Permalänk
Inaktiv

Hulebacksgymnasiet

Lenovo Thinkpad Edge 11
i3 U380 @ 1,33GHz
HD3000 @ 400MHz
4GB RAM @ 1600MHz
11,6" TFT 1366x768
320GB HDD 5400rpm
Windows 7 Professional
Adobe Creative Suite 5.5 Design & Web Premium

Lite kortfattat så är det en riktig skitdator och jag hade hellre sett att skolan satsade på antingen:
1: Bättre datorer. (Kan inte ens göra de enklaste tänkbara projekten i Photoshop/Google Sketchup).
2: Grafritande kalkylatorer som t.ex. Texas Instruments TI-84

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrutalSwede:

Jaja, dålig är den oavsett Orkar inte memorera specsen på den...

Ja den lär vara dålig. Är den vit och av polycarbonate så är den i alla fall som absolut minimum 4 år gammal om du har tur, och som äldst 7 år.

Permalänk
Medlem

Fick en Dell d630 när jag gick i gymnasiet (2007-2010). Tog man studenten så fick man med sig skiten hem gratis. Otroligt nog lever den laptopen ännu. Fast skärmen har gett upp

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Piece of Cake:

Varför måste det vara en ultraskola? Det kan också vara så att skolan är så dålig att de måste locka med iPad och MacBook för att folk ens ska överväga att gå där.
Nu påstår jag inte att det måste vara så i detta fallet heller, men det finns många exempel där det faktiskt är så.

Jag har aldrig hört talas om en skola som ger ut TVÅ "datorer" per elev – dessutom av det dyrare snittet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Infraxtor:

Man får i de flesta fall bara "låna" den i 3 år

Vi får Dell latitude 2120, Intel atom N550 och 2 Gb ram. Den pallar youtube klipp på 480p

Haha Det fick inte jag göra men jag kanske är för gammal för sånt jag gick på gymnasiet för 11 år sedan

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Allmänt nyfiken bara;

Ni som går på en skola där ni tillhandahålls en dator av skolan för skolsyften, vad har ni fått/fått låna för någon?

Vi har Lenovo Thinkpad Edge 13" med en AMD turion Neo x2 1.6ghz, ett radeon hd 3200 och 320gb HDD, samt 2gb RAM. Vissa har en annan variant med en core 2 duo men övrigt samma.

Ser dock ut som att nästa termin kommer vi få en HP spectreXT pro 13".

Så vad har DU för dator?

En "lyxig" fujitsu med en i3:a samt hd 2000, pekskärm och andra flashiga komponenter.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem

En förjävlig Macbook Pro mid 2012'are.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Sedan när började man FÅ datorer från skolan :S ?

Man "får" dom tills du slutar skolan, eller låna är väl ett bättre ord.
En del skolor/kommuner lägger ner pengar på det en del inte.
Vi har Asus 1215B tror jag (från 2011). Riktigt seg med E-350 1,6GHz, 2GB RAM och HD 6310 om jag inte minns fel.
Den duger knappt till att skriva på, så seg är den.
Men eftersom Asus slutat tillverka dessa datorer så ska dom ta in iPads har jag hört,
nästa termin alltså. Kommer ju gå på gymnasiet då men eftersom det är statlig skola/kommunens så
får dom samma datorer/plattor som på min skola. Alltså kommer jag förmodligen få en iPad då istället för en sketen
bärbar som inte orkar någonting.

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Haha Det fick inte jag göra men jag kanske är för gammal för sånt jag gick på gymnasiet för 11 år sedan

Haha ja, tror nog de

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Man "får" dom tills du slutar skolan, eller låna är väl ett bättre ord.
En del skolor/kommuner lägger ner pengar på det en del inte.
Vi har Asus 1215B tror jag (från 2011). Riktigt seg med E-350 1,6GHz, 2GB RAM och HD 6310 om jag inte minns fel.
Den duger knappt till att skriva på, så seg är den.
Men eftersom Asus slutat tillverka dessa datorer så ska dom ta in iPads har jag hört,
nästa termin alltså. Kommer ju gå på gymnasiet då men eftersom det är statlig skola/kommunens så
får dom samma datorer/plattor som på min skola. Alltså kommer jag förmodligen få en iPad då istället för en sketen
bärbar som inte orkar någonting.

Men Vad är det datorerna används till? Hur kommer det sig att ni får låna dom? Är det så alla ni går någon programeringslinje där ni sitter och programerar hela dagarna och måste ha en dator?

Att skriva på en ipad dvs touchscreen suger ifall man ska skriva något långt. Då tar jag hellre en långsam dator till och med någon som är 10 år gammal är bättre än att skriva på touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Men Vad är det datorerna används till? Hur kommer det sig att ni får låna dom? Är det så alla ni går någon programeringslinje där ni sitter och programerar hela dagarna och måste ha en dator?

Att skriva på en ipad dvs touchscreen suger ifall man ska skriva något långt. Då tar jag hellre en långsam dator till och med någon som är 10 år gammal är bättre än att skriva på touch

Nu går jag ju i 9an och där är det ingen programmering
Datorn används för Office program, alltså för att skriva uppsatser, göra presentationer osv.
Fördelen är att det är lättare att hålla reda på än hundratals papper som man samlar på sig under en termin.

När det gäller touch så kan man skriva riktigt fort på en stor skärm, man får vänja sig, sen så kan man givetvis
ha bluetooth tangentbord (som Apples egna) och då blir det precis som att skriva på en dator.

Edit: Det går ju också mycket fortare att skriva text på ett tangentbord än att skriva med penna
och att sudda är mer effektivt.

Permalänk
Medlem

Vi har en lite äldre Lenovo thinkpad med Intel i7, ganska fint Nvidia Quadro och 8 gigabytes internminne. 15 tum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Fan skulle gått i plugget nu asså. Själv så fick man ta med sig datorn till skolan om man ville använda den dock så fick jag ej använda det trådlösa för "lärarna" hade "hemligheter" där tydligen, dock så lyckades jag lura av it-ansvarig lösen.

Och i datorsalarna hade vi i grundskolan SUN tunna klienter som lärarna sa till oss att det är inget att stjäla ni kan inte använda dom, (ofc visste jag det och lämnade dom där dom var) dock så snodde folk dom ändå:P idioter.

På gymnasiet så hade vi i datorsalarna gammla dell med P4 och gma 950 som alla spelade CS på dock på 800*600 annars laggade det satan.

Tack för mig.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

Transformers Prime, de var ju jättekuligt tills en minut senare när man upptäcker att wifi-mottagaren är sämre sedan oskivat bröd.. Nej, inte det mest lyckade jag sett en skola göra, tyvärr. Själv kör jag en egeninhandlad iPad 4 gen just nu, fungerar mycket bättre ^^

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

En Macbook ej Pro på 13". Inte så kraftig men funkar perfekt som en smidig surf- och jobbdator

Permalänk
Medlem

Varför köper skolor Macbook när det finns andra billigare laptops som är lika bra? Ahh just det 90% av alla svenskar tror att Apple är bäst....

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ja den lär vara dålig. Är den vit och av polycarbonate så är den i alla fall som absolut minimum 4 år gammal om du har tur, och som äldst 7 år.

Jo, det roliga är att vi fick den HT 2011... vilket betyder att den var dålig redan då.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vad går du på för ultraskola? Vi har inte fått någon dator överhuvudtaget.

Fick inte heller någon dator på varken gymnasiet eller högstadiet.
Kanske är så att din o min skola satsar på utbildningen istället

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sedman:

Fick inte heller någon dator på varken gymnasiet eller högstadiet.
Kanske är så att din o min skola satsar på utbildningen istället

En ultrabook hade kraftigt underlättat min utbildning, framförallt projektarbetet (en webbsajt, som jag bara kan arbeta med hemma då jag inte har någon laptop), men även de gånger då jag visat presentationer i skolan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Lenovo thinkpad t420i
i3 2,1GHz kommer inte ihåg exakt vilken modell, tror den hette 2310
4 Gb RAM
Intel HD 3000
320 Gb HDD
Har både Windows 7 och 8, använder dock mest windows 8

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arision:

jävla Sk*t vi får ju bara HP Probook

har inte ens fått en dator överhuvudtaget

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrutalSwede:

Jo, det roliga är att vi fick den HT 2011... vilket betyder att den var dålig redan då.

Förmodligen begagnad också ska du se.

Permalänk

Stinkpad 131e.. en riktigt skitig konstruktion

Permalänk
Medlem

"Vad har du för skoldatorn?"

Skolorna kanske ska börja satsa mer på svenskalektioner istället för att ge ut datorer.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Hp Probook 4330s... Well den har hdmi iallafall. skriver från den nu

Processor: Intel(R) Celeron(R) CPU B810 @ 1.60GHz (2 CPUs), ~1.6GHz
Memory: 2048MB RAM

Förövrigt sämsta skärmen någonsin på en laptop..

EDIT: fick den förresten begagnad.

Permalänk
Medlem

TS: Ändra rubriken till: "Vad har du för skoldator"

Tack

Skrivet av Friterad:

Man "får" dom tills du slutar skolan, eller låna är väl ett bättre ord.
En del skolor/kommuner lägger ner pengar på det en del inte.
Vi har Asus 1215B tror jag (från 2011). Riktigt seg med E-350 1,6GHz, 2GB RAM och HD 6310 om jag inte minns fel.
Den duger knappt till att skriva på, så seg är den.
Men eftersom Asus slutat tillverka dessa datorer så ska dom ta in iPads har jag hört,
nästa termin alltså. Kommer ju gå på gymnasiet då men eftersom det är statlig skola/kommunens så
får dom samma datorer/plattor som på min skola. Alltså kommer jag förmodligen få en iPad då istället för en sketen
bärbar som inte orkar någonting.

Då har du gjort något ordentligt vajsing. Min Samsung n305 med samma spec förutom 4GB ram är riktigt pigg och rapp. Klarar FullHD, Wc3, KoToR, Torchlight. Surfa och skriva klarar den galant. Stängt av Aero? Gjorde susen för mig.

Skrivet av Cooling23:

Varför köper skolor Macbook när det finns andra billigare laptops som är lika bra? Ahh just det 90% av alla svenskar tror att Apple är bäst....

Jepp, jag ifrågasätter de personer som ansvarar för inköpen av dessa om de har:

1. Kompetens till vad fan de köper
2. Om de har någon som helst ansvarskänsla över skolans pengar.
3. Om de har någon moral i kroppen då det är våra skattepengar som går till detta skit.
4. Om dessa får betalt, jag anser de ska fan inte ha lön.

Kan komma på fler men.. Ja...

Skrivet av Buzz996:

har inte ens fått en dator överhuvudtaget

Då går du på en vettig skola. Jag ser gärna att man ger bidrag till de barn och ungdomar som har föräldrar som inte har råd att köpa en dator så att de kan utföra sina skoluppgifter. De andra sitter antagligen redan på fina grejer så behovet är antagligen obefintligt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

HP Probook 6560b

Intel core i5-2450M @ 2.50GHz (4 CPUs) (Max. turbohastighet 2.9GHz)
Intel HD Graphics 3000
15,6 tum LED-bakgrundsbelyst HD antireflex
4GB RAM (2,94 GB går att använda pga. W7 32bit)
297GB Mekanisk HDD

Fick också en "Texas Instruments TI-84 Plus"

Hornavanskolan

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför köper skolor Macbook när det finns andra billigare laptops som är lika bra? Ahh just det 90% av alla svenskar tror att Apple är bäst....

Windowslaptops för 8k levererar inte konsekvent prestanda över 3 år.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Minns när jag gick på Kommunal gymnasieskola i Katrineholm för typ två år sedan.

Alla fick Mac!

Permalänk

Jag går i nian och jag har en iPad 2. Är lite ledsen att de valde en så dålig produkt men bättre än inget!