Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Xbox One kommer vara kraftfullast, utan tvekan. Man kan söka på bing(bästa sökmotorn just nu) via internet explorer och njuta av reklam samtidigt som man kollar på kabeltv. Å man kan när man vill komma till hemskärmen bara genom att bara gripa tag i luften framför sig och trycka ihop den!

Dessutom kommer Steven Spielberg göra en serie om Halo! och du kommer kunna ha en hund i CoD.

Hur i hela friden ska Sony kunna matcha det?

Med SPEL eller?

Tillåt mig att skratta, hahahaha! PS4 har inte en suck nu! Säger bara en sak, NFL, bitches! It's in the game!

Bästa inlägget jag läst i veckan.

... Jag undrar hur många fanboys som inte fattar humorn dock.

Permalänk
Inaktiv

Tycker ps4 chockade positivt och Xbox one gjorde precis tvärtom. Om jag köper en spel konsol blir det med ganska stor säkerhet en Playstation. Aldrig ägt en ps tidigare så ingen "fan boy".

Permalänk
Medlem

Konsolerna är ändå tillräckligt snabba för att det ska hända mycket på spelmarknaden även för PC.

Spelen optimeras för hårdvaran i konsolerna och eftersom hårdvaran nu ändå är så pass lika så kommer det bli ännu lättare för speltillverkarna. Det roliga är att även om PS4 har snabbare minne så kommer speltillverkare verkligen lägga ner mycket tid på att göra två olika versioner? Microsoft drog kanske det långa strået ändå.

För mig spelar det liten roll då det nästan bara är PC-exklusive spel som är riktigt bra på PC. Man kan ju alltid hoppas på att det ändras

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mooter:

Intressant. Jag har alltid trott att färre & bättre hantering av cachemissar är en av de saker som ger intel försprång över amd. Men det stämmer alltså inte för spel?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU-cachen är stor anledning till att Inte har ett försprång. Men notera att AMD har mycket större L2 cache och lika stor L3 cache som Core i7 modellerna (d.v.s den är större än cachen på Core i3/i5).

I.e. problemet är inte storleken på cachen, spel får väldigt hög "hit-rate" även på de 256kB L2 cache som Intel har, utan hur snabb den är och framförallt hur låg latens den har.

Jaguar har 2MB L2 cache per kärna, det är alltså 4 gånger större än L2-cachen på Core i3/5/7 så att Jaguar saknar L3-cache är nog inget större problem. Du kan ju leta på jämförelser mellan AMDs Trinity (Piledriver kärna utan L3-cache) och FX-modellerna med Piledriver (har 8MB L3 cache), det man direkt kan notera är att L3-cache är i princip helt meningslöst för spel när man har så pass stor L2-cache (2MB) som Piledriver har.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Ett djävla klagande på PS4:ans handkontroll. Har ni ens sett den? Ser ut som om de har förbättrat varande liten del som folk klagat på tidigare, men ändå skrivs det massa skit.

Nya spakar som är urholkade för bättre grepp samt mer motstånd i.
Nya konvexa triggers
Touchplatta för snabbhantering i menyer och extra kontrollfunktion
Större handkontroll som ser ut att ligga grymt bra i handen
Rejälare design

Sony har mer eller mindre tagit till sig av alla kritik och toppat den med mer enligt mig.

http://se.playstation.com/media/1tAto98x/161/936x528_Lightbox...

http://s3.discshop.se/img/front_large/111133/playstation_4_ha...

Permalänk
Medlem

Det värsta av allt är att spelen till Xbox one kommer att knytas till ditt konto, och om man vill låna ut eller sälja spelet så måste man betala om man vill starta upp det på ett annat konto. Vi får hoppas att Sony inte gör något liknande....

Permalänk
Avstängd

Hursomhelst har de stora drakarnas långa utvecklingstider lett till att Valve (Stem) har en stor möjlighet att utveckla en liknande hårdvara men använda intels proppar med inbyggd GPU som släpps om två veckor.

Hoppas på en renare billigare Steambox, är dock orolig att de inte kommer har ett devkit klass med Microsofts eller Sonys, och därmed förlora en hel del kompileringsoptimering som de kan erbjuda, kanske Intel stiger fram på plattan och ser sin chans och släpper en ny kompilator, skulle ge hela linuxlägret ett lyft.

Haswell med iris Pro skulle dessutom ge tillgång till QuickSync som antagligen kan göra vad den här generationen verkar vilja göra, spela in filmer av sitt spelande utan extra hårdvara.

Steambox kanske är nästa NuC?

Utan aspiration på optisk media och broadcast TV kan en Steambox bli den enda konsollen utan legacy. Ethernet, Wifi, 4st USB 3.0 portar, HDMI, kanske Logitechsponsrad RF för kontroller? Dessutom den enda konsollen man kommer kunna spela legacy-spel på...

Lätt åtkomlig 2.5" HDD som i princip är det enda som användaren kan styra.

Känns som det går att få under 100w och under 4000 kr.

Hoppas Intel tar fram Haswel med Iris Steambox, helt enkelt mer GPU än GT3e.

Permalänk
Avstängd

God Of War = Bättre än alla Xbox-spel.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RockoW:

Det värsta av allt är att spelen till Xbox one kommer att knytas till ditt konto, och om man vill låna ut eller sälja spelet så måste man betala om man vill starta upp det på ett annat konto. Vi får hoppas att Sony inte gör något liknande....

Rykten som Microsoft dementerat.
http://www.engadget.com/2013/05/21/xbox-one-used-games/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tur för dig att du visste detta, förstår att du köpte dig fet på Sony-aktier och gjorde storkovan igår då?

Nja, aktierna steg väl bara 10%, vilket skulle i för sig varit najs, men jag vet inte än hur man handlar med aktier för att det är krångligt, så jag kunde inte göra det...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Det beror självfallet på vilken typ av applikationer vi tittar på, men som du säger är det inget riktigt problem i spelkonsoler. Det kommer i vilket fall som helst bli intressant när det används som systemminne i persondatorer. När jag pratade om detta med Joe Macri hävdade han bestämt att alla latensbekymmer med GDDR5 är överdrivna och att prestandaförlusten blir obetydlig i förhållande till den höga bandbredd APU:erna kommer få tillgång till. Den största nackdelen tycks vara att minnet måste vara fastlött för att minnets prefetch buffer uppdateras konstant och behöver låga latenser.

Det kommer bli intressant att se hur spelutvecklare tar emot Xbox One. Hittills har de flesta om inte alla hyllat Playstation 4 till stor del för dess delade 8 GB GDDR5-minne. Känns spontant som att valet Microsoft gjort är det billigare på kort sikt, men att prisskillnaden mellan DDR3 vs. GDDR5 kommer bli försumbar framöver.

Saker är att i princip alla applikationer vi kör på skrivbordet har väldigt hög (>90%) cache hit rate om CPUn är Core i3/5/7 eller AMD FX, så håller med om att problemen med GDDR5 är överdrivna.

Men vi lär knappast se servers med GDDR5 RAM i närtid då dessa arbetslaster i vissa lägen kan ha väldigt låg hit-rate då man jobbar på väldigt stora data-set och när man väl har en miss så är kostnaden mer eller mindre linjärt beroende av latens medan bandbredd i de flesta fall är irrelevant när man ligger på de nivåer vi har idag (~20-25GB/s för desktop och 40-50GB/s på servers).

Frågan är hur mycket Microsoft tjänar i slutändan. SDRAMet sitter direkt på SoC så det är större sannolikhet att det blir en defekt i SoC för XBox One jämfört med SoC för PS4. GDDR5 RAM är säkert mer komplicerat att tillverka jämfört med DDR3, men man tillverkar ju SoC och GDDR5 RAMet separat så kasseringen gäller ju bara ena komponenten vid fel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

God Of War = Bättre än alla Xbox-spel.

Pssst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Kommer nog bli både krysslåda och ps4. Är ju spelen som räknas.

