar min hand. Tack för alla tips, and keep them comin' !

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Typ samma fast inte samma

Jag har faktiskt testat den och den funkar inte bra på soft musmattor typ QCK QPAD.

Men Feenix gör

Ja feenix kör annan firmware, som sensei.
Dock samma skal, sensor etc om man vill komma åt formen.

Permalänk
Medlem

Logitech G500 ... ENOUGH SAID ^^

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Ja, alltså Corsair M90 är helt okej, jag med mina dasslock till händer tycker mest att den är för liten. För övrigt så kan jag meddela att min fuckade ur totalt efter ett dygn, så jag var tvungen att ladda ner ny firmware och ny mjukvara. Till råga på allt så slutade flera dioder på musen att fungera som de skulle. Dioderna som indikerar vilken profil (det finns 6st konfigurerbara) man använder är bland annat trasig. Ingen stor grej direkt. Men sen har vi mjukvaran för macros, som jag finner otroligt hemsk och inte särskilt användarvänlig. En kompis till mig äger en likadan mus och tycker att den fungerar utmärkt för macros, så jag antar att det handlar om att läsa manualen som finns på corsairs hemsida.

Slutsats: Det finns definitivt bättre möss, särskilt om du har stora händer.. Den är nästan lika liten som en Deathadder!

Permalänk
Skrivet av arision:

Logitech G500 ... ENOUGH SAID ^^

Jasså? Jag tycker inte det, eftersom du inte på något vis motiverar. Allt jag har hört om G500 är att det är en G400 med ljus och en skitsensor?

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Köpte en Mionix och den är makalöst skön för handen. Testa!

Amen på det! Hade en naos 3200, bästa mus jag kört

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

A4tech X7 Xl-740K. Riktigt bra mus för riktigt liten peng

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"