Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Antingen så läggs skattepengarna på skoldatorer eller också hamnar de i borgarnas fickor när de lämnar Rosenbad för dagen. Vilket föredrar du? :')

Du Veiron, sparka igång cementblandaren och berätta en go gammal anekdot om Volvos arbetarhjältar...eller skippa politiken, det är väl skönt att låta Aftonbladet ta den biten så kan vi prata teknik och nörderi här på Sweclockers istället

Permalänk

I högstadiet hade vi COMPIS som var uråldrig redan då http://www.idg.se/2.10186/1.142677/compis---datorn-som-blev-o.... Vi hade också kartböcker från innan 1939 med overheadkopior av de nya gränserna så vi lärde historia och geografi samtidigt i högstadiet. Vi hade maskinskrivingslektioner med riktiga mekaniska skrivmaskiner.
För uppsatser använde vi dessa i gymnasiet

Skolans datasalar hade 486:or med Win95 för utskrift och faktaletande via Altavista.
Vi hade också Texas Instruments TI-82

Varför ungar ska släppa omkring på laptops och de vanliga skolböckerna idag är obegripligt, skolorna fastnar bara i en dyr uppgraderingscykel. Licenser för digitala läroböcker, operativsystem som inte måste uppdateras hela tiden, är enkla att administera, backupa och återställa. Fysisk stryktålighet. Möjlighet att anteckna med penna. Sådana saker borde väga tyngre än idag då senaste bärbara bara är tillför marknadsföringvärde och är till för att öka ansökningingarna till olika kommunala och friskolor.
Vädigt dyra skrivmaskiner för skattebetalarna det där.

Plattor med dockingsbart tangentbord och gärna penna eller Chromebooks(eller liknande) hade varit vettigare lösningar än macbooks eller pc-kopior av macbooks överallt. Givetvis är den viktigare biten fungerande mjukvara med enkel administration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatterAgnus:

I högstadiet hade vi COMPIS som var uråldrig redan då http://www.idg.se/2.10186/1.142677/compis---datorn-som-blev-o.... Vi hade också kartböcker från innan 1939 med overheadkopior av de nya gränserna så vi lärde historia och geografi samtidigt i högstadiet. Vi hade maskinskrivingslektioner med riktiga mekaniska skrivmaskiner.
För uppsatser använde vi dessa i gymnasiet
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Flop...

Skolans datasalar hade 486:or med Win95 för utskrift och faktaletande via Altavista.
Vi hade också Texas Instruments TI-82

Varför ungar ska släppa omkring på laptops och de vanliga skolböckerna idag är obegripligt, skolorna fastnar bara i en dyr uppgraderingscykel. Licenser för digitala läroböcker, operativsystem som inte måste uppdateras hela tiden, är enkla att administera, backupa och återställa. Fysisk stryktålighet. Möjlighet att anteckna med penna. Sådana saker borde väga tyngre än idag då senaste bärbara bara är tillför marknadsföringvärde och är till för att öka ansökningingarna till olika kommunala och friskolor.
Vädigt dyra skrivmaskiner för skattebetalarna det där.

Plattor med dockingsbart tangentbord och gärna penna eller Chromebooks(eller liknande) hade varit vettigare lösningar än macbooks eller pc-kopior av macbooks överallt. Givetvis är den viktigare biten fungerande mjukvara med enkel administration.

Kanske framförallt en och samma modell till alla av samma årskull så att man kunde förhandla om priser (eller helt enkelt beställa en egen modell från clevo, med de volymerna)
Inköp, reparationer, licenser, allt kunde bli billigare

Edit: från Wikipedia om COMPIS:
"Tangentbordet till COMPIS är känt för sin tangent märkt "utplåna", som motsvararade PC:s "Delete" eller "Del"."

Jag är kär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatterAgnus:

I högstadiet hade vi COMPIS som var uråldrig redan då http://www.idg.se/2.10186/1.142677/compis---datorn-som-blev-o.... Vi hade också kartböcker från innan 1939 med overheadkopior av de nya gränserna så vi lärde historia och geografi samtidigt i högstadiet. Vi hade maskinskrivingslektioner med riktiga mekaniska skrivmaskiner.
För uppsatser använde vi dessa i gymnasiet
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Flop...

Skolans datasalar hade 486:or med Win95 för utskrift och faktaletande via Altavista.
Vi hade också Texas Instruments TI-82

Varför ungar ska släppa omkring på laptops och de vanliga skolböckerna idag är obegripligt, skolorna fastnar bara i en dyr uppgraderingscykel. Licenser för digitala läroböcker, operativsystem som inte måste uppdateras hela tiden, är enkla att administera, backupa och återställa. Fysisk stryktålighet. Möjlighet att anteckna med penna. Sådana saker borde väga tyngre än idag då senaste bärbara bara är tillför marknadsföringvärde och är till för att öka ansökningingarna till olika kommunala och friskolor.
Vädigt dyra skrivmaskiner för skattebetalarna det där.

Plattor med dockingsbart tangentbord och gärna penna eller Chromebooks(eller liknande) hade varit vettigare lösningar än macbooks eller pc-kopior av macbooks överallt. Givetvis är den viktigare biten fungerande mjukvara med enkel administration.

Går just nu i en skola som marknadsför (sorgligt nog) rätt hårt att man får en dator, däremot så har vi ALLT på datorn, vi får inget fysiskt.
Det funkar helt galet bra, man har aldrig en anledning att man inte gjort läxan/läxorna. För du har allt på datorn alt schoolsoft
Funkar inte datorn? Bara gå till IT-teknikern skolan har låna en reservdator medans han fixar din
Pajar du den? Skicka in den på garanti eller punga upp för en ny

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Jag blir fan förbannad av att läsa hur mycket skolorna lägger på datorer... Det är för fan våra skattepengar oavsett om det är kommunala eller friskolor! Helvete, jävla IQ-befriat samhälle...

Det är en del av våra skattepengar och undra hur mycket det finns på andra sidan :confused:. Tycker ändå man borde få en bärbar dator att jobba med men dock i en gräns t.ex. 5k. Resten av skattepengar kan man förbättra och påverka andra grejer i samhället t.ex. miljön, vägarna med mera.

Att analysera är inte helt fel dvs hur mycket av dessa skattepengar kommer att påverka från person till person. Är det för mycket eller för lite? Ska det ändras? osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Du kanske ska läsa på lite innan du kommenterar, är mycket väl medveten om att vissa säger svensklektioner och vissa säger svenskalektioner, det har varit en debatt om det både en och två gånger, och jag väljer att säga svenskalektioner då det låter mest korrekt enligt mig. Så att säga att jag själv stavade fel, nja knappast.

Det är ett av de ord som alla säger olika, samma sak med bottnen och botten och besikta och besiktigad, att påpeka det är bara löjligt.

Bra argument, språket förändras. Det är bara den lilla detaljen att "svensklektioner" är den enda korrekta stavningen. Att påstå att svenskalektioner är rätt för att många andra skriver/säger så, det är som att påstå att "igentligen" och "omständigt" är lika rätt som "egentligen" resp. "omständligt". Det dröjer nog ett femtiotal år av felanvändning innan "svenskalektioner" blir en allmänt accepterad variant av svensklektioner.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

HP Probook 6450B (I3 versionen)

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trojancreeper:

Är inte så noggrann. Letade bara upp datorn från deras hemsida (hp) och där så stod det inget om en ssd ^^

Du har haft skoldatorn i sex månader och inte märkt att det är SSD? GG

Permalänk
Medlem

Herregud. Varför spendera pengar på datorer när det finns bättre saker att lägga de på? Vad tror skolorna egentligen att eleverna gör med datorerna?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Vi får låna våra skoldatorer, går i 6an börjar 7an efter sommarlovet.
Vi har dell laptops med i3 , 2 gb ram vet inte mer än att dom är söliga.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredde1337:

MacBook late 2010

Har samma och går också på skola i Lund, du råkar inte gå årskurs 7-9?

Permalänk
Medlem

Vi har fått iPad's.
Dock så använder vi dem bara på typ 1 lektion, lite slöseri enligt mig.
Vi skulle nog klara oss lika bra utan, men man ska inte klaga, alltid skönt att ha den på raster etc.
Går i första ring.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Dell Latitude E6530
I5 3320M 2,6 Ghz
128gb SSD
8gb RAM
Nvidia NVS 5200

De flesta spelen fungerar ganska bra och väldigt smidig att ta med på lan!

Visa signatur

MB: ASRock Z77 Extreme 4 CPU: Intel i5 3570K 4,2Ghz GPU: Asus ROG Strix 1070
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz SSD: Intel 520 120GB HDD: 1TB Seagate Barracuda
Chassi: Fractal Design Define R4 svart CPU Kylning: Corsair H80i Nätaggregat: Corsair HX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför köper skolor Macbook när det finns andra billigare laptops som är lika bra? Ahh just det 90% av alla svenskar tror att Apple är bäst....

Min lärare svarade på de fråga fö rett tag sen.
Svaret lyder: PC datorerna måste garantiärenden gå genom skolan fast macbook så gick det diretk utan något strul.

tror det var något sånt hon sa. Kan ha varit att det var enklare att köpa mac istälelt för PC för an slapp g genom kommunen elr nåt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Hp probook 4330s

Sandy i3 2.3ghz
320 gb hårdisk
4gb ram
intel hd graphics 3000

Hatar datorn nu efter man byggde denna (sign) Känns ju som att allt kommer ifrån stenåldern Men överraskande så har prollen HT. 2 kärnor, 4 trådar

Visa signatur

Chassi: CM 690 II Advanced | CPU: i-5 3570K 3.8 Ghz | CPU Cooler: CM Hyper 212 Evo | GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 x3 | PSU: Corsair AX 750W | MB: Gigabyte Z77X-UD5H | SSD: Samsung 830 256gb | RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb | Skärm: 1 Acer 24¨ GD245HQAbid 120Hz | Skärm: 2 LG 22¨ Flatron L222WS | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Razer Diamondback 3G

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mir0:

ipad 4 och en macbook
edit : alla i skolan fick ipad 4 men jag har dyslexi så jag fick macbooken också för att skriva på

Ser man vart våra skattepengar går till...

På min tid hade vi penna och papper!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Hmm gick gymnasiet 2008-2011 med inriktning IT, vi fick HP Compaq 6510b

den innehåller core 2 duo T8200 på 2.1ghz per kärna, 2gb ram, 120gb sata disk och intel gma 965? inte helt säker

den lever fortfarande kvar! fast idag innehåller den 4gb ram och har fått i sig en 120gb ssd, den håller väl fortfarande ungefär 1 timme på batteridrift och har aldrig krånglat

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Skolan för fattig, ain nobody got money for laptop for us! Lite konstigt dock, en skola på 1000 elever.. Anyway.. Blev lite jelly på ni andra ^^

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag blir något förfärad över dessa extravaganser också. Det kan omöjligt vara en nödvändighet för studierna, åtminstone i 9 fall av 10. Investera i undervisningen istället.

Permalänk
Medlem

Kan du inte ändra topic så du stavar rätt ^^ Sjukt störande med "skoldatorn" DATOR

Visa signatur

Dator: Taurus eSport GTX680 CPU:Intel i7-3770K GPU:EVGA GTX 680 2048 MB Moderkort: ASRock Z77 RAM: Corsair Vengeance LP 2x8192 MB 1600Mhz CHASSI: Silverstone Sugo SG08B 600W SSD: Samsung 840 250 GB HDD: 3TB 7200RPM

Permalänk

Asus Eee PC 1011PX
Intel® Atom™ N570 ^^ Duger fin fint till skolarbete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Måste säga att jag blir något förfärad över dessa extravaganser också. Det kan omöjligt vara en nödvändighet för studierna, åtminstone i 9 fall av 10. Investera i undervisningen istället.

Precis det jag menar. Och om det behövs så bidrag till de som behöver, de som har föräldrar som inte har råd.

Detta är en liten del som påvisar att Sverige inte mår bra idag, vårt land blir sjukare hela tiden. Attityden som man ser i politiken, skolor, samhället överlag...

Oj... lite offtopic blev det.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av qead:

Dell Latitude E6530
I5 3320M 2,6 Ghz
128gb SSD
8gb RAM
Nvidia NVS 5200

De flesta spelen fungerar ganska bra och väldigt smidig att ta med på lan!

Skojar du? En ssd i en skol dator? 8Gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ga22be:

Får man undra vilken skola TS går på då jag fick exakt samma skrivmaskin av skolan...

Campus väst heter den Lysekil.

Vi får också köpa dessa datorer när vi går ut, för 6-8 000 kr.. Låter i mina öron lite orimligt högt?..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Papper och penna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Macbook unibody Mid 2010. Med en C2D 2.4 Ghz, nvidia 320m 256Mb, 2GB ram 1067Mhz, riktigt seg Hdd på 5400rpm, skärm på 1280x800. Värdelöst skit som knappt fungerar.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Skojar du? En ssd i en skol dator? 8Gb ram?

Skojar du? En skoldator UTAN ssd är ju katastrof, hela min klass har uppgraderat sina datorer med ssd.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Papper o penna (penna med suddgummi på toppen)
Vi får grejorna när dom är uttjänta

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Skojar du? En skoldator UTAN ssd är ju katastrof, hela min klass har uppgraderat sina datorer med ssd.

Funderar på att göra samma sak med min. Har plats för mSATA så får väl bli en sådan på 128GB, så har man kvar hårddisken för lagring

Visa signatur

i9 9900K 5GHz AVX 1.26V LLC 7 | 16GB | Strix 2080 Super OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ak-47:

Ser man vart våra skattepengar går till...

På min tid hade vi penna och papper!

Och förr i tiden använde man krita på svarta tavlan. Utvecklingen går framåt, och det måste även utbildningen. Även om du inte anser att detta är rätt sätt så måste man hela tiden försöka att göra utbildningssystemet bättre. Jag som använder en egenköpt surfplatta i skolan för att exempelvis skriva uppsatser och söka fakta anser att det är otroligt mycket bättre än papper och penna eller skolans läroböcker ifrån 80-talet. Bla så finns Sovjetunionen kvar i våra kartböcker.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit