Problem med vcore som sjunker rejält vid användning, AMD A10-5800K,Asrock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Problem med vcore som sjunker rejält vid användning, AMD A10-5800K,Asrock FM2A75M-ITX

Jag har ett riktigt lurigt problem. Min HTPC beståendes av en A10-5800K sittandes i ett FM2A75M-ITX dras med ohygglig sänkning av vcore under belastning.
Vcore dyker från 1.5V ner till 1V, vilket samtidigt (om CPU är det som belastas) gör så att processorn klockar ner sig till 1400MHz.
Jag trodde först att det var så att vcore sänkes iom. att CPU klockades ner, men det visade sig att när jag gjorde ett grafikintensivt test där CPU inte användes alls i stort sett så sänkte sig vcore då med, men CPU klockade inte ner sig. Antagligen på grund av att den ändå överlevde under låg belastning på den lilla spänning den fick.

Kör jag ett CPU-test så ser man efter en stund hur CPU-hastigheten går upp och ner mellan 4GHz och 1.4GHz, pendlandes konstant. Vcore ligger mest lågt hela tiden, även om den ibland går upp samtidigt som CPU-hastigheten.

Tänker jag rätt när jag tillskriver detta problemet till strömförsörjningen? Jag har redan testat med ett annat nätaggregat och problemet kvarstår. Det borde isåfall peka på moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Jag har ett riktigt lurigt problem. Min HTPC beståendes av en A10-5800K sittandes i ett FM2A75M-ITX dras med ohygglig sänkning av vcore under belastning.
Vcore dyker från 1.5V ner till 1V, vilket samtidigt (om CPU är det som belastas) gör så att processorn klockar ner sig till 1400MHz.
Jag trodde först att det var så att vcore sänkes iom. att CPU klockades ner, men det visade sig att när jag gjorde ett grafikintensivt test där CPU inte användes alls i stort sett så sänkte sig vcore då med, men CPU klockade inte ner sig. Antagligen på grund av att den ändå överlevde under låg belastning på den lilla spänning den fick.

Kör jag ett CPU-test så ser man efter en stund hur CPU-hastigheten går upp och ner mellan 4GHz och 1.4GHz, pendlandes konstant. Vcore ligger mest lågt hela tiden, även om den ibland går upp samtidigt som CPU-hastigheten.

Tänker jag rätt när jag tillskriver detta problemet till strömförsörjningen? Jag har redan testat med ett annat nätaggregat och problemet kvarstår. Det borde isåfall peka på moderkortet?

Hur ser dina temperaturer ut? Är 4Ghz standardklock? Tycker att volten ligger enormt högt för standardklock. Normalt känns som det ligger runt 1,35-1,4.

Edit: Din processors max rekommenderade temperatur är 74 grader. Om det går en bit över den temperaturen så börjar den att klocka ner.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Hur ser dina temperaturer ut? Är 4Ghz standardklock? Tycker att volten ligger enormt högt för standardklock. Normalt känns som det ligger runt 1,35-1,4.

Edit: Din processors max rekommenderade temperatur är 74 grader. Om det går en bit över den temperaturen så börjar den att klocka ner.

Nej, 4GHz är inte standardklock, det är en liten överklockning, så helt rätt där Ang. vcore, tog och kikade nu, verkar som att OOCT och CPU-Z läser av vcore lite högre än den är ställd som i bios. Jag testade nu i standardklock, med standard vcore (enligt BIOS 1.3875, enligt CPU-Z etc, 1.44 i idle, 1.4 under load innan den dyker).

Stängt av alla Turbo Core-funktioner och annat som kan spela in. Samma problem uppstår, även om inte vcore dök fullt lika långt ner nu. Skall fixa graf ur OCCT som visar problemet.

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Nej, 4GHz är inte standardklock, det är en liten överklockning, så helt rätt där Ang. vcore, tog och kikade nu, verkar som att OOCT och CPU-Z läser av vcore lite högre än den är ställd som i bios. Jag testade nu i standardklock, med standard vcore (enligt BIOS 1.3875, enligt CPU-Z etc, 1.44 i idle, 1.4 under load innan den dyker).

Stängt av alla Turbo Core-funktioner och annat som kan spela in. Samma problem uppstår, även om inte vcore dök fullt lika långt ner nu. Skall fixa graf ur OCCT som visar problemet.

