Permalänk
Medlem

Stationär.

AMD Athlon II X3 @ 3,2GHz

4GB RAM

AMD Radeon HD 5450

2x 250GB hårddiskar, Western Digital Caviar Blue

Användes under Lokala Nätverk A & B, lektioner i Linux, Databashantering, Webbdesign, samt Programmering A & B.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag blir fan förbannad av att läsa hur mycket skolorna lägger på datorer... Det är för fan våra skattepengar oavsett om det är kommunala eller friskolor! Helvete, jävla IQ-befriat samhälle...

Men det är ju klart varför höja lönerna för lärarna när man kan dela ut onödig datorhårdvara till eleverna?

Något som jag också tycker tillhör ämnet är vad man använder skoldatorn till. (i skolan)
Har inte någon skoldator själv då jag för tillfället inte går i skolan men båda mina bröder, 8an och 1an på gymnasiet använder i princip aldrig sig utav den.
Jo han som går i 8an gör till svenskan men han som går i 1an använder dan aldrig.

Permalänk

En sådan där platt vikt aluskiva med ett äpple på, en i5 sb och 4gb ram.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Administrativ avgift

HP probook 6350 duger för allt bara lite sliten efter 3 år fullt upplåst överklockad med setfbs

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

HP probook 6450b

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Min dotter fick en Macbook (den vita) som släpades till skolan hela högstadiet, fick sedan köpa loss den efter 9:an för 300:-.
Hon använder den fortfarande (gick ut förra året) och funkar kanon.

Visa mig en HP/Acer/Del mm som överlever det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag blir fan förbannad av att läsa hur mycket skolorna lägger på datorer... Det är för fan våra skattepengar oavsett om det är kommunala eller friskolor! Helvete, jävla IQ-befriat samhälle...

Har lånat en Macbook och en Lenovo Thinkpad Edge från skolan

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Skrivet av dales:

Min dotter fick en Macbook (den vita) som släpades till skolan hela högstadiet, fick sedan köpa loss den efter 9:an för 300:-.
Hon använder den fortfarande (gick ut förra året) och funkar kanon.

Visa mig en HP/Acer/Del mm som överlever det!

På skola där jag går har vi bärbara datorer från tidigt 40-tal som funkar.

Visa signatur

OMNOMNOMNOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trojancreeper:

Vi fick HP ProBook 5330m
Med en I5 2.5ghz
500gb hårddisk
Intel HD 3000 Graphics
4gb 1333MHz ram

Skolsyfte.... Cs 1.6, Wc3, Quake och annat skit ^^

Vi har 120gb SSD:er i våra skoldatorer Filip, och vi har samma datorer så.. FACEPALM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Men det är ju klart varför höja lönerna för lärarna när man kan dela ut onödig datorhårdvara till eleverna?

Något som jag också tycker tillhör ämnet är vad man använder skoldatorn till. (i skolan)
Har inte någon skoldator själv då jag för tillfället inte går i skolan men båda mina bröder, 8an och 1an på gymnasiet använder i princip aldrig sig utav den.
Jo han som går i 8an gör till svenskan men han som går i 1an använder dan aldrig.

Jag går i 1an och vi använder datorer till allt. Det är väldigt sällan vi använder böcker och papper. Vi använder google drive så att läraren kan kolla på uppgiften man skriver medans man håller på. Vi har schema, matsedel, provschema, läxor, uppgifter etc. direkt i datorn (schoolsoft)

Detta är dock ett dator gymnasium

Visa signatur

i9 9900K 5GHz AVX 1.26V LLC 7 | 16GB | Strix 2080 Super OC

Permalänk
Medlem

MacBook Pro 13-inch, Late 2011 är det jag har

Visa signatur

tja

Permalänk

HP ProBook 4530s - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1199144

Har en dedikerad GPU (AMD 6490) så det går att spela de flesta spel på ok inställningar. Väldigt nöjd allmänt med datorn, den kan krascha när man game:ar ibland :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

"Vad har du för skoldatorn?"

Skolorna kanske ska börja satsa mer på svenskalektioner istället för att ge ut datorer.

Skönt att du kommenterar andra och själv stavar fel. Svensklektioner heter det.

OnT. När jag själv gick i skolan så fick vi inga datorer. Kanske lika bra då de endast verkar användas till spel och facebook (Min lillebrors skola)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag blir fan förbannad av att läsa hur mycket skolorna lägger på datorer... Det är för fan våra skattepengar oavsett om det är kommunala eller friskolor! Helvete, jävla IQ-befriat samhälle...

Kan säga att delar av pengarna trillar in igen. Jag kommer bara ha utnyttjat min lånedator i ett år och få erbjudandet att köpa den för, håll i hatten, priset av 8-10000:-, skolorna behöver inte betala moms, de får säkerligen nedsatt pris eftersom det köps in flera hundra datorer osvosvosv. Sedan tillkommer ju givetvis avgifter för försäkringen under tiden man lånar datorn men jag tycker fortfarande 8-10000 är en jävligt orimlig siffra för en ett år gammal Mac. Man kan ju för bövelen få en ny för det priset.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag blir fan förbannad av att läsa hur mycket skolorna lägger på datorer... Det är för fan våra skattepengar oavsett om det är kommunala eller friskolor! Helvete, jävla IQ-befriat samhälle...

Antingen så läggs skattepengarna på skoldatorer eller också hamnar de i borgarnas fickor när de lämnar Rosenbad för dagen. Vilket föredrar du? :')

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man undra vilken skola TS går på då jag fick exakt samma skrivmaskin av skolan...

Permalänk
Skrivet av Kaospassageraren:

Antingen så läggs skattepengarna på skoldatorer eller också hamnar de i borgarnas fickor när de lämnar Rosenbad för dagen. Vilket föredrar du? :')

Höjda lärarlöner? Nej, vi ger alla elever en dator värd 10k istället!

Permalänk
Medlem

Vi hade 8st 286or som delades av ~600 högstadieelever.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Vi har 120gb SSD:er i våra skoldatorer Filip, och vi har samma datorer så.. FACEPALM

Är inte så noggrann. Letade bara upp datorn från deras hemsida (hp) och där så stod det inget om en ssd ^^

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

vi har hp probook 4330s i3, intel hd graphics, 250gb hdd, 4gb ram..

kan tillägga att jag går första året på industriprogrammet och vi har bara behövt våra datorer när vi skulle lämna omdömmen om olika kurser....

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk

Intressant tråd, jag själv är dock för gammal för att ha fått någon skoldator. Men intressant att många sitter med så slöa maskiner som man knappt kan göra något vettigt på. (min bärbara skrutt från jobbet kostar över 30papp) Och vad jag också läser i tråden så gör nästan ingen något vettigt heller..

Annars tror jag det är rätt tänk att överge kollegieblock och lära sig anteckna på datorn, vilket inte precis är lika lätt. Men på framtida jobb så är det just på datorn som man antecknar på. Man måste dock lära sig versionshantering, vilket jag misstänker få elever/ studenter gör. Hur gör ni t.ex. om ni är säg 3 stycken som arbetar samtidigt med ett worddokument på var sin dator?

Skrivet av sj6:

Jag blir fan förbannad av att läsa hur mycket skolorna lägger på datorer... Det är för fan våra skattepengar oavsett om det är kommunala eller friskolor! Helvete, jävla IQ-befriat samhälle...

Problemet är snarare att lärarna inte behärskar grundläggande datoranvändning och sedan ska de lära ut elever det som de inte kan. Annars är mer dator i utbildningarna rätt väg, men det kräver mycket mer arbete för eleverna.

Skrivet av Asus.David:

Casio CFX-9850GB Plus 32KB

Själv en Casio 7700, fick köpa den för rabatterat pris.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Går i trean på gymnasiet och har inte fått någon dator, ettor och tvåor prioriterades före. Måste använda de datorer som finns tillgängliga på skolan och dem är fan inte roliga. Dem har fortfarande IE 6 och de är sega vad man än gör på dem, till och med word. Dock funkar de bra att spela cs 1.6 på

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av HurMycket:

Vad går du på för ultraskola? Vi har inte fått någon dator överhuvudtaget.

men det kommer jag få när jag börjar på mark

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har fått låna en hp-mini 5101 nu under tre år och prestandan är riktigt dålig men duger för skolarbete som t.ex. word, programmering och surf om webbsidorna inte innehåller för mycket flash. Batteritiden var rätt trevlig från början, cirka 6-7 timmar, men efter 3 år har batterierna degraderats till 4 timmar. Men den goda batteritiden sker som sagt på prestandan. Datorn klarar inte ens av att se film i helskärm utan lagg vilket är mycket irriterande. Intel atom N280 på 1,66 ghz räcker inte långt och definitivt inte till video över 480p vilket gör det svårt när lärarna förväntar sig att elevdatorerna ska kunna användas för att spela upp dvd-film genom projektorn i klassrummet.

Har nu fått ett erbjudande att köpa ut min för 500 kr när jag slutar gymnasiet vilket jag bestämmt mig för att göra. Datorn har trots allt både skärm, tangentbord och mer datorkraft än vad tex än en raspberry pi kan erbjuda vilket gör att den är relativt prisvärd i jämförelse. De datorer som inte köps ut kommer säkerligen ges ut igen till de nya ettorna och jag avundas inte dem som blir tvungna att använda kraften av en intel atom i chassin som håller på att falla sönder fram till år 2016.

Edit:

Kan lägga in datorns imponerande specs också:
CPU: Intel Atom N280 1,66 ghz
GPU: GMA 945 med 10,1 tums bildskärm med hela 1024 x 600 upplösning
RAM: 2 GB
HDD: 160 GB 7200rpm
OS: Windows 7 starter

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Någon Hp probook:P Lånar den av mitt gymnasie. da Vinci i Halmstad om någon har hört om det:P
Vår rektor tycker det är viktigt att varje elev har någon sorts teknisk "device". Han har stora planer för framtidens lärande

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Skönt att du kommenterar andra och själv stavar fel. Svensklektioner heter det.

OnT. När jag själv gick i skolan så fick vi inga datorer. Kanske lika bra då de endast verkar användas till spel och facebook (Min lillebrors skola)

Du kanske ska läsa på lite innan du kommenterar, är mycket väl medveten om att vissa säger svensklektioner och vissa säger svenskalektioner, det har varit en debatt om det både en och två gånger, och jag väljer att säga svenskalektioner då det låter mest korrekt enligt mig. Så att säga att jag själv stavade fel, nja knappast.

Det är ett av de ord som alla säger olika, samma sak med bottnen och botten och besikta och besiktigad, att påpeka det är bara löjligt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

På min skola har fan knappt lärarna datorer. Min årskull är den första som ska få laptops när vi börjar gymnasiet (går i 8:an nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag blir fan förbannad av att läsa hur mycket skolorna lägger på datorer... Det är för fan våra skattepengar oavsett om det är kommunala eller friskolor! Helvete, jävla IQ-befriat samhälle...

Kan bara hålla med om detta uttalandet. Det är totalt absurt. Nej ska datorer delas ut så kan de likväl dela ut Google Chromebooks för då vet man att det inte kan användas till annat och skulle en elev förstöra eller bli av med den, är det inte allt för dyrt att ersätta samt att all deras information, filer, dokument och så vidare finns lagrat hos Google.
Skoldatorer är ett perfekt användningsområde för Google Chromebooks tycker jag personligen. Detta då också allt fler lärosäte använder sig av Googles ecosystem, med mail, docs och så vidare.

Men att ge ut MacBooks.. och dyra Windows laptops är helt absurt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Lenovo Thinkpad T520
i5 2450m
Nvidia Nvs 4200m
8 GB ram
320 GB hdd

Why don't you join the Thinkpad master race?

Visa signatur

Bitfenix Prodigy | 3570K | ASUS 960 Strix | GA-Z77N-WIFI | 8 GB DDR3
Samsung 840 EVO 120 | OCZ Arc 100 120GB | Seagate 1TB
Steelseries Sensei Raw Rubberized | Logitech G27 | Philips 273V

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vi hade 8st 286or som delades av ~600 högstadieelever.

Fint de det var fint ljud i IBM-tangentborden som hörde till!
Doing-doing-doing-doing

Vi hade ett gemensamt så kallat datorrum med 4 datorer, där alla skulle iaktta tystnad eftersom det var så krångligt att koncentrera sig vid de här nya maskinerna. 486SX 25 mhz var det, med 8 mb RAM och fantastiska Windows 3.11 för Workgroups, inklusive modem för surfning på Internet. Bara att koppla upp med PPP, se bara här vad smidigt det var Sen igång med Netscape för att titta på den fantastiska Webben.