John Gibson: "Call of Duty förstör en hel FPS-generation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Eller så har du bara blivit äldre.

Nä, de har dött..
Seriöst BF2 var liksom de sista "roliga" fps som fanns..

Bad Company,
Bad Company 2
Battlefield 3
Call of Duty...

fffssfsssfsss.....Behöver man fortsätta mer? De är inte kul längre...

Liksom arma är ju kul nu, 3an alltså...Gillar dock armas kontroll, t.ex. du kan inte hoppa i arma.. Varför behöver man hoppa för?
Kolla bf3...Du kan gå över objekt som i arma, men du kan också hoppa...VARFÖR? De som att Dice liksom ber dig Bunnyjumpa...
sådär spelar folk, JUMP JUMP SPRAY KILL JUMP JUMP JUMP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Bara för att en produkt säljer bra behöver den inte vara bra.
Se bara på all musikdynga som spelas på radio av artister som varken kan spela själv eller skriva sina egna låtar själv. Komersiellt producerad dynga som den stora pöbeln vill ha för stunden så det säljer bra men om ett år eller två är det bortglömt.

Av CoD har jag bara spelat CoD4 men tröttnade snabbt.
Var liksom inte kul mer än en kort kort period. Gav inget, inte ens spelglädje...

Musik är helt subjektivt, det är till för att gillas och hatas av vissa...
Att folk aldrig lär sig.

Att vissa artister inte skriver själva är väl för att det finns andra som gör det bättre?

Varför köpte du något istället för att göra det själv?
Samma dryga argument..

Permalänk
Medlem

Det enda CoD spelet jag spelat är CoD 4 och då spelade jag bara singleplayer. Testat Red Orchestra 2 och det var svårt, men inge speciellt kul och inte spelat något sen jag testa det. LoL spelade jag kanske i 3 dagar sen tröttna jag. BF3 spelar jag bara för att mina kompisar spelar det, men jag är inte precis en seriös spelare (leker bara med flygplanen och fyrhjulingarna). Föredrar jag strategi spel för tillfället och kommer nog fortsätta med det en lång tid framöver.

Tycker folk som spelar LoL och CoD tar spelet på alldeles för mycket allvar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av swesen:

Bästa jag hört på länge.(ja, jag är helt seriös)

Detta händer i många spel genrer, nu kommer jag få otroligt mycket hat för att jag säger det här men det är sant om ni ser hur de andra spelen fungerar, men t.ex. League of Legends, inom MOBA genren, drar ner skillnaden på nya och erfarna på samma sätt, och jag kan med all säkerhet säga att det spelet drar till sig samma åldersgrupp som Call of Duty. Det händer säkert i andra genrer men FPS och MOBA är störst just nu(och RTS men vet inte så mycket om de spelen).

Nu vill jag inte spy alltför mycket galla över spel med lite lägre tröskel. Jag som inte är en avancerad spelare uppskattar att inte alla spel har superhög tröskel för det är inte kul för någon annan än de erfarna spelarna. Det är ju inte så kul att komma in som ny i ett spel och bli totalt överkörd av veteranerna. Starcraft hade ju lite det problemet. Du blir överkörd av en korean innan du hunnit få fram din första marine. Det ställer rätt höga krav på system för att ordna rankade matcher för att inte alla nya ska ge upp direkt. Americas Army är ett exempel där det sitter massa hardcore militärnördar och totalt slaktar alla som är nya. Då tröttnar man direkt och byter spel.

Sen håller jag med om att det är tråkigt att alla spel ska dummas ner till låg nivå för då får man inget utrymme alls att utvecklas. Det borde finnas plats för både DOTA och LoL.

Jag spelar en del Planetside 2 för tillfället och det verkar vara ett exempel på ett spel som förenklats för mycket för att passa in i en generation som tycker att FPS = arena shooter. Jag hade väntat mig mycket mer fokus på strategi och lagarbete. Nu verkar de sakta men säkert bli lite ordning men det gnälls väldigt mycket när en ensam soldat inte kan slå ut en stridsvagn och sidan ett flygplan direkt efter. Det verkar som om konceptet med olika roller och "combined arms" inte riktigt sjunker in efter många år av arkadspel där det enda sammarbetet som krävs är att inte skjuta sina medspelare.

Jag gissar att det delvis är upp till spelarna själva att med sina pengar visa vad de vill ha. Om folk bara köper enkla spel så är det det som produceras.

(nej jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt längre)

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är ett väldigt enkelt och välkänt fenomen, "minsta gemensamma nämnare", som är på spel här. COD har hittat rätt där.
COD är att jämföra med sommarplågor.
Låtar som går varmt en sommar men sedan glöms bort helt och nästan ingen egentligen tycker är "bra".
Men den har sin charm och fyller sin funktion under en kort tid, och snart kommer en ny.

Det är inget fel i det, jag tycker sommarplågor har sin charm och sin plats.
Men när det kommer till datorspel är det lite annorlunda, det är en utveckling som kostar otroliga summor pengar och det är en absurd marknad där den kritiska speljournalistiken är i princip obefintlig.

Spelvärlden är ung och just nu domineras den för mycket av en väldigt begränsad skara och alla kämpar så hårt för att få just dom intresserade av sina spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanneSvs:

Fast, bara för att spelet säljer mycket betyder inte att han har fel, han påpekar ju själv att det är ett väldigt populärt spel bara att det är för simpelt.

Jag slutade själv spela CoD-serien efter MW1 av samma/liknande anledningar.

Det är hans bedömning (och även din tydligen)

Skrivet av FribBe:

Det han säger är väldigt klokt och det ligger mycket i det. Han säger vad han tycker och bara för det vill han inte sälja mer av sitt spel.

Oj, en speltillverkare som inte vill sälja de spel han själv gör genom att klanka på andras spel, finns de verkligen?! *ironi*

Skrivet av TheGiant:

Bara för att en produkt säljer bra behöver den inte vara bra.
Se bara på all musikdynga som spelas på radio av artister som varken kan spela själv eller skriva sina egna låtar själv. Komersiellt producerad dynga som den stora pöbeln vill ha för stunden så det säljer bra men om ett år eller två är det bortglömt.

Av CoD har jag bara spelat CoD4 men tröttnade snabbt.
Var liksom inte kul mer än en kort kort period. Gav inget, inte ens spelglädje...

Och dessa säljer pga att ingen lyssnar på det men köper deras musik endast för att vara snäll mot artisten...?! :/

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Nä, de har dött..
Seriöst BF2 var liksom de sista "roliga" fps som fanns..

Bad Company,
Bad Company 2
Battlefield 3
Call of Duty...

fffssfsssfsss.....Behöver man fortsätta mer? De är inte kul längre...

Liksom arma är ju kul nu, 3an alltså...Gillar dock armas kontroll, t.ex. du kan inte hoppa i arma.. Varför behöver man hoppa för?
Kolla bf3...Du kan gå över objekt som i arma, men du kan också hoppa...VARFÖR? De som att Dice liksom ber dig Bunnyjumpa...
sådär spelar folk, JUMP JUMP SPRAY KILL JUMP JUMP JUMP...

Varför hatar alla BFBC2? Visst det är helt jävla värdelöst på PC, men på konsol tyckte jag att det var riktigt roligt att spela. BF3 förstår jag dock. Alla spelar Metro, Close Quarters och den där jävla Canals banan.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Lätthet säljer, om man kan ha kul direkt istället för att behöva nöta sig igenom något för att höja sitt skillcap eller lära sig relativt svåra saker för en newbie så är det ju en sida som gör fel om dom vill nå till majoriteten...

World of Warcraft...?
Att få en raid på WoW, var iallafall så när jag spelade, är som att söka jobb:
"Nej, du har inget Achievement, du får inte Raida."
"Nej, du har ingen erfarenhet, du får inte jobbet."

Ändå är det ett otroligt stort spel med många unga, som är den grupp som helst vill ha ett spel som är "kul direkt".

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Call of Duty är spelindustrins motsvarighet till Lady Gaga och all annan "lätt lyssnad musik".

Det är varken rätt eller fel att gilla det, varför ta allt så seriöst? Man har väl ett val som individ att välja vad man vill spela och inte spela.

Med det sagt så spelar jag inte call of duty eller lyssnar på lady gaga.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag fattar mycket väl vad han menar!

Man får ju anpassa sig efter spelet, så man har roligt. Med tiden blir man bättre.

Sen att alla C o D spelare gråter blod när dom ger sig på CS/BF3 och dör ofta, ja då är det som det skall

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hagge:

Nä, de har dött..
Seriöst BF2 var liksom de sista "roliga" fps som fanns..

Bad Company,
Bad Company 2
Battlefield 3
Call of Duty...

fffssfsssfsss.....Behöver man fortsätta mer? De är inte kul längre...

Liksom arma är ju kul nu, 3an alltså...Gillar dock armas kontroll, t.ex. du kan inte hoppa i arma.. Varför behöver man hoppa för?
Kolla bf3...Du kan gå över objekt som i arma, men du kan också hoppa...VARFÖR? De som att Dice liksom ber dig Bunnyjumpa...
sådär spelar folk, JUMP JUMP SPRAY KILL JUMP JUMP JUMP...

Battlefield är helt klart ett värdigt FPS-spel fortfarande även om det håller på att CoD-ifieras.
Angående att hoppa så har jag aldrig haft det problemet i något spel om man inte räknar med just CoD där "dropshot" är i mitt fokus.

Att någon hoppar omkring som en idiot i till exempel Battlefield 3 förstör ju bara för personen i fråga som inte kan sikta för 5 öre mitt i ett hopp och blir en lätt måltavla så hur tänker du där?

Stavfel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

FPS-spelen var bättre förr håller med, lirar än UT99 bla :D.

Skrivet av Hagge:

Nä, de har dött..
Seriöst BF2 var liksom de sista "roliga" fps som fanns..

Bad Company,
Bad Company 2
Battlefield 3
Call of Duty...

fffssfsssfsss.....Behöver man fortsätta mer? De är inte kul längre...

Liksom arma är ju kul nu, 3an alltså...Gillar dock armas kontroll, t.ex. du kan inte hoppa i arma.. Varför behöver man hoppa för?
Kolla bf3...Du kan gå över objekt som i arma, men du kan också hoppa...VARFÖR? De som att Dice liksom ber dig Bunnyjumpa...
sådär spelar folk, JUMP JUMP SPRAY KILL JUMP JUMP JUMP...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Alla CoD efter CoD 4 har varit mainstream skräp skapat för de allt mer retarderade massorna.

Samma med majoriteten av FPS dock, som mer eller mindre följer samma tänk om att minska skill-gapet.

Permalänk

Helt rätt här! Saknar gamla goda cod 4..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

World of Warcraft...?
Att få en raid på WoW, var iallafall så när jag spelade, är som att söka jobb:
"Nej, du har inget Achievement, du får inte Raida."
"Nej, du har ingen erfarenhet, du får inte jobbet."

Ändå är det ett otroligt stort spel med många unga, som är den grupp som helst vill ha ett spel som är "kul direkt".

Dock så måste man ju börja någon stans och det är just med lvlingen, som nybörjare så är det roligt och man känner ju nästan alltid någon annan som spelar som kan hjälpa en.
Det är ju mycket det som är dragkraften med just WoW, du spelar inte själv utan dina polare gör det med.

Raids idag i WoW är väldigt lätta om man bara vill köra igenom det, du behöver inte ditt achievement

Permalänk
Medlem

Vill bara förekomma och säga att det finns många goda sidor hos cod med en stark community och med väldigt mycket kreativitet,
dock lockar spelet för mycket barn eftersom att skaparna ger möjlighet till alldeles för enkel framgång, precis som BF3.
Spel bör bli svårare.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Cs 1.6 kommer fortfarande vara det mest ballanserade FPS-spelet som finns.

Hatar allt som har med att man ska måsta lvla upp sig för att få kraftfullare vapen och vise versa.

Ändå spelar jag BF3, men det är bara för att man måste byta nångång, och CoD är bara att glömma, finns inte sämre multiplayer spel. Hoppas att det snart kommer ett så pass välbalanserat spel som blir kul att spela, att då verkligen skillsen spelar roll, och inte lvl eller vapen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag jobbar på skola och brukar prata spel med barnen (årskurs 7-9 dvs mellan 13-16år) och har även försökt få dem att spela spel som t.ex. HoN och Battlefield 3, men saken är den att dem tycker det är för svårt.
I vanliga fall spelar dem LoL och CoD, och dem klarar helt enkelt inte av när spelen ställe för höga krav på spelaren. Detta fenomen tror jag beror på det som John Gibson sa, att spelen hela tiden fördummas och görs så enkla att en apa skulle kunna spela.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Okej efter Black Ops tycker jag att CoD har börjat förstört överdrivet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Med heltidsjobb och barn är CoD helt perfekt, tar under minuten att ta sig in i ett spel och en runda tar runt tio minuter att spela klart, så att planera sitt spelande på kvällen blir mycket lättare när man slipper ge upp timmeslånga strapatser för att min son trillat och slagit sig.

Enkelt och snabbt, precis vad jag vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför skulle det vara viktigt att vara en bra datorspelare? Det är ju bara menlöst tidsfördriv ändå.

Varför ska det vara så hysteriskt att jämföra titlar hela tiden? Håller med var ronnylov skriver... man spelar väl för att det är ett snabbt tidsfördriv? och det gäller väl oavsett titel. Går man in på det till 100% och är snudd på fanboy utan att vara proffsspelare kanske man skulle begrunda vad man gör av sin tid egentligen?

Skrivet av maximm:

Med heltidsjobb och barn är CoD helt perfekt, tar under minuten att ta sig in i ett spel och en runda tar runt tio minuter att spela klart, så att planera sitt spelande på kvällen blir mycket lättare när man slipper ge upp timmeslånga strapatser för att min son trillat och slagit sig.

Enkelt och snabbt, precis vad jag vill ha!

Exakt min poäng!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Varför skulle det vara viktigt att vara en bra datorspelare? Det är ju bara menlöst tidsfördriv ändå.

Jag vet inte hur du gör när du spelar men jag spelar tillsammans med kompisar. Det är en hobby vi alla delar och har väldigt kul med. Spelar man rätt typ av spel så tränar man även hjärnan i diverse grejer. Tex. teamwork och att bedöma och reagera på olika situationer.

Vad skulle vilken vuxen människa som helst göra om en hund eller ett barn ville leka med en? Jo, vara med såklart. Alla tycker om att leka, fantisera och drömma.
Och för detta är spel väldigt bra. Där slängs du in i en fantasivärld där man själv eller med vänner kan gå på episka äventyr.

Så meningslöst tidsfördriv kan jag verkligen inte hålla med om.

Och varför vill man vara bäst på ett datorspel? Låt mig istället fråga, varför ville man kunna pissa längst på dagis?
För att det ligger i alla djurs natur att vara bäst, oavsett vad man sysslar med.
Den som är bäst är också den mest framgångsrika.

Och då kanske du säger "men man har ju fortfarande ingen nytta av att vara bäst i ett spel". Men det är fel. Att vara bäst på något stärker ens självförtroende, vilket är väldigt viktigt.

Permalänk
Medlem

Håller med helt fullständigt, detta är också anledningen till att spel som counter-strike 1.6 fortfarande är bland de populäraste online spelen som finns. Det finns helt enkelt inte någon ersättare, alla tänkta ersättare görs på något sätt för nybörjarvänligt och det gillas inte av den stora skara spelare som redan är duktiga, bra aim och reflexer ska löna sig mer än det gör i spel som cod och bf3 enligt mig och många andra. Shootmania är ett exempel på ett spel som är gjort på rätt sätt enligt mig, det är ett simpelt spel som man lär sig hur man spelar väldigt snabbt men man får storspö mot spelare som är bättre än en själv, så ska det vara, dessutom finns det mängder med trick som man lär sig med tiden men dessa kräver skicklighet för att klara av.

Permalänk
Medlem

Största beviset på detta är CS. Jämför CS 1.6 mot Source, och sedan mot GO. Skicklighetskraven bara minskar och minskar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är alla spel ur cod serien efter cod 4 en ripoff på just cod 4. Spelen ser likadana ut och det finns ingen variation överhuvudtaget. Och ÄNDÅ så köper alla spel efter spel efter spel. Jag spelade cod 4 när det släpptes förjävla mycket, sedan köpte jag cod 5 och det sög. Jag köpte även mw2 vid release men insåg snart att det var identiskt med mw1 så jag la skiten på hyllan. Jag önskar att folk snart inser att cod serien förstör spelvärlden, och slutar betala för skiten.

Sedan undrar jag varför dem släpper ett cod varje år, vaaaaaaaaaaarför? Joo, fittorna som skapar spelen vill bara tjäna pengar. Dem vet att varje liten jävla p12 kommer köpa spelet, så det spelar ingen roll hur likt det är förgående titel.

Det tog Dice 6 år att göra bf3, tror jag. Det visar att dem inte bara har pengar i tankarna, utan nytänkande, visioner och lite jävla vett i skallen.

All hat mot cod-serien, den har varit skit jävligt länge nu!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu vill jag inte spy alltför mycket galla över spel med lite lägre tröskel. Jag som inte är en avancerad spelare uppskattar att inte alla spel har superhög tröskel för det är inte kul för någon annan än de erfarna spelarna. Det är ju inte så kul att komma in som ny i ett spel och bli totalt överkörd av veteranerna. Starcraft hade ju lite det problemet. Du blir överkörd av en korean innan du hunnit få fram din första marine. Det ställer rätt höga krav på system för att ordna rankade matcher för att inte alla nya ska ge upp direkt. Americas Army är ett exempel där det sitter massa hardcore militärnördar och totalt slaktar alla som är nya. Då tröttnar man direkt och byter spel.

Sen håller jag med om att det är tråkigt att alla spel ska dummas ner till låg nivå för då får man inget utrymme alls att utvecklas. Det borde finnas plats för både DOTA och LoL.

Jag spelar en del Planetside 2 för tillfället och det verkar vara ett exempel på ett spel som förenklats för mycket för att passa in i en generation som tycker att FPS = arena shooter. Jag hade väntat mig mycket mer fokus på strategi och lagarbete. Nu verkar de sakta men säkert bli lite ordning men det gnälls väldigt mycket när en ensam soldat inte kan slå ut en stridsvagn och sidan ett flygplan direkt efter. Det verkar som om konceptet med olika roller och "combined arms" inte riktigt sjunker in efter många år av arkadspel där det enda sammarbetet som krävs är att inte skjuta sina medspelare.

Jag gissar att det delvis är upp till spelarna själva att med sina pengar visa vad de vill ha. Om folk bara köper enkla spel så är det det som produceras.

(nej jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt längre)

Det jag menar är att spel går ifrån, "Hard to learn, hard to master" till "Easy to learn, hard to master" (som jag gillar), till "Easy to learn, easy to master" (CoD). Allting ska alltid va så lätt och när en ny spelare sätter sig vid ett nytt spel så ska han vara "ultimate mega warlord haxor pro master!!!1!!111" direkt. Jag tycker det är kul att jag spelat ett spel i över 3 år med ca 2300 matcher och fortfarande inte är bättre än snäppet över medel, och det är troligen därför jag fortfarande spelar det och inte fortfarande spelar CoD4 där jag troligen kunnat vara med i ett sämmre e-sports lag när jag spelade som mest.

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Nä, de har dött..
Seriöst BF2 var liksom de sista "roliga" fps som fanns..

Bad Company,
Bad Company 2
Battlefield 3
Call of Duty...

fffssfsssfsss.....Behöver man fortsätta mer? De är inte kul längre...

Liksom arma är ju kul nu, 3an alltså...Gillar dock armas kontroll, t.ex. du kan inte hoppa i arma.. Varför behöver man hoppa för?
Kolla bf3...Du kan gå över objekt som i arma, men du kan också hoppa...VARFÖR? De som att Dice liksom ber dig Bunnyjumpa...
sådär spelar folk, JUMP JUMP SPRAY KILL JUMP JUMP JUMP...

ÄNTLIGEN NÅGON SOM FÖRSTÅR! DET DÄR JÄVLA HOPPANDET!
Vem fan hoppar med 20 kg rustning på sig, tröttar ju ut dig som bara fan. Men neeee, det behövs tydligen....

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Skadan är väl tyvärr redan skedd. 0-skill spel imo. Har ju i princip ingen inlärningsfaktor. Alla vapen är mer eller mindre som en laserpekare, där allt man pekar på dör, diirr! Sen att de mjölkar med nya titlar varje år, borde ju vara DLC.
Men, precis som någon skrev här, så handlar det ju om pengar. Mjölk mjölk.

Aja, jag har iallafall hittat mig ett bra FPS/RTS jag måste tipsa om.
Natural Selection 2. Säker många som lirade 1an, som var en HL modd. Nu har de gjort ett fristående spel, som är open source.
Det är ett "marine vs alien" spel. Men det fina är att att det är både FPS och RTS. Varje lag har en commander som har en typisk RTS vy. Trevligt och lite mognare community med. Finns på steam!

Visa signatur

i7 4790K+NH-D14 | Asus Z97-A | 16GB | GTX970 | Samsung 830 | Corsair HX 850W 80+

Permalänk
Inaktiv

Gibson har ju rätt, och tråkigt nog sprider det sig vidare från FPS och konsolspel också.
Men det visste vi ju alla redan, dock alltid roligt att få medhåll från någon i branschen.

Många spel har ju blivit en melodifestival, där vilken skit som helst kommer in, och när den skiten kommer in träffar den direkt fläkten o sprider sig överallt, och dom allra flesta gillar det och betalar gärna flera gånger för samma skit. Det enda kravet från många kunder är att man nästa gång ska få en mängd mindre skit i fejjan, och då betala ännu mer.

Finns en stor fördel dock, och det är att den massiva expansion av lättspelade mainstreamspel faktiskt har öppnat upp för en massa småutvecklare och annat löst folk att göra sina egna spel, som inte måste vara kopior av andra eller uppföljare utan dess like.
Det tråkiga är samtidigt att många stora varumärken har förstörst, iaf om man ser till oss som då lirat "sedan början".

Och givetvis har vi bra AAA titlar fortfarande, men man blir ju ledsen när man ser vad som har hänt med exempelvis Cod eller Hitman.. Varje iteration blir enklare o enklare o spelaren får spela mindre o mindre, men hyr en film då?

Sen vill jag också säga att det är inget fel med enkla spel, men ibland undrar jag varför man antar att alla sina kunder är lata eländen med fem sekunders attentionspan?

Ett litet sidospår: är det såhär alla hipsters inom film o musik har upplevt back in the days? när filmer gick från svartvit "konst" (nu överdriver jag lite, men häng på) till värdelös action med Jason Statham, eller när gamla Metallica och Kizzfans i dag får höra Takida o LilWayne i duett på radion? När en kultur sprids vidare o når sin kulmen så blir den samtidigt anpassad för alla? O därefter ser man små sidospår sticka ut till o från? Kolla på musikvärlden, finns det någon bransch som har mer undergrupper än den?