Permalänk
Skrivet av Friterad:

Nu går jag ju i 9an och där är det ingen programmering
Datorn används för Office program, alltså för att skriva uppsatser, göra presentationer osv.
Fördelen är att det är lättare att hålla reda på än hundratals papper som man samlar på sig under en termin.

När det gäller touch så kan man skriva riktigt fort på en stor skärm, man får vänja sig, sen så kan man givetvis
ha bluetooth tangentbord (som Apples egna) och då blir det precis som att skriva på en dator.

Edit: Det går ju också mycket fortare att skriva text på ett tangentbord än att skriva med penna
och att sudda är mer effektivt.

Haha på min tid tvingade de oss att lära oss att skriva skrivstil hhah
Nu låter jag riktigt gammal

På min tid använde vid guldmynt som pengar
Det fanns ingen bank utan banken var att stätta dig guldtänder och inte ler för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Haha på min tid tvingade de oss att lära oss att skriva skrivstil hhah
Nu låter jag riktigt gammal

På min tid använde vid guldmynt som pengar
Det fanns ingen bank utan banken var att stätta dig guldtänder och inte ler för mycket

Det heter goa tider
Inte som nu, pengar smakar ingenting och barnen kan ingenting

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens Si 2336.. tangentbordet har ett par tangenter som inte fungerar, minnesläsaren paj,överhettas då och då + tempsensorn är trasig så cpu fläkten går alltid på max.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Då har du gjort något ordentligt vajsing. Min Samsung n305 med samma spec förutom 4GB ram är riktigt pigg och rapp. Klarar FullHD, Wc3, KoToR, Torchlight. Surfa och skriva klarar den galant. Stängt av Aero? Gjorde susen för mig.

Nej, den var skitseg hela från början, och känner inte till en enda elev som inte klagar
Körde innan i classic mode och utan skuggor och sådant för att få bättre prestanda men jag märkte ingen skillnad.
Tror att W7 är för tungt på en sådan dator, man ser ju att minnet arbetar för fullt när man bara har ett eller två program uppe.

Skrivet av dontmakeme:

Haha på min tid tvingade de oss att lära oss att skriva skrivstil hhah
Nu låter jag riktigt gammal

På min tid använde vid guldmynt som pengar
Det fanns ingen bank utan banken var att stätta dig guldtänder och inte ler för mycket

Ganska dåligt idag faktiskt när det gäller skriva för väldigt många skriver så konstigt så man kan inte läsa alls. x)

Permalänk
Medlem

När jag gick på gymnasiet fick vi "låna" en HP ProBook 4550S (har jag för mig). Ingen gillade dem, inte ens IT-ansvariga ^^ Batteriet var kasst, de flesta dog efter några månader. Prestandan var också urusel, en-kärnad AMD CPU (tor det var en Turon eller något i den stilen), hade dock en separat AMD GPU och 4GB RAM. Tror den enda anledningen de köptes in var för att skolan fick en riktigt bra offert.

Numera använder jag laptopen i signaturen.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Varför måste det vara en ultraskola? Det kan också vara så att skolan är så dålig att de måste locka med iPad och MacBook för att folk ens ska överväga att gå där.
Nu påstår jag inte att det måste vara så i detta fallet heller, men det finns många exempel där det faktiskt är så.

Vi blev lovade datorer men allt vi fick var hammare och kofot. Däremot när vi började 2an och vi hade betat av matte, svenska och allt annat tråkigt så skulle såklart alla nya ettor ha en fin macbook air och självklart alla 2or också! Utom vi då som inte hade några teoretiska ämnen tydligen..

Permalänk

Vi fick en Macbook Pro...

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Inaktiv

Casio CFX-9850GB Plus 32KB

Permalänk

Hade ABC80 i klass 9..alltså 5st för hela plugget i fysiksalen.
10 PRINT DETTA VAR INNAN MICROSOFT OCH ALLA ANDRA
20 GOTO 10

Permalänk
Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför köper skolor Macbook när det finns andra billigare laptops som är lika bra? Ahh just det 90% av alla svenskar tror att Apple är bäst....