Okej men jag tänkte på temperaturerna, hur ser de ut? Så det visar att volten ligger på 1.3875 i BIOS men i Cpu-z så visar det 1.44V?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Sådär, här finns resultaten: http://andreas-skoglund.se/problem/

Man ser i graferna, vilket jag missat tidigare, att Vcore sjunker innan processorn klockar ner sig. Vilket antagligen visar på att den gör det inte av värme, men av för lite spänning? Temperaturen hinner inte ens nå upp till 60 grader innan felet visar sig. Detta är dock inte med min Noctua på, utan en annan sämre kylare men en bättre än stockkylaren är den iaf.

Den "lägre" grafen, den som dyker först, är vcore.

Permalänk
Avstängd

En amd cpu har olika p states. Dvs olika volt för olika hastigheter.
Detta styrs från bios så börja byta till nyare bios. Annars finns det program där du kan ställa pstate. Om du tar bort saker som turbo så kan det funka bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

En amd cpu har olika p states. Dvs olika volt för olika hastigheter.
Detta styrs från bios så börja byta till nyare bios. Annars finns det program där du kan ställa pstate. Om du tar bort saker som turbo så kan det funka bättre.

Hmm, så det skulle ändå kunna röra sig om någon sorts throttling, beroende på värme eller dylikt? Jag har kontaktat Asrock om det redan, då jag redan sitter med det nyaste möjliga BIOS de har till moderkortet. Får se vad de svarar.

Dubbelkollade något jag fått tidigare, då jag körde GPU-testen i OCCT. Även fast CPU då inte belastas mer än runt 20-30% så sänks vcoren ändå tillslut och CPUn klockas ner. Pekar mer och mer på värme kanske, eller snarare för lågt ställd throttle-gräns? Även fast jag stängt av allt sådant i BIOS så verkar den göra det likväl. Eller något med spänningen, att GPU-belastningen i den får vcore att sjuka och CPU därefter.

Har du något förslag på möjligt program att testa att ställa pstate med?

Permalänk
Medlem

Huh. Kanske för tidigt att ropa hurra ännu, men det verkar lovande. Lösningen var inte ett nytt BIOS, utan ett gammalt. Jag slängde in 1.00, med tanken att det här problemet verkar inte ha dykt upp i någon review eller annat, så om jag utgick från att varken moderkortet eller CPUn var felet, vad skiljde mig från alla andra? BIOS-version. Även vcore verkar på något sätt omställt som standard för CPUn. Tidigare så hamnade jag som sagt på runt 1.4v när jag körde allt standard i BIOS, nu visar den 1.34-1.35.

Mer tester behövs, men än så länge snurrar den på som den skall, tack lolight som fick mig att fundera över BIOS ännu en gång

EDIT: NEPP! Nu verkade den klara av endast CPU iaf, även med högre temperaturer än tidigare (eftersom den aldrig klockade ner eller sänkte vcore så hann den bli varmare) men så fort jag slängde in GPU i mixen så uppstod samma problem. BALLE. Måste vara något med strömförsörjning isåfall? Lägre vcore = stabil, men när GPUn också vill ha soppa så går det åt fanders.

Permalänk

Den kanske överhettar så måste den klocka ned sig för att inte bli *för* varm?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

hur varm blir cpun ? när du drar igång något som belastar den t ex med prime 95 och furmark ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Den kanske överhettar så måste den klocka ned sig för att inte bli *för* varm?

Skrivet av mini-z1994:

hur varm blir cpun ? när du drar igång något som belastar den t ex med prime 95 och furmark ?

Den går aldrig ens upp till 60 grader vid full belastning, med Noctuan gick den inte över 55 vid full belastning.
Det skumma är att med sänkt vcore som det blev med BIOS 1.00, så klarar den full belastning på CPU, även fast den då kommer upp i högre temperaturer än vad jag fick innan jag gick ner till 1.00, antagligen på grund av att den aldrig klockar ner med 1.00 och därför hinner bli varmare. Dock, med GPU-belastning samtidigt i 1.00 så kommer problemet tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tänkte ta och berätta att jag tog och köpte mig ett annat moderkort, vilket löste problemet. Datorn fungerar nu helt bra på alla de vis jag pressar den.
Antagligen ett måndagsex eller undermålig spänningskontroll på moderkortet som var boven i dramat. Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Tänkte ta och berätta att jag tog och köpte mig ett annat moderkort, vilket löste problemet. Datorn fungerar nu helt bra på alla de vis jag pressar den.
Antagligen ett måndagsex eller undermålig spänningskontroll på moderkortet som var boven i dramat. Tack för all hjälp.

Hej, ursäkta att jag lyfter en gammal tråd. Jag har exakt samma problem och skall nu byta till nytt moderkort. Vilket valde du Ibis?