Varför köpa båda? De får ju ändå ungefär (99%) samma spel och samma hårdvara. Det är som att köpa två likadana datorer.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Pssst

Jo märkte det

Jag är ingen fanboy men för mig är God Of War det bästa spelet som finns, det inkl Final Fantasy och FIFA är ändå allt jag spelar.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Varför köpa båda? De får ju ändå ungefär (99%) samma spel och samma hårdvara. Det är som att köpa två likadana datorer.

För att de 99% av spelen kommer till PC också, det är de sista spelen som gör att man köper konsol över huvud taget.

Permalänk

PS4 för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Information om att Sony kanske funderar på att sälja sin underhållningsavdelning kom ut samtidigt som Microsofts presskonferens. Så sannolikt har nog det mer att göra med att priset för Sony gick upp än eventuell besvikelse med Xbox One.

Jag gissar på att Microsoft tar hem bucklan.

Skönt att någon annan också har lite bättre koll än Sony fanboisen och drar så dumma slutsatser att det har med Microsoft att göra.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alexander7938:

Jo men det absolut häftigaste Sony gjorde var att visa spel! Helt sjukt nytänk fattar inte att xbox glömde bort det. Aja man kan inte komma ihåg allt till en spelkonsol....

Det finns en liten sak som heter E3 som råkar dyka upp om två veckor. Det är en hel mässa med bara spel och inget annat. Du tycker inte att det är lite smartare att vänta med att släppa spelnyheter till världens största spelmässa?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När jag läser sådana här trådar så skulle jag vilja ha en mätare som tydliggör vilken åldersgrupp respektive inlägg tillhör. Bara så att jag kan skylla på det och inte lägga mycket vikt på vissa saker som skrivs. Något för Sweclockers utvecklare att fundera över?

Sätt ett T för tonåring för alla 13-19 så man kan sålla dessa. Kanske ett S för senior på sådana som mig som är i 30-års åldern så att resten vet varför vi är lite småsura ibland

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk eller någon info om vilket media stöd dessa enheter kommer ha? Kommer det gå streama alla filmer via nätverket?

Permalänk
Medlem

Har det varit något snack om media hanteringen på PS4/Xbox one? Kommer dom kunna streama filmer från vilken NAS/server som helst? Är sugen på att ersätta min media dator med något smidigare, som man dessutom kan spela på.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Må spelen avgöra duellen!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser det stora positiva potentialet med att PS4 och Xbox One går på x86-arkitektur? Spel som programmeras kommer enkelt att kunna köras på båda konsollerna samt att porta till PC kommer vara mycket mycket enklare. Jag hoppas på ett rejält uppsving!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Varför köpa båda? De får ju ändå ungefär (99%) samma spel och samma hårdvara. Det är som att köpa två likadana datorer.

Försök exklusiva spel till båda är oftast riktigt bra.
Blir nog att köpa en ps4 vid release och en one när den gått ner i pris och ett gäng exklusiva titlar finns ute.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Hahah nu är det bekräftat, Microsoft gräver sin egen grav.

Q: Does Xbox One require an “always on” Internet connection?
A: No, it does not have to be always connected, but Xbox One does require a connection to the Internet. We’re designing Xbox One to be your all-in-one entertainment system that is connected to the cloud and always ready. We are also designing it so you can play games and watch Blu-ray movies and live TV if you lose your connection.

Med andra ord, måste du koppla upp dig på Internet en gång varje 24h. Annars kan du bara titta på Bluray film och TV.

http://feber.se/spel/art/272582/xbox_one_krver_internet/

http://news.xbox.com/2013/05/qa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Försök exklusiva spel till båda är oftast riktigt bra.
Blir nog att köpa en ps4 vid release och en one när den gått ner i pris och ett gäng exklusiva titlar finns ute.

Köpte av samma anledning en av varje från föregående generationen. Varför välja när man kan få allt?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Blir en PS4 för mig.

Permalänk
Medlem

Undra om man kan modda en xbox one till att fungera som en playsation 4. typ flytta hårddisken. konsollerna är ju nästan identiska lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

ser lite ut som en vhs

gjorde en exempel bild av det

Ja, det är väl bara att förvänta sig. Passar ju som hand i handske med Modern UI.