Hur får man Wi-Fi att fundera på Xbian?

Permalänk
Medlem

Hur får man Wi-Fi att fundera på Xbian?

Har skaffat mig en raspberry pi som jag installerat Xbian på och undrar nu hur man får sitt Wi-Fi att fungera? Har satt i ett litet trådlöst nätverkskort (som fungerade klockrent när jag testade köra "Wheezy" på den.

Så, när jag startar Raspberryn med Xbian och går in på System -> Settings -> System "settings" -> Internet access, så finns det en ruta man kan klicka i där det står "Use and http proxy server to access internet"
"-Server:
-Port: 8080
-Username:
-Passsword: "

Finns det inget så att man bara söker efter sitt nätverk och sedan skriver in lösenordet? Om inte, vad exakt är det jag behöver skriva in där för att få trådlöst internet?

Om det är till någon nytta så vet jag ju att min routers IP är 192.168.1.1 (vilket jag testat skriva in osv)

Tacksam för svar!

EDIT: Kanske skulle stått XBMC i rubriken istället

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Jag konfigurerade trådlöst nätverk via ssh från en annan linux-burk. Men du kan även göra det genom att avsluta xbmc. Välj "Exit". Efter en stund får du inloggningsmöjlighet.

Username = xbian
Password = raspberry

När du loggat in kommer ett setup program att startas automatiskt. Välj bland menyerna:

Settings "Change various system setting" -> Network "Configure network interfaces" ...

Wifi dongeln måste sitta i pajen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wcmannen:

Jag konfigurerade trådlöst nätverk via ssh från en annan linux-burk. Men du kan även göra det genom att avsluta xbmc. Välj "Exit". Efter en stund får du inloggningsmöjlighet.

Username = xbian
Password = raspberry

När du loggat in kommer ett setup program att startas automatiskt. Välj bland menyerna:

Settings "Change various system setting" -> Network "Configure network interfaces" ...

Wifi dongeln måste sitta i pajen.

Du är tamejfan underbar! Nu ser jag att jag är uppkopplad till routern!

Har dock stött på ett problem nu. När jag försöker ladda ner någon add-on så står det först "Downloading 0%" sen kommer det upp en text "Working" och sen försvinner " % " av nedladdningen och jag får inte ner något. Har försökt detta med både video-add-on och även "skins". Någon idé om vad det kan vara? Behöver jag ha en HDD kopplad till den? Tycker det borde fungera utmärkt att ladda hem det till de 8 GB SD-kortet som allt körs på?

EDIT: Jag hittade problemet, var tvungen att rensa bort de försök jag gjorde för att få igång Wi-Fi innan så nu löste det sig. Tack för hjälpen!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"