För skoldatorer är Apples datorer inte så dumma, man dumma slipper elever som får virus då de tror på nästan allt de läser, ja jag är medveten om att Mac kan få virus men det är inte alls i samma utsträckning. Tror snarare det är folk som du som är kortsynta och vägrar inse att Mac är bättre för vissa ändamål. Mac har ett unibody-hölje vilket är guld värt när man ska konka omkring på en dator 8 timmar om dagen, batteritiden är också ett stort plustecken. Pelles HP-laptop i plast av prima kvalité är inte lika hållbart och batteriet lär knappast hålla en hel skoldag, hur du än vrider och vänder på det. Har du någon källa på att 90% av alla svenskar tror att Apple är bäst? Låter i mitt huvud som en väldigt tveksam siffra.

Nu är jag inte själv någon Apple-anhängare, men jag tänker absolut inte ljuga och säga att Apple's datorer är dåliga, för det är allt annat än sanningen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Man "får" dom tills du slutar skolan, eller låna är väl ett bättre ord.
En del skolor/kommuner lägger ner pengar på det en del inte.
Vi har Asus 1215B tror jag (från 2011). Riktigt seg med E-350 1,6GHz, 2GB RAM och HD 6310 om jag inte minns fel.
Den duger knappt till att skriva på, så seg är den.
Men eftersom Asus slutat tillverka dessa datorer så ska dom ta in iPads har jag hört,
nästa termin alltså. Kommer ju gå på gymnasiet då men eftersom det är statlig skola/kommunens så
får dom samma datorer/plattor som på min skola. Alltså kommer jag förmodligen få en iPad då istället för en sketen
bärbar som inte orkar någonting.

tror de va jag som sydde ihop den skoldealen :)...men skolan hade ju budgetkrav på typ 2500kr/per dator så fanns inte så mycket att välja på :P. Lättare nu med surfplattor.

Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkPad L420
14"
i5 2450M
HD Graphics 3000
4GB RAM
300GB

Visa signatur

i9 9900K 5GHz AVX 1.26V LLC 7 | 16GB | Strix 2080 Super OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

tror de va jag som sydde ihop den skoldealen :)...men skolan hade ju budgetkrav på typ 2500kr/per dator så fanns inte så mycket att välja på :P. Lättare nu med surfplattor.

No offense men dom där laptoparna är riktigt dåliga xD
det allra värsta med dom är att plasten går sönder hur lätt som helst.
Min har spruckit i sidorna och jag har inte ens tappat den :s

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

För skoldatorer är Apples datorer inte så dumma, man dumma slipper elever som får virus då de tror på nästan allt de läser, ja jag är medveten om att Mac kan få virus men det är inte alls i samma utsträckning. Tror snarare det är folk som du som är kortsynta och vägrar inse att Mac är bättre för vissa ändamål. Mac har ett unibody-hölje vilket är guld värt när man ska konka omkring på en dator 8 timmar om dagen, batteritiden är också ett stort plustecken. Pelles HP-laptop i plast av prima kvalité är inte lika hållbart och batteriet lär knappast hålla en hel skoldag, hur du än vrider och vänder på det. Har du någon källa på att 90% av alla svenskar tror att Apple är bäst? Låter i mitt huvud som en väldigt tveksam siffra.

Nu är jag inte själv någon Apple-anhängare, men jag tänker absolut inte ljuga och säga att Apple's datorer är dåliga, för det är allt annat än sanningen.

Man kan ju dra slutsatsen att: "Dumma" elever som inte kan hantera datorn på ett normalt sätt blir helt enkelt av med den och får använda datorerna i bibblan istället?

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vad går du på för ultraskola? Vi har inte fått någon dator överhuvudtaget.

fick macbooken för att jag har dyselexi bara 3 elever i min skola som har det sedan så fick vi ipad 4 16gb
så igentligen borde jag bara ha ipad 4 men dyslexi ftw

Permalänk
Medlem

Vi har någon gammal lenovo r400 tror jag som används för "skolsyften"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

No offense men dom där laptoparna är riktigt dåliga xD
det allra värsta med dom är att plasten går sönder hur lätt som helst.
Min har spruckit i sidorna och jag har inte ens tappat den :s

non taken...vet, 1215 hade riktigt dåligt chassi...vi bytte ut det snabbt till efterträdaren 1225.
de va mycket reparationer på 1215.

Permalänk
Medlem

Dell Vostro 3360
I5 Dualcore med HT.
HD4000 Graphics.
4GB Ram
320 GB HDD.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

tror de va jag som sydde ihop den skoldealen :)...men skolan hade ju budgetkrav på typ 2500kr/per dator så fanns inte så mycket att välja på :P. Lättare nu med surfplattor.

Förstår inte meningen med att ha en surfplatta till skolan.
Multitasking är jobbigt, skriva är jobbigt. Allt blir jobbigt i längden.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

23 x i7 3770, 3x sli w/ titan @ 40ghz, 10yottabyte ram @ 4petahertz.

Fick lov att ljuga till med något litet, vår skola är så fattig så vi får inte ha nån skoldator, knappt att man har böcker att skriva i (seriöst) :/

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd

Macbook pro + att vi fick bygga en stationär dator för en begränsad peng, något mot 8k.

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Windowslaptops för 8k levererar inte konsekvent prestanda över 3 år.

Jo då! Min 4+ år gamla windowslaptop för 8k fungerar fortfarande ganska bra. Klarar office och spel utan problem. Spelar Starcraft 2 och League of Legends på den med bra framerate. C2D 2 Ghz, 3GB RAM, GeForce 9600m GT och 250GB HDD. Denna fick jag ju dock inte av skolan, utan köpte för privat bruk!

Permalänk
Skrivet av MW2 FANBOY:

Macbook pro + att vi fick bygga en stationär dator för en begränsad peng, något mot 8k.

8k? Shit, vi fick bygga en stationär för 2k...

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Macbook unibody late 2010 som vi får köpa nu för 1600 kr

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

HP ProBook 5330m
Intel Core I3 2350M 2,3 GHz (Dual Core med Hyperthreading)
4 GB RAM (Begränsad till 2,94 GB, de har av någon anledning installerat W7 32 bit)
Intel HD Graphics 3000
13" skärm med 1366x768
128 GB SSD (Micron RealSSD C400 enligt AIDA64)

Tycker själv att datorn är helt okej, SSDn gör att i skrivbordsmiljö flyter allt på. Kvalitén är också helt okej, förutom SSD-diskarna, då de av någon anledning kraschar väldigt frekvent, i min klass har cirka 10 st fått lämna in dem redan, och IT-avdelningen råder alla att spara skolarbete i molnet eftersom diskarna kraschar utan förvarning.

Går på El- och Energiprogrammet, Rodengymnasiet i Norrtälje. Datorn används mest till Office-program men vi har även 4 st böcker i digital version att läsa.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X4 955BE@3,5 | ASUS M4A785TD-V EVO | 8 GB DDR3 | Sapphire HD6950 1 GB (1536 shaders) | Fractal Design Tesla 650W | Corsair H50 2x Scythe GT 1150RPM | Samsung 840 Series 120GB | Western Digital Green 1TB
Logitech G15 v2 keyboard | Logitech G500 Gaming Mouse
Laptop: HP ProBook 5330m | I3 2350M 2,3 GHz | 4 GB DDR3 | 128 GB SSD | 13" 1366x768

Permalänk
Medlem

Jag blir fan förbannad av att läsa hur mycket skolorna lägger på datorer... Det är för fan våra skattepengar oavsett om det är kommunala eller friskolor! Helvete, jävla IQ-befriat samhälle...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr uppvuxen innan skolan började tillhandahålla datorer till undervisningen. Min bror är dock mer lyckligt lottad. Under sista året på högstadiet fick han en Macbook aka "plastbook", man fick köpa loss den när man gick ut men han valde att inte göra så.

Sedan första året på gymnasiet fick han någon enkel HP eller DELL, minns ej, värd ca 8k tydligen, sedan i tvåan vart det en Macbook Pro 13" istället och DELL'en eller vad det nu var så fick han behålla DELL'en. Sen får han väl behålla MBP'en eller köpa ut den till ett förmånligt pris.

Tänk vad man har missat bara för att man är gammal. Skulle inte tacka nej till en MBP.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Macbook air.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Windowslaptops för 8k levererar inte konsekvent prestanda över 3 år.

Det där är ren jävla bullshit.